اصول طراحی وبسایت متناسب چه مواردی هستند؟

اصول طراحی وبسایت متناسب چه مواردی هستند؟

اصول طراحی وبسایت متناسب چه مواردی هستند؟ طراحی وبسایت به تخصص‌ها و مهارت‌های زیادی دارد که اگر هر یک از آن‌ها نادیده گرفته شوند، سایت شما در انجام مأموریت خود که برقراری ارتباط با مخاطبین میباشد شکست خواهد خورد. در ادامه به ۸ اصل مهم از اصول طراحی وبسایت که میبایست رعایت شوند تا وبسایتی قشنگ، کاربرپسند و تعاملی داشته باشیم، اشاره می‌کنیم.

۱) سادگی در طراحی برترین گزینه میباشد

وبسایت‌هایی که طراحی‌های پیچیده و شلوغ دارند، عملکرد مناسبی نخواهند داشت. قرار دادن عنصرهای متعدد در یک صفحه می‌تواند به پرت نمودن حواس مخاطبین منجر شود. طراحی ساده و سبک برای سایت همیشه برترین گزینه میباشد.

سایت ساده و تر و تمیز نه تنها جذابیت سایت را بیش می‌کند بلکه کاربر به راحتی بتواند از آن استفاده کند و صفحات آن را مرور کند. بارگذاری عنصرهای بصری بی‌ربط به هدف اصلی سایت می‌تواند برای مخاطب زیاد خسته‌کننده باشد. سایت خود را تا جایی می‌توانید ساده نگه دارید تا استفاده از آن و جابجایی بین صفحات مختلف آن برای کاربر خوشایند و ساده باشد.

۲) ثبات در طراحی(اصول طراحی وبسایت متناسب چه مواردی هستند؟)

ثبات در طراحی وبسایت اهمیت بسیاری دارد. در طراحی وبسایت میبایست توجه داشته باشید که عنصرهای طراحی‌شده در صفحات مختلف سایت با هم سازگار باشند. در واقع طراحی فونت‌ها، سایز فونت‌ها، هدینگ‌ها و استایل دکمه‌ها یکسان باشند. همه چیز را از پیش برنامه‌ریزی نمایید. فونت، سایز فونت و رنگ متن را مشخص نمایید و تا انتهای کار هم به آن پایبند بمانید.

۳) تایپوگرافی و خوانایی

در کنار اهمیتی که عنصرهای طراحی در کاربرپسند بودن سایت دارند نبایستی از اهمیت استایل متن در جذب کاربر غافل شد. از آنجایی که محتوای متنی سایت برای سئو زیاد مهم میباشد معمولاً زیاد مورد توجه مدیران وبسیات میباشد، ولی میبایست توجه داشت که در کنار سئو میبایست به خوانایی فونت متن و جذابیت بصری آن برای مخاطبین هم توجه نمود.

پس بهتر میباشد فونت‌هایی انتخاب شوند که خواناتر هستند. از ترکیب مناسبی از تایپ‌فیس‌ها را برای پایان عنصرهای مثل تیترها، بدنه متن، دکمه‌ها و مواردی از این دست استفاده نمایید.

۴) سازگاری با موبایل

با توجه به رشد روزافزون استفاده از موبایل‌های هوشمند، فبلت‌ها و تبلت‌ها، طراحی وبسایت میبایست به گونه‌ای باشد که سازگار با اندازه‌های مختلف صفحه نمایش باشد. اگر سایت شما برای پایان اندازه‌های صفحه نمایش متناسب نباشد، احتمالاً رقابت را به رقبای خود واگذار خواهید نمود. بنابراین نبایستی از طراحی ریسپانسیو برای سایت خود غافل بشوید.

۵) پالت رنگ متناسب

ترکیب رنگی متناسب می‌تواند به جذب مخاطبین به سایت یاری زیادی کند. این موضوع اهمیت انتخاب پالت رنگ متناسب برای سایت را دوچندان می‌کند. شما با انتخاب ترکیب رنگ متناسب می‌توانید جو دلپذیری برای کاربران سایت درست کردن نمایید و روی آن‌ها تأثیرگذار باشید. با استفاده از ترکیب رنگی متعادل یک تجربه کاربری پسندیده درست کردن نمایید.

در طراحی وبسایت از اهمیت استفاده از فضاهای سفید هم غافل نگردید تا مانع شلوغ شدن بیشتر از حد سایت خود بشوید. هم چنین از استفاده از رنگ‌های فراوان خودداری نمایید. ۳ یا ۴ تن رنگ برای پایان سایت کافی میباشد و یک به یک طراحی جذاب و تروتمیز منجر می‌شود. این محدودیت شامل تصاویر سایت هم می‌شود، بهتر میباشد از تصاویر با رنگ‌های مختلف و فراوان استفاده نکنید.

۶) بارگذاری سریع سایت(اصول طراحی وبسایت متناسب چه مواردی هستند؟)

هیچ‌کس وبسایتی را که مدت زیادی طول می‌کشد تا بارگذاری شود، یار ندارد. بنابراین بهتر میباشد با بهینه‌سازی سایز تصاویر و ترکیب کد خود با یک CSS مرکزی یا فایل جاوااسکریپت که به کاهش تعداد درخواست‌های http می‌انجامد، سرعت بارگذاری سایت خود را زیاد شدن بدهید.

۷) ناوبری ساده

مطالعات نشان داده‌اند که کاربران مدت وقت بیشتری در سایت‌هایی که ناوبری ساده دارند، می‌مانند. برای ناوبری مؤثر میبایست سلسه‌مراتب منطقی برای صفحات سایت خود داشته باشید، از بردکرامب‌ها و دکمه‌های قابل کلیک نمودن استفاده نمایید. شما در طراحی وبسایت خود میبایست از «قاعده سه کلیک» پیروی نمایید تا بازدیدکنندگان بتوانند در سه کلیک به اطلاعات مورد نیاز خود دست یابند.

۸) برقراری ارتباط متناسب با کاربر

هدف نهایی کاربران و بازدیدکنندگان سایت، دریافت اطلاعات میباشد. اگر وبسیات شما بتواند به طور مؤثر با بازدیدکنندگان ارتباط برقرار بکند، آن‌ها مدت وقت بیشتری را در سایت شما سپری خواهند نمود.

برای برقراری ارتباط با کاربران، حتماً صرف قیمت و سعی خاصی ضروری نیست. شما می‌توانید با استفاده متناسب از هدینگ‌ها و بولت‌پوینت‌ها به جای استفاده از متن‌های طولانی برقراری ارتباط با مخاطبین را بهبود بدهید.

—————————————————————-

مطالب مرتبط: