نکات مهم در مورد بخاری

نکات مهم در مورد بخاری

نکات مهم در مورد بخاری : بدون شک از آنجایی که گاز در کشورمان از منابع طبیعی در دسترسی میباشد که همواره قیمت استفاده از آن به مراتب کمتر از دیگر حامل های انرژی است ، بخاری گازی البته برای افرادی که به قول معروف از نعمت گاز بهره مند هستند برترین گزینه میباشد.

انواع بخاری ؟

همان طور که میدانید بخاری های گازی هم انواع مختلفی دارند که میتوانید برحسب نیاز خود یکی از مدل های زمینی و یا دیواری را برگزینید.

ولی اگر برای منزل خود به گزینه بخاری های دیواری فکر می نمایید میبایست بدانید که حرارت بخاری دیواری از زمینی کمتر میباشد و فضای کمنری را اشغال می کنند ولی از آنجایی که بخاری دیواری را شرکتهای سازنده برای جا هایی با متراز پایین طراحی کرده اند مثل اتاق کار و یا یک اتاق کوچک در منزل ، پس نهایتا تا هفت هزار کیلو کالری در ساعت قدرت دارند ، بنابراین متناسب جا هایی با متراز های بالا نسیتند .

در ضمن در خرید بخاری های دیواری میبایست توجه داشته باشید که مدل بدون دودکش این بخاری ها تنها برای جا هایی باز مثل مغازه ها که رفت و آمد هم در آنان فراوان میباشد ، متناسب میباشد و اصلا برای منازل و فضاهای بسته نظر نمی شود.

در صورتی هم که برای گرم نمودن یک جا کوچک به خرید بخاری برقی فکر می نمایید یابد بدانید که این بخاری ها از هزار تا ۲ هزار وات طراحی شده اند و مصرف بالایی دارند .بخاری برقی یکی از وسایل پر مصرف انرژی الکتریکی میباشد و اگر چه تبدیل انرژی الکتریکی به حرارت در بخاری برقی دارای بازدهی صد درصد میباشد، ولی عمدتا نحوه کنترل این تبدیل انرژی در بخاری برقی می تواند سبب اتلاف انرژی گردد.

نکات مهم در مورد بخاری

کدامیک از بخاری ها برای خرید با صرفه تر هستند ؟

پس مشخص شد که برترین گزینه برای مصارف خانگیتان بخاری های زمینی و دود کش دار هستند که در طرح ها و رنگ های مختلف به بازار آمده اند تا از رقبای خود گوی سبقت را بگیرند و بیشتر از آن که کیفیت و ایمن بودن خود را به شما معرفی کنند ، شما را در گیر انتخاب طرح و رنگ خاص خود و مورد پیشنهاد شما کنند.
ولی مطمنا شما برای صرفه جویی در قیمت های خودتان هم که شده میبایست به دنبال تهیه یک محصول کم مصرف باشید .

برای این که پس از خرید ، قیمت های کمتری را برای تعمیرات و نگه داری متحمل بشوید میبایست قبل از هر چیز به رده انرژی توجه نمایید، رده انرژی همان خط های رنگی میباشد که تا به حالا بارها بر روی لوازم خانگی خود دیده اید ، ولی معمولا در موقع خرید اصلا به چشمتان نمی آید.

بله رده انرژی همان خط های موازی رنگی رنگی هستند که با حروف انگلیسی علامت گذاری شده اند،که دقت به آنان ، از مهم ترین نکته هایی میباشد که میبایست در هنگام خرید به آن توجه نمایید.

چرا که بدون شک آنچه برای همه ی ما مهم میباشد اینکه محصولی تهیه کنیم که به واسطه آن بتوانیم از حداقل انرژی مصرفی بیشترین استفاده را داشته باشیم.

ولی میبایست توجه داشت که این استفاده بهینه از انرژی ملزم به خرید از شرکتی است که در تولید محصول های خود به بازدهی بخاری های تولیدی اش توجه کرده باشد. این به این معنی میباشد که سازنده در تولید ، نسبت خروجی انرژی به ورودی انرژی را بالاتر از ۷۰ درصد در نظر گرفته باشد.

بنابراین اگر بخواهید به این که سازنده بخاری مورد نظرتان تا چه میزان به بازدهی بخاری های تولیدی اش توجه کرده میباشد ، پی ببرید میبایست به رده انرژی بخاری و در یک کلام بازده خالص تولید گرمای آن توجه نمایید .

البته رده انرژی به دلیل کمی مکان در برخی از بخاری ها بصورت آن برجسب خط های رنگی که بر روی دیگر لوازم خانگی میبینیم دیده نمی شود و روی بخاری ها فقط رده انرژی همان بخاری نوشته شده میباشد .حروف انگلیسی رده انرژی هرچه به ابتدای الفبای انگلیسی نزدیک‌تر باشد، نشان دهنده کمترین اتلاف مصرف میباشد .

پس نظر میشود تا هنگامی که برای گرم تر نمودن خانه خود و آماده شدن برای زمستان در روز تعطیل ۵ شنبه با خانواده خود برای خرید بخاری منزلتان شال و کلاه کردید ، برای این که به نتیجه ای بهتر برسید اولا قید خرید کالا هایی را که رده بندی انرژی ندارند بزنید و ثانیا به سراغ محصولاتی بروید که حداقل رده انرژی آنان در ردیف های ابتدا یعنی D و C باشد ، رده های A و B در ایران کمتر یافت میشوند.

در خرید بخاری به چه نکته هایی میبایست توجه کنیم ؟

در خرید بخاری برای خانه خود میبایست به این نکته هم توجه نمایید که اگر می خواهید از پیشنهاد بهینه سازی مصرف سوخت بخاری قابلیت بیشتری داشته باشد،میبایست بسته به بزرگی یا کوچکی خانه خود از چند بخاری در نقاط مختلف منزل استفاده نمایید، چرا که یک بخاری برای گرمایش بخش محدودی از فضای ساختمان، کاربرد موثر دارد.

بنابراین یکی از مهم‌ترین فاکتورهای انتخاب بخاری، درنظر گرفتن متراژ خانه که قرار میباشد بخاری، گرمابخش آن جا باشد میباشد پس میبایست در نظر بگیرید که هرگز نبایستی یک بخاری بزرگ را برای یک محیط کوچک تهیه نمود و هم چنین تهیه یک بخاری کوچک برای فضایی بزرگ اشتباه میباشد.

هم چنین در انتخاب بخاری میبایست به عواملی از قبیل ایمنی، مصرف کم، قیمت نصب متناسب، رده بالاتر در برچسب انرژی، مطابقت با استانداردهای زیست محیطی هم توجه نمود.

نکات مهم در مورد بخاری

نکته ها ایمنی که میبایست جدی گرفت.

بهتر میباشد فکر خرید بخاری های بدون دودکش برای خانه را از ذهنتان دور نمایید و توصیه استفاده از بخاری های دودکش دار برای منزلتان را جدی بگیرید، چراکه ،استفاده از بخاری های بدون دود کش در محیط‌های بسته‌ای همچون اتاق خواب و یا حمام و هر جایی که تهویه خوبی نداشته باشد، اساسا ممنوع میباشد.

اینگونه از بخاری ها را فقط میتوان در محل هایی نصب نمود که هوای تازه در آن جریان داشته باشد چرا که گاز برای سوختن به اکسیژن هوای داخل محیط احتیاج دارد و درصورت کمبود هوا اکسیژن پایین می‌آید و مونوکسید و دی‌اکسیدکربن بالا می‌رود که این مسئله مسمومیت و گازگرفتگی را به دنبال دارد همان چیزی که به بخاری های غیر استاندارد به اسم مرگ خاموش به خانه های ما می آورند .

در صورت استفاده از این بخاری ها هم حتما آنهایی را خریداری نمایید که مجهز به سیستم‌ ODS باشند چراکه طبق استاندارد، تمامی بخاری‌های بدون دودکش میبایست به این سیستم مجهز باشند.

به طور کل میبایست در هنگام انتخاب بخاری ها دقت نمایید تا حتما بر روی کارتن و یا دفترچه راهنما قید شده باشد که دستگاه مجهز به سیستم حساس به میزان اکسیژن (ODS) میباشد ، سیستمی که به گفته متخصصان نصب و تعمیر دستگاه های گاز سوز و برودتی متاسفانه در بسیاری از کالاهای شرکتهای مختلف نصب نمی شود و در تولید بخاری های این شرکتها به سیستم سنسور حرارتی بسنده میشود.

البته سنسور های حرارتی هم تا حدودی با زیاد شدن ایمنی ، سطح ریسک ناشی از بروز حادثه را کاهش می بدهند این سیستم به این شکل عمل میکند که با فراوان شدن شعله و حرارت بدنه بخاری ، سنسور عمل میکند و شعله خاموش میشود . ولی در سیستم ایمنی قطع جریان گاز در اثر کاهش اکسیژن یا همان (ODS) ، اگر اکسیژن محیط به هر دلیلی به 18 درصد کاهش یابد، بخاری خاموش می‌ شود و سیستم به طور خود کار جریان گاز ورودی به بخاری را قطع میکند .

خدمات پس از فروش.

هم چنین میبایست بدانیم بخاری میبایست دارای خدمات پس از فروش که در دفترچه ضمانت نامه قید شده ، باشد و حتما بوسیله سرویس کاران مجاز نصب و راه اندازی شود . خدمات پس از فروش اولیه شامل نصب ، راه اندازی و تست خروج گاز های منوکسید کربن میشود. نصب استاندارد یک بخاری نقش مهمی در زیاد شدن ایمنی دارد در هنگام نصب بخاری میبایست به خروجی دودکش توجه نمود چراکه قرار میباشد تا گاز سمی بدون رنگ، بدون بو و غیر قابل تشخیــــــص CO که وقت کار بخاری تولید می‌شود، از راه دودکش استاندارد خارج شود .

پس از استفاده از بخاری هم میبایست در طول وقت های مختلف کنترل دوره ای جهت اطمینان از متناسب بودن شرایط تهویه و دودکش گونه گیرد . هم چنین میبایست توجه داشت تا بخاری گازسوز هرگز بدون اتصال به دودکش روشن نشود، چرا که منوکسید کربن و گازهای کشنده وارد خانه می‌شوند بنابراین میبایست همواره از باز بودن مسیر دودکش و نشتی نداشتن لوله و سالم بودن کلاهک دودکش که در انتهای دودکش، در بیرون از ساختمان نصب می‌شود اطمینان داشت.

پس نصب و تعمیرات بخاری را به تعمیرکاران مجاز و خدمات پس از فروش بسپارید و با پایان مهارت هایی که امکان دارد داشته باشید تلاش نمایید تا فقط برای اطمینان از ایمن بودن وسیله گاز سوز خانه تان از خدمات پس از فروش مراکز تولیدی استفاده نمایید .

هم چنین طول شیلنگ گاز از شیر تا بخاری نبایستی حداکثر از ۱۵۰ سانتی متر بیش باشد، چرا که استفاده از شیلنگ های بلند برای رساندن گاز به نقاط مختلف منزل زیاد خطرناک میباشد و میبایست از شیلنگ های لاستیکی تقویت شده که مخصوص گاز ساخته شده ، استفاده شود، برای محکم نمودن شیلنگ های گاز هم میبایست از بست های فلزی متناسب استفاده شود و بعد از نصب هم مطمن شد که لوله بخاری سریع گرم شود.اگر دودکش بعد از نصب گرم نشود به این معنی است که دودکش بطور اصولی و استاندارد طراحی و نصب نشده است و یا به دلایل مختلف گرم نمی شود که بایدتوسط متخصصان کاملاً بررسی شود.

قیمت های خرید بخاری ؟

برای خرید بخاری میبایست به متراز خانه خود هم توجه نمایید ، مکانهای ذیل 50 متر و دارای فضای باز میتوانند از بخاری های بدون دود کش دیواری استفاده کنند و مکانهای ذیل ۵۰ متر یا فضاهای بسته می توانند از بخاری های دیواری با دودکش و یا بخاری های زمینی با قدرت 5 هزار تا 6 هزار کیلو کالری استفاده کنند و در خانه های ۵۰ تا ۷۰ متری میبایست بخاری های 7 تا 9 هزار خریداری شود و در خانه های ۷۰ متر به بالا بخاری با قدرت حرارتی ۱۲ هزار به بالا باشد .

بخاری های شومینه هم برای سالن و پذیرایی خانه متناسب میباشد . البته در برخی مواقع افراد در هنگام خرید مدل یک بخاری را با قدرت حرارتی اشتباه می گیرند این در حالی میباشد که میبایست توجه داشت تا با هم اشتباه گرفته نشوند . توجه داشته باشید که : قدرت گرما دهی با عبارت (( کیلو کالری )) همراهی می شود و با مدل بخاری فرق دارد.

————————————————-

مطالب مرتبط: