تبلیغات غیرمستقیم و شاید ناخواسته!

تبلیغات غیرمستقیم و شاید ناخواسته!

تبلیغات غیرمستقیم و شاید ناخواسته! اول از همه بگذارید کمی راجب تبلیغات غیرمستقیم که تقریبا یک واژه من درآوردی(!) است، توضیحی بدهم. تبلیغ غیرمستقیم به تبلیغی گفته می شود که در ظاهر اصلا هدف تبلیغ کردن یک برند را ندارد و استفاده دیگری دارد اما در باطن هدف آن نمایش یک برند خاص می باشد.

از طرفی دیگر به نظر من می توان گفت تبلیغات غیر مستقیم همان بازاریابی دهان به دهان است! چرا که برند تبلیغ دهنده در واقع هیچ هزینه ای بصورت مستقیم برای این تبلیغ هزینه نکرده است و مردم بصورت داوطلبانه اقدام به تبلیغ کردن می کنند. در واقع خود مردم به واسطه خدمات و یا شرایط خوب آن برند، ترغیب می شوند تا آن برند را تبلیغ کنند.

تبلیغات غیرمستقیم و شاید ناخواسته!

تبلیغات غیرمستقیم و شاید ناخواسته!

در مورد این گونه از تبلیغات نمی توانیم بگوییم ناخواسته! چرا که قطعا یکی از موثرترین روش های تبلیغاتی، همین بازاریابی دهان به دهان است و آرزوی خیلی از برندها و استارتاپ هاست تا مردم درباره آنها حرف بزنند. اما چون در این حالت این برند تلاشی نکرده است، می توانیم بگوییم غیرمستقیم و ناخواسته!

نمونه تبلیغ غیرمستقیم در تلگرام

یک نمونه خیلی خوب از تبلیغات غیرمستقیم که من در تلگرام دیدم و باعث شد این مطلب را بنویسم، توییتی بود که در کانال توییتر فارسی با بیش از ۵۰۰ هزار عضو منتشر شده بود. فعالیت اصلی این کانال این است که توییت های برتر کاربران را بازنشر می کند و شاید خیلی از شما که الان این مطلب را می خوانید، عضو این کانال باشید.

تبلیغی که من در این کانال دیدم، مربوط به استارتاپ بیمیتو در حوزه خدمات بیمه بود. به این صورت که ۳ توییت زیر در کانال بصورت یک توییت معمولی منتشر شده بود :

  • اگه بیمیتو تعرض به حنجره رو هم بیمه میکنه که برم تو حلق حامد همایون سرب داغ بریزم؟
  • با بیمیتو عمتونو به همراه عمم بیمه کردم!
  • ولی کاش بیمیتو یه بِکَنَم یا نه هم واسه فصل پاییز میزد، با تیشرت میایم بیرون هوای قطب شماله، با کاپشن میایم انگار سوناست!
  • و …

همانطور که مشاهده کردید، اگر تا بحال با بیمیتو آشنا نباشید، قطعا بعد از خواندن این چند توییت (و طبیعتا حاشیه هایی که این استارتاپ در فضای مجازی ایجاد کرده است) به ذهنتان خطور می کند که بیمیتو چیست؟؟

و از آنجایی که همه ما دوست داریم حس کنجکاوی را برطرف کنیم، احتمال اینکه درباره بیمیتو سرچ کنیم و وارد وبسایت آن بشویم وجود دارد.

که در نتیجه ورود به وبسایت با فرآیندهای دیگر بازاریابی و CRO مواجه می شویم که در نهایت شاید منجر به فروش و استفاده از خدمات بیمیتو بشود.

اما یک درصد فرض کنید به جای این ۳ توییت که مجموعا بیش از ۳۰۰ هزار ویو داشتند، ۳ عدد تبلیغ منتشر می کردند! اول از همه اینکه اگر شخصی بداند که می خواهد تبلیغ ببیند، علاقه ای نشان نمی دهد و از آن رد می شود و ثانیا اینکه انتشار تبلیغ قطعا هزینه های هنگفتی دربر دارد. به نظر شخصی من، فایده و بازخورد این گونه از تبلیغات غیرمستقیم بسیار بیشتر از تبلیغ های عادی است.

اما سوالی که در اینجا پیش می آید این است که واقعا این توییت ها، توییت کاربران است و یا شیوه زیرکانه بیمیتو برای تبلیغات! یعنی شاید این توییت ها در قالب توییت های عادی منتشر می شود اما بابت تک تک آنها هزینه ای پرداخت می شود؟!

دقیقا نمی توان چگونگی این اتفاق را مشخص کرد اما اینطور که معلوم است، اینها تبلیغاتی هستند که با نهایت زیرکی توسط بیمیتو در این کانال منتشر شده اند، چرا که بنا به تجربه دیده ام که کانال توییتر فارسی بدون هزینه، تبلیغ هیچ ارگان، استارتاپ و هیچ برندی را نمی کند!

تبلیغات غیرمستقیم و شاید ناخواسته!

تقلید دیگر استارتاپ ها

بعد از مدتی که از انتشار این گونه تبلیغ ها توسط بیمیتو گذشت، تعداد این گونه توییت ها برای سایر برندها بیشتر شد و شاید برای شما جالب باشد که بدانید ۲ استارتاپ دیگر نیز کسب و کار خود را این گونه تبلیغ کرده اند :

  • ‏این ایده کتابینو که کارپینو راه انداخته برا امثال من که همه جا هندزفریمونو جا میذاریم و از اونورم نصف زندگیمونو تو راهیم و بیکار بهترین چیزه!
  • رفتم بیمه بازار گفتم میخوام خودمو بیمه عمر کنم٬ گفتن چقدر پول داری؟ گفتم حدود دو‌ هزار و هفتصد؛ یه کاغذ داد روش نوشت بیمه فقط خدا٬ گفت اینو بذار تو جیبت٬ ایشالا عمرت پر برکت باشه!

بله! کارپینو و بیمه بازار هم به تقلید از بیمیتو این حرکت را شروع کردند و اینطور که بنظر می آید نتیجه خوبی از این تبلیغات غیرمستقیم گرفته اند!

نتیجه گیری و خلاصه مطلب در ۱ دقیقه (تبلیغات غیرمستقیم و شاید ناخواسته!)

  • تبلیغات غیرمستقیم تبلیغاتی هستند که یک برند به طور مستقیم برای آن تبلیغات هزینه ای نمی کند.
  • اثربخشی تبلیغ های غیر مستقیم بیشتر از تبلیغ های عادی می باشد چرا که بیننده به صورت ناخودآگاه گرفتار آن تبلیغ می شود.
  • نمونه تبلیغات غیرمستقیم، توییت های تبلیغاتی بیمیتو می باشد که البته بنظر می رسد برای آنها هزینه ای پرداخت شده است.
  • پس از بیمیتو استارتاپ های دیگر نیز از این روش تقلید کرده و استفاده می کنند. بنابراین به نظر می رسد این روش کارساز بوده است.
  • و در آخر جا دارد تبریکی به بیمیتو بگویم، چرا که واقعا این استارتاپ را تحسین می کنم! خیلی از کاربران با تبلیغات اخیر بیمیتو معترض شده بودند و می گفتند که این استارتاپ ارزش های اخلاقی را زیر سوال برده اما من واقعا این استارتاپ را تحسین می کنم چرا که هیچ استارتاپی، اینقدر خلاقیت در انواع کمپین های تبلیغاتی اش ندارد (حتی غول هایی مثل دیجی کالا!)

مطالب مرتبط: