هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی چیست؟ هوش مصنوعی Artificial intelligence  شاخه‌ای از علوم کامپیوتر میباشد که در آن به ساخت ماشین‌هایی هوشمند پرداخته می‌شود که همچون انسان‌ها عمل می‌کنند و واکنش انجام می‌دهند.یک عامل هوشمند، سیستمی میباشد که با شناخت محیط اطراف خود، شانس موفقیت خود را پس از تحلیل و بررسی زیاد شدن می‌دهد. هوش مصنوعی در آینده‌ای نه چندان دور زندگی بیشنر انسان‌ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

بنا بر تحقیق معتبر دانشگاه آکسفورد که در سال ۲۰۱۳ انجام گرفته است؛ ۴۷ درصد از کل جایگاه‌های شغلی ایالات متحده در سال ۲۰۳۰ به شکل اتوماسیون و بدون حضور انسان انجام می‌گیرند. هم چنین برنامه‌نویسان و مهندسان نرم‌افزار در ۲۰ سال آینده تنها ۸ درصد امکان اتوماسیون شغلشان وجود دارد. محققین براین باوراند که نهایتا مهندسان نرم‌افزار روزی با برنامه‌ای هوشمند جایگزین خواهند شد؛ برنامه ای که می‌تواند کدها را خود کپی بکند، بنویسد و آن‌ها را بهبود بخشد.

آموزش و یادگیری چطور انجام می‌شود؟

مهندسی دانش بخش بزرگی از پژوهش‌های مورد نیاز هوش مصنوعی را تشکیل می‌دهد. ماشین‌ها در صورتی می‌توانند همچون انسان‌ها رفتار کنند که اطلاعات فراوانی از جهان اطراف خود داشته باشند : What is artificial intelligence?
یادگیری ماشین هم یکی دیگر از بخش‌های اصلی هوش مصنوعی میباشد. آموزش به ماشین به شکل‌های گوناگونی دسته بندی شده میباشد. ساده ترین راه برای یادگیری ماشین روش “آزمون و خطا” میباشد.  برای مثال، یک برنامه ساده برای کیش و مات نمودن شاهِ حریف در یک بازی شطرنج را در پیشنهاد بگیرید.

 برنامه مهره‌های شطرنج را بصورت تصادفی آن قدر حرکت می‌دهد تا موفق به کیش و مات نمودن طرف مقابل شود و در دفعه‌ی بعدی که همین مسئله‌  دوباره به کامپیوتر داده شود می‌تواند سریعاً مسئله را حل بکند و جواب را بیابد.

هدف یادگیری ماشینی این میباشد که کامپیوتر (در کلی‌ترین مفهوم آن) بتواند به تدریج و با زیاد شدن داده‌ها بازدهی بالاتری در وظیفهٔ مورد پیشنهاد پیدا بکند. گستردهٔ این وظیفه می‌تواند از تشخیص خودکار چهره با دیدن چند نمونه از چهرهٔ مورد پیشنهاد تا فراگیری شیوهٔ گام‌برداری برای روبات‌های دوپا با دریافت سیگنال

پاداش و تنبیه باشد. یکی از پروژه‌های معروف یادگیری ماشینی، پروژه‌ی تشخیص سن از روی تصویرِ شرکت مایکروسافت میباشد.

هوش مصنوعی به چند نوع تقسیم می‌شود؟

هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی چیست؟

 

آنچه امروزه به هوش مصنوعی مشهور میباشد به دو دسته‌ی “ANI” و “AGI” تقسیم می‌شود.

ANI مخفف Artificial Narrow Intelligence (هوش محدود مصنوعی) میباشد و معمولاً به آن “هوش مصنوعی ضعیف” هم می‌گویند. این نوع هوش مصنوعی تنها می‌تواند در یک حیطه‌ی محدودی از تخصص فعالیت بکند.

برای مثال می‌توان به آبی بزرگ (Big Blue) اشاره نمود. ابر کامپیوتری که IBM در سال ۱۹۹۷ ساخت تا بزرگ‌ترین شطرنج بازان جهان را شکست دهد. آبی بزرگ یک کار را زیاد عالی انجام می‌دهد: شکست انسان در شطرنج. ولی تخصص آن به همین مورد محدود می‌شود.

شاید تا به حالا متوجه این موضوع نبوده باشید، اما همین حال هم بوسیله هوش مصنوعی ضعیف یا ANI محاصره شده‌ایم. ماشین‌هایی که عادات جستجوی شما در گوگل را ردگیری می‌کنند و بر اساس هزاران متغییر مختلف تبلیغات متناسب را برای شما به نمایش در می‌آورند، بر اساس ANI های ابتدایی ساخته شده‌اند که در طول وقت سلایق شما را یاد می‌گیرند. مثال دیگر فیلترهای هوشمند سرویس‌های ایمیل برای پاکسازی اینباکس شما از اسپم میباشد. سیستم‌هایی که در یک لحظه بین میلیون‌ها پیام به جستجو می‌پردازند و تصمیم می‌گیرند که کدام یک واقعی میباشد و کدام میبایست حذف شود.

هوش‌ مصنوعی امروزی کار‌هایی را انجام می‌دهد؟

هوش‌ مصنوعی امروزی کار‌هایی را انجام می‌دهد که از پیش برای آن برنامه ریزی شده ‌است. برای مثال دستیار‌های صوتی امروزه به صورتی برنامه ریزی شده‌اند که تنها قادر به نمایش وضعیت آب و هوا،فرستادن پیام، تنظیم آلارم، پخش آهنگ و … باشند. آن‌ها کار‌هایی خارج از چیزی که برایشان از پیش تعریف شده انجام نمی‌دهند. آن‌ها فکر نمی‌کنند و دارای احساسات نیستند و برای پاسخ سوالاتی‌ که از آن‌ها می‌پرسیم برنامه‌ریزی شده اند.

در واقع پایگاه داده‌ای از مجوعه‌ی سوال و پاسخ به آن‌ها داده شده میباشد. شاید برای رفع این مشکل نیاز به شبیه سازی یک مغز همچون مغز انسان باشد! اینگونه دستیار‌های صوتی، خود قادر به جمله سازی برای جواب به سوالات کاربران هستند و دیگر پاسخ‌های تکراری نمی‌دهند. (برخی از دستیار‌های صوتی همچون کورتانا، جواب برخی از سوالات پیچیده را در اینترنت جستجو می‌کند و پاسخ می‌دهند.)

ANI نسخه‌ی مفید و نسبتاً بی‌ضرر هوش ماشین میباشد که می‌تواند به پایان بشریت سود برساند؛ زیرا اگرچه قادر به پردازش میلیاردها عدد و درخواست در یک وقت میباشد، ولی همچنان مقید به عمل در یک حیطه‌ی خاص میباشد که آن عملکرد هم محدود به تعداد ترانزیستورهایی میباشد که ما به آن اجازه می‌دهیم داشته باشد. در سمت دیگر، هوش مصنوعی‌ای که نگرانی بسیاری را بر انگیخته میباشد “Artificial General Intelligence” (هوش عمومی مصنوعی) یا به اختصار AGI میباشد.

هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی چیست؟

AGI

ساختن چیزی که حتی با کمی اغماض بتوان نام AGI بر آن گذاشت می‌تواند بزرگترین دستاورد علوم کامپیوتر باشد و اگر روزی به آن دست پیدا کنیم، همه‌ی زوایای جهانی را که می‌شناسیم را تغییر خواهد داد.

موانع زیادی برای رسیدن به هوش مصنوعی برابر با ذهن انسان وجود دارد. یکی از موانع این میباشد که هرچند شباهت‌های زیادی بین نحوه‌ی عملکرد مغز ما و شیوه‌ی پردازش اطلاعات بوسیله کامپیوترها وجود دارد، ولی هنگامی نوبت به تفسیر اطلاعات همچون مغز انسان می‌رسد، ماشین‌ها عادت بدی دارند که بیشتر از حد به جزئیات توجه می‌کنند. شاید حکایت کسی که برای تفریح به طبیعت رفته بود و “درخت ها نمی‌گذاشتند جنگل را ببیند!” به خوبی توصیف کننده‌ی این وضعیت باشد.
دانشمندان در پی شبیه سازی مغز انسان هستند. ولی به دلیل توان کم ابر کامپیوتر‌های فعلی و مصرف فراوان انرژی اینکار بصورت کامل امکان پذیر نیست. IBM برای رفع مشکل مصرف انرژی ابر کامپیوتر‌ها، در حالا توسعه‌ی تراشه‌هایی مبتنی بر شبکه‌‌های عصبی میباشد. IBM تا به حالا توانسته به قدرتی فراتر از قدت پردازشی مغز یک موش دست پیدا بکند. اندازه کل مجموعه‌ی طراحی شده برابر با سایز یک یخچال کوچک میباشد.

هارد درایو

درون این مجموعه بسته‌‌های کوچکی به اندازه‌ی درایو دیسک سخت ( هارد درایو) رایانه قرار گرفته میباشد. داخل این بسته‌های کوچک تراشه‌هایی که همگی مبتنی بر فناوری شبکه‌های عصبی هستند قرار گرفته‌اند. IBM این تراشه‌ها را TrueNorth نام گذاریکرده میباشد.  این تراشه‌ها با استفاده از سیلیکون و متشکل از آنالوگ‌های فیزکی طراحی شده‌اند که شامل نئورون‌ها و سیناپس‌ها (ارتباط بین نئورون) هستند و بصورت اختصاصی برای فعالیت در بستر شبکه‌های عصبی طراحی شده‌اند.

هر تراشه شامل بیشتر از یک میلیون نئورون و ۲۵۶ سیناپس بین نئورون‌ها میباشد. درون هر بسته  بیشتر از ۴۸ میلیون نئورون سیلیکونی قرار گرفته که تعداد آن‌ها از نئورون‌های موجود در غشا مغزی یک موش بیش میباشد. مغز موش‌ها بیشتر از ۲۱ میلیون نئورون در خود جای داده میباشد. با در پیشنهاد گرفتن این موضوع می‌توان به جرات گفت که قدرت پردازشی فوق‌العاده‌ای درون این بسته‌ها مکان گرفته میباشد.

 پیاده‌سازی چنین شبکه‌ی عظیمی با استفاده از معماری‌های معمول می تواند فضای زیادی را اشغال بکند بطوریکه انرژی مورد نیاز برای راه‌اندازی آن می‌توان با انرژی الکتریکی مورد نیاز یک شهر برابری کند؛ ولی آنچه که IBM ساخته میباشد تنها به ۷۰ میلی وات انرژی نیاز دارد.

ولی اگر روزی یک شبیه سازی کامل از مغز انسان ساخته شود؛ این شبیه ساز میبایست قادر به فکر کرن درک احساسات انسانی همچون عشق، نفرت و درد باشد و همانند یک انسان عمل بکند.

هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی جه کاربردهایی دارد؟

امروزه هم می‌توان کاربرد‌های هوش مصنوعی‌ را در زندگی روزمره مشاهده نمود. برای مثال برخی از چراغ‌های راهنمایی رانندگی هوشمند با محاسبه وقت مورد نیاز برای توقف خودرو‌ها در پشت چراغ قرمز از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. نادرست یاب‌ گوشی‌های هوشمند کلماتی را که غلط نوشته شده‌اند را شناسایی و آن را با کلمه‌ی صحیح جایگذاری می‌کنند. آن‌ها شیوه نگارش شما را یاد می‌گیرند و کلماتی متناسب را برای تکمیل جمله ارائه می بدهند.

 دستیار‌های صوتی گوگل (Google Now) ، اپل (Siri) و مایکروسافت (Cortana) به سوالات و درخواست‌های شما جواب می‌دهند و در هنگام رانندگی تنها با گوش سپردن به سخنان شما؛ برای دوستانتان پیامک می نگارد و فرستادن می‌کند . هم چنین با شناختی که از شما دارند (مانند سلیقه) به بررسی رستوران‌های نزدیک مورد علاقه شمامی‌پردازند و برترین رستوران را نظر می‌دهند.هوش مصنوعی چیست؟

هم چنین برخی از موتور‌های جستجوگر همچون گوگل شیوه جستجو کردن شما را یاد می‌گیرند و مناسب با آنچه که به دنبال آن می‌گردید، نتایج را سفارش سازی می‌کنند.هوش مصنوعی چیست؟

 به تبلیغات هوشمند گوگل  هم می‌‌توان اشاره کرد: کافی میباشد یک اپلیکیشن را از فروشگاه اپلیکیشن گوگل (Google Play) دانلود و یا فیلمی را از یوتیوب نگاه نمایید تا تبلیغات دارای ارتباط با آن‌ها را در سایت‌هایی که از کد‌های تبلیغاتی گوگل استفاده می‌کنند مشاهده نمایید. اپلیکیشن و وبسایت فیسبوک را هم می‌توان به عنوان یکی از سایت‌هایی نام برد که با استفاده از هوش مصنوعی، تبلیغات خود را برای کاربران هدفمند نموده  و باعث شده است تا سودی چند برابر به دست آورد.

از دیگر کاربرد‌های هوش مصنوعی می‌توان  تطابق دادن اثر انگشت‌ها یا چهره‌ها برای باز کردن قفل امنیتی گوشی‌های هوشمند را نام برد.

کاربردهای دیگر هوش مصنوعی

در حالا حاضر نرم افزار‌هایی با استفاده از یادگیری ماشینی ساخته شده‌اند که قادر به تشخیص و توصیف اجسام درون عکس و  تشخیص حالات (احساسات) از روی گونه هستند. هوش مصنوعی چیست؟

شرکت‌های بزرگی همچون گوگل و مایکروسافت هم اقدام‌هایی در مورد توسعه‌ی پروژه‌هایی همچون سیستم تشخیص اجسام درون عکس هم انجام داده‌اند؛ ولی تا به حالا آن را برای استفاده عموم منتشر نکرده اند. از معروف‌ترین پروژه‌های بینایی ماشین با قابلیت تشخیص اشیاء، می‌توان پروژه‌ی Image Identification شرکت Wolfram را نام برد که برای استفاده عموم بصورت آنلاین منتشر شده میباشد.هوش مصنوعی چیست؟

برای معرفی و تبلیغات کسب و کار ، خدمات و محصولات خود در سایت سرویس دات کام قسمت درج آگهی رایگان را در قسمت بالا و سمت چپ سایت مراجعه فرمایید و آگهی خود را ثبت نمایید . ( تبلیغات رایگان و درج آگهی رایگان در سایت سرویس دات کام )

 

 

مطالب مرتبط :

شرکت اپل

بهترین گوشی های دنیا

بیوگرافی کریستیانو رونالدو

زندگینامه لیونل مسی

زندگینامه کلین امباپه