افزایش حقوق در سال 1401

افزایش حقوق در سال 1401

افزایش حقوق در سال 1401 : میزان افزایش حداقل حقوق و دستمزد کارمندان دولت و کارگران در سال 1401، حداقل حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی، کشوری و لشکری سال 1401 و بررسی میزان افزایش حداقل حقوق سال‌های مختلف نسبت به نرخ تورم آن‌سال تیترهایی هستند که در این مطلب به مرور منتشر خواهد شد.

آخرین اخبار حداقل حقوق و دستمزد (حقوق پایه) سال 1401

هنوز رقم دقیق حداقل حقوق و دستمزد (حقوق پایه) سال 1401 مشخص نشده میباشد. در ادامه آخرین اخبار حداقل حقوق 1401 را میخوانید.

به محض مشخص شدن میزان حداقل حقوق و دستمزد (حقوق پایه) سال 1401 این مطلب ویرایش شده و جدول دقیق آن منتشر می‌شود.

حداقل حقوق در سال 1401 پنج میلیون می‌شود؟

سازمان برنامه و بودجه گفته حداقل حقوق‌ها درسال 1401 بین 10 تا 30 درصد به‌صورت پلکانی افزایش می‌یابد.
محاسبات نشان می‌دهد حتی اگر حداقل حقوق کارگران همچون سال 1400، 39 درصد هم اضافه شود، کارگران نهایتا ماهانه پنج میلیون تومان حقوق می‌گیرند.

افزایش حقوق در سال 1401

این در حالی میباشد که به گزارش سازمان تامین اجتماعی خط فقر حدود 10 میلیون تومان است! دو برابر حداقل حقوق کارگران در سال آینده.

میزان دریافتی کارکنان دولت متغیر است و نمی‌توان عدد ثابتی برای حداقل حقوق آنان اعلام نمود.

حقوق حداقل‌بگیران در سال 1401 چقدر می‌شود؟

به گفته میرکاظمی امکان دارد حقوق حداقل‌بگیران در سال 1401 بیشتر از 30 درصد زیاد می شود. حداقل حقوق کارگران در سال 1400 حدود 39 درصد افزایش یافت و به دو میلیون و 655 هزار تومان رسید.

با این حساب اگر تنها 30 درصد به این مبلغ اضافه شود، حداقل حقوق کارگران در سال 1401 حدود 790 هزار تومان افزایش می‌یابد و به سه میلیون 450 هزار تومان می‌رسد.

ولی اگر قرار باشد حداقل حقوق کارگران همچون سال 1400 حدود 39 درصد بیش شود، حداقل حقوق سال 1401 به 3 میلیون و 655 هزار تومان می‌رسد. یعنی یک میلیون تومان بیش از حداقل حقوق سال 1400.
این حداقل حقوق وزارت کار میباشد و همچون سال‌های گذشته حق مسکن، بن و خواروبار و پایه سنوات هم به آن اضافه می‌شود.

منبع خبر: تجارت نیوز

جزئیات افزایش حقوق در سال 1401

آنطور که رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام نمود در سال 1401 افزایش حقوق کارکنان پلکانی و احتمالا از 10 تا بالای 30 درصد خواهد بود.

در بخشنامه بودجه سال 1401دستگاه‌های دولتی مکلف شدند میزان افزایش حقوق کارکنان را به طور متوسط 10 درصد در پیشنهاد بگیرند که اعلام این میزان با توجه به شرایط تورمی با واکنش‌هایی از جمله برخی نمایندگان مجلس همراه بود.

ولی این‌که جریان افزایش حقوق کارکنان در سال 1401 به چه صورتی میباشد، در حاشیه مراسم تودیع و معارفه رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی از میرکاظمی – رئیس سازمان برنامه و بودجه مورد پرسش قرار گرفت و وی توضیحاتی ارائه نمود.

نمی شود بخاطر کارکنان همه مردم در سختی باشند

میرکاظمی با بیان این‌که در سال 1401 افزایش حقوق بصورت پلکانی انجام خواهد شد، اظهار کرد:

بر این اساس سعی بر این میباشد که حداقل افزایش اعمال شده اما حقوق‌های پایین امکان دارد تا بالای 30 درصد هم افزایش یابد ولی افرادی که چندین بار افزایش حقوق داشته‌اند کمترین درصد رشد را خواهند داشت، بنابراین زیاد شدن حقوق برای تمامی کارکنان یکسان نیست.

وی با اشاره به این‌که در حالا حاضر در یک چرخه منفی حقوق قرار گرفته‌ایم، یادآور شد:

اکنون به طور مرتب تورم درست کردن می‌شود و به دنبال آن حقوق‌ها افزایش پیدا می‌کنند که برای تامین منابع آن خلق پول شده و به دنبال این جریان با افزایش پایه پولی و افزایش نقدینگی تورم رشد می‌کند به عبارتی 20 درصد افزایش حقوق برای کارکنان اعمال می‌کنیم، اما تورم برای عموم مردم درست کردن می‌شود. دولت به سمتی حرکت خواهد نمود که خلق پول صورت نگرفته و به این صورت نباشد که برای پرداخت حقوق کارکنان که سهم محدودی در جامعه دارند تبعات و تورم آن کل مردم را تحت فشار قرار دهد.

متاسفانه در حالا حاضر بهم ریختگی بالایی در وضعیت حقوق وجود دارد به طوری که مصوباتی را گرفته‌اند که افزایش بالای حقوق را برای برخی کارکنان درست کردن می‌کند، ولی مثلا برنا تحصیلکرده‌ای که تازه وارد سیستم می‌شود حقوق پایینی دارد، ولی برنامه ما این میباشد تا سه سال آینده بتوانیم شرایط را تغییر بدهیم.

افزایش حقوق در سال 1401

در بودجه 1401 از منابع صندوق استفاده نخواهد شد

ولی در ادامه رئیس سازمان برنامه و بودجه در جواب به پرسش دیگر مبنی بر استفاده دولت در بودجه سال جاری و بودجه سال 1401 از منابع صندوق توسعه ملی توضیح داد:

ما به هیچ عنوان برنامه‌ای برای استفاده از منابع صندوق توسعه ملی در بودجه سال آینده نخواهیم داشت و به سمت خلق پول نمی‌رویم حتی این موضوع را در بخشنامه هم تاکید کرده‌ایم. استفاده دولت از منابع صندوق توسعه ملی بودجه‌ای نخواهد بود مگر برای پیشرانی اقتصاد و پروژه‌های بخش خصوصی و درست کردن زیرساخت در توسعه کشور.

میرکاظمی با بیان این‌که در بودجه امسال از منابع صندوق توسعه ملی استفاده شده است یادآور شد:

این هم براساس مصوبه قانون بودجه و مجوز صادره از مازاد 20 درصد بوده که در نیمه ابتدا سال استفاده شد و احتمالا در نیمه دوم سال هم مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به این‌که نگاه دولت پیش این بود که همانطور که پول وارد صندوق می‌شود در فشارهای اقتصادی و تنگناها هم از آن استفاده بکند، اظهار کرد:

بر این اساس برداشت‌هایی از منابع صندوق صورت گرفته که در برخی موارد همچون مهار آب‌های مرزی اقدام خوب بود اما در مواردی براساس ضروریات دولت صورت گرفته که تا حد ممکن تلاش می‌شود این گونه از منابع صندوق استفاده نکنیم هر چند منابعی که با مجوز رهبری برداشت شده بصورت تسهیلات میباشد و میبایست بعد از بررسی و محاسبات صورت گرفته به صندوق بازگردد.
منبع خبر: ایسنا

عیدی سال 1401

مبلغ عیدی یکی از مبالغی است که کارفرما و شرکت‌ها باید آن را به کارمندان و کارگران پرداخت کنند و این مبلغ جدا از حقوق و دستمزد ماهانه است. مبلغ عیدی همیشه در ماه‌های تمام سال اعلام می‌شود، اما در این مقاله قصد داریم تا زودتر از وقت اعلام درباره مبلغ عیدی ۱۴۰۱ صحبت کنیم و رقم آن را با توجه به معادله محاسبه عیدی اعلام کنیم، تا در وقت مقرر از طرف هیأت دولت و مجلس رقم آن اعلام و تصویب شود.

از آنجایی که میزان حداقل عیدی برابر با دو برابر حداقل دستمزد و حداکثر رقم عیدی نیز برابر با سه برابر حداقل دستمزد خواهد بود، میزان عیدی ۱۴۰۱ برای کارمندان و کارگران با توجه به ارقام مطرح شده در مورد حقوق و دستمزد ۱۴۰۱ به شرح زیر خواهد بود:

مبلغ عیدی برای کارمندان با پایه حقوق ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان با کسر مالیات برابر با ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان خواهد بود.
مبلغ عیدی برای کارمندان با پایه حقوق ۴ میلیون تومان برابر با ۷ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان خواهد بود.

نحوه محاسبه عیدی سال ۱۴۰۱

نحوه محاسبه میزان عیدی کارمندان همیشه فرمول‌هایی ثابت داشته است و این فرمول‌ها معمولا برای افرادی مورد استفاده قرار می‌گیرد که حداقل یک سال سابقه کار داشته باشند. البته که برای افراد دارای کمتر از یک سال سابقه کار نیز فرمولی برای محاسبه عیدی مشخص شده است که در ادامه مقاله به آن اشاره خواهیم کرد.

مبلغ عیدی باید حتما در تمام سال به کارمندان داده شود و این وظیفه کارفرمایان است که این کار را انجام دهند. هر کارفرما طبق قوانین، باید حداقل دو برابر پایه حقوق و حداکثر سه برابر پایه حقوق به کارمندان خود عیدی سالانه بدهد. این دو برابر و سه برابر میزان حقوق است که حداقل و حداکثر عیدی کارمندان را تعیین می‌کند.

در این مقاله و در ادامه نحوه محاسبه کلی میزان عیدی را مشاهده خواهید کرد که در واقع به شما یاری می‌کند تا قبل از اعلام رسمی از مراجع مربوطه، بتوانید میزان عیدی را محاسبه کنید.

حداقل عیدی سال ۱۴۰۱ چقدر است؟

بیشتر شرکت‌ها از این فرمول‌هایی که در ادامه آنها را عنوان خواهیم کرد، برای مشخص کردن میزان عیدی کارمندان خود استفاده می‌کنند، اما ممکن است در برخی مواقع کارفرمایی بیشتر از این میزان به کارمندان خود عیدی دهد و این کاملا بستگی به خواست او دارد.

طبق تصمیم و نظر شورای عالی کار، پایان شرکت‌هایی که زیر نظر قانون وزارت کار فعالیت می‌کنند باید به کارمندان خود به ازای یک سال کار معادل ۶۰ روز آخرین دستمزد (حداقل عیدی) و ۹۰ روز آخرین دستمزد (حداکثر عیدی)، عیدی پرداخت کنند. به این معنا که میزان پرداختی عیدی کارمندان نباید از ۶۰ روز دستمزد کمتر و از ۹۰ روز دستمزد بیشتر باشد.

برای محاسبه حداقل میزان عیدی در سال ۱۴۰۱ باید میزان دستمزد روزانه خود را در ۶۰ ضرب کنید. فرمول این محاسبه به صورت زیر می‌باشد:

حداقل عیدی سال ۱۴۰۱ = ۶۰ x حداقل دستمزد روزانه

اگر عدد ۸۸,۵۱۶ تومان که مبلغ دستمزد روزانه در سال ۱۴۰۰ است را در ۶۰ ضرب کنیم، حداقل عیدی سال ۱۴۰۱ به دست خواهد آمد:

افزایش حقوق در سال 1401

همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، حداقل عیدی سال ۱۴۰۱ طبق فرمول‌هایی که از قبل ارائه شده است، ۵ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۹۶۰ تومان خواهد بود.

حداکثر عیدی سال ۱۴۰۱ چقدر است؟

حداکثر میزان عیدی نباید از معادل ۹۰ روز حداقل دستمزد روزانه همان سال بیشتر شود. برای محاسبه حداکثر میزان عیدی در سال ۱۴۰۱ باید میزان حداقل دستمزد روزانه خود را در ۹۰ ضرب کنید. فرمول آن به صورت زیر می‌باشد:

حداکثر عیدی سال ۱۴۰۱ = ۹۰ x حداقل دستمزد روزانه

اگر عدد ۸۸,۵۱۶ تومان که مبلغ دستمزد روزانه در سال ۱۴۰۰ است را در معادله زیر قرار دهیم، به مبلغ سقف عیدی سال ۱۴۰۱ خواهیم رسید:

افزایش حقوق در سال 1401

همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، حداکثر عیدی سال ۱۴۰۱ طبق همین فرمول، مبلغ ۷ میلیون ۹۶۶ هزار و ۴۴۰ تومان خواهد بود.

روش محاسبه عیدی برای سابقه کار کمتر از یک سال

دو فرمولی که اعلام کردیم برای افرادی مورد استفاده قرار می‌گیرد که میزان کارکرد آنها در شرکت‌ها حداقل یک سال باشد. اما، هستند افرادی که سابقه کار آنها در شرکت‌ها به یک سال نمی‌رسد؛ برای این افراد روش محاسبه فرق می‌کند و فرمول آن به شکل زیر است:

مبلغ نهایی عیدی حقوق ماهیانه ضرب در تعداد ماه نتیجه تقسیم بر ۱۲
به عنوان مثال: عیدی برای کارگری با ۷ ماه کار ۳۵۰۰۰۰۰ * ۷ / ۱۲ = ۲,۰۴۱,۶۶۶
به عنوان مثال: عیدی برای کارگری با ۷ ماه کار ۴۵۰۰۰۰۰ * ۷ / ۱۲ = ۲,۶۲۵,۰۰۰

مبلغ عیدی نیز مانند حقوق و دستمزد به صورت مستقیم تحت تأثیر میزان تورم و اوضاع اقتصادی است و ممکن است در وقت تصویب رقم نهایی، این موارد در عدد آن لحاظ شود. به هر حال تا وقت اعلام رسمی مبلغ عیدی چیزی نمانده است و می‌توانید تا آن وقت از این فرمول‌ها استفاده کنید.

افزایش حقوق در سال 1401

حداقل دستمزد کارگران (حقوق پایه) در سال 1401

به محض اعلام میزان افزایش حقوق و دستمزد کارگران در سال 1401 این مطلب بروزرسانی خواهد شد.

حداقل حقوق کارمندان دولت در سال 1401

به محض اعلام میزان افزایش حقوق و دستمزد کارمندان دولت در سال 1401 این مطلب بروزرسانی خواهد شد.

در ادامه مطلب می‌توانید جدول افزایش حداقل حقوق و دستمزد کارگران در سال 1400 را مطالعه کنید.

افزایش حقوق در سال 1401

حداقل دستمزد کارگران (حقوق پایه) در سال 1400 مشخص شد
حد اقل دستمزد سال 1400 (ماه 30 روزه): 2.655.495 تومان

بن کارگری سال 1400 (ماهانه): 600.000 تومان

حق مسکن سال 1400 (ماهانه): 450.000 تومان

حق اولاد (هر فزرند) سال 1400 (ماهانه): 265.492 تومان

پایه سنوات سال 1400 (ماهانه): 140.000 تومان ​

حداقل حقوق (حقوق پایه) یک کارگر مجرد بدون سابقه در سال 400 چقدر است؟

3 میلیون و 705 هزار و 495 تومان
** توجه: برای هر سال سابقه رقم 140.000 تومان را به رقم بالا اضافه نمایید

مثال: کارگر مجرد با یک سال سابقه:

3.705.495+140.000= 3.845.495 تومان در ماه

حداقل حقوق (حقوق پایه) یک کارگر متاهل (با یک فرزند) بدون سابقه در سال 400 چقدر است؟

3 میلیون و 970 هزار و 987 تومان
** توجه: برای هر فرزند رقم 265.492 تومان را به رقم بالا اضافه نمایید

مثال: کارگر متاهل با 2 فرزند بدون سابقه:

3.970.987+265.492= 4.236.479 تومان در ماه

حداقل حقوق (حقوق پایه) یک کارگر متاهل (با یک فرزند) با یک سال سابقه در سال 400 چقدر است؟

4 میلیون و 110 هزار و 987 تومان
** توجه: برای هر سال سابقه رقم 140.000 تومان را به رقم بالا اضافه نمایید

** توجه: برای هر فرزند رقم 265.492 تومان را به رقم بالا اضافه نمایید

نحوه محاسبه اضافه کار ساعتی کارگران در سال 1400

فرمول محاسبه اضافه‌کاری

اضافه‌کاری = حقوﻕ پایه تقسیم بر 220 (ساعت) ضربدر 140 % ضربدر ساعاﺕ اضافه‌کاری
مثال 2 ساعت اضافه کاری: 2.655.495 / 220 * 140% * 2 = 33.797 تومان
1 ساعت اضافه کاری در سال 400: 16,898 تومان

2 ساعت اضافه کاری در سال 400: 33.797 تومان

3 ساعت اضافه کاری در سال 400: 50,695 تومان

4 ساعت اضافه کاری در سال 400: 67,594 تومان

5 ساعت اضافه کاری در سال 400: 84,493 تومان

یک ساعت جمعه کاری: 48/303 ریال
یک ساعت شب کاری: 42/265 ریال

حق  شیفت 10% در ازای 30 روز شیفت صبح و عصر: 2/655/495 ریال
حق شیفت 15% در ازای 30 روز شیفت صبح، عصر و شب: 3.983.242 ریال
حق‌شیفت 22.5% در ازای 30 روز شیفت صبح و شب یا عصر و شب: 5/974/863 ریال
حق شیفت 35 % در ازای 30 روز شیفت ثابت (23 الی 6): 9/294/232 ریال

جدول کامل حقوق و مزایای کارگران 1400

فرمول های محاسبه مزایای قانون کار مورد استفاده در جدول بالا
فرمول محاسبه مزد هر ساعت کار :

مزد روزانه تقسیم بر 7.33 (هفت و سی و سه صدم)
فرمول محاسبه اضافه کاری قانون کار :

مزد ساعتی ضربدر 1.4 (یک و چهاردهم) ضربدر ساعات اضافه کار
فرمول محاسبه جمعه کاری قانون کار :

مزد ساعتی ضربدر 0.4 ( چهاردهم) ضربدر ساعات جمعه کاری
فرمول محاسبه شب کاری قانون کار :

مزد ساعتی ضربدر 0.35 (سی و پنج صدم) ضربدر ساعات شب کاری
فرمول محاسبه سنوات سالانه :

سابقه کار به سال ضربدر حقوق ماهیانه
فرمول محاسبه سنوات ماهانه :

سابقه کار به ماه ضربدر 2.5 (دو و نیم) ضربدر مزد روزانه کارگر
فرمول محاسبه عیدی و پاداش سالانه :

سابقه کار به سال ضربدر دوبرابرآخرین حقوق ماهیانه
فرمول محاسبه سنوات ماهانه :

سابقه کار به ماه ضربدر 5 ضربدر آخرین مزد روزانه کارگر


سایت سرویس دات کام ابزاری مطمئن و کارآمد برای تبلیغات رایگان و درج رایگان آگهی های اینترنتی شما برای رونق در کسب کار و یا فروش محصولاتتان!

برای معرفی و تبلیغات کسب و کار ، خدمات و محصولات خود در سایت سرویس دات کام قسمت درج آگهی رایگان را در قسمت بالا و سمت چپ سایت مراجعه فرمایید و آگهی خود را ثبت نمایید . ( تبلیغات رایگان و درج آگهی رایگان در سایت سرویس دات کام )

 

 

مطالب مرتبط :

زمان ثبت نام مرحله دوم مسکن ملی کی به پایان می رسد؟

شرایط و وظایف سرایداری

باز سازی خانه چیست؟

تبلیغات غیرمستقیم و شاید ناخواسته!

برای شروع کسب و کار خودمان در منزل از کجا شروع بکنیم؟

تاریخچه و سیر تکامل رشته تبلیغات

ویژگی های لوازم خانگی استاندارد