چگونه یک متن تبلیغاتی جذاب بنویسیم؟

چگونه یک متن تبلیغاتی جذاب بنویسیم؟

چگونه یک متن تبلیغاتی جذاب بنویسیم؟

کدام بهتر است؟ متون تبلیغاتی کوتاه یا بلند؟

جواب دادن به این سؤال جای بحث بسیاری دارد؛ ولی مشخص‌ترین جوابی که میتوانیم دهیم این میباشد که:
به عوامل مختلفی بستگی دارد.

نوع محصول، بازار هدف، رسانۀ تبلیغاتی، هدف از تبلیغ و پارامترهای دیگر، عواملی هستند که طول یک آگهی تبلیغاتی را تعیین می‌کنند.

در این جا به 3 پارامتر مهم اشاره می‌کنیم:

قیمت: هر چه قیمت محصولی بیش باشد، نیازمند آگهی تبلیغاتی طولانی‌تری میباشد. چراکه برای اثبات دلایل هزینه بالا در فروش کالای موردنظر و هم چنین برای اقناع مخاطب، به کلمات بیشتری نیاز دارید.

رسانۀ تبلیغاتی: به‌عنوان‌مثال توییتر تنها متون کوتاه را می‌پذیرد. بنابراین دقت در استفادۀ صحیح از کلمات، به‌گونه‌ای که بتوانید به سرعت پیشنهاد مخاطب را به خود جلب نمایید، حائز اهمیت میباشد.

هدف: به عنوان مثال، اگر هدف شما دریافت ایمیل مخاطبانتان باشد، متن شما زیاد کوتاه‌تر از زمانی خواهد بود که بخواهید محصولتان را بفروشید.

بنابراین اگر در سعی هستید تا طول متن آگهی را تخمین بزنید، این جمله را به یاد داشته باشید:(چگونه یک متن تبلیغاتی جذاب بنویسیم؟)

آگهی شما تنها میبایست کوتاه‌ترین متنی باشد که منظورتان را منتقل می‌کند نه بیش.
برای رسیدن به این منظور، چند مرتبه نوشتۀ خود را بازخوانی نمایید و به این نتیجه برسید که هیچ جای متن را نمی‌توان حذف نمود و با حذف هر قسمت، منظور اصلی به درستی منتقل نمی‌شود. در غیر این گونه، موارد اضافه را حذف نمایید تا به کوتاه‌ترین و مفیدترین متن موردنظر برسید.

اگر متن شما نیازمند سرمایه‌گذاری زیاد کمی میباشد و یا تعهد کوچکی در پی دارد، می‌توانید فقط چند پاراگراف بنویسید و نرخ تبدیل عالی هم داشته باشید.

در این جا یک نمونۀ زیاد کوتاه تبلیغات آورده شده است:

واردکردن URL امکان دارد برای مخاطب اهمیت خاصی نداشته باشد و از طرفی تعهدی برای شما درست کردن نخواهد نمود. با این وجود این متن که بصورت آگهی در حین انجام کار بالا می‌آید، زیاد مهم میباشد. استفاده از متنی طولانی‌تر برای این آگهی، امکان دارد گیج‌کننده باشد.

ولی دربارۀ متن‌های بلند؛ شما می‌توانید متنی 10 صفحه‌ای تهیه نمایید و آن را به تمامی موارد موردنظر خود مجهز کنید؛ ولی در پیشنهاد داشته باشید این‌گونه متون، به دلیل زمان‌بر بودن و غیر جذاب بودن، عموماً خوانده نمی‌شوند و حتی می‌توانند فروش محصول های شما را روزها به تأخیر بیندازند. ازاین‌رو بهتر میباشد کوتاه‌ترین متنی را که می‌توانید تهیه نمایید و تنها اشاره‌ای کلی به محصول داشته باشید. بعدازآن، توصیفات و جزئیات بیش را با وسواس اضافه نمایید.

به‌عنوان‌مثال می‌خواهید برای فروش پالتو زمستانی طرح نو خود آگهی بنویسید.

می‌توانید به این ترتیب عمل نمایید و جزئیات مهم را، مرحله‌به‌مرحله وارد کنید:

فروش پالتو زمستانی
فروش پالتو زمستانی طرح نو
فروش پالتو زمستانی طرح نو متناسب خانم‌های خوش‌سلیقه و مشکل‌پسند
فروش پالتو زمستانی طرح نو متناسب خانم‌های خوش‌سلیقه و مشکل‌پسند با قیمتی باورنکردنی

هنگامی از متنی کوتاه استفاده می‌کنید، چطور می‌توانید به مؤثر بودن آن اطمینان داشته باشید؟

در این جا مهم‌ترین نکته ها برای نوشتن متون کوتاه و مؤثر را در اختیارتان قرار می‌دهیم:

1-هدف مخاطبان خود را بصورت کامل و روشن درک نمایید.

برخی سؤالاتی که می‌توانید در این زمینه از خود بپرسید:

2-به یاد داشته باشید متون کوتاه، عموماً جذاب‌تر و خواندنی‌تر هستند.(چگونه یک متن تبلیغاتی جذاب بنویسیم؟)

بزرگ‌ترین مشکلی را که می‌توانید برای مخاطب خود حل نمایید را بیابید و بر آن متمرکز بشوید. داستانی قانع‌کننده از راه‌حل خود را در ذهن بسازید و سعی نمایید در کوتاه‌ترین حالت ممکن، آن را بیان نمایید به‌گونه‌ای که برای مخاطب، قانع‌کننده باشد.

3-هدف خود را بصورت کاملاً شفاف بیان نمایید.
هنگامی خواستۀ اصلی و هدف شما از نوشتن متن آگهی، شفاف و روشن باشد، استفاده از کلمات صحیح برایتان راحت‌تر خواهد شد. ذهنیت شما حول هدف و منظور اصلی‌تان خواهد چرخید و راحت‌تر می‌توانید با کلمات ارتباط برقرار نمایید.

4-در رابطه با تعهدی که درست کردن می‌کنید، به دنبال مزایای عمیق‌تری باشید.
برای رسیدن به این منظور، ضروری میباشد در اول تمامی مزایا و دستاوردهایی که محصول شما می‌تواند برای مخاطب داشته باشد، در پیشنهاد بگیرید و آن‌ها را یادداشت نمایید. بعدا از بین تمامی موارد، آن‌هایی که اثربخش‌تر و مهم‌تر هستند انتخاب کرده و بقیه را حذف نمایید.

5-تا حد ممکن کلمات اضافه را حذف نمایید و کلمات مهم را با حروفی جذاب‌تر جایگزین نمایید.

بعدازاینکه متن تبلیغاتی را نوشتید، به ابتدای متن بروید و تمامی موارد اضافه را بی‌رحمانه حذف نمایید. حروفی همچون «که»، «واقعاً»، «حقیقتاً»، «بسیار زیاد» و مواردی از این دست، می‌توانند بدون نگرانی حذف شوند و متنی شیواتر و خواندنی‌تر را به وجود آورند.

6-پیش از انتشار آگهی خود را چندین مرتبه بازبینی نمایید.
این مرحله ضروری‌ترین اقدام برای یک نویسندۀ حرفه‌ای میباشد. ضروری میباشد متن آماده‌شده را چندین بار چکش‌کاری نمایید و هر بار متنی زیباتر خلق نمایید. میبایست ببینید چه کاری می‌توانید انجام بدهید تا زیباترین متنی را که پاسخگوی نیازهای مخاطب میباشد بنویسید و همچنان جذابیت آگهی را حفظ نمایید.

——————————————————

مطالب مرتبط: