روش متقاعد نمودن دیگران

روش متقاعد نمودن دیگران

روش متقاعد نمودن دیگران : معمولا به کسی می گویند آدم خوش سر و زبان که قادر باشد با چهار کلام حرف زدن آدم های دیگر را متقاعد بکند کاری که او می خواهد را انجام بدهند. سلاح مخفی این افراد «فرو نمودن خود در دل دیگران» میباشد. با همین زبان 10 سانتی متری شان کاری می کنند که نه تنها شیفته ی نظراتشان شوید، بلکه کشته و مرده ی خودشان هم شوید. لابد می پرسید رازشان چیست؟

متقاعد نمودن

15 راز کسانی که متقاعد نمودن دیگران را پسندیده بلدند، عبارت میباشد از:

1. مخاطب خودشان را می شناسند: آدم خوش سر و زبان مخاطب خودش را مثل کف دستش می شناسد و از این شناخت برای صحبت نمودن به زبان او استفاده میکند.

اگر بداند طرفش خجالتی میباشد با لحنی آهسته سر صحبت را باز میکند و اگر بداند مخاطبش پر جنب و جوش و قاطی پاتی میباشد، پرحرارت سخن می راند.

موقع گفتگو هر کسی قلق خودش را دارد و بکار گیری ظرافت در این راه باعث خواهد شد حرف هایتان راهی به گوش دیگران پیدا بکند.

روش متقاعد نمودن دیگران

2. با آدم ها اتصال برقرار می کنند: اگر مردم بدانند شما چه جور آدمی هستید، امکان این که حرفی را ازتان قبول کنند و شما بتوانید آنان را متقاعد نمایید، خیلی بیش میباشد. تحقیقاتی در همین زمینه در دانشگاه استنفورد برگزار شد و از دانشجویان خواسته شد تا در سر کلاس با یکدیگر به توافقاتی برسند.

اول، بدون ارائه هیچگونه دستورالعملی، دانشجویان موفق شدند در 55 درصد از مذاکرات به توافق برسند. ولی پس از این که به دانشجویان گفته شد پیش از هر گونه مذاکره، قبل زمینه ای از شخصیت خود را به طرف مقابل ارائه بدهید، این میزان به 90 درصد زیاد شدن پیدا نمود.

نکته ی کلیدی در این جا این میباشد که از گیر افتادن در پس و قبل بحث خودداری نمایید. کسی که دارید باهاش صحبت می نمایید یک آدمیزاد میباشد، نه یک حریف یا سیبل تیراندازی.

فارغ از این که محتوای گفتگوی تان تا چه حد متقاعدکننده باشد، اگر نتوانید با طرف مقابل یک رابطه ی آدمیزادی تشکیل دهید، حرفتان هیچ اثری در او نخواهد داشت. (روش متقاعد نمودن دیگران)

3. سعی نمی کنند حرفشان را زورکی به کرسی بنشانند: آدم هایی که راز متقاعد نمودن دیگران و اصول تاثیرگذاری را پسندیده می دانند، اهل زورتپان نمودن نظراتشان در حلق دیگران نیستند، در عوض با آرامش و اعتماد به نفس، پرده از روی ایده هایشان برمی دارند. حرفی که قرار باشد به زور داد و قال به کرسی بنشیند مفت نمی ارزد.

شیوه ی «الان حالی ات می کنم حق با کیه» در برترین حالت باعث جیم شدن طرف مقابل خواهد شد. آدم خوش سر و زبان در گفتگو زیاده خواه نیست. حواسش هست که برای حفظ جایگاه فتیله ی خود را بالا نکشد، چرا که می داند زیرک بودن در این میباشد که در دراز مدت قلب آدم ها را تسخیر کنی، نه این که با بحث نمودن فتیله پیچشان کنی.

اگر در بحثی بودید که بالا گرفت، تلاش نمایید اعتماد به نفس خودتان را حفظ نمایید ولی آرامش تان را از دست ندهید. عجول نباشید و لجاجت را کنار بگذارید. مطمئن باشید که اگر ایده تان واقعا پسندیده میباشد، کافی میباشد به دیگران زمان دهید تا آن را به درستی درک کنند.

4. مثل موش ترسو نیستند: طرف دیگر بوم این میباشد که ایده ی خودتان را با ترس و لرز بصورت سؤالی مطرح نمایید یا طوری آن را بیان نمایید که انگار مستلزم تأیید دیگران میباشد. اگر آدم خجالتی ای هستید تلاش نمایید ایده هایتان را به شکل خبری و یا «دانستنی های جالب» بیان نمایید تا مخاطب تان را به فکر فرو ببرد.

شاخ و برگ های اضافی را هم از حرف هایتان هرس نمایید. کجای «به پیشنهاد من» یا «امکانش هست که» باعث خواهد شد حرف های شما ترغیب کننده تر به پیشنهاد برسند؟

 

5. زبان بدن: اگر می خواهید موقع صحبت نمودن ذهن آدم ها را درگیر خودتان بکنید، بد نیست از حرکات و حالات بدن و لحن صدای خود آگاه باشید. استفاده نمودن از لحن مشتاقانه، باز نمودن دست ها از یکدیگر، حفظ ارتباط چشمی و متمایل نمودن بدن به سمت فردی که دارد صحبت میکند، همگی از مثال های زبان بدن مثبت به شمار می روند.

زبان بدن مثل زیرنویسی برای حرف های شما عمل می کنند. اگر این زیرنویس با صحبت هایتان هماهنگ باشد، شنونده مجذوب صحبت نمودن شما خواهد شد و حرف هایتان راحت تر متقاعدش خواهند نمود.

پس یکی از رازهای خوش سر و زبانی این میباشد که «چگونه گفتن از چه چیزی گفتن مهم تر است». (روش متقاعد نمودن دیگران)

6. واضح و دقیق حرف می زنند: آدم خوش سر و زبان قادر است محتویات داخل ذهنش را خیلی سریع و واضح برای دیگران بیان بکند نه این که پت پت بکند و حرف های اضافه بزند.

روش متقاعد نمودن دیگران

اگر به چیزی که بر زبان می آورید به خوبی احاطه داشته باشید، آنگاه توضیح دادن آن به کسی که با آن موضوع آشنا نیست، کار چندان سختی نخواهد بود. یعنی میبایست چنان به سوژه ی مورد بحث تان مسلط باشید که حتی بتوانید آن را به یک بچه ی دماغو هم توضیح دهید.

7. کاربن نیستند: خود اورجینال شان هستند. اصل بودن و راستگویی از ملزومات خوش سر و زبانی است. جنس قلابی مشتری ندارد. آدم ها مجذوب افرادی میشوند که جنس اصل هستند. به جنس اصل میباشد که میتوان اعتماد نمود چه می خواهد آدم باشد چه چرخ گوشت.

نمی دانم چگونه میتوان به کسی اعتماد نمود که واقعا مشخص نباشد چه جور آدمی هست و چه احساساتی دارد. آدم خوش سر و زبان خودش را می شناسد و به اندازه ی کافی هم به خودش اعتماد به نفس دارد که از بیان نمودن درونیاتش خجالت نکشد.

اگر تلاش نمایید تمرکزتان را بگذارید روی چیزهایی که شما را به عنوان یک فرد شاد می کنند، صد برابر جذاب تر و خوش سر و زبان تر از آن زمانی خواهید شد که زور بزنید کس دیگری باشید تا بلکه نگاه مردم را به خود جلب نمایید.

8. نظرات دیگران را تصدیق می کنند: یکی از تاکتیک های قدرتمند خوش سر و زبانی این میباشد که در جایی از بحث و گفتگو نظرات طرف مقابل را تصدیق نمایید. به هر حالا بی عیب و خطا که نیستید و در جاهایی از بحث امکان دارد حق با دیگری باشد. تصدیق نمودن پیشنهاد طرف مقابل، نشانه ی روشنفکری و اراده ی نیکو برای بهتر شدن میباشد.

اگر بر خلاف کوالا که به درخت می چسبد، با سماجت به حرفتان نچسبید، در واقع دارید به مخاطب تان می گویید که عمیقا برایش ارزش قائلید. آسمان به زمین نمی آید اگر وسط بحث به جای پارازیت-وِل-دادن هایی نظیر «اوکی، حتما صحیح می گی!» برگردید و صادقانه بگویید «حق با توئه. منطقی بود حرفت».

حرف زدن مثل پینگ پُنگ می ماند. خیلی زمان ها هم سرویس حریفان در زمین شما می خوابد. (روش متقاعد نمودن دیگران)

هیچ پینگ پنگ بازی هر روز از خواب بلند نمی شود به امید این که تا آخر عمرش بقیه را 21-0 شکست بدهد. آدم خوش سر و زبان بازنده ی بدی نیست که هر زمان حریفش از او امتیاز گرفت راکت را بکوبد روی میز.

9. سؤال های خوبی می پرسند: یکی از بزرگترین اشتباهات آدم ها در حین صحبت نمودن این میباشد که به جای پسندیده گوش نمودن به حرف طرف مقابل، حواسشان به این میباشد که هنوز جمله ی یارو به پایان نرسیده، عینهو اژدر زیردریایی حرف خودشان را وِل دهند.

گوششان هیچ ایرادی ندارد؛ در واقع تک تک کلمات را خیلی پسندیده می شنوند، ولی صبر نمی کنند تا معنی آنان را هم آنالیز کنند. راه آسانی که برای مهار اژدر وجود دارد این میباشد که میان حرف های طرف، راجع به چیزهایی که می گوید از او سؤال بپرسیم. آدم ها غمگین میشوند که بفهمند به حرف هایشان گوش نمی بدهیم.

این سؤال پرسیدن ما فایده اش این میباشد که طرف مقابل نه تنها متوجه میشود که گل لگد نمی بکند، بلکه ما آنقدر پیگیر هستیم که اگر جایی رد حرف هایش را گم کردیم تلاش میکنیم با سؤال نمودن دوباره خودمان را به او برسانیم. باورتان نمی شود که طرف مقابل چه احساس خوبی از حرف زدن خود به دست می آورد و این را مرهون شما است. او قطعا دفعه ی بعد هم برای صحبت نمودن دنبال شما خواهد گشت.

10. تصویرسازی می کنند: تحقیقات علمی نشان می بدهند که آدم ها با تصویرسازی زودتر قانع میشوند.

آدم های خوش سر و زبان که روش های متقاعد نمودن دیگران را پسندیده می دانند، گنجینه ی قدرتمندی از تصاویر ذهنی دارند که موقع صحبت نمودن به خوبی ازش استفاده می کنند.

روش متقاعد نمودن دیگران

زمان هایی که موضوعات بیشتر از حد انتزاعی باشند و نتوان تصویری از آنان ارائه داد، آدم خوش سر و زبان آغاز میکند داستانی تعریف بکند که به ایده اش زندگی ببخشد. اگر داستان خوبی تعریف نمایید، تصویری از حرف های شما در ذهن گیرنده درست کردن میشود که به سختی فراموش میشود و به راحتی به یاد آورده میشود.

11. کاراکتر قدرتمند: تحقیقات نشان می بدهند که بیش مردم در همان 7 ثانیه اولی که چشم شان به شما می افتد، تصمیم شان را می گیرند که ازتان بدشان بیاید یا خوششان بیاید. از ثانیه ی 8 به بعد تا آخر مکالمه، قبل خودشان سبک سنگین می کنند که آیا تصمیم اولیه شان صحیح بوده یا نه. (روش متقاعد نمودن دیگران)

خب این که خیلی بد است! البته اگر با این قضیه آگاهانه برخورد نمایید چه بسا که حسابی به نفع تان پایان شود و اسم خودتان را در دفترچه تلفن طرف به عنوان یک آدم باحال ذخیره نمایید.

چیزهایی که میبایست رعایت نمایید عبارتند از:زبان بدن مثبت، حالت ایستادن یا نشستن قدرتمند، محکم دست دادن، لبخند خوشگل و باز بودن شانه ها در حین صحبت نمودن. این روش تضمینی میباشد.

12. می دانند کِی میبایست عقب نشینی کنند: سخنان ضربتی با مقوله ی خوش سر و زبانی به هیچ رقم آبشان در یک جوی نمی رود؛ در نتیجه با ملایمت برخورد نمایید. تحقیقات نشان داده اند که هنگامی بخواهید به شیوه های اورژانسی آدم ها را به موافقت با خود دربیاورید، آدم ها ترجیح می بدهند روی مواضع خودشان بیش پافشاری کنند.

آژیر زدن شما باعث میشود که بیفتند جلوی شما و راه را بهتان ببندند. اگر مو لای درز حرفتان نمی رود پس نگران چه هستید؟ آمبولانس را خاموش نمایید و اجازه دهید وقت کار خودش را کند. معمولا ایده های پسندیده مثل ترشی بندری هستند. وقت می برد تا مکان بیفتند.

13. آدم ها را به اسم صدا می زنند: اسم هر کسی بخش جدایی ناپذیر هویتش میباشد و موقعی که دیگران آدم را به اسمش صدا میزنند احساس خاصی به آدم دست میدهد. آدم های خوش سر و زبان حواسشان هست هر دفعه که هر شخصی را در حین راه رفتن هم دیدند او را به اسمش صدا کنند، نه این که فقط زمان حالا و احوالپرسی باهاش اسمش را بکار ببرند.

تحقیقات نشان می بدهند بکار بردن اسم برای خطاب نمودن اشخاص باعث میشود اعتبارتان قبل آن نفر تأیید شود. اگر از آن آدم هایی هستید که فقط قیافه ها یادشان می ماند و موقع به خاطر آوردن اسامی ریپ میزنند، بد نیست کمی تمرین حافظه نمایید تا این نقیصه برطرف شود. اگر دفعه ی اولی میباشد که با کسی ملاقات می نمایید و پس از معرفی اسمش را صحیح نشنیدید یا همان لحظه فراموش تان شد، خجالت نکشید. ارزشش را دارد که برای بار دوم اسمش را بپرسید.

14. آدم های حالا بِده ای هستند: خوش سر و زبان ها جایی نمی خوابند که زیرش آب بدهد. آنان می دانند چگونه و کِی سر موضع شان سفت و سخت باقی بمانند و در عین حالا چه موقعی و چگونه آسان بگیرند. (روش متقاعد نمودن دیگران)

اگر همه چیز را دست خودتان بگیرید که باعث خوشحالی بقیه نمی شود. چیزهای پسندیده میبایست دست بچرخد تا همه احساس خوشحالی کنند. آدم خوش سر و زبان اینکار را میکند چون می داند که در دراز مدت باعث میشود احترام آدم ها را به دست بیاورد؛ هر چه باشد موفق بودن بهتر از «درست بودن» میباشد.

15. لبخند می زنند: آدم ها به طور طبیعی (و البته ناخواسته) زبان بدن آدمی که باهاش صحبت می کنند را آینه می کنند. اگر می خواهید دیگران شما را باور کنند و یار تان داشته باشند، موقعی که باهاشان صحبت می نمایید لبخند بزنید تا آن ها هم بی اختیار لطف شما را جبران کرده و لبخندی به شما برگردانند.

آدم های خوش سر و زبان را فراوان در حالا لبخند زدن می بینید، چون شور و شوق خاصی برای محقق شدن ایده هایشان در سر دارند و این خوشحالی شان واگیردار میباشد.

سایت سرویس دات کام آماده خدمات رسانی در زمینه های تبلیغات رایگان ـ درج آگهی رایگان اینترنتی ـ نیازمندی های رایگان و … به شما عزیزان می باشد. با درج آگهی رایگان در سایت سرویس دات کام آگهی خود را به مشاهده هزاران کاربر قرار دهید

———————————————————–

مطالب مرتبط: