نوشیدن آب در بین غذا

نوشیدن آب در بین غذا

نوشیدن آب در بین غذا :  آیا نوشیدن آب در بین وعده های غذایی پسندیده یا بد است؟بیش ما بدون لیوان آب نمی توانیم مشغول خوردن وعده های غذایی خود بشویم. در حالی که نوشیدن چند جرعه در بین غذاها پسندیده میباشد ، اعتقاد بر این میباشد که آب فراوان در بین وعده های غذایی ایده خوبی نیست.

توصیه میشود 30 دقیقه پیش از غذا یا 30 دقیقه بعد از غذا یک یا دو لیوان آب میل نمایید. ولی آیا نوشیدن آب در طول وعده های غذایی اشکالی ندارد؟ پسندیده ، در این جا چیزی میباشد که شما میبایست بدانید.

نوشیدن آب در طول وعده های غذایی: واقعیت و افسانه

آب برای پوست ، حرکت روده ، هضم غذا و سلامت کلی بدن عالی میباشد. شما میبایست حداقل 2 لیتر آب در روز بنوشید و اگر در شهر گرم هستید 3-4 لیتر در روز لازم میباشد.

با این حالا ، با این حالا ، اعتقاد بر این میباشد که نوشیدن آب در هنگام وعده های غذایی به دلیل برخی تصورات نادرست ایده خوبی نیست. در این جا برخی از دلایل رایج آورده شده میباشد (مردم معتقدند) که چرا نبایستی با وعده های غذایی آب بنوشید.

نوشیدن آب در بین غذا
1. نوشیدن آب در بین غذا امکان دارد بر هضم غذا تأثیر بگذارد :

مردم معتقدند که نوشیدن آب در طول وعده های غذایی اساساً تأثیر نامطلوبی بر هضم دارد و از کاهش مقدار بزاق دهان آغاز میشود. بزاق کاهش یافته سیگنالهای ضعیف تری را به معده شما می فرستد که در نتیجه باعث آزاد شدن آب و آنزیم های معده میشود.

بنابراین لحظه ای که آب می خورید از جذب و تجزیه مواد غذایی هنگام خوردن غذا مانع می بشوید. ولی برخلاف این عقیده ، مطالعات نشان میدهد که نوشیدن آب بین غذا هیچ تأثیری در هضم غذا وجود ندارد.

2. نوشیدن آب در بین غذا امکان دارد جذب مواد مغذی را بکند ، بکند :

هم چنین اعتقاد بر این میباشد که با رقیق نمودن آب معده برای مبارزه با مواد عفونی حیاتی ، شما هم چنین از شکسته شدن صحیح مواد غذایی جلوگیری می نمایید.

وقتی که آنزیم های گوارشی در معده شما با آب رقیق میشوند ، غذای شما برای مدت طولانی در معده شما می ماند. امکان دارد با سرعت کمتری از روده کوچک عبور کرده و مواد مغذی کمتری جذب شوند.
با این حالا ، این فقط یک فرض میباشد و در هیچ مطالعه تحقیقاتی اثبات نشده میباشد. بنابراین نقش آب در کاهش جذب مواد مغذی کاملاً درک نشده میباشد.

3. نوشیدن آب در بین غذا می تواند باعث اسیدیته شود :

اعتقاد بر این میباشد که نوشیدن آب باعث درست کردن اسیدیته میشود زیرا معده شما در هنگام خوردن و آشامیدن به همان اندازه آب جذب میکند. این می تواند آب معده را رقیق کرده و روند هضم را کندتر کند. بدون هضم غذا در سیستم شما نشسته میباشد، نتیجه آن ریفلاکس اسید و سوزش سر دل میباشد.

ولی هنوز هیچ مطالعه ای برای اثبات تأثیر وجود ندارد. بنابراین نمی توان نقش آب آشامیدنی بین وعده های غذایی را در زیاد شدن خطر اسیدیته مورد توجه قرار داد.

4- نوشیدن آب در بین غذا امکان دارد باعث زیاد شدن وزن شود

یکی دیگر از باورهای رایج در مورد نوشیدن آب ، تأثیر آن بر روی آب معده و توانایی آن در زیاد شدن مقدار انسولین در بدن باشد که منجر به زیاد شدن وزن میشود.

زیرا هنگامی بدن شما قادر به هضم غذا نیست ، به چربی تبدیل میشود و در بدن ذخیره میشود. هم چنین ، آب معده رقیق شده باعث جذب مواد غذایی به آرامی میشود که به نوبه خود به چربی تبدیل میشوند و باعث میشوند وزن شما بیش شود.

تعداد زیادی وبسایت وجود دارد که ادعا می کنند نوشیدن آب در طول وعده های غذایی ایده خوبی نیست زیرا می تواند باعث زیاد شدن وزن شود ولی هیچ مطالعه تحقیقی این ادعا را تأیید نمی بکند.

نوشیدن آب در بین وعده های غذایی: تحقیقات چه می گوید؟

در واقعیت ، هیچ تحقیقی وجود ندارد که نشان دهد نوشیدن آب در طول وعده های غذایی ایده بدی میباشد. هیچ مطالعه ای وجود ندارد كه ادعا كند آب با هضم تداخل می كند ، اسید معده و آنزیم ها را رقیق می كند یا می تواند منجر به زیاد شدن وزن شود.

ولی مطالعاتی وجود دارد که برای کسانی که از بیماری ریفلاکس معده و مری (GERD) رنج می برند ، كه افراد مبتلا به GERD نبایستی مایعات همراه با غذا بنوشند.

این امر به این دلیل میباشد که مایعات حجم زیادی به معده می بدهند و می توانند فشار را در شکم زیاد شدن بدهند ، صحیح مثل خوردن یک وعده غذایی سنگین به معده فشار می آورد. این به نوبه خود ، می تواند خطر ریفلاکس اسید را بدتر بکند و شرایط را بدتر بکند.

در مورد زیاد شدن وزن ، مطالعات نشان داده اند که مصرف نوشیدنی های شیرین ، شیر یا آب میوه به همراه وعده های غذایی ، می تواند کالری کلی شما را بالا برده و شما را در معرض زیاد شدن وزن قرار دهد.

نوشیدن آب در بین غذا

طبق این مطالعه ، نوشیدن نوشیدنی هایی که حاوی کالری همچون نوشیدنی های شیرین شده یا آب میوه ها هستند می توانند کل کالری دریافتی را به حدود 8-15٪ زیاد شدن بدهند ، بنابراین منجر به زیاد شدن وزن میشود. با این حالا ، نوشیدن آب آشامیدنی با وعده های غذایی چنین تأثیری را نشان نداد.

در مقابل ، یک مطالعه انجام شده نشان داد که نوشیدن حداقل 500 میلی لیتر آب حدود 30 دقیقه پیش از غذا می تواند به شما در کاهش وزن یاری بکند. طبق این مطالعه ، 43 بزرگسال چاق که پیش از وعده های اصلی غذایی خود 500 میلی لیتر آب مصرف کرده بودند ، طی 12 هفته 1.3 کیلوگرم وزن کم کردند.

بنابراین اگر در رژیم کاهش وزن هستید و برای کاهش وزن ورزش می نمایید ، این ترفند می تواند به شما در تسریع کاهش وزن یاری بکند. با این حالا ، پیش از انجام اینکار با متخصص تغذیه خود مشورت نمایید تا جوانب مثبت و منفی را بسنجید.

از آنجایی که هیچ مطالعه پژوهشی مهمی در مورد تأثیر منفی آب آشامیدنی بر هضم و زیاد شدن وزن وجود ندارد ، میتوان گفت این تصمیم بر عهده شما است که آیا میبایست با وعده های غذایی آب بنوشید یا خیر.

اگر در هنگام مصرف آب با غذا هرگونه ناراحتی را تجربه کرده اید ، بهتر میباشد پیش یا بعد از غذا آب بنوشید. در غیر این گونه دلیلی برای متوقف نمودن نوشیدن آب با وعده های غذایی وجود ندارد.

با این حالا ، افراد مبتلا به GERD میبایست از انجام اینکار دوری کنند یا از دکتر خود در مورد همین موضوع سؤال کنند. هم چنین ، از مصرف سایر مایعات همچون آب میوه یا نوشیدنی های قندی با وعده های غذایی خودداری نمایید زیرا این برای سلامتی متناسب نیست و حتی امکان دارد باعث زیاد شدن وزن شود.

————————————————————–

مطالب مرتبط: