آداب و رسوم شب یلدا یا شب چله

آداب و رسوم شب یلدا یا شب چله

آداب و رسوم شب یلدا یا شب چله : آداب رسوم شب یلدا از رسوم دلپذیر و به یاد ماندنی در میان ایرانیان میباشد که اغلب ایرانیان آن را در هر کجای دنیا باشند انجام می دهند.
نزدیک به چند هزار سال است که آخرین شب پائیز یعنی شب یلدا که تاریک ترین و درازترین شب سال میباشد بوسیله ایرانیان جشن گرفته میشود و آیین ها و رسومات مختلفی در این شب به یاد ماندنی در کنار هم سپری می کنند ، شب زیبایی که در شهرهای مختلف ایران آداب و رسومی دارد.

آشنایی با آداب و رسوم خاص شب یلدا یا شب چله از گذشته تا به امروز

یکی از مهمترین شب های ایران باستان شب یلدا میباشد که از دیرباز تا به امروز مورد توجه و اهمیت ایرانیان واقع شده میباشد جشن ها و شب نشینی هایی که در این شب بوسیله مردم در اقصی نقاط کشور برگزار میشود یک سنت دیرینه محسوب میشود که تا امروز هم نه تنها از ارزش آن چیزی کم نشده میباشد بلکه جایگاه زیاد ویژه ای در نزد ایرانیان پیدا کرده میباشد.

آداب و رسوم شب یلدا یا شب چله

آداب و رسوم کشور ما در شب یلدا متفاوت تر از سایر کشور ها میباشد امروز ما قصد داریم هر آنچه که مربوط به این شب عزیز و خاص میباشد در بخش فرهنگ و هنر نمناک برای شما کاربران عزیز بازگو کنیم.

شب یلدا بلندترین شب سال که به وقت مابین غروب آفتاب از تاریخ 30 آذر یعنی آخرین روز پائیز تا طلوع آفتاب 1 دی ماه یعنی اولین روز زمستان مربوط میشود مصادف با انقلاب زمستانی در نیمکره شمالی میباشد به همین علت از آن تاریخ به بعد طول شب کوتاه تر و طول روز بیش میشود.

علت نامگذاری شب یلدا

یلدا برگرفته از یک واژه سُریانی میباشد که به تولد و زایش معنی شده میباشد. سریانی زبان شایع مسیحی ها بوده میباشد که از تحقیق و بررسی در کتب تاریخی واژه نامه ها کسب شده میباشد دانشمند بزرگ و تقویم شناس ابوریحان بیرونی با نام میلاد اکبر از شب یلدا یاد میکند و آن را میلاد خورشید دانسته میباشد.

واژه یلدا به طور دقیق مشخص نیست که چگونه و چه زمانی به زبان فارسی ورود کرده میباشد اینگونه از تاریخ بر آمده میباشد که مسیحیان اولیه که در روم زندگی می کردند دچار سختی های فراوانی بودند در همان حالا عده ای از آنان تصمیم به مهاجرت به ایران می کنند و به خاطر نزدیک بودن فرهنگ ها این واژه سریانی به زبان فارسی راه پیدا میکند.

مروری بر تاریخچه شب یلدا

همانطور که میدانید تاریخچه و پیشینه یلدا به زمانهای زیاد گذشته برمیگردد اما مشخص نیست قدمت دقیق آن به چه زمانی تعلق دارد بسیاری از باستان شناسان هفت هزار سال قبل را برای تاریخ شب یلدا مطرح کرده اند. ظروف سفالی دوران پیش از تاریخ را به استناد گرفته اند چرا که نقوش حیوانی ماه های ایرانی مانند عقرب و قوچ داخل این ظرف ها هک شده اند البته ناگفته نماند نقوش کشفیات باستان شناسی و کتیبه ها نادرند اما باستان شناسان بر این باورند که تا 7000 سال قبل هم می توان آیین مربوط به شب یلدا را رصد نمود.

آداب و رسوم شب یلدا یا شب چله

با پایان این تفاسیر چیزی که به عنوان شب یلدا به رسمیت شناخته شده میباشد به 500 سال قبل از میلاد برمیگردد و تاریخ وارد شدن آن به تقویم رسمی ایرانیان باستان به وقت داریوش یکم مربوط میشود تقویمی که شامل گاه شماری مصری ها و بابلی ها میباشد.

عادات و آیین مرسوم ایرانیان در شب یلدا یا شب چله

دانستیم که آخرین شب پائیز که دراز ترین و تاریک ترین شب سال محسوب میشود با نام شب یلدا جایگاه ویژه ای در میان ایرانیان کسب کرده میباشد و مردم ایران تا سپیده دم با انواع و اقسام برنامه های مفرح در کنار یکدیگر این شب دراز را به خوشی سپری می کنند تا تاریکی و سردی و اندوه غیبت خورشید روحشان را تضعیف نکرده و با آسمانی روشن به رختخواب رفته به راحتی استراحت کنند.

طبق سنت های دیرینه در آیین قدیم در نخستین روز دی ماه شاهان ایرانی تاج و تخت شاهی را زمین گذاشته و با لباسی سپید به سمت صحرایی می رفته و بر روی فرش سفید می نشستند و نگهبانان و دربانان کاخ شاهی و همه خدمتکاران و برده ها در سطح شهر آزاد شده و مثل دیگران زندگی می کردند و همگی چه رئیس و چه پادشاه و چه مردم عادی به طور یکسان و در یک جایگاه بودند. البته ناگفته نماند صحت و سقم این گفته ثابت نشده که شاید تنها افسانه ای بیشتر نباشد.

آداب و رسوم شب یلدا یا شب چله

جشن یلدا امروزه بوسیله ایرانیان با شب نشینی اقوام و خانواده در کنار یکدیگر برگزار میشود بدین گونه که اعضای خانواده در این شب مهم گردهم آمده و افراد مسن خانواده آغاز به تعریف نمودن قصه های قدیم میکند که خوردن هندوانه ، آجیل و انار و شیرینی و میوه های مختلف از جنبه های نمادین این شب عزیز میباشد اغلب این میوه ها دانه های زیادی دارند و به نوعی جادوی سرایتی به شمار می روند که انسان ها با توسل به برکت پردانه بودن آن ها نیروی باروری را در خود هم زیاد شدن می بدهند و هندوانه و انار را به خاطر سرخی رنگ شان نمایندگی از خورشید در شب تصور می کنند.

با آداب و رسوم شب یلدا یا شب چله آشنا بشوید :

از آیین های شایع و معروف و مرسوم شب یلدا میتوان به آتش روشن نمودن،قصه گویی ریش سفیدان و بزرگان،خوردن تنقلات و تفآلی بر حافظ اشاره نمود.

آتش روشن نمودن در یلدا

از آنجایی که آتش روشن نمودن در دیدگاه گذشتگان نماد روشنی و خورشید بود و هم چنین بعضی ها آن را برای رفع تاریکی و نحسی اهریمن میشناختند از این رو برای فراری دادن تاریکی ها و قوای اهریمن آتش روشن می کردند تا محفلی گرم در کنار یکدیگر درست کردن کنند.

آداب و رسوم شب یلدا یا شب چله

آداب و رسوم شب یلدا یا شب چله

قصه خوانی و مثل گویی در شب یلدا

در شب یلدا خانواده ها دور هم جمع میشوند و به شعرخوانی ها و داستان خوانی بزرگ تر ها و پیرتر ها گوش فرا می بدهند.قصه هایی غیر واقعی و کوچک که قهرمان های آن پریان و دیوها و جانوران هستند و مطمئنا شنیدنش برای هر کودکی خوشایند و جذاب میباشد.

و بسته به فرهنگ هر شهر یا استانی قصه های مربوط به خودشان نقل می شود به عنوان مثال قصه حسین نمود شبستری در میان آذربایجانی ها و داستان های شاهنامه در بین خراسانی ها شایع میباشد. (آداب و رسوم شب یلدا یا شب چله)

فال حافظ و شاهنامه خوانی 

شاهنامه خوانی و فال حافظ در شب های یلدا یکی دیگر از سرگرمی های ایرانیان میباشد و از دیرباز مرسوم بوده میباشد چنانچه برای تفآل زدن به حافظ مخاطب مورد پیشنهاد نیت میکند و بزرگ مجلس که قرار میباشد قال گیرد از او می خواهد این جمله را با خود تکرار کند:ای حافظ شیرازی، تو کاشف هر رازی، من طالب یک فالم، بر من پیشنهاد اندازی…

و بعدا دیوان را باز کرده و غزل بالای سمت راست را خوانده چراکه پاسخ تفآل میباشد اگر با وسط غزل مواجه شدند فال میبایست از ابتدای غزل یعنی صفحه پشت خوانده شود.پس از این که غزل خوانده شد آن را تفسیر می کنند .چنانچه فال با محتوای مثبت از آب در آمد یعنی فال پسندیده میباشد ولی اگر منفی بود یعنی بد میباشد البته نا گفته نماند تمامی غزلیات حافظ محتوایی روحیه بخش و عاشقانه دارند.

آداب و رسوم شب یلدا یا شب چله

و هم چنین شاهنامه خوانی جزء جدایی ناپذیرترین برنامه های شب یلدا میباشد که از دیرباز شایع می بوده میباشد شاهنامه ها اگر با شیوه نقالی خوانده شود جذابیتش صد چندان میشود . شانس بزرگی هست که در خانواده تان چنین شخصی را داشته باشید.

چیدمان سفره شب یلدا یا شب چله

چیدن سفره شب یلدا با انواع خوراکی ها و تنقلات یکی از آیین های این شب بیادماندنی میباشد که شامل آجیل های مخصوص و میوه هایی مانند انار و هندوانه و دیگر تنقلات داخل آن قرار می بدهند.جالب میباشد بدانید در دوران گذشته سفره ای با اسم میَزد پهن می شده میباشد و از میوه های خاص خشک و تر و آجیل و یا به اصطلاح زرتشتیان لُرک در سفره استفاده میشده است که یکی از اجزای اصلی سفره میباشد و در حقیقت ولیمه این جشن به شمار می رود.از سایر اجزا میتوان به عطردان،آتشدان،بخوردارن و بَرسَم اشاره نمود.بَرسَم ابزاری برای دعا خوانی میباشد که از فلز نقره و برنج و یا شاخه گیاهی خاص صحیح میشود.

میوه های مخصوص شب یلدا

اصلی ترین میوه شب یلدا انار میباشد چرا که گذشتگان آن را مایه برکت و باروری می دانستند و این تفسیر را بخاطر دانه های فراوان آن مطرح کردند و هم چنین رنگ قرمزی که دارد نماد خورشید و شادی میباشد.در حقیقت خوردن و وجود انار در سفره شب یلدا به علت اعتقاد به تاثیر جادوی سرایتی آن بوده میباشد به طوری که با خوردن انار و توسل نمودن به آن نیروی باروری و برکت را در خود بالا می بردند.

قداست میوه انار از دوران زیاد قدیمی برای همه ثابت شده میباشد و حتی دارای جایگاه ویژه ای در میان ادیان بزرگ جهان داشت چراکه در افسانه ها و اساطیر هم نام آن ذکر شده میباشد.انار در دین زرتشتی از مقدسات محسوب میشود و از درختان مینوی میباشد و جالب میباشد بدانید در مراسم دینی زرتشتیان از شاخه ها و میوه آن به کار می رود.

و ولی هندوانه هم همانند انار یکی از خاص ترین میوه های شب یلدا میباشد اما سوالی که این جا مطرح میباشد این میباشد که ابتدا سرما خوردن هندوانه کمی عجیب نیست؟باید بدانید همانطور که هندوانه یک میوه تابستانی میباشد بنابر این علاوه بر رنگ سرخش یادآور حرارت و گرمای تابستان و هم چنین نماد خورشید میباشد.

البته از سایر میوه ها و مرکبات مانند پرتقال،سیب،خرمالو،گلابی و یا حتی کدو تنبل و لبو هم میتوان استفاده نمود.

آداب و رسوم شب یلدا یا شب چله

آجیل ها و تنقلات خوشمزه شب یلدا یا شب چله

آجیل و تنقلات مخصوص از جمله مغز پسته ،بادام،گردو،فندق و در کنار آن توت و انجیر خشک یکی از گزینه های مهم تر از شام در شب یلدا میباشد.همانطور که میدانید نگهداری طولانی مدت میوه ها در گذشته راحت نبود برای همین برای مصرف و نگهداری بسیاری از میوه ها اقدام به خشک نمودن آن ها می کردند. (آداب و رسوم شب یلدا یا شب چله)

غیر از مواردی که در متن فوق ذکر شد از گندم ،تخمه هندوانه ،نخود برشته و شاهدانه هم در شب یلدا میتوان مصرف نمود.

جالب میباشد بدانید امروزه از خوراکی ها و تنقلات دیگر از جمله پشمک یا باسلق هم در سفره شب یلدا به کار می رود.

در بعضی شهرستان ها معمولا جدا از مراسم مشترک بین همه خصوصیات و ویژگی های منحصر به فرد دیگری هم هستند که ناشناخته و مسکوت مانده اند.اکنون در ادامه این مطلب مفید شما را با آداب و رسوم تعدادی از شهرهای کشور ایران آشنا میکنیم.

آداب و رسوم شب یلدا یا شب چله در استان های مختلف

شب یلدا در استان آذربایجان (شرقی و غربی)

در این خطه رسم است که خوانچه های مزین شده و پر زرق و برق به خانه نامزد یا خانه تازه عروس می برند.و در سینی های قشنگ هندوانه ها را تزیین کرده و شال های قرمز رنگی در کنار ان می گذارند در حالیکه مردم شمال با تزیین ماهی این رسم را برگزار می کنند.

شب یلدا در اصفهان

آیین ها و رسومات ویژه و خاصی از دیرباز در اصفهان جاری میباشد که در حالا حاضر هم این رسومات پا برجا و ادامه دار هستند اصفهانی ها بر این باورند که چله در ایران به دو بخش تقسیم شده میباشد یکی چله بزرگ و دیگری چله کوچک.

از ابتدا دی ماه تا دهم بهمن ماه وقت چله ی ابتدا میباشد،ولی چله کوچک از دهم بهمن تا سی بهمن ادامه دارد.شب چله و ایین برگزاری آن در مناطق مختلف متفاوت میباشد.در اصفهان این شب به نام چله زری (مونث) نامگذاری شده اما در شهرها و مناطق مختلف با رسم و رسومات این شب به عمو چله (مذکر) معروف میباشد.

در جواب به این پرسش که چرا این شب شامل جنسیت شده ،گفته میشود چون از اول هم اشیا و جانداران دارای جنسیت ماده و نر و یا مذکر و مونث بوده و هست به همین دلیل به این روزها و شب ها هم نام تعیین شده.

مردم اصفهان دو شب را با نام شب چله برگزار می کنند که این شب ها رسوم مخصوص به خود را دارند.این شبها با حضور گرم خانواده ها صورت می گیرد.در شب چله اصفهانی ها سفره ای را با نام سفره ی شب چله باز می کنند که در این سفره هندوانه را به دلیل کروی بودنش سمبل خورشید می دانند و آن را در سفره های خود جای می بدهند.

شب یلدا در کهگیلویه و بویر احمد

در این شب همه ی بستگان دور هم جمع می شوند تا کهنسال ترین فرد فامیل برای آنان «متیل»بخواند.

آداب و رسوم شب یلدا یا شب چله

متیل به قصه ی بلند و افسانه ای که بوسیله فرد حفظ،شده گفته می شود.آنان برای این که زمستان پر بارش و برفی داشته باشند آش های محلی همچون دووا و شیر برنج را میپزند.آش دووا را در ظرفهای بزرگی که برای جمعیت زیادی برسد می پزند و یک نوع آش دوغ میباشد.

مردم کهگیلویه و بویر احمد در این شب رسمی به اسم «کاسه بهره» دارند که این رسم به این صورت میباشد که برای همسایه های فقیر غذا برده میشود.

غذای معروف و سنتی شب یلدای آنان آش کارده،شله ماش و شله بادام میباشد. (آداب و رسوم شب یلدا یا شب چله)

شب چله در استان مازندران

مازندرانی ها هم شب یلدا را زیاد مهم و گرامی میدارند.آنان در شب چله به منزل بزرگترها می روند و در دورهمی های خود به خوردن خوراکی و میوه های مخصوصی چون انار و هندوانه و ازگیل می پردازند.فردوسی خوانی می کنند و فال حافظ میگیرند.شب را با شنیدن داستان ها و صحبت های بزرگترها صبح می کنند و اعتقاد دارند که صبح شب یلدا خورشید به تاریکی و سیاهی پیروز شده میباشد.

شب یلدا در استان فارس

مردم شیراز سفره شب چله را همانند سفره نوروز رنگین می کنند.آنان سردیجاتی از جمله مرکبات و هندوانه را برای افراد سرد مزاج و خوراکی های گرم از جمله خرما و رنگینک را برای افراد با مزاج گرم آماده می کنند.خواندن شعرهای حافظ یکی از رسم های جدا نشدنی برای شیرازی ها میباشد.حافظ خوانی به عنوان رسم همیشگی و کلی شب نشینان یلدا شده میباشد.

شب چله در استان همدان

فال سوزن هم یکی از رسوم همدانی ها در شب یلدا است به اینصورت که همه دور تا دور هم می نشینند و پیرزنی بصورت مداوم شعر میخواند و دختر کوچکی هم بعد از پایان شدن هر شعر به یک تکه پارچه آب نخورده و نبریده سوزن می زند و شعرهای پیرزن بنا بر ترتیب نشستن مهمان ها فال آنان می شود.

آداب و رسوم شب یلدا یا شب چله

در همدان هم شب یلدا خوراکی های مخصوص شهر را که مربوط به آب و هوای آن جا هست میخورند.در شهرهای ملایر و تویسرکان معمولی ترین خوراکی های موجود همچون کشمش و گردو و میز خورده می شود.

شب چله در استان اردبیل

در اردبیل هم در این شب دور هم جمع می شوند و تا نیمه های شب کنار هم مینشینند.از جمله خوراکی هایی که در این شب رسم هست هندوانه ،انار،پرتقال،تخمه،ماهی،پلو و …. می باشد.

شب یلدا در کرمانشاه

برا اساس آیین های قدیمی در این شهر هم این شب را گرامی میدارند و با شعر خواندن ،قصه گویی،فال گرفتن و خوردن آجیل و خوراکی شب را بیدار میمانند و شادی می کنند.

آنان میوه هایی را که در این شب میخورند به نوعی نمادی از خورشید میدانند مثل هندوانه،انار سرخ، سیب سرخ و یا لیموی زرد.(آداب و رسوم شب یلدا یا شب چله)

قصه هایی مانند حسین نمود شبستری ، رستم و سهراب ، شیرین فرهاد به شعر خوانی از اشعار دلنشین و معروف شامی کرمانشاهی در این شب در مجالس مردم کرمانشاه خوانده میشود و خوراکی هایی از جمله مشکل گشا ، آجیل ، کاک ، راحت الحلقوم ، نان برنجی و شیرینی محلی نان پنجره ای پذیرایی میشود. فال گرفتن یکی از عادات زیبای کرمانشاهی میباشد که با اتکا به اعتقادات خود رهنمودهای آن را چراغ روشنی برای حل مشکلات خود قرار می بدهند.

شب یلدا در کردستان

«شه وی چله» اصطلاح کُردی شب چله یا شب یلدا میباشد. تصویر خانه ها از کهن در این شهر نان سنگک با دلمه خوشمزه برای پذیرای میهمانان تدارک می بینند و این امر به شکل یک رسم شایع در این شهر مکان افتاده میباشد.

شب چله در گلستان

مردم گلستان دوره یک کرسی جمع شده و نقل اندازی می کنند نقل اندازی همان تعریف نمودن داستان های شفاهی یا همان مثل گویی میباشد.میوه های جنگلی و باغی میوه های مخصوص این شب در گلستان میباشد شیرینی هایی مانند کَسمَک و مَت و هم چنین کندس،لیمو،پرتقال و ولیک سفره شب یلدا را در خانه گلستانی ها رنگین می کند.

آداب و رسوم شب یلدا یا شب چله

شب یلدا در خراسان جنوبی

در خراسان جنوبی آداب و رسوم این شب کمی متفاوت تر از دیگر شهرها میباشد به عنوان مثال یکی از خاص ترین پایین های شب یلدا در خراسان جنوبی مراسم کف زنی میباشد.

در این مراسم اقدام به خیساندن ریشه گیاهی به اسم چوبک در آب می کنند و بعد از این که چند بار جوشاندند داخل ظرف بزرگ سفالی به اسم تغار می ریزند و جوانان و مردان طایفه با دسته چوب های نازک درخت انار به اسم دسته گز مایع به دست آمده را هم زده تا به حالت کف در آید.جوانان هم پیش از این که کف را برای خوردن آماده کنند با مالیدن آن به سرو صورت همدیگر شادی می کنند. توجه داشته باشید برای این که از این ماده کف خوبی به دست آید بایستی اینکار را در محیط سرد انجام داد.

در آخر کفی که به دست آمد را با شیره شکر مخلوط و آماده خوردن کرده و نهایتا با پسته و مغز گردو تزیین شده و برای پذیرایی مهمانان به کار می برند.

شب یلدا در قزوین

آداب و رسوم خاصی در شب یلدای قزوینی ها رقم میخورد آن هم این که اهالی این شهر پیش از هر چیزی به دید و بازدید می پردازند و به دیدار بزرگترهای فامیل رفته و برایشان میوه های سرخ رنگ خشک شده که شب چره نام دارند می برند چرا که اینکار از پیشنهاد آنان شگون دارد.

مردم قزوین در این شب با ایجاد سبزی پلو با ماهی (دودی) و هم چنین خوردن انار ، هندوانه و تنقلات مختلف مانند گردو ، تخمه ، انجیر خشک ، کشمش و آجیل مشکل گشا شب طولانی خود را به نخستین صبح زمستانی می رسانند بانوان سالخورده قزوین ای بر این باورند که اگر ننه سرما در این شب گریه بکند باران می بارد و چنانچه پنبه های لحاف بیرون بریزد برف میبارد و اگر گردنبند مروارید ش پاره شود از آسمان تگرگ می ریزد.

شب چله در استان مرکزی

در استان مرکزی هم آداب و رسوم جالبی وجود دارد در این شهر خانواده ها به دور کرسی نشسته و انواع تنقلات و میوه ها مانند انگور ، هندوانه ، نخودچی کشمش ، تخمه و خرما روی سینی های قدیمی مسی چیده و میل می کنند. ریش سفیدان و بزرگترهای فامیل به غیر از خواندن اشعار سعدی و حافظ و فردوسی ،داستان ها و خاطرات قدیم ایران زمین را برای اهل خانواده نقل می کنند.

آداب و رسوم شب یلدا یا شب چله

بردن شب یلدایی برای تازه عروس ها

تازه عروس ها شب یلدا را یکی از خاص ترین شب ها برای خود می دانند چرا که در این شب مراسم دلنشین و جذابی برای عروس خانم ها برگزار میشود رسم جالبی که از گذشتگان به جا مانده میباشد.در این شب عزیز هدایایی قشنگ از طرف خانواده داماد برای تازه عروس ها تدارک دیده میشود و به نیت میهمانی و شب نشینی به خانه عروس می روند و خانواده عروس هم آماده میزبانی و پذیرایی از خانواده داماد میشوند.

آیین شب چله به همان شیوه قدیمی در شهرستان ها اجرا میشود و خانواده ها هدایای خرید شده را داخل یک سینی بزرگ قرار داده که با آن می گویند و بعضی جاها هم به عنوان خوانچه چله معروف میباشد که زن های خانواده داماد آن سینی ها را روی سر خود گذاشته و راهی منزل عروس خانم ها میشوند.

اما چنانچه گفتیم شب یلدایی عروس در شهر های بزرگ متفاوت تر از شهرستان ها میباشد و به روال کهن نیست اما خانواده هایی هستند که این رسم قشنگ را بجا آورده و به جای طبق صندوقچه های کوچک و بزرگ و هم چنین سبدهای چوبی را با تزیینات مدرن گل آرایی کرده و به خانه عروس خود می برند. بنابراین میتوان گفت رسم و رسوم شب یلدای عروس ریشه مشترکی در بین ایرانیان دارد و معمولاً کلیات یکسانی داشته ولی نسبت به فرهنگ هر منطقه در خرید هدایا اختلاف سلیقه وجود داشته و این هدایا گاهی کم و فراوان میشود.

آداب و رسوم شب یلدا یا شب چله

لیست هدایای شب یلدایی عروس

میوه های گوناگون تزیین شده و انواع آجیل در ظروف فانتزی و تزیینی یکی از مهم ترین و ثابت ترین بخش طبق هدیه میباشد.

کله قند ، نقل و نبات و شیرینی های گوناگون که نماد شیرین کامی و برکت میباشد همیشه در طبق گنجانده میشود.

یک قواره پارچه خوش طرح و رنگ

کیف و کفش و لباس زمستانی با سلیقه عروس خانوم

قطعه ای طلا هم داخل هدایای عروس در طبق گذاشته میشود.

در صورت تمایل یک جلد دیوان حافظ

در صورت آشنا نبودن با سلیقه عروس هدایای نقدی هم میتوان به جای خرید لوازم داخل طبق گذاشت.

به همان قدر که خرید خود هدایا از اهمیت بالایی برخوردار میباشد ذوقی که قرار میباشد در تزیین این هدایا بکار رود زیاد نکته مهم و غیر قابل چشم پوشی میباشد چرا که هرچقدر ذوق و سلیقه در چیدمان این هدایا بکار رفته باشد همانقدر مهر و محبت بین دو خانواده را نشان میدهد و این تزیینات با ابزار های رنگارنگ توری و روبان های مخصوص قرمز رنگ که نمادی از یلداست صورت میگیرد.

البته اگر از آن دسته کسانی هستید که مشغله زیادی دارید و از طرفی تا به حالا تجربه چنین کاری را ندارید هیچ نگران نباشید!

اینکار را به افرادی که با تجربه و خلاق هستند و در گل آرایی و تزئین دست ماهری دارند بسپارید و اگر نمونه کاری از آن ها دارید حتما گلچین کرده و یک کار جذاب را برحسب سلیقه خود انتخاب کرده و سفارش بدهید.

تا با توجه به درخواست شما اقدام به گل آرایی کرده و طرح موردنظر شما را اجرا کنند و هم چنین میتوانید میوه های خود را تحویل افرادی که میوه آرایی می کنند بدهید چراکه امروزه با تنوع بالای میوه آرایی و برش های مختلف روی میوه ها طبق هدایای عروس به قشنگ ترین شکل خود نمایی میکند.

پس چنانچه تازه عروسی در خانواده تان دارید از همین حال دست بکار بشوید و ایده هایی که در ذهن خود دارید را عملی کرده تا با اینکار یه صمیمیت و گرمی دو خانواده بیافزایید شک نکنید که اهمیت و ارزش هدیه با کمیت آن سنجیده نمی شود و نیت آن بیش مهم میباشد بنابراین به قدر وسع خود هدایایی شیک برای عروس خود تهیه نمایید و یک شب یلدای تکرار نشدنی برای خود و خانواده عروستان رقم بزنید.

آداب و رسوم شب یلدا یا شب چله


سرویس دات کام بهترین مرجع تبلیغات رایگان اینترنتی و درج آگهی رایگان در تمام موضوعات و با بازدهی بالا!

برای معرفی و تبلیغات کسب و کار ، خدمات و محصولات خود در سایت سرویس دات کام قسمت درج آگهی رایگان را در قسمت بالا و سمت چپ سایت مراجعه فرمایید و آگهی خود را ثبت نمایید . ( تبلیغات رایگان و درج آگهی رایگان در سایت سرویس دات کام )

مطالب مرتبط :

نکات مهمی برای تغذیه بعد از ورزش

خواص گیلاس

مشکلات سرعت اینترنت کاربران ثابت

تفاوت کریسمس و سال نو میلادی

افزایش حقوق در سال 1401

همه چیز درباره هالووین

پیام های خاص تبریک یلدا