باز سازی خانه چیست؟

باز سازی خانه چیست؟

باز سازی خانه چیست؟ به مجموعه فعالیت‌هایی که بصورت کلی یا جزئی، تغییراتی در سازه و ظاهر بنای ساختمان را درست کردن می‌کند، بازسازی می‌گویند. هدف اصلی بازسازی زیاد شدن کارایی و عمر ساختمان میباشد. ولی پرسش اینجاست که بازسازی خانه بیش در چه مواقعی ضرروری است؟

وقتی بنا یا ساختمانی ساخته می‌شود با توجه به مصالح و سازه‌ای که در اول برای آن استفاده شده است، عمر مشخصی دارد. پس از گذشت سال‌ها، خانه قابل سکونت است ولی فرسودگی کیفیت زندگی را کاهش داده میباشد. این فرسودگی ممکن است در هر نقطه از ساختمان درست کردن شود. از کف ساختمان گرفته تا سقف آن و یا از دیوار گرفته تا سازه ساختمان.

نکته‌ای که اشاره به آن ضرروی میباشد متفاوت بودن تعریف کلمه بازسازی یا نوسازی میباشد.

تعریف بازسازی بصورت کامل در بالا گفته شد ولی نوسازی ساختمان به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که ساختارهایی نو را بجای قسمت‌های قدیمی می‌نشاند.

باز سازی خانه چیست؟
بازسازی حتی با بهسازی هم تفاوت دارد. بهسازی متشکل از تعمیرات، حفاظت، حمایت و استحکام است و اقداماتی که بمنظور بهبود کالبد در کوتاه‌مدت گونه می‌گیرد.

تعمیرات خانه چیست و چه مواردی را شامل می‌شود؟

همانگونه که در بالا به آن اشاره شد تعمیرات جزپی از بهسازی میباشد. تعمیرات بیش برای حفظ کالبد ساختمان گونه می‌گیرد. آن هم تغییراتی در سطح ابتدایی. تعمیرات انواع گوناگونی دارد. بعضی از آن‌ها برنامه‌ریزی شده میباشد. بعضی از تعمیرات برای پیشگیری میباشد. در برخی از تعمیرات اصلاح گونه می‌پذیرد. در برخی از موارد تعمیر بصورت اضطراری حادث می‌شود. همانگونه که در تعریف مشخص میباشد تعمیرات خانه بیش در سطح کم برای راحتی بیش انجام می‌شود.

در چه بخش‌هایی بازسازی خانه انجام می‌شود؟

بازسازی همیشه حس و حالا آرامش‌بخشی به افراد ساکن خانه می‌دهد. حتی فکر نمودن به بازسازی باعث هیجان می‌شود. بازسازی ساختمان را می‌توان به دو بخش تقسیم نمود. یکی بازسازی سازه‌ای و ساختاری و دیگری بازسازی تزئینی.
بازسازی تزئینی در مواردی همچون تعویض کفپوش که خود شامل پارکت و سرامیک و سنگ، رسیدگی به دیوار که خود شامل تغییر رنگ، کاغذ دیواری و سنگ نمودن، تعمیرات جزئی برای زیبایی بیش مثل تغییر سرویس بهداشتی و روشویی، سقف خانه، نورپردازی درون ساختمان و طراحی آشپزخانه و کابینت گونه می‌پذیرد.
بازسازی سازه‌ای معمولا تغییراتی در طراحی نقشه ساختمان و زیاد شدن فضا، ساخت و بازسازی زیرزمین، بازسازی و تغییراتی در اتصالات لوله‌کشی آب و گاز و برق گونه می‌گیرد.

باز سازی خانه چیست؟
به چه دلایلی بهتر میباشد بازسازی خانه را انجام داد؟ (باز سازی خانه چیست؟ )

یکی از مهم ترین عوامل قدیمی بودن ساختمان میباشد. با گذشت وقت و زیاد شدن سن بنا فرسودگی در سطح بنا و ساختمان زیاد شدن می‌یابد. حتی ممکن است بخشی از خانه بر اثر سهل‌انگاری صاحبخانه تخریب شود. در نتیجه در این گونه ساختمان و بناها بهتر میباشد بعد از بررسی همه جانبه، آغاز به بازسازی خانه نمود.

یکی دیگر از عوامل بازسازی خانه طراحی نامناسب پلان و نقشه خانه میباشد. با گذشت وقت و پیشرفت تکنولوژی تغییرات در همه زمینه‌ها گونه پذیرفته میباشد. ولی خانه‌های قدیمی که با توجه به سلایق و علم قدیم طراحی شده‌اند فراوان باب طبع صاحبخانه‌ها نیستند و آن‌ها ترجیح می‌دهند پلان و نقشه ساختمان و بنای خود را با توجه به سلیقه و تکنولوژی روز تغییر دهند.

درست کردن فضای نو در ساختمان یکی از تغییرات در این زمینه میباشد. گاهی اوقات کمبود فضا و تغییر در ابعاد اجزای خانه باعث بازسازی خانه می‌شود.
ولی از همه مهمتر بعضی از افراد بازسازی خانه را انجام می‌دهند تا هزینه خانه را زیاد شدن بدهند.

همانگونه که می‌دانید در تعمییرات خانه زیاد شدن آنچنانی در هزینه خانه گونه نمی‌گیرد. چون سطح اقدامات ابتدایی میباشد. در بالا به تفاوت‌های بازسازی و تعمیرات اشاره کردیم ولی در بازسازی خانه تغییرات زیاد بنیادی‌تری گونه می‌پذیرد و در نتیجه ارزش خانه بالاتر می‌رود.

————————————

مطالب مرتبط: