زنبورداری هوشمند و دیجیتال

زنبورداری هوشمند و دیجیتال

زنبورداری هوشمند و دیجیتال

زنبورداری هوشمند و دیجیتال – از گذشته تا کنون از عسل در درمان بسیاری از بیماری ها استفاده شده است. مهم ترین خاصیت عسل، ضد میکروب بودن آن میباشد. در حالی که عسل یک ماده کاملاً خوراکی میباشد و بایستی محیط خوبی برای پرورش میکروب ها باشد، ولیکن میکروب ها در معرض عسل نابود شده و اجساد آنان هم به مرور از بین می رود.

زیرا عسل حاوی آنتی بیوتیک و آنزیم دیاستاز است. در گذشته از این خاصیت عسل برای از بین بردن پینه های دست و پا سود می جستند.عسل طبیعی از دو هزار و 500 سال قبل بوسیله انسان ها در اقصی نقاط جهان مورد استفاده قرار گرفته است.

زنبورداری هوشمند و دیجیتال

کندوی دیجیتال با امکان

1-نشان دادن تعداد ورود و خروج زنبورها به تفکیک و به دقیفه
2-کنترل دما و رطوبت
3-وزن کندو در هر زمان
4-شناسایی جریان هوا در کندو
5-…

که در کل برای کنترل و نگهداری و محصول دهی بیشتر جواب میده

زنبورداری یکی از زیرشاخه های سودمند کشاورزی میباشد که 9 تنها با تولید عسل توانایی درست کردن اشتغال را دارد ، بلکه به نوعی می تواند شرایط محیطی
را برای بخش های بسیاری از محیط زیست مطلوب نماید ، خواص بی شمار عسل و مزه بی نظیر آن باعث شده میباشد تا این محصول
در وعده های غذایی انسان جای بسیاری باز بکند . قدمت مصرف عسل به بیشتر از 2500 سال می رسد .

هوشمندسازی در عرصه زنبورداری

طبق گفته های اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت ، حدود ۷۵ درصد از لقاح گیاهان و درختان بوسیله زنبور های عسل انجام میشود و در گونه غیبت و نبود هر گونه نژاد از زنبوره ها ، بسیاری از گونه های گیاهی توانایی انجام لقاح را ندارند ، در نتیجه با کاهش چشمگیر محصول های و در طولانی مدت با انقراض بسیاری از گونه های گیاهی مواجه خواهیم شد .

در درختان میوه مثل سیب یا گیلاس بیشتر از ۹۰ درصد کار گرده افشانی و بارورسازی را زنبورعسل انجام میدهد . گرده افشانی درختی مثل بادام هم بصورت ۱۰۰ درصد بوسیله زنبورعسل انجام میشود . گیاهان و درختانی هم که خود توانایی گرده افشانی را دارند اگر زنبورعسل این عمل را برایشان انجام دهد کیفیت و کمیت محصولشان زیاد شدن به سزایی خواهد داشت .

زنبورداری هوشمند و دیجیتال

تولید کننده برتر عسل

ایران یکی از ۱۰ کشور تولید کننده برتر عسل در جهان میباشد ، ولی به دلیل سرانه زیاد بالای مصرف عسل در ایران ، قدرت صادرات در این زمینه زیاد پایین میباشد و نمی توان به عنوان 1 پشتوانه اقتصادی ملی بر آن تکیه نمود .

هم چنین به دلیل استفاده زیاد از مواد شیمیایی ، برای کنترل زنبور ها و هم چنین در جهت زیاد شدن یا کاهش غلظت یا تغییرات در مزه و طبع عسل ، کیفیت این محصول در ۱۵ سال اخیر دارای افت شدیدی بوده میباشد و به گرده افشانی های محیطی هم آسیب قابل توجهی وارد شده میباشد .

روشهای مدرن و هوشمند و دیجیتال پرورش زنبور

با جایگذین نمودن روشهای مدرن و هوشمند و دیجیتال پرورش زنبور به جای راههای سنتی ، میتوان همزمان کمیت و کیفیت محصول خود را زیاد شدن بدهیم و هم چنین مانع از آسیب رساندن به محیط زیست بشویم .

امروزه استفاده از راهکار های هوشمند و استفاده از تکنولوژی روز در بسیاری از عرصه های جهانی به ویژه تولید محصول های طبیعی و زیستی به دلیل راه حل ها و سود آوری های بلند مدت زیاد مورد استقبال قرار گرفته است . این راهکار ها با نام اینترنت اشیا و هوش مصنوعی شناخته میشود.

المان های اصلی در زنبورداری هوشمند و دیجیتال

در زنبورداری های هوشمند ، المان های اصلی همچون تعداد زنبورها ، دما و رطوبت محیط ، دما و رطوبت داخل کندو ، میزان تولید عسل ، حرکت پروازی و رفتاری زنبور ها بوسیله سنسور ها بررسی و اندازه گیری میشود .

زنبورداری هوشمند و دیجیتال

اطلاعات و داده های مورد پیشنهاد از راه شبکه ابری از سنسور ها دریافت و برای سرور اصلی فرستاده میشود . سرور پس از بررسی داده ها از راه پردازش ابری دستورات ضروری را برای زنبورداران و کارگران فرستادن میکند . پایان این سیستم ذیل پیشنهاد 1 هوش مصنوعی مدیریت میشود و آمار ارقام مورد نیاز کارفرما از راه داشبورد شخصی وی بر روی 1 اپلیکیشن یا نمایشگر نمایش داده میشود .

سامانه هوشمند و دیجیتالی زنبورداری

در این سامانه با استفاده به موقع و دقیق عنصرهای اصلی همچون وقت و شرایط جوی ، میتوان برترین وضعیت را برای نگهداری از زنبور ها ، نحوه برداشت عسل ، وقت برداشت عسل ، تحلیل جزئیات عملیات های زنبوران و غیره را به وجود آورد .

به عبارت دیگر با 1 مدیریت هوشمندانه و منظم بوسیله سامانه اینترنت اشیا ، میتوان عوامل زیان آور همچون خطای انسانی ، ترکیبات شیمیایی مضر ، عدم رسیدگی به موقع و غیره را حذف نمود و با عوامل طبیعی ، کیفیت و کمیت مورد پیشنهاد خود را به حداکثر برسانیم.