لاغری بدون ورزش

لاغری بدون ورزش

لاغری بدون ورزش : برای کسی که از ورزش نمودن لذت نبرد و عاشق آن نباشد، سخت میباشد که هر روز با هدفی همچون کاهش وزن خودش را به انجام تمرینات تکراری وادار بکند مگر این که راهی برای کاهش وزن بدون ورزش پیدا کند!

به گزارش آلامتو و به نقل از مجله تناسب اندام؛ آیا شما می‌توانید بدون ورزش، وزن کم کنید؟ بله! آیا برترین ظاهرتان را پیدا خواهید کرد؟ خیر. خانم‌های عزیز، در این مقاله خواهید دید که چگونه می‌توانید کاهش مصرف کالری و ورزش هفتگی‌تان را به حداکثر برسانید تا به بدن مورد نظرتان دست پیدا نمایید.

من در گاراژ خانه‌ام تمرین می‌کنم و در آن جا گاهی اوقات این نوع سوالات را از خودم می‌پرسم: «آیا مجبورم برای کاهش وزن، پایان این تمرینات را انجام دهم؟» و یا «من به سختی ورزش می‌کنم، پس چرا وزنم کم نمی‌شود؟»

پاسخ‌هایم هم خیلی ساده عبارت بودند از:

«نه، تو مجبور نیستی برای کاهش وزن، ورزش کنی.» و یا «تو پایان آن تمرینات را انجام می‌دهی ولی وزن کم نمی‌کنی چون به خوردن کالری بیشتر از حد ادامه می‌دهی.»

در واقع دلیل اصلی چنین اتفاقی، به مقدار کالری‌های دریافتی و سوزانده شده بر می‌گردد. برای کاهش وزن از یک راه سالم، ما به ترکیبی از کاهش کالری و ورزش نیاز داریم. بعضی مراجعین من فکر می‌کنند که ورزش، به تنهایی جواب مسئله میباشد.

آنان معتقدند که چند ساعت ورزش شدید و بلند نمودن وزنه، جواب پایان مشکلاتشان خواهد بود. آنان فکر می‌کنند که وزن، به سادگی پایین می‌آید. ولی اشتباه می‌کنند!

در واقع اگر شما سه جلسه تمرین سخت در هفته انجام بدهید که هر جلسه ۱۰۰۰ کالری بسوزاند، شما فقط به اندازه‌ی کم نمودن نیم کیلو وزن، کالری کافی سوزانده‌اید! و از طرفی شما به راحتی می‌توانید آن کسری کالری را با خوردن یک وعده‌ی اضافی در هر روز یا یک وعده‌ی غذایی چرب و چیلی بزرگ در هفته، جبران نمایید. به همین راحتی!

بنابراین می‌توانید ببینید اگرچه ورزش به شما یاری می‌کند سالم‌تر بشوید، ولی امکان دارد به کاهش وزن مورد نظرتان منجر نشود. امکان دارد با ادامه‌ی چنین روندی دچار انزجار بشوید، چون به سختی تمرین می‌کنید ولی نتایج قابل رویتی نمی‌بینید.

کاهش وزن، ورزش و داشتن برترین ظاهر

حقیقت این است: اگر شما میبایست مقدار قابل توجهی وزن کم نمایید، می‌توانید فقط با کاهش کالری به هدفتان برسید. تنها کاهش ۵۰۰ کالری از میزان مصرف روزانه‌تان، معادل نیم کیلو کاهش وزن در هفته خواهد بود. ولی لطفا آگاه باشید که هنگامی از این روش وزن کم می‌کنید، نه تنها چربی از دست می‌دهید، بلکه عضله‌هایتان هم از بین می‌رود!

عضله، برای ساخت یا حفظ یک بدن سالم و خوش ترکیب، لازم میباشد. بنابراین شما میبایست در حین کاهش وزن، عضله بسازید یا عضله‌تان را حفظ نمایید. تنها راه برای حفظ عضله در حین رژیم گرفتن هم، این میباشد که ورزش نمایید و به تمرین با وزنه، اهمیت بیشتری بدهید.

این، یک مثال از فرمول کاهش وزنی میباشد که من در جلسات تمرینی ام استفاده می‌کنم. این مثال بطور واضح نشان می‌دهد که چطور ترکیب کاهش کالری و ورزش می‌توانند در کنار هم به کاهش وزن شما یاری کنند.

فرمول کاهش وزن من

اگر یک خانم ۸۰ کیلویی به ۲۳۷۵ کالری برای حفظ وزن فعلی‌اش نیاز داشته باشد و کالری دریافتی‌اش را ۷۷۶ کالری در روز کاهش دهد تا به یک رژیم ۱۵۰۰ کالری دست یابد، در هفته ۵۴۳۵ کالری ذخیره خواهد نمود. اگر این خانم، سطح فعالیت بدنی‌اش را تا فقط ۳۰۰ کالری در روز زیاد شدن دهد، ۲۱۰۰ کالری اضافی دیگر هم در هفته خواهد سوزاند.

اگر کالری‌هایی که او با کاهش مصرف مواد غذایی ذخیره کرده و کالری‌هایی که از راه ورزش سوزانده را با هم جمع نمایید، معادل ۷۵۲۶ کسری کالری در هفته می‌شود که برابر میباشد با کاهش حدود ۱ کیلوگرم وزن در هفته.

این، مقدار کاهش وزن متوسط میباشد، و امکان دارد از هفته‌ای به هفته‌ی دیگر متفاوت باشد. اگر شما نسبتا سالم هستید و هیچ نوع اختلال سوخت و ساز در بدنتان ندارید، این فرمول برای شما هم صادق میباشد.

اگر شما فقط با رژیم غذایی وزن کم نمایید، توده‌ی عضلانی از دست خواهید داد. نتیجه اش این میباشد که به وضوح، قدرت کمتری پیدا می‌کنید و در عین حالا ترکیب بدنتان هم تغییر می‌کند. هر چند شاید وزن کمتری داشته باشید، ولی امکان دارد BMI تان (شاخص توده بدنی) به نحوی که می‌خواهید، تغییر نکند.

اجتناب از درصد چربی بالاتر بعد از کاهش وزن

اشکال بزرگ کاهش وزن بدون ورزش، این میباشد که هنگامی مصرف کالری شما به حالت عادی برگردد، وزنتان بالا خواهد رفت! هنگامیکه وزنتان بعد از کاهش وزن بدون ورزش مجددا بالا می‌رود، بطور خودکار توده‌ی عضلانی از دست رفته را دوباره بدست نمی‌آورید. و اینبار قسمت اعظم وزن اضافه شده شما به شکل ذخایر چربی خواهد بود، بنابراین درصد چربی بدن شما نسبت به پیش از کاهش وزن اولیه، بالاتر خواهد شد!

اگر شما این الگوی رفتاری را تکرار نمایید، خودتان را گرفتار سندروم یو یو می‌کنید که همه‌ی ما با آن آشنایی داریم. هر باری که شما بدون ورزش، وزن کم می‌کنید و پس از آن مقداری وزن اضافه می‌کنید، ترکیب بدنی‌تان را بدتر می‌کنید! شما چاق‌تر شده و عضله‌ی کمتری خواهید داشت.

عضله، کالری بیشتری نسبت به چربی می‌سوزاند، بنابراین واضح میباشد که هر چه نسبت عضله به چربی بالاتر باشد، BMR تان (سرعتی که در آن بدنتان از کالری‌ها استفاده می‌کند) بالاتر خواهد بود.

اگر شما آنقدر از این الگو استفاده نمایید که BMI تان (شاخص توده بدنی) از تعادل خارج شود، هر بار کاهش وزن برایتان سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود، زیرا نسبت چربی به عضله‌ی شما، به شدت غیر عادی میباشد.

شما چاق‌تر خواهید شد، حتی اگر نسبت به زمانیکه رژیم را آغاز کردید، وزن کمتری داشته باشید. نتیجه اینکه شما می‌توانید وزن طبیعی داشته باشید، ولی درصد چربی بدنتان همچنان بالا باشد و در نتیجه ناسالم و شل و ول باشید.

لاغری بدون ورزش

بنابراین جواب من به پرسش ابتدا این است:
بله، شما می‌توانید بدون ورزش، وزن کم نمایید. فقط بدانید که در دراز مدت امکان دارد موفقیت بلند مدتتان را به خطر بیندازید.

و پاسخم به سوال دوم هم این است:
شما پایان این تمرینات را انجام می‌دهید ولی وزنی که می‌خواهید را کم نمی‌کنید چون… شما نمی‌توانید یک رژیم غذایی بد را با ورزش جبران کنید. برای آن که واقعا موفق بشوید و از بدن و وزنتان راضی باشید، میبایست از ترکیبی از ورزش و رژیم غذایی استفاده نمایید. هیچ یک از آنان به تنهایی جواب مشکل شما نیست.

لطفا در هنگام کاهش کالری، مواد مغذی را در اولویت قرار بدهید. گوشت باکیفیت، سبزیجات و میوه جات بخورید. بر بسته‌های غذایی تک نفره، جایگزین‌های غذایی و ترفندهای این چنینی تکیه نکنید. از غذاهای فراوری شده و فست فودها هم اجتناب کنید.
اگر از یک رویکرد منطقی استفاده کنید، می‌توانید وزن مورد نظرتان را کم کنید. از محتوای کالری غذایتان آگاه باشید، در هفته چند بار ورزش کنید و بر تغذیه پسندیده تمرکز نمایید.

—————————————————–

مطالب مرتبط: