کمیاب ترین گروه خونی در ایران

کمیاب ترین گروه خونی در ایران

کمیاب ترین گروه خونی در ایران

ایسنا: پزشک بشیر حاجی بیگی، درمورد وضعیت کمیاب ترین گروه خونی در ایران و انتقال خون در سال گذشته، گفت:

در سال 1398 از مجموع دو میلیون و 406 واحد خون اهدایی در کل کشور، 305 هزار واحد در استان تهران اهدا شده است که این میزان 15.3 درصد کل خون های اهدایی کشور را شامل می شود؛ بنابراین استان تهران از پیشنهاد اهدای خون در سال 98 رتبه ابتدا را دارا بوده میباشد.

وی افزود:همچنین استان فارس با 152 هزار واحد خون اهدایی یا 7.6 درصد کل خون های اهدایی کشور رتبه دوم و استان خراسان رضوی با 141 هزار واحد خون اهدایی و هفت درصد کل خون های اهدایی در رتبه سوم اهدای خون در سال گذشته قرار دارند.

همچنین استان های مازندران، اصفهان و خوزستان رتبه های چهارم تا ششم را از پیشنهاد میزان اهدای خون در سال 98 به خود اختصاص داده اند.

شاخص اهدای خون در کشور درسال 1398

حاجی بیگی ادامه داد:شاخص اهدای خون به ازای هر 1000 شخص جمعیت در سال 98 نزدیک به 24.2 در کشور بوده میباشد.

میبایست توجه نمود که استان های سمنان با 41 شخص، در مازندران با 38 شخص، یزد با 32 شخص و گیلان با 31 شخص بالاترین میزان شاخص اهدای خون را به ازای هر 1000 شخص جمعیت داشته اند.

یعنی به عنوان مثال در سمنان از هر 1000 شخص جمعیت 41 شخص خون اهدا کردند و اقبال بیشتری نسبت به اهدای خون وجود داشته میباشد.


3 استان، پیشتاز رشد اهدای خون در کشور

حاجی بیگی هم چنین گفت:بیشترین میزان رشد اهدای خون در کشور در سال 98 نسبت به سال 97 مربوط به استان های خراسان شمالی با 12 درصد رشد، چهارمحال بختیاری با هفت درصد رشد و گلستان با دو درصد رشد بوده است.

در عین حال بیشترین میزان رشد در شاخص اهدای خون بانوان در سال 98 مربوط به استان های خراسان شمالی با 1.5 درصد رشد، چهارمحال بختیاری با 1.4 درصد رشد، البرز با 0.7 درصد رشد و فارس با 0.5 درصد رشد بوده است.

مشارکت کمرنگ بانوان در اهدای خون

سخنگوی سازمان انتقال خون اظهار کرد:در سال 1398 از 100 درصد خون های اهدایی کشور، 4.3 درصد سهم بانوان بوده و 95.7 درصد خون های اهدایی در کل کشور مربوط به آقایان بوده است؛

بنابراین در حالی که 20 میلیون شخص از بانوان ایرانی دارای شرایط اهدای خون هستند، ولی شاهد مشارکت کمرنگ بانوان در امر اهدای خون هستیم.

مصرف 20 درصد خون های اهدایی کشور برای بیماران خاص

حاجی بیگی با بیان این که در برخی استان های کشور نیاز به خون و فرآورده های آن برای بیماران خاص همچون تالاسمی ها و … بیش میباشد، گفت:

استان هایی همچون سیستان و بلوچستان، مازندران، گیلان، فارس، خوزستان، کرمان، تهران، بندرعباس و بوشهر از جمله این استان ها هستند.

میبایست توجه نمود که نزدیک به 20 درصد کل خون های اهدایی در کشور به مصرف بیماران خاص و بیماران تالاسمی می رسد.

شاخص اهدای خون مستمر در کشور

حاجی بیگی ادامه داد:در سال 1398، دو میلیون و 553 هزار شخص جهت اهدای خون در سراسر کشور به مراکز انتقال خون مراجعه کرده اند که از این تعداد مراجعه دو میلیون و 406 هزار واحد خون اهدا شده میباشد.

در عین حالا شاخص اهدای خون مستمر در کشور در سال 98 نزدیک به 60 درصد بوده میباشد.

شاخص اهدای خون مستمر در هر کشور نشان دهنده شاخص ارتقاء بوده و اهداکننده مستمر شخصی میباشد که در سال حداقل دو بار موفق به اهدای خون میشود.

گفته میشود که ضریب امنیت و سلامت خون اهداکنندگان مستمر، زیاد بیش از اهداکنندگان بار ابتدا میباشد.

استان سمنان با دارا بودن 79 درصد اهدای مستمر رتبه ابتدا را در این حوزه در کشور به خود اختصاص داده و خراسان جنوبی و بوشهر رتبه دوم و سوم را در این زمینه به خود اختصاص داده اند.

اهدای خون؛ اقدامی لازم میباشد

حاجی بیگی تاکید کرد:توصیه ما به مردم این میباشد که در حالا حاضر به دلیل شرایط موجود و بیماری کووید-19 برای کار های غیرضروری از منزل خارج نشوند.

میبایست توجه نمود که اهدای خون اقدامی لازم میباشد که با اهداف انسان دوستانه، ایثارگرانه و بدون چشمداشت انجام میشود. در عین حالا نیاز به خون و فرآورده های آن یک نیاز همیشگی و روزانه میباشد.

حاجی بیگی با بیان این که در سال 98، نزدیک به 237 هزار و 400 شخص برای بار ابتدا در کشور اقدام به اهدای خون کرده اند، گفت:

همچنین شاخص اهدای خون بانوان در کشور در سال 1398، 4.3 درصد بوده و استان لرستان با 8 درصد، مرکزی با 7.1 درصد، کردستان با 6.9 درصد و سیستان و بلوچستان با 6.9 درصد رتبه های ابتدا تا چهارم را در این زمینه دارا هستند.

تهران؛ پرمصرف ترین شهر کشور از پیشنهاد مصرف خون و فرآورده های آن

وی هم چنین گفت:در سال 1398، سه میلیون و 494 هزار واحد خون و فرآورده های آن شامل گلبول قرمز، پلاسما و پلاکت در مراکز درمانی و بیمارستانی کشور توزیع شده میباشد.

بیشترین مصرف خون و فرآورده های آن در مراکز درمانی و بیمارستان های استان های تهران با 790 هزار واحد خون بوده است و بعدا فارس با 288 هزار واحد خون و خراسان رضوی با 263 هزار واحد خون در رده های بعدی قرار دارند.

میبایست توجه نمود که کلان شهر تهران با داشتن 160 بیمارستان و مرکز درمانی پرمصرف ترین شهر کشور از پیشنهاد مصرف خون و فرآورده های آن محسوب میشود.

کمیاب ترین گروه خونی در ایران

شرایط اهدای خون در ایران

حاجی بیگی تاکید کرد:در حالا حاضر از پیشنهاد تامین خون و فرآورده های آن در اورژانس و بیمارستان های تهران هیچ مشکلی نداریم. البته میبایست توجه نمود که نیاز به خون و فرآورده های آن بصورت روزانه و همیشگی بوده و بنابراین بصورت روزانه به حضور اهدا کنندگان خون نیاز داریم.

میبایست توجه نمود که 25 درصد خون اهدایی در کشور در تهران مصرف میشود. در حالی که تنها 16 درصد خون های اهدایی در تهران اهدا میشوند.

در حالا حاضر میزان ذخایر خون در کشور در حد قابل قبول میباشد و اهداکنندگان برنا و مستمر خون می توانند در تهران حتی در روز های تعطیل به مراکز انتقال خون که آدرس آن ها در وبسایت سازمان انتقال خون ایران و هم چنین اداره کل انتقال خون استان تهران ثبت شده، مراجعه کنند.

اهدا کنندگان خون توجه داشته باشند که هنگام مراجعه به مراکز انتقال خون برای بار ابتدا حتما کارت ملی به همراه داشته باشند. از کسانی که اهداکنندگان مستمر خون هستند، کارت شناسایی معتبر هم پذیرفته میشود.

وی با بیان این که آغاز سن اهدای خون در ایران 18 سالگی بوده و افراد می توانند تا 60 سال هم این اقدام را انجام بدهند، گفت:اهداکنندگان مستمر خون تا 65 سالگی هم می توانند اهدای خون داشته باشند.

وزن اهدا کنندگان خون میبایست بالای 50 کیلوگرم باشد. هم چنین آقایان در سال چهار بار و بانوان در سال سه بار می توانند اهدای خون کنند.

کمیاب ترین و زیاد ترین گروههای خونی در کشور

وی هم چنین در مورد کمیاب ترین گروه خونی در ایران گفت:90 درصد اهدا کنندگان خون در کشور دارای گروه خونی مثبت هستند و 10 درصد از اهداکنندگان خون کشور دارنده گروههای خون منفی اند.

هم چنین 33 تا 34 درصد از اهدا کنندگان خون در کشور دارای گروه خونی o مثبت بوده و این گروه زیاد ترین گروه خونی در کشور محسوب میشود.

هم چنین یک درصد از اهدا کنندگان خون در کشور دارای گروه خونی AB منفی بوده که کمیاب ترین گروه خونی در ایران محسوب میشود.

سرویس دات کام آماده خدمات رسانی در زمینه های درج آگهی رایگان، تبلیغات رایگان اینترنتی، نیازمندی های رایگان و … به شما همراهان گرامی می باشد. با ثبت تبلیغات رایگان خود در سایت سرویس دات کام ، تبلیغات خود را به مشاهده هزاران کاربر قرار دهید.

—————————————————————————-

مطالب مرتبط: