چگونه واضح ، مسلط و بدون تپق صحبت کنیم؟

چگونه واضح ، مسلط و بدون تپق صحبت کنیم؟

چگونه واضح ، مسلط و بدون تپق صحبت کنیم؟ نحوه ارتباط متناسب با دیگران، صحبت نمودن در جمع، توانایی در بیان خواسته‏های خود از مهارت‏های ارتباطی به شمار می روند که نیاز به آموزش دارند . بسیاری از افراد در کودکی این مهارت ها را می آموزند ولی برخی دیگر در هنگام صحبت زیاد تپق میزنند به طوری که بیش افراد متوجه صحبت های آنان نمی شوند و از آنان میخواهند بلندتر صحبت کنند.

اگر به هر دلیلی این یادگیری در وقت کودکی محقق نشد، در نوجوانی و جوانی و حتی بزرگسالی می‏توان جبران نمود بنابراین هیچ جای نگرانی نیست.

یکی از مهم ترین علت های تپق زدن نداشتن آمادگی و تمرین ضروری و تسلط کم میباشد . عامل بعدی استرس استکه موجب میشود در صحبتمان اشتباهات زیاد داشته باشیم . در ادامه راهکارهایی برای صحبت نمودن بدون تپق زدن را آورده ایم.

چگونه واضح ، مسلط و بدون تپق صحبت کنیم؟

به شیوه ایستادن و نشستن خود دقت نمایید

برای این که به دیگران بفهمانید که از اعتماد به نفس بالایی برخوردار هستید میبایست به نحوه ایستادن خود دقت نمایید بنابراین صاف بایستید تا راه های تنفس شما باز شده و بتوانید به راحتی و آرامش دم و بازدم داشته باشید. اگر نشسته اید و می خواهید صحبت نمایید ، اول راحت و صحیح بنشینید شکم را تو کشیده و قفسه سینه را بالا دهید.

سریع صحبت نکنید و شمرده حرف بزنید (چگونه واضح ، مسلط و بدون تپق صحبت کنیم؟)

تند و سریع صحبت نمودن شما عمدتا به این علت میباشد که شما اعتماد به نفس کافی ندارید و عصبی مزاج هستید . صحبت کردن سریع سبب میشود که در حین صحبت تپق بزنید بنابراین آرامش خود را حفظ نمایید و حتی برای نرمال شدن روند صحبتتان وانمود نمایید که عصبی نیستید. صحبت نمودن با سرعت بالا هیچ کمکی به ادای صحیح کلمات و قابل فهم بودن صحبت هایتان نخواهد نمود.

شمرده تر صحبت نمودن نه تنها باعث میشود که شنوندگان درک بهتری از گفته های شما داشته باشند، بلکه علائم اعتماد به نفس و خویشتن داری هم در لحن شما کرد پیدا خواهد نمود.

از تپق زدن نترسید

اگر هنگام صحبت نمودن ، در صحبت هایتان اشتباهی رخ داد نهراسید و تنها کافی میباشد اشتباه خود را اصلاح نمایید زیرا همه اشتباه می کنند.

پسندیده گوش نمایید

برای این که خودتان بتوانید در سخنوری قوی و توانا بشوید ضروری میباشد که به صحبت های سخنرانان و کسانی که در سخنوری تبحر دارند همچون مجریان رادیو و تلویزیون پسندیده گوش نمایید و به نحوه و سرعت ادای کلمات آنان توجه کنید.

صدای خود را ضبط نمایید

با یک دستگاه ضبط صدا یا کامپیوتر و یک میکروفون صدای خود را ضبط کرده و برای پیدا نمودن اشتباهاتتان به صدای ضبط شده گوش نمایید تا جملات نامفهوم ونامعقول را پیدا نموده و اصلاح نمایید.

چگونه واضح ، مسلط و بدون تپق صحبت کنیم؟

با صدای بلند تمرین نمایید (چگونه واضح ، مسلط و بدون تپق صحبت کنیم؟

متون مختلف را با صدای رسا بخوانید و کلمات آن را به درستی و آهسته تلفظ نمایید.اگر شما جمله ای را آرام و زمزمه وار ادا کرده اید دوباره جمله را درست ادا نمایید . روزی 10 دقیقه متون مختلف را باصدای بلند بخوانید.

بازی تلفظ کلمات دشوار را انجام بدهید

بازی تلفظ کلمات دشوار را انجام بدهید و کلماتی را که اشتباه تلفظ کرده اید یادداشت نموده و مدام تمرین نمایید تا تلفظ درست آن را بیاموزید.
با دهان باز صحبت نمایید.

بیشتر از زمانیکه صحبت می نمایید دهانتان را باز نمایید تا لبها و دندانهایتان از حالت بسته بودن خارج شوند و بیان کلمات درست تر انجام شود و صدایتان بلندتر شود.

فرق بین ادای حروف صدادار و بی صدا را بدانید 

شما میبایست فرق بین ادای حروف صدادار و بی صدا را بدانید . چنانچه نمناک اشاره داشته میباشد برای ادای حروف بی صدا همچون (ب) و (ت) لحظه ای هوا را در گلو حبس نمایید و حروف را بصورت ازادکردن ناگهانی هوا از حنجره ادا نمایید.

نفس عمیق بکشید

شما میبایست بتوانید که بلند صحبت نمایید بنابراین پیش از صحبت چند نفس عمیق بکشید تا در موقع صحبت نمودن نفس کم نیاورید اینکار سبب میشود سرعت ادای کلمات پایین آید و بیان بهتر گردد.

در هنگام صحبت نمودن انعطاف داشته باشید

انتهای جملات معمولی میبایست افتان بوده و به ارامی بیان شود ولی آهنگ ادای اخر جملات پرسشی میبایست خیزان بوده و با صدای بلندتر ادا شود. دقت نمایید هجا ها و کلمات مختلف تاکید های مختلفی دارند.

از دیافراگم خود یاری بگیرید

برای کنترل تنفستان در هنگام صحبت نمودن از ماهیچه های شکم خود استفاده نمایید تا در گونه بالا نبردن صدایتان ، حتی کلمات را به درستی ادا نمایید.

آواز بخوانید

زمانیکه تنها هستید ، آواز بخوانید زیرا آواز خواندن به صدایتان تمرین میدهد و یاری میکند که بتوانید کلمات را بهتر ادا نمایید و فن بیانتان قوی تر شود.

کنترل تن صدا (چگونه واضح ، مسلط و بدون تپق صحبت کنیم؟)

شما میتوانید میزان هوا را در هنگام داد زدن کنترل نمایید پس تناژ طبیعی صدای خودتان را حفظ نمایید و تا میتوانید بلند صحبت نمایید. از تمارین خوبی که میتوانید برای کنترل تن صدا انجام بدهید ، تشویق نمودن یک رویداد ورزشی یا صحبت نمودن در وقت پخش یک موزیک با صدای بلند میباشد.

جلوی آینه تمرین نمایید

برای بهتر شناختن نقاط ضعف و قوت خود جلوی آینه به تمرین صحبت نمودن بپردازید و یا به وسیله ی یک دوربین عکس خود را ضبط نمایید .
واژه هایی را بکار ببرید که با آنان آشنایی دارید.

چگونه واضح ، مسلط و بدون تپق صحبت کنیم؟

هنگام صحبت نمودن از کلماتی که آموخته اید؛ استفاده نمایید زیرا استفاده ی نابه مکان از کلمات سنگین و فراوان موجب تپق زدن شما میشود ولی همیشه تلاش نمایید در یادگیری کلمات نو بکوشید.

مطالعه تان را بیش نمایید (چگونه واضح ، مسلط و بدون تپق صحبت کنیم؟)

کتاب خواندن دایره ی لغات شما را گسترده تر میکند و درک مطلب تان را بهبود می بخشد.

از گزافه گویی بپرهیزید

هنگام صحبت نمودن فراوان از کلمات و آواهایی همچون «پس، همچون و بله و امثال اینها» دربین کلمات اصلی گفتار برای پر نمودن سکوت و مکث ها، استفاده نکنید.

با کلمات ربط و صفات آشنا بشوید

یکی از مشکلاتی که مردم کلمات را ناتمام می گذارند و مکث غیرمنتظره ای در صحبت شان درست کردن می کنند آشنا نبودن با کلمات ربط و صفات میباشد . پس برای غلبه بر این مشکل، کلمات ربط دهنده و صفات را بیاموزید تا اگر صحبت خود را فراموش نمودید، از آنان یاری بگیرید.

سرویس دات کام آماده خدمات رسانی در زمینه های تبلیغات رایگان ـدرج آگهی رایگان ـ نیازمندی های رایگان و … به شما عزیزان می باشد. با درج آگهی رایگان در سایت سرویس دات کام آگهی خود را به مشاهده هزاران کاربر قرار دهید.

————————————————————————–

مطالب مرتبط: