تاریخچه و سیر تکامل رشته تبلیغات

تاریخچه و سیر تکامل رشته تبلیغات

تاریخچه و سیر تکامل رشته تبلیغاتتبلیغات هم مانند بسیاری از علوم دیگر، از سابقه‌ای طولانی برخوردار است و برای درک عمیق این رشته، حتماً باید تاریخچه و سیر تکامل آن را بشناسیم.

خصوصاً در مورد تبلیغات که سابقه‌ی آن به چند دهه و یا حتی چند قرن اخیر محدود نیست و باستان‌شناسان، نشانه‌های استفاده از تبلیغات محیطی را در هزاره‌های قبل هم یافته‌اند.

شناخت روند تکامل تاریخی صنعت تبلیغات صرفاً ارزش تئوریک ندارد. بلکه به درک روندهای فعلی حاکم بر این صنعت و پیش بینی آینده صنعت تبلیغات هم کمک می‌کند.

تبلیغات چیست؟ تعریف تبلیغات و شناخت حدود آن(تاریخچه و سیر تکامل رشته تبلیغات)

شاید بحث در مورد تعریف تبلیغات زیاد تئوریک به نظر بیاید.

یا این که حس کنیم همه‌ی ما کمابیش می‌دانیم که تبلیغ چیست و به چه چیزی تبلیغات می‌گویند.

تاریخچه و سیر تکامل رشته تبلیغات

ولی فراموش نکنیم که هنگامی می‌خواهیم بصورت گسترده و عمیق با مفهوم مدیریت تبلیغات آشنا بشویم، ضروری میباشد تعریف علمی تبلیغات را بدانیم و بتوانیم تا حد امکان، با دقت مناسبی توضیح بدهیم که حد و مرز این مفهوم تا کجاست. هر چه تعریف تبلیغات را بهتر بشناسیم، اهمیت تبلیغات در کسب و کار را بیش و بهتر درک خواهیم نمود و تبلیغ صحیح و موفق را از تبلیغ غلط و ناموفق، بهتر تشخیص خواهیم داد.

نقش تبلیغات در جامعه و اثرپذیری صنعت تبلیغات از جامعه
مخاطب صنعت تبلیغات، عموم مردم هستند.

طبقات مختلف اجتماعی، گروه‌های مختلف فرهنگی و اقتصادی، بخش‌های مختلف هرم جمعیت، نیازها و دغدغه‌ها و اولویت‌های متفاوتی دارند.

تبلیغات، از یک سو می‌کوشد با شناخت بهتر جامعه، اثربخشی خود را زیاد شدن دهد و از سوی دیگر، با انتخاب راهکارهای تبلیغاتی، عملاً بر جامعه تاثیر می‌گذارد و سلیقه‌ی جامعه را شکل می‌دهد.

رابطه جامعه و تبلیغات

نقش تبلیغات تجاری در اقتصاد و کسب و کار
امکان دارد چنین عنوانی در پیشنهاد شما ساده و واضح باشد.

یا با خود فکر نمایید که چرا میبایست بخشی از بحث مدیریت تبلیغات به نقش تبلیغات در اقتصاد اختصاص پیدا بکند.

واقعیت این میباشد که در گذشته – و حتی گاهی امروز – به تبلیغات الزاماً با دید مثبت نگاه نمی‌کرده‌اند. گاهی آن را رواج مصرف‌گرایی می‌دانسته‌اند و گاهی، اتلاف منابع کسب و کارها.

اگر چه تبلیغات می‌تواند گاهی هر دو معنای فوق را داشته باشد، اما این که علمی تا این حد گسترده که می‌تواند موتور محرک اقتصاد و عامل درست کردن تقاضا و رشد تولید و صنعت باشد را به کلی نفی کنیم و کنار بگذاریم، منطقی و معقول نیست.

بنابراین، کسی که می‌خواهد متخصص تبلیغات باشد ضروری میباشد کارکردهای مثبت و منفی تبلیغات در محیط کسب و کار و جایگاه تبلیغات در اقتصاد ملی و جهانی را بشناسد تا بتوانند فرصت‌ها و تهدید‌های این صنعت را بهتر و دقیق‌تر شناسایی و تحلیل بکند.

رابطه تبلیغات با سایر فعالیت‌های سازمانی

تا همین چند سال پیش، تبلیغات یک عملیات فرعی مستقل در سیستم کسب و کار محسوب می‌شد.

تاریخچه و سیر تکامل رشته تبلیغات

بخشی از فروش را به تبلیغات تجاری اختصاص می‌دادند و از آژانس‌های تبلیغاتی یا واحد تبلیغات شرکت می‌خواستند که این بودجه را به برترین نحو ممکن قیمت بکند.

ولی طی دهه‌ی اخیر، ابزارهای ارتباط با مشتری زیاد گوناگون شده‌اند.

از بسته‌بندی محصول تا واحد روابط عمومی تا اکانت‌های یک شرکت در شبکه های اجتماعی، همگی بخشی از وظیفه‌ی فرستادن پیام برای مخاطب و مشتری را بر عهده دارند.

بنابراین، دیگر نمی‌توان به تبلیغات به عنوان یک جزیره مستقل در سازمان نگاه نمود.

اصطلاحاتی همچون IMC یا Integrated Marketing Communication (ارتباطات یکپارچه بازاریابی) هم با توجه به همین ویژگی مطرح شده‌ و رواج یافته‌اند.

رابطه تبلیغات با روابط عمومی، فروش، بازاریابی و سایر واحدهای سازمان

آشنایی با صنعت تبلیغات و ساختار‌ آن
هنگامی می‌گوییم تبلیغات یک صنعت میباشد، طبیعتاً انتظار داریم پایان آنچه در مورد صنایع مطرح می‌شود و مورد توجه قرار می‌گیرد، در مورد تبلیغات هم مصداق داشته باشد.

به عبارتی میبایست بتوانیم از دیوارهای ورود به صنعت تبلیغات حرف بزنیم.

از میزان تمرکز در صنعت تبلیغات صحبت کنیم.

ساختار صنعت تبلیغات را بررسی کنیم و به طور خلاصه، همچون هر صنعت دیگری، آن را مشاهده، درک و تحلیل کنیم.

بخش قابل توجهی از رشته مدیریت تبلیغات به نوعی با تحلیل استراتژیک صنعت تبلیغات گره خورده است.

شناخت رسانه و استراتژی رسانه
رسانه (Media) از جمله واژه‌های کلیدی در حوزه تبلیغات است.

رسانه محدوده‌ای زیاد وسیع از رسانه‌های سنتی (در حد بروشور و کاتالوگ و دیوارنویسی) تا رسانه های دیجیتال مدرن (شبکه های اجتماعی و نرم افزارهای پیام رسان) را در برمی‌گیرد.

مدیریت تبلیغات از چند منظر به بحث رسانه توجه دارد:

شناخت و تعریف رسانه

ویژگی‌های هر رسانه

نحوه سنجش و ارزیابی و جمع آوری اطلاعات در مورد هر رسانه
شناخت و تحلیل رفتار و ترجیحات مخاطبان هر رسانه
استراتژی های موفق برای استفاده از هر رسانه
برنامه ریزی رسانه
الگوها و مدل‌های خرید رسانه
اصول و مبانی معرفی و عرضه رسانه

البته، بحث شناخت و مدیریت رسانه می‌تواند از منظر دیگر هم مطرح باشد.

اگر شما به عنوان یک کسب و کار، برای خود رسانه (یا رسانه‌هایی) ساخته باشید، قاعدتاً بحث شناخت رسانه و استراتژی رسانه برای شما، معنایی متفاوت از بحث‌های شایع در تبلیغات خواهد داشت.

اصول و مبانی طراحی و اجرای کمپین های تبلیغاتی
این بحث، همان چیزی میباشد که معمولاً با شنیدن واژه‌ی تبلیغات در ذهن ما تداعی می‌شود.

برنامه های تبلیغاتی و کمپین های تبلیغاتی، شکل پیچیده‌تر و ساختاریافته‌ترِ اقدام های تبلیغاتی هستند.

به عبارتی، با همسو نمودن اقدام‌های تبلیغاتی و هدفمندکردن آنان و شکل دادن به یک پیکره‌ی واحد و منسجم، عملاً به سمت برنامه تبلیغاتی و کمپین تبلیغاتی حرکت کرده‌ایم.

تحقیقات در حوزه تبلیغات

روش علمی تحقیق (Scientific Research Method) در هر حوزه‌ای، حساسیت‌ها و ویژگی‌ها و چارچوب‌ها و تکنیک‌های مختص خود را دارد.

تاریخچه و سیر تکامل رشته تبلیغات

تبلیغات هم از این قاعده مستثنی نیست. اصول کلی روش علمی در حوزه تبلیغات هم کاربرد دارند و با طراحی آزمایش‌ها و مطالعات مختلف، می‌توان درک بهتری از مفهوم و کارکرد تبلیغات، فرایند تبلیغات، اثربخشی تبلیغات و واکنش مخاطبان به تبلیغات به دست آورد.

هم تحقیق های کمی و هم تحقیق های کیفی در این حوزه شایع هستند.

افرادی که قصد دارند در مدیریت تبلیغات به فردی خبره تبدیل شوند، ضروری میباشد حداقل مبانی روش تحقیق در تبلیغات را بشناسند.

واضح میباشد که اگر بخواهید این بخش را به عنوان تخصص اصلی خود برگزینید، طبیعتاً میبایست زمان بیشتری برای آن بگذارید و به شکلی عمیق‌تر با این ابزار ارزشمند آشنا بشوید.

تکنیک ها و روشهای تولید در تبلیغات (تاریخچه و سیر تکامل رشته تبلیغات)

احتمالاً اکثر کسانی که از فضای تبلیغات فاصله دارند، هنگام فهرست نمودن زیرمجموعه‌های تخصصی تبلیغات، این بخش را فراموش می‌کنند.

هر چقدر هم در بحث‌هایی همچون طراحی پیام و تحقیقات علمی و طراحی کمپین و خلاقیت در تبلیغات غرق بشویم، در نهایت این پیام‌ها میبایست تولید و عرضه شوند.

بحث‌های همچون آشنایی با تکنیک‌ها و روش‌های عکاسی تبلیغاتی، نقش کامپیوتر در تبلیغات، اصول و مبانی چاپ، تشخیص کیفیت چاپ، از جمله نکته هایی هستند که بدون آشنایی – حداقل سطحی – با آنان، نمی‌توانیم از پایان ظرفیت دانش خود در حوزه تبلیغات استفاده کنیم.

جنبه های حقوقی تبلیغات و اخلاق تبلیغات
تبلیغات همواره با چالش‌های اخلاقی و حقوقی دست و پنجه نرم کرده است.

در صورتی که فعالان تبلیغاتی دقت نکنند، امکان دارد به سادگی از مرز‌های قانونی و چارچوب‌های رسمی تجویز شده بوسیله دولت‌ها فراتر روند.

بحث اخلاق هم، مقوله‌ی جدی دیگری در حوزه تبلیغات محسوب می‌شود و یکی از وظایف مدیر تبلیغات این میباشد که همواره، مطمئن شود طراحی و اجرای تبلیغات از اصول اخلاقی فاصله نگرفته میباشد.

گاهی اوقات، اقدام‌ها و رفتارهایی وجود دارد که امکان دارد قانون بصورت مستقیم آنان را محدود نکند، یا بر اساس تفسیر‌هایی از قانون، بتوان آنان را مجاز شمرد، ولی امکان دارد به فریب خوردن مخاطب یا تخریب رقیب منتهی شوند.

در اغلب دوره‌های آموزشی مدیریت تبلیغات، جایگاهی ویژه برای حقوق و اخلاق در پیشنهاد گرفته می‌شود.

درس آموزش تبلیغات متمم برای چه افرادی مفید است؟ (تاریخچه و سیر تکامل رشته تبلیغات)
آموزش تبلیغات در متمم برای سه گروه مخاطب طراحی شده است.

گروه ابتدا افرادی هستند که این درس را به عنوان بخشی از درس‌های دوره MBA متمم می‌خوانند.

طبیعتاً این گروه، بهتر میباشد درس‌ها را به ترتیب و از اول تا پایان بخوانند و تمرین‌های آنان را هم انجام بدهند.

گروه دوم افرادی هستند که می‌خواهند برای شرکت یا محصول یا برند خود تبلیغ کنند.

طبیعی میباشد که این گروه، اگر قصد اجرای کمپین تبلیغاتی گسترده و جامع داشته باشند،‌ به سراغ آژانس‌های تبلیغاتی می‌روند.

ولی کمکی که در این جا متمم می‌تواند در اختیار این دوستان قرار دهد این میباشد که با مطالعه برخی از درس‌ها، بر مفاهیم اولیه‌ی کمپین‌های تبلیغاتی تسلط داشته باشند و در جلسات مذاکره با آژانس‌های تبلیغاتی، در موضع ضعف قرار نگیرند.

به هر حالا میبایست بپذیریم که اغلب آژانس‌های تبلیغاتی، مالکان رسانه هم هستند و این امر، طراحی کمپین‌های بدون سوگیری را برای آنان دشوار می‌کند.

آگاهی از مبانی حوزه تبلیغات، یاری می‌کند که جلسات بین شرکت های سفارش دهنده و آژانس‌های تبلیغاتی، برای طرفین اثربخش‌تر باشد.

گروه سوم هم آژانس‌های تبلیغاتی هستند.

برای افرادی که در آژانس‌های تبلیغاتی کار می‌کنند، احتمالاً بسیاری از مطلب ها متمم در این باره، ساده یا تکراری خواهد بود.

ولی امیدواریم آنان هم بتوانند در برخی درس‌های این مجموعه، جریان‌های نو و الگوهای تازه در حوزه تبلیغات را مشاهده و بررسی نمایند.


مطالب مرتبط: