افزایش تمرکز در محیط کار

افزایش تمرکز در محیط کار

افزایش تمرکز در محیط کار : در محیط کار نه رفت و آمدی، نه جلسه‌ای و نه لباس رسمی. کار ریموت می‌تواند یک رویا باشد، تا زمانیکه الزامات شخصی سد راه شما قرار نگرفته‌اند.

این حواس‌پرتی‌ها را در محیط کار به راحتی می‌توان نادیده گرفت.

اما هنگامی که در خانه کار می‌کنید، تنظیم مرز بین زمان‌های شخصی و حرفه‌ای کاری دشوار میباشد.

برای مثال، فرض نمایید که روی یک پروژه کار می‌کنید و ناگهان یک یار با شما تماس می‌گیرد.

می‌دانید که میبایست کار خود را به انتها ببرید، ولی از طرفی هم پاسخ ندادن به تماس آن یار امکان دارد حرکتی بی‌ادبانه تلقی شود.

یا مثلا فکر نمایید که در حالا برنامه‌ریزی کارهای روزانه‌تان هستید، ولی در عین حالا هم میبایست در مورد تعهدات شخصی‌تان هم تصمیم‌گیری نمایید.
به عنوان کسی که 12 سال کار ریموت انجام داده و به مربی‌گری مدیریت وقت برای کارکنان ریموت هم مشغول میباشد، در این سال‌ها چیزهایی پسندیده، بد و زشت را به چشم دیده‌ام.

من دریافته‌ام که متمرکزترین و موثرترین کارکنان ریموت برای خودشان مرزهایی تعیین می‌کنند و به همین خاطر میباشد که می‌توانند کارهای خود را به نحو احسن انجام بدهند.

افزایش تمرکز در محیط کار

چطور در زمان‌‎های کار از خانه، افزایش تمرکز خود را حفظ کنیم؟

ساعات کاری خود را تنظیم نمایید( افزایش تمرکز )

هرچند که امکان دارد کمی احمقانه باشد، ولی اگر می‌خواهید روز کاری متمرکزتری داشته باشد، میبایست وانمود نمایید که از خانه کار نمی‌کنید.

پیش از این که مربی مدیریت وقت باشم، برنامه زمانی من پر از هرج و مرج بود. هیچ زمان مشخصی برای نشستن پشت کامپیوتر نداشتم و اغلب قرارهای ملاقات شخصی را برنامه‌ریزی می‌کردم و یا ساعات کاری‌ام در طول روز پراکنده بود.

و از آنجایی که زندگی شخصی‌ام هیچ مرزی نداشت، زندگی کاری‌ام هم به همین گونه درآمد. هنگامی که در خانه بودم، برای چک نمودن ایمیل‌های دارای ارتباط با کارم در پایان ساعات شب و روز احساس گناه می‌کردم.

ولی وقتی‌که آغاز به تنظیم «ساعات کاری» برای خودم کردم، یک تغییر بزرگ حاصل شد. این ساعات کاری برای من از ساعت 9 صبح شروع می‌شد و تا 6 عصر ادامه داشت.

من هم چنین دقیقا مشخص کردم که در طول این ساعات چه کاری میبایست انجام شود و هم چنین نبایستی به سمت چه کارهایی بروم.

از خودم پرسیدم: «اگر در دفتر کار بودم، آیا اینکار را در طول روز انجام می‌دادم؟» و جواب این پرسش منفی بود.

من می‌دانستم که میبایست اینکار را پیش و یا بعد از ساعات کاری انجام بدهم.

کارهای خانه، گشت و گذار با دوستان و فعالیت‌های این چنینی تماما به فعالیت‌هایی تبدیل شدند که میبایست پیش یا بعد از ساعات کاری به آن‌ها می‌پرداختم.

هرچند که دراین‌بین هم ممکن بود استثنائاتی همچون دریافت تماس از یک یار یا تعمیر خودرو به وجود می‌آمد و من مجبور می‌شدم که در طول روز و بین ساعات کاری به آن‌ها بپردازم، ولی این‌ها فقط و فقط استثنا بودند و نه قانون.

در تعیین این حدومرزها، من نه‌تنها یک‌زمان کاری اختصاصی درست کردن کردم، بلکه فهمیدم که می‌توانم بعد از ساعات کاری، روی کارهای شخصی‌ام هم تمرکز کنم.

روزتان را برای موفقیت ساختاربندی نمایی( افزایش تمرکز )

شما می‌توانید با ساختاربندی نمودن روز خود به روشی متفاوت از یک روز کاری معمولی، میزان اثرگذاری آن را به حداکثر برسانید.

برای مثال، اگر فقط یک روز در هفته یا به‌صورت پراکنده در خانه کار می‌کنید، به‌هیچ‌عنوان هیچ جلسه‌ای را در این روز برگزار نکنید.

اگر نمی‌توانید از جلسات اجتناب کنید، حداقل یک نصفه روز را برای کار با تمرکز اختصاص بدهید.

براساس هر جلسه مورد نیاز و سطح انرژی خود، زمانی را برگزینید که برای شما برترین میباشد.

بعدا یک یا دو آیتم کلیدی که می‌خواهید در طول این وقت به انتها برسانید را مشخص نمایید.

این آیتم‌ها می‌توانند مواردی باشند که به یک ساعت یا بیش کار بدون حواس پرتی نیاز دارند و یا حتی آیتم‌هایی که خلاقیت و تفکر استراتژیک بیشتری را می‌طلبند.

هم چنین پسندیده میباشد که ایمیل‌هایتان را در طول این وقت خاموش نمایید و یا حداقل برای یک ساعت از آن‌ها دور بمانید.

همکارانتان را از زمان‌هایی که مشغول کار هستید و نمی‌توانید به آن‌ها جواب بدهید آگاه نمایید تا از پاسخ ندادن‌های شما سورپرایز یا نگران نشوند.

افزایش تمرکز در محیط کار

با دیگران حد و مرز تعیین نمایید ( افزایش تمرکز )

برای این که تلاش‌هایتان تداوم داشته باشد، با افرادی که کار نمودن شما در خانه را به چشم یک روز معمولی که در خانه استراحت می‌کنید می‌بینند، شفاف و بی پرده باشید.

به دوستان، خانواده و دیگران توضیح بدهید که روزهایی که شما بصورت ریموت کار می‌کنید، روزهایی برای فعالیت‌های غیرکاری نیستند.

برای مثال، اگر با همسرتان در خانه هستید به او بگویید: «من می‌خواهم که از ساعت 8 تا 5 بعد از ظهر پشت کامیپوتر باشم. اگر صحبتی هست در زمان ناهار انجام می‌دهیم.

به غیر از این ساعات من مشغول هستم.». بصورت معمول هنگامی که انتظارات را مشخص می‌کنید و به آن پایبند می‌مانید، افراد محدودیت‌های شما را درک می‌کنند و دیگر فکر نمی‌کنند که شما در دسترس هستید.

هم چنین توصیه می‌کنم که یک جا اختصاصی و جدا از دیگران را برای خود درنظر بگیرید تا کسی مزاحمتان نشود.

ولی در شرایطی که یک مهمان ناخوانده برایتان می‌آید میبایست دیپلماتیک رفتار نمایید.

اگر یکی از همسایه‌ها آمد، دقایقی را به صحبت با او اختصاص بدهید، همانند همان دقایقی که یکی از همکارنتان در محیط کار دقایقی سر میز با شما گپ می‌زند.

ولی به هیچ وجه این همسایه را برای نوشیدن یک فنجان چای یا ادامه بحث به داخل دعوت نکنید.

بجای اینکار، بگویید «از صحبت نمودن با شما زیاد لذت بردم، ولی یکسری کار دارم که میبایست به انتها برسانم» بعدا زمانی را به دیدار مجدد با این همسایه در روزها و یا هفته‌های آینده اختصاص بدهید.

یا اگر صاحبخانه می‌گوید که می‌خواهد یکسری تعمیرات را انجام دهد، بجای این که اجازه بدهید او وقت را تعیین بکند، وقت یا روزی را به او نظر بدهید که برایتان برترین باشد.

اگر مجبور شدید که در طول روز زمانی را به فعالیت‌های غیرکاری اختصاص بدهید، همانند برنامه زمانی خود در دفتر کار، دقیقا مشخص نمایید که چقدر وقت در اختیار دارید.

برای مثال، اگر خانواده‌تان از شما درخواستی می‌کنند، تخمین بزنید که در طول وقت ناهار می‌توانید چه کارهایی را انجام بدهید، بعدا فقط به آن متعهد بمانید. برای مثال بگویید «می‌توانم در وقت ناهار به خشکشویی بروم یا شیر بخرم، ولی تا بعد از وقت کاری، نمی‌توانم یک خرید مفصل داشته باشم.»

یا هم چنین می‌توانید این درخواست‌ها را به بخش‌های کوچک تر هم تقسیم نمایید. مثل: «می‌توانم ماشین را امروز به تعمیرگاه ببرم، ولی نمی‌توانم تا فردا به شرکت بیمه زنگ بزنم.»

هنگامی که محدودیت‌های خود را توضیح می‌دهید، ضروری نیست که اینکار را به طوری محکم انجام بدهید. شما میبایست همان احترامی که برای زمانتان در مواقع حضور در دفتر کار قائل هستید را برای زمان‌هایی که در خانه کار می‌کنید هم داشته باشید.

همانطور که به زندگی و ارتباط با این انتظارات ادامه می‌دهید، سایر افراد هم به تدریج آن‌ها را می‌پذیرند و در نهایت می‌بینید که وقت بیشتری را برای کار نمودن با تمرکز در اختیار دارید.

سرویس دات کام آماده خدمات رسانی در زمینه های درج آگهی رایگان ، تبلیغات رایگان اینترنتی، نیازمندی های رایگان و … به شما همراهان عزیز می باشد. با درج آگهی در سایت سرویس دات آگهی خود را به مشاهده هزاران کاربر قرار دهید.

—————————————————————-

مطالب مرتبط: