روش هایی برای درمان کودک خجالتی

روش هایی برای درمان کودک خجالتی

روش هایی برای درمان کودک خجالتی

به گزارش بهداشت نیوز: شاید شما هم با افراد یا کودکانی برخورد کرده باشید که خجالتی و کم‌رو هستند. این اشخاص به علت ترس از مسخره شدن از سوی دیگران در اجتماع زیاد کم صحبت بوده یا به طور کلی اعتماد به نفس کم آنان موجب می‌شود که توانایی ارتباط برقرار نمودن با دیگران را نداشته باشند.برخی والدین از آن جا که شیوه برخورد درست با کودکان خجالتی را یاد نگرفته‌اند، به طور ناخواسته به این رفتار دامن می‌زنند، بنابراین آگاهی از طرز برخورد درست با این اشخاص لازم میباشد.

ویژگی‌های کودکان با طبیعت برونگرا

شکوفه اویارحسینی کارشناس ارشد مشاوره خانواده و کودک درمورد ویژگی‌های کودکان با طبیعت برونگرا اظهار کرد: کودکانی که طبیعت برونگرا دارند، به راحتی در آغوش دیگران قرار می‌گیرند، می‌خندند و می‌خوابند، هم چنین حساسیت آنان نسبت به صدا کم میباشد و خود را زیاد سریع نسبت به محیط پیرامونشان سازگار و توجه بیشتری را از سوی دیگران دریافت می‌کنند.

او بیان کرد: برخی کودکان اولین واکنشی که نسبت به هر تغییری نشان می‌دهند، اضطراب میباشد، این کودکان به سختی با تغییرات محیط پیرامونشان سازگار می‌شوند.

هر نوزادی با خلق‌وخویی متولد می‌شود، ولی محیط پیرامون او نسبت به این خلق‌وخو واکنش نشان می‌دهد. شخصیت ترکیبی از خلق‌وخو به همراه واکنش‌هایی حاصل از محیط تربیتی میباشد.

اویارحسینی افزود: برخی والدین از این موضوع شکایت کرده که فرزند آنان هنگام حضور در اجتماع سلام نمی‌کند و همواره به والدین خود وابسته میباشد. والدین اغلب اولین واکنشی که نشان می‌دهند، این میباشد که می‌گویند فرزند ما خجالتی میباشد و به همین علت عذرخواهی می‌کنند.

والدین آگاهی ندارند که عزت نفس کودکان در سنین سه تا پنج سالگی از واکنش‌های محیط پیرامونشان شکل می‌گیرد، پس هنگامی والدین بیان می‌کنند که فرزندشان خجالتی میباشد، در واقع به کودک خود می‌گویند که تو خجالتی هستی و به همین رفتارت دنبال کن.

راهکار‌های درمان خجالت کودکان (روش هایی برای درمان کودک خجالتی)

این کارشناس ارشد مشاوره خانواده و کودک تأکید کرد: والدین نبایستی تا سن هفت سالگی کودکان را به سلام نمودن مجبور کنند، بنابراین آنان نبایستی به فرزندشان بگویند که ابتدا تو سلام کن؛ والدین میبایست خود ارتباطات اجتماعی قوی با دیگران داشته باشند، بنابر این اگر کودک در محیطی قرار گرفت که تمایل نداشت با آن محیط ارتباط برقرار بکند، نبایستی او را مجبور به سلام نمودن نمود.

اویارحسینی تصریح کرد: در محیطی که کودک به برقراری ارتباطات اجتماعی تمایلی ندارد و پاسخ سلام فردی دیگر را جواب نمی‌دهد، والدین میبایست دست خود را دور گردن بچه بیندازند و از این راه حمایت خود را از کودک اعلام کنند هم چنین آنان میبایست جمله‌ای با این مضمون به فرد سلام دهنده بگویند که «اگر اجازه دهید تا چند دقیقه دیگر فرزند ما خود با شما ارتباط برقرار می‌کند.»، در این گونه کودک باورش می‌شود که اجازه دارد در طول چند دقیقه با محیط آشنا شود. اغلب کودکانی که حس امنیت را از محیط پیرامون خود می‌گیرند پس از چند دقیقه با محیط ارتباط برقرار می‌کنند.


کم‌رویی چیست؟

هم چنین در ادامه نسیم رزمخواه دکترای روانشناسی درمورد کم‌رویی اظهار کرد: کم‌رویی نوعی توجه غیر عادی نفر نسبت به خود بوده که همراه با اضطراب بالاست. فرد کم‌رو هنگامی قصد دارد، کاری را انجام دهد به اضطراب فراوان دچار می‌شود، بنابراین از انجام اینکار خودداری می‌کند که این کم‌رویی را موجب می‌شود.

او بیان کرد: خجالت و کم‌رویی اگر شدید بوده و درمان نشود امکان دارد که به اضطراب اجتماعی یا اختلال شخصیتی اسکیزوئید (اجتنابی) تبدیل شود. برخی افراد تصور می‌کنند، کم‌رویی نشانه ادب، متانت و سنگینی آنهاست هم چنین در فرهنگ ما هم کم رویی نوعی عفت و حیا برای دختران تلقی می‌شده میباشد البته اکنون با توجه به تغییر شیوه‌های تفکر و روش‌های تربیتی این کم‌رویی نسبت به ۱۵ سال گذشته کمتر مشاهده می‌شود.

علل موثر در درست کردن کم‌رویی

رزمخواه افزود: از عللی که کم‌رویی افراد را موجب می‌شود می‌توان به آگاهی بیشتر از اندازه نفر نسبت به خود اشاره نمود، بنابراین فرد سعی کرده که در موقعیت‌های اجتماعی کمتر حضور پیدا بکند. کم‌رویی می‌تواند به علت ارزیابی منفی فراوان نفر از خود بوده، به این گونه که نفر، خود را منفی ارزیابی و نقص‌های کوچک در وجودش را بزرگنمایی می‌کند.

این روانشناس تاکید کرد: کم‌رویی امکان دارد ناشی از اشتغال فکری منفی فراوان فرد باشد به طور مثال فردی که شخصیت وسواسی و ایده‌آل‌گرا دارد، سعی می‌کند که همه کار‌ها را بدون نقص و کامل انجام دهد، بنابراین برای این که مورد ارزیابی دیگران قرار نگیرد، سعی کرده که کمتر در اجتماع حاضر شود یا صحبت بکند. همه افراد درجات مختلفی از احساس کم‌رویی را در طول زندگی خود تجربه می‌کنند.

او تصریح کرد: کسانی که عکس ذهنی ضعیفی از خود دارند، اغلب به کم‌رویی دچار می‌شوند. عکس ذهنی به دوران کودکی و نوجوانی فرد برمی‌گردد و شیوه برخورد خانواده با کودک یا نوجوان در این عکس ذهنی موثر میباشد. افراد کم‌رو همواره نسبت به خود برچسب کم‌رویی می‌زنند، که این خجالت کشیدن و کم‌رویی ناشی از کمبود اعتماد به نفس آنان و شیوه برخورد والدین با فرزندان میباشد. بسیاری اوقات خانواده پیوسته به فرد برچسب کم رویی را می‌زنند، بنابراین خانواده خود به این مشکل دامن می‌زنند.

افراد کم‌رو چطور می‌توانند به خود یاری کنند؟ (روش هایی برای درمان کودک خجالتی)

رزمخواه گفت: افراد کم‌رو و خجالتی نخست میبایست خود را درک کنند بعدا بررسی کرده که این کم‌رویی چه اثر‌هایی بر زندگی آن‌ها می‌گذارد، بنابراین آن‌ها پس از آگاه شدن از موضوعی که نگرانی آن‌ها را موجب شده میباشد میبایست به دنبال راه حل برای آن بگردند. موضوعاتی که فرد نگران و کم‌رو درمورد آنان اضطراب پیدا می‌کند، اغلب مورد توجه بسیاری از افراد نیست و بیش زائیده تفکر خود نفر میباشد.

این روانشناس اظهار کرد: افراد کم‌رو اغلب خود را یار ندارند احساسات و استعدادهایشان را به خوبی نمی‌شناسند، بنابراین احساس خود کم بینی می‌کنند که این موضوع خجالت آنان را به دنبال دارد.

این اشخاص میبایست بیش به سراغ نقاط قوت خود بروند و شیوه‌های متفاوتی را برای زندگی و بیان نمودن احساسات خود بیابند هم چنین میبایست سعی کرده تا نقاط ضعف خود را ارتقا بدهند. همه انسان‌ها قدرتی منحصر به فرد در وجود خود دارند که تنها میبایست این قدرت را کشف و شناسایی کنند.

رزمخواه بیان کرد: افراد خجالتی و کم رو اغلب می‌ترسند که اگر در اجتماع اظهار پیشنهاد بکنند یا رفتاری خاص را انجام دهند، از جامعه طرد شده و تنها می‌مانند، بنابراین سعی کرده که سکوت بکنند که این سکوت کم رویی آنان را موجب می‌شود. این اشخاص میبایست نترسند، به میدان بروند و احتمال شکست را بپذیرند، زیرا ضرورتی ندارد که ما در همه امور موفق باشیم.

او افزود: نفر کم رو و خجالتی اغلب اضطراب بالایی دارد، بنابراین او میبایست از تکنیک‌های تنفس عمیق و ریلکسیشن (تن‌آرامی) برای آرامش خود استفاده بکند هم چنین او میبایست بر تنفس خود تمرکز، به نقاط قوت خود فکر و افکار بد را از خود بکند. از جمله ورزش‌های متناسب برای افراد خجالتی می‌توان به یوگا اشاره نمود.

این روانشناس تأکید کرد: خجالت و کم رویی با اختلال شخصیت اسکیزوئید متفاوت میباشد. فرد اسکیزوئید نسبت به برقرار نمودن روابط اجتماعی با دیگران بی‌تفاوت بوده و حیطه ابراز و تجارب هیجانی او زیاد محدود میباشد. شخصی که به اختلال شخصیت اسکیزوئید مبتلاست، با وجود داشتن تحصیلات و شغل، علاقه‌ای به ارتباط برقرار نمودن با دیگران نداشته و یار صمیمی هم ندارد، بنابراین چنین فردی اغلب شغل‌های انفرادی و با روابط انسانی کم را انتخاب می‌کند.

رزمخواه تصریح کرد: فرد کم رو یا خجالتی تمایل دارد که با دیگران ارتباط برقرار کند، ولی اعتماد به نفس ضروری یا توانایی برقراری ارتباط را ندارد، ولی فرد اسکیزوئید به طور کلی به برقراری ارتباط با دیگران تمایلی ندارد.

این روانشناس گفت: اگر خجالت و کم رویی شدید بوده و درمان نشود، می‌تواند به اختلال شخصیت اجتنابی (دوری گزین) تبدیل شود. (روش هایی برای درمان کودک خجالتی)

کسانی که به اختلال شخصیت اجتنابی دچار هستند، همیشه از جمع فراری بوده و احساس حقارت می‌کنند هم چنین آنان نسبت به نظر‌های منفی و انتقادات دیگران حساسیت فراوان از خود نشان می‌دهند، این اشخاص از پذیرش نشدن از سوی دیگران و مورد انتقاد قرار گرفتن می‌ترسند و همواره تصور کرده که بقیه افراد قصد دارند که از آنان ایراد بگیرند و آنان را تحقیر کنند.

رزمخواه اظهار کرد: افراد مبتلا به اختلال شخصیت اجتنابی از مسخره شدن می‌ترسند، بنابراین زیاد کم صحبت کرده یا به طور کلی صحبت نمی‌کنند.

این افراد اطلاعات و نظر‌های مبهم را به شیوه منفی تفسیر می‌کنند و اعتماد به نفس آنان زیاد کم بوده و عزت نفس هم ندارند. نفر با اختلال شخصیت اجتنابی همیشه نگران میباشد که از سوی دیگران طرد شود و می‌ترسد که اجتماع او را طرد بکند، برای همین به جمع ورود نمی‌کند.

او یادآوری کرد: کسانی که به اختلال شخصیت اجتنابی دچار هستند، از مدرسه رفتن و انجام فعالیت‌های اجتماعی اجتناب می‌کنند. این اشخاص تمایل دارند که با دیگران ارتباط برقرار کنند، ولی توانایی انجام اینکار را ندارند. فردی که کم رو و خجالتی میباشد اگر به موقع درمان نشود، امکان دارد که به اختلال شخصیت اجتنابی دچار شود.

———————————-

مطالب مرتبط: