گرم کردن خودرو در سرما

گرم کردن خودرو در سرما

گرم کردن خودرو در سرما : شما هم با نزدیک شدن زمستان و کاهش دمای هوا، بیشتر از قبل در مورد گرم کردن خودرو پیش از آغاز به حرکت و ویژگی های آن کنجکاو هستید، میتوانید با مطالعه این مقاله با روش درست راه اندازی خودرو در هوای سرد پی ببرید.
صبح سرد زمستانی از رختخواب گرم خود دل می نمایید و به سمت خودرویی می روید که در هوای سرد بوده و احتمالاً شیشه ی جلو ی آن هم از برف و یخ پوشیده شده میباشد. چه میبایست کرد؟

آموزش گرم کردن خودرو در سرما

مبحث گرم کردن موتور خودرو در فصل زمستان ازآنجا نشئت گرفته که یک خودروی سرد آمادگی حرکت ندارد. چگالی سیالات داخل خودرو نظیر روغن موتور یا گریس در فصل سرد زیاد شدن یافته و سفت تر می شوند؛ در نتیجه هر وسیله ای در فصل زمستان نیاز دارد اندکی گرم شود تا فعالیت مطلوب تری داشته باشد. باور عمومی بر این میباشد که میبایست چند دقیقه پس از استارت زدن اجازه بدهید دمای این سیالات کمی زیاد شدن یابد تا از فرسایش موتور کاسته و بر عمر آن افزوده شود.

ظرفیت جذب حرارت فلزات، مایع خنک کاری و روغن خودرو موجب معرفی یک دوره کارکرد گذرا در خودرو میشود (فلزات ساختمان پیشرانه که پایان مدت شب را در دمای هوای زمستان قرار داشتند، شدیداً از جذب گرمای احتراق استقبال می کنند)؛ دوره گرم شدن به عنوان مدت وقت ضروری برای رسیدن پیشرانه و اجزای آن از شرایط دمای محیط به دمای پایدار کاری شان، تعریف میشود. این دوره از کارکرد پیشرانه به لحاظ بازده حرارتی و مکانیکی، مصرف سوخت و هم چنین انتشار آلاینده ها، بدترین دورهٔ کارکرد پیشرانه میباشد.

گرم کردن خودرو در سرما

ویژگی های دورهٔ گرم کردن خودرو چیست؟

تلفات اصطکاکی زیاد بالا

میدانید که روغن در شرایط سرد، سفت شده و فرآیند روان کاری مختل خواهد شد. پس سهم زیادی از توان ناشی از احتراق سوخت پیشرانه، تا پیش از رسیدن به دمای کاری صرف غلبه بر اصطکاک رینگ های پیستون و دیواره سیلندر خواهد شد.

تبخیر ضعیف سوخت مایع

در شرایط عادی سوخت بلافاصله پس از پاشش، تبخیر شده و بمنظور احتراق، با هوای ورودی مخلوط میشود. هوای سرد، تبخیر سوخت را به تأخیر می اندازد؛ حتی بخشی از بخار سوخت در برخورد با دیواره های سرد راهگاه ورودی به مایع تبدیل شده (چگالش) و به دیواره می چسبد.

این مساله باعث درست کردن انحراف بزرگی در نسبت هوا به سوخت واقعی پیشرانه می شود؛ تصور نمایید محفظه احتراق به ازای هر 14 واحد هوای ورودی، یک واحد سوخت نیاز داشته باشد. اگر بخشی از سوخت پاشش شده به دلیل چگالش وارد محفظه نشود، احتراق با مخلوط رقیق تری صورت گرفته و توان کم تری تولید میکند.

جذب سوخت در روغن و شستن آن از سطوح تماس

برای جلوگیری از تماس فلز با فلز و درست کردن سایش، لایهٔ نازکی از روغن، سطوح تماس را می پوشاند. در شرایط سرد بخشی از سوخت، جذب لایهٔ روغن شده و با توجه به خاصیت شویندگی سوخت، باعث از بین رفتن لایه و سایش فلزات میشود. انتشار آلاینده ها:سهم زیادی از انتشار آلاینده های پیشرانه در دورهٔ راه اندازی سرد اتفاق می افتد.

به طور خلاصه میتوان علت انتشار فراوان آلاینده ها در طی دوره گرم شدن را بدین ترتیب معرفی کرد:تبخیر ضعیف سوخت در شرایط سرد، وجود شکاف حجیم بین پیستون سرد و سیلندر و فرار مخلوط هوا و سوخت، جذب و دفع سوخت بوسیله لایهٔ روغن محفظه احتراق، خاموش شدن شعله در مجاورت دیواره سرد محفظه احتراق و بازده پایین مبدل کاتالیزوی در دماهای پایین تر از دمای حدود 450 درجه سانتی گراد (Light-off).

گرم کردن خودرو در سرما

واحد کنترل الکترونیکی (ECU) برای راه اندازی سرد خودرو چطور عمل می کند؟

واحد پردازش با اطلاعاتی که از حسگر دمای مایع خنک کاری دریافت می کند، شرایط راه اندازی سرد پیشرانه را تشخیص داده و به دلایلی که در بالا توضیح داده شد، 5 تا 10 برابر بیشتر از مقدار عادی سوخت مورد نیاز برای احتراق را فراهم میکند و این رویکرد تا وقت گرم شدن کامل پیشرانه ادامه می یابد. البته موارد دیگری همچون ریتارد نمودن جرقه بمنظور زیاد شدن دمای گازهای خروجی و تسریع فرآیند گرم شدن مبدل کاتالیزوری هم در دستور کار قرار دارد.

باور گرم کردن خودرو در فصل سرد از کجا نشات می گیرد؟

در گذشته های نه چندان دور، پیش از ورود کامپیوترها به عرصه خودرو، مهندسین برای طراحی سیستم سوخت رسانی از کاربراتور استفاده می کردند. کاربراتورها عموماً مجهز به امکاناتی برای تشخیص برخی شرایط خاص کاری نظیر هوای سرد محیط، و به دنبال آن اتخاذ تصمیم متناسب با این شرایط نبودند. (گرم کردن خودرو در سرما)

در نتیجه نیاز به سوخت بیش برای راه اندازی خودرو در فصل سرد، بصورت خودکار بوسیله سیستم سوخت رسانی احساس نمی شد. برای غلبه بر این مشکل، خودروها مجهز به مدار ساسات شدند.

راننده با کشیدن اهرم ساسات، مانع ورود هوای فراوان به پیشرانه می شد و از این راه با تبخیر مقدار معینی از سوخت، مخلوط غنی تری از سوخت و هوا به محفظه احتراق وارد شده و راه اندازی پیشرانه آسان تر انجام می گرفت. حالا این که مدار ساسات با جلوگیری از ورود هوای فراوان به پیشرانه باعث افت توان خروجی می شد؛ در نتیجه پدران ما مجبور بودند دقایقی را داخل خودروی سردشان خیره به نشانگر دمای آب سپری کنند! با گرم شدن پیشرانه، آن ها مدار ساسات را غیرفعال کرده و حال می توانستند با فشردن پدال گاز، توان مورد نیاز برای حرکت خودرو را تأمین کرده و به جاده بزنند.

گرم کردن خودرو در سرما

برای راه اندازی درست خودرو در فصل سرد چه میبایست کرد؟

با توجه به کیفیت کاری پایین خودرو در شرایط آغاز بکار در هوای سرد، گرمایش سریع برای دستیابی به مصرف سوخت کم و جلوگیری از سایش قطعات اصطکاکی لازم میباشد. هم چنین بخش مهمی از آلایندگی خودروها، که در فصل سرد با پدیده واژگونی هوا هم همراه شده و سلامت تک تک افراد جامعه را تهدید میکند، ناشی از عادت اشتباه گرم کردن خودرو میباشد.

با وجود این که ما فرزندان همان پدران دوستدار ساسات! هستیم، میبایست بدانیم که سریع ترین روش برای گرم کردن پیشرانه، ذیل بار قرار دادن آن، و نه کارکرد درجا در دور آهسته است؛ بر همین اساس بلافاصله پس از روشن شدن خودرو آن را برانید! البته به دلایلی نظیر احتراق و روان کاری ضعیف در این شرایط، بهتر است تا پیش از گرم شدن پیشرانه از رانندگی خشن و اسپرت پرهیز نمایید.


سایت سرویس دات کام ؛ درج رایگان آگهی اینترنتی و کمک به کسب و کارها

برای معرفی و تبلیغات کسب و کار ، خدمات و محصولات خود در سایت سرویس دات کام قسمت درج آگهی رایگان را در قسمت بالا و سمت چپ سایت مراجعه فرمایید و آگهی خود را ثبت نمایید . ( تبلیغات رایگان و درج آگهی رایگان در سایت سرویس دات کام )

 

 

مطالب مرتبط :

رنگ های متناسب فصل سرد

فواید دوش آب گرم برای بدن

سیستم روغن کاری، سوخت رسانی، اگزوز و سیستم الکتریکی

راهکارهایی برای جلوگیری از سرمازدگی گیاهان در زمستان

جدیدترین خبر اکران گشت ارشاد 3

افزایش حقوق در سال 1401