عناصر کمپین‌های تبلیغاتی

عناصر کمپین‌های تبلیغاتی

عناصر کمپین‌های تبلیغاتیتبلیغات اینترنتی فقط قرار دادن یک تبلیغ در فضای آنلاین و انتظار برای گرفتن برترین نتیجه نیست. مؤثرترین و موفق‌ترین کمپین‌های تبلیغاتی، آمیخته‌ای از عنصرهای به هم پیوسته و بیشماری هستند که هر کدام از این عنصرهای به تنهایی کارکرد خاصی دارند و در نهایت به زیاد شدن پتانسیل یک کمپین تبلیغاتی منجر می‌شوند.

همه‌ی کمپین‌های تبلیغاتی آنلاین، همه‌ی این عنصرهای را ندارند ولی اجزایی که در ادامه معرفی می‌کنیم، نخستین قدم‌های تبلیغ و بازاریابی دیجیتال هستند و در بسیاری از کمپین‌های تبلیغاتی دیده می‌شوند.

۱. تبلیغات تصویری و متنی

گوگل ادوردز (Google AdWords) و بینگ ادز (Bing Ads) شرایطی را برای تبلیغ‌کنندگان فراهم می‌کنند که از بین تبلیغات متنی یا تبلیغات تصویری مثل انواع بنرها، انتخاب کنند. تبلیغات متنی معمولا با عنوان PPC یا تبلیغات به ازای کلیک و تبلیغات تصویری و مدل‌های تبلیغاتی مشابه با عنوان تبلیغات نمایشی شناخته می‌شوند.

به علاوه، پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی مثلا فیس‌بوک، انواعی از تبلیغات را ارائه می‌کنند که ترکیبی از هر دوی اینها یعنی تبلیغات متنی و نمایشی میباشد. امروزه انواع مختلف و بیشماری از تبلیغات وجود دارد که صاحبان کسب‌و‌کارها با توجه به نیازهای خود می‌توانند هر تبلیغی را که با کمپین تبلیغاتی آنان بیش تطابق دارد، انتخاب کنند.

۲. صفحه‌ی فرود یا صفحه‌ی هدف (Landing Pages)

صفحه‌ی فرود یا هدف، صفحه‌ای اختصاصی و بهینه‌سازی شده میباشد که کاربران پس از کلیک نمودن روی یک تبلیغ به آن منتقل می‌شوند. صفحات فرود امکان دارد شامل تبلیغات محصول و خدمات مختلف باشند یا اطلاعات اضافی درباره‌ی تبلیغ‌کننده را به کاربران عرضه کنند.

این صفحات هم چنین می‌توانند برای متقاعد نمودن مشتریان برای انجام یک عمل خاص مثلا تکمیل فرآیند خرید مورد استفاده قرار بگیرند یا شامل اطلاعات اضافه یا دانلود بخشی از محتوا برای جذب مخاطب باشند.

۳. پیگیری تماس‌های تلفنی

برای بسیاری از تبلیغ‌کنندگان، تماس‌های تلفنی می‌توانند منبع ارزشمندی از مشتریان بالقوه باشند. به همین دلیل، با پیگیری و بررسی تماس‌های تلفنی دریافت شده از کمپین‌های تبلیغاتی آنلاین، تبلیغ‌کنندگان می‌توانند آن دسته از کلمات کلیدی و تبلیغاتی‌ که کاربران را به تماس تلفنی وا داشته است، مشخص کنند.

۴. استفاده از محتوای حمایت‌شده (عناصر کمپین‌های تبلیغاتی)

بسیاری از تبلیغ‌کنندگان از محتوای حمایت‌شده یا Sponsored Content، به عنوان یکی از عنصرهای کمپین‌های تبلیغاتی آنلاین خود استفاده می‌کنند. این محتوای حمایت‌شده امکان دارد شکل‌های مختلفی داشته باشد از رپرتاژ آگهی در وب‌سایت‌های مختلف گرفته تا آپدیت‌های حمایت‌شده در پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی.

دو شبکه‌ی اجتماعی فیس‌بوک و توئیتر، این امکان را برای صاحبان کسب‌و‌کارها فراهم می‌کنند و انتخاب‌های بیشماری در زمینه‌ی آپدیت‌های حمایت‌شده برای آنان در پیشنهاد می‌گیرند. به عنوان مثال می‌توان به پست‌های ارتقایافته‌ی فیس‌بوک (Facebook’s Promoted Posts) یا توئیت‌های حمایت‌شده‌ی توئیتر (Twitter’s Sponsored Tweets) اشاره نمود.

ویژگی پست‌های ارتقایافته‌ی فیس‌بوک این فرصت را برای صاحبان کسب‌و‌کارها فراهم می‌کند تا مبلغی را برای پست‌های منتخب خود بپردازند تا پست مورد پیشنهاد برای تعداد بیشتری از دنبال‌کنندگان پیج به نمایش دربیاید. توئیت‌های حمایت‌شده در شبکه‌ی اجتماعی توئیتر هم عملکردی مشابه دارند و شما با پرداخت مبلغی، امکان نمایش آن توئیت برای طیف وسیع‌تری از دنبال‌کنندگان را فراهم می‌کنید.

۵. تجزیه و تحلیل اطلاعات

تبلیغ نمودن در اینترنت فقط به منتشر نمودن یک تبلیغ و انتظار برای کسب برترین نتیجه، خلاصه نمی‌شود. تبلیغ‌کنندگان میبایست نتایج تبلیغات را به دقت بررسی کنند تا متوجه شوند کدام شیوه از تبلیغات، نتایج بهتری داشته‌اند و ترافیک آنان ناشی از کدام تبلیغ بوده میباشد.

به همین دلیل میباشد که تجزیه و تحلیل آمار و ارقام، یکی از اجزای حیاتی استراتژی‌های تبلیغ آنلاین است. ابزارهای تجزیه و تحلیل داده‌ها، اطلاعات ارزشمندی درباره‌ی کمپین‌های تبلیغاتی را به صاحبان مشاغل ارائه می‌کنند؛ مثلا نرخ کلیک (CTR) که به نسبت کاربرانی که روی یک لینک خاص کلیک می‌کنند به تعداد کل کاربرانی که یک صفحه، ایمیل یا تبلیغ را دید‌ه‌اند گفته می‌شود. این ابزارهای آماری، یک منبع اطلاعاتی زیاد ارزشمند برای اطلاع از نحوه‌ی تعامل مشتریان با وب‌سایت هستند.

۶. بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی یکی از رایج‌ترین عنصرهای در کمپین‌های تبلیغاتی آنلاین میباشد. برخی از تبلیغ‌کنندگان فقط از کمپین‌های تبلیغاتی ایمیلی برای پیشنهادات دوره‌ای خاص یا دانلود محتوای خاص، استفاده می‌کنند، در حالی‌که برخی دیگر از صاحبان کسب‌و‌کارها، از بازاریابی ایمیلی برای کامل نمودن سایر کانال‌های تبلیغاتی آنلاین، بهره می‌برند. این شیوه از بازاریابی یکی از مؤثرترین شیوه‌ها در تبلیغات میباشد که باعث شده بسیاری از تبلیغ‌کنندگان از آن استفاده کنند.

۷. بازاریابی مجدد (Remarketing) (عناصر کمپین‌های تبلیغاتی)

به ندرت قبل می‌آید که مشتری، وب‌سایتی را کشف بکند و فورا تصمیم گیرد که از آن خرید بکند. سفر مشتری معمولا طولانی و پیچیده میباشد و تهیه‌ی نقشه‌ای از آن نیازمند ابزارهای مختلف و وقت زیادی میباشد. به همین دلیل، بازاریابی مجدد به یکی از مهم‌ترین ابزارهای بازاریابان دیجیتال تبدیل شده میباشد.

بازاریابی مجدد، فرصتی را برای شما فراهم می‌کند تا مشتریانی‌ را که از وب‌سایت‌تان بازدید می‌کنند و بدون انجام هیچ عملی از قبیل خرید یا درج نام، وبسایت را ترک می‌کنند، پیگیری نمایید. به این ترتیب می‌توانید تبلیغ خود را این بار در وبسایت دیگر یا به شکل دیگر، به همان مشتری بالقوه عرضه نمایید.

این شیوه نه تنها آگاهی از برند را زیاد شدن می‌دهد، بلکه فرصت‌های بیشتری برای کاربران فراهم می‌کند تا وب‌سایت شما را دوباره بازدید کنند یا بعدها خریدی انجام بدهند. بازاریابی مجدد را می‌توان به شکل تبلیغات در موتور های جست‌و‌جو، تبلیغات نمایشی یا تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی، به انجام رساند.
—————————————————————
مطالب مرتبط: