خواص های اسطوخودوس

خواص های اسطوخودوس

خواص های اسطوخودوس : اسطوخودوس یا همان گلهای لاوندر، یک گیاه است که سرشار از خواص و فواید برای سلامتی بدن و زیبایی پوست است. امروز در بخش بهداشت و سلامت، قصد داریم همه چیز را در مورد فواید این گیاه به شما بگوییم و شما را با روش‌های صحیح استفاده از آن آشنا کنیم.

آشنایی با گیاه اسطوخودوس

لاواندولا، اسطوقدوس، اسطوخدوس، سرده ای مشتمل بر 25 تا 30 گونه مختلف از دسته گیاهان گلدار و از خانواده نعنائیان می‌باشد. اسطوخودوس گیاهی است چندساله به شکل بوته کوچک با ارتفاع نیم متری که پرشاخه است و ساقه‌های آن 4 گوشه است. برگ‌های آن دراز، متقابل و پوشیده از کرک سفید پنبه‌ای هستند.

گل‌های اسطوخودوس خوشه‌ای و کوچک با رنگ‌های آبی یا قرمز سیر تا بنفش دارند و ارتفاع آنها در حدود 30 تا 60 سانتیمتر است. میوه این گیاه چهارفندقه‌ای است و پس از رسیدن شکل بیضوی و رنگ قهوه‌ای شفاف پیدا می‌کند.

در سطح میوه، 3 زائده مشخص قابل مشاهده است. بوی قوی اما مطبوعی از تمام قسمت‌های این گیاه، به ویژه شاخه‌های برگدار آن، شامل شاخه‌های بوته‌ای آن، می‌آید. زیبایی و جذابیتی که این گیاه پس از گل دادن نشان می‌دهد، باعث شده است که در برخی مناطق به عنوان یک گیاه زینتی مورد استفاده قرار گیرد.

خواص های اسطوخودوس

خواص های اسطوخودوس

قسمت مورد استفاده این گیاه، سرشاخه‌های برگدار و گل‌دار آن است که علاوه بر مصارف درمانی، اسانس‌گیری به عمل می‌آید. این گیاه با نام‌های دیگری همچون خیر دشتی، شاهسپرم رومی، آنس الارواح، لاوند، ممسک الارواح، ضُرم، زغلیل، رزالذهب، خیری، خرام، خرامی، آلاله تلخ، گل لاوند و شاه اسپرم رومی نیز شناخته می‌شود.

تمام خواص دمنوش و روغن اسطوخودوس

گیاه اسطوخودوس یا همان گلهای زیبای لاوندر سرشار از خاصیت و فوایدی است که برای آرامش جسم و روح تجویز می‌شود. در ادامه، سعی می‌کنیم مهم‌ترین و بهترین فواید اسطوخودوس را برایتان بگوییم.

طبع اسطوخودوس

اسطوخودوس دارای مزاج گرم و خشک است و مصلح آن سکنجبین می‌باشد. مصرف زیاد آن برای افرادی که مزاجشان گرم است، مضر است.

خواص های اسطوخودوس

خواص های اسطوخودوس

خواص درمانی اسطوخودوس

درمان سردرد

به اعتقاد درمانگران طب سنتی در جهان نوشیدن عصاره تهیه شده از برگ های گیاه لاوندر تاثیر زیادی در بهبود و تسکین سردرد دارد. این نوشیدنی توسط بسیاری از درمانگران شیوه های درمانی طب مکمل برای درمان سردرد به ویژه سردردهای میگرنی کاربردی اعجاب انگیز دارد.

این داروی گیاهی اگر چه طعمی تلخ و گس دارد اما خاصیت و تاثیرگذاری آن چنان زیاد است که بسیاری از بیماران تلخی آن را تحمل می کنند. اما در صورتی که برخی از بیماران قادر نباشند گسی و تلخی عصاره لاوندر را تحمل کنند کافی است این عصاره را رقیق کرده و آن را میل کنند.

خواص های اسطوخودوس

خواص های اسطوخودوس

تسکین دردهای کوفتگی و ضرب دیدگی

 کمپرس جوشانده گیاه اسطوخودوس در تسکین دردهای ناشی از کوفتگی ها و ضرب دیدگی ها بسیار موثر است. برای تهیه این کمپرس کافی است 3 تا 4 قاشق غذاخوری از گیاه خشک شده لاوندر را با 2 لیوان آب مخلوط کرده و روی حرارت قرار دهید. پس از آنکه این مخلوط به مدت 10 دقیقه جوشید آن را صاف کرده و اجازه دهید به اندازه کافی سرد شود.

سپس این مایع را با کمک دستمالی نخی و تمیز روی موضع مورد نظر کمپرس کنید. بهتر است اجازه دهید تا این مایع به اندازه کافی سرد شود زیرا گرمای آن ممکن است موجب بروز خونریزی های زیر پوستی در ناحیه ضرب دیده شود. 

کاهش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی

گیاه اسطوخودوس به دلیل مقادیر بالای لینانول به کاهش فشار خون بالا کمک کرده و خطر ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی و آترواسکلروزیس را کاهش می دهد.اسطوخودوس باعث بهبود گردش خون در بدن شده و استفاده موضعی و خوراکی از این گیاه موجب تنظیم ضربان قلب و کنترل تپش قلب می شود.

عملکرد ذهنی بالا و یادگیری بهتر

محققان با آزمایش های گسترده در مدارس مسکو دریافتند کودکانی که رایحه های گیاهان خاصی را استنشاق می کنند عملکرد ذهنی بالاتری را نشان می دهند.تحقیق دانشمندان روسی از موسسه مسائل انتقال اطلاعات موسوم به آلکساندر آلکساندرویچ خارکویچ آکادمی علوم روسیه ثابت کرد آروماتراپی(عطر درمانی) می تواند به دانش آموزان در یادگیری بهتر دانش کمک کند.

به گفته متخصصان، عطر اسطوخودوس احساس تعادل، ثبات، اعتماد به توانایی های خود را به وجود می آورد. دانش آموزانی که در مکان های اشباع از عطر اسطوخودوس دیکته نوشتند سطح بالاتر دانش را نشان دادند.

خواص های اسطوخودوس

خواص های اسطوخودوس

درمان بی خوابی

از دیر باز اسطوخودوس برای افرادی که از بی خوابی یا بد خوابی رنج می برده اند تجویز می شده است. نوشیدن چای لاوندر پیش از خواب به افرادی که دچار اختلال خواب هستند و شب ها چندین بار از خواب بیدار می شوند، کمک می کند تا به مرور خوابی آرام و بی دغدغه را تجربه کنند. برای بهره مندی از تاثیر این چای کافی است یک ساعت پیش از خواب شبانه یک فنجان چای لاوندر را به صورت ولرم بنوشید.

کاهش استرس

رایحه اسطوخودوس منجر به احساس سلامتی و آرامش در فرد شده، علاوه بر این در کاهش استرس، اضطراب و دردهای خفیف نیز نقش دارد.  روغن اسطوخودوس سیستم عصبی بدن را آرام می کند و عطر تازه اش استرس و خستگی را کم می کند.همچنین موجب تسکین درد کرامپ های ناشی از قاعدگی می شود.

درمان زخم دهانی

برای بهبود زخم های دهانی  از 2 قطره روغن اسطوخودوس سه بار در روز استفاده نمایید. 

کاهش درد بعد از سزارین

برای کاهش درد بعد از عمل جراحی سزارین ، استشمام بوی اسطوخودوس در کنار مسکن ها ی تزریقی بسیار موثر است. 

خواص های اسطوخودوس

خواص های اسطوخودوس

سلامت مو

برای درمان ریزش موی تکه ای (ریزش مو یک ناحیه دایره ای شکل در قسمت سر یا صورت) استفاده موضعی از روغن اسطوخودوس موثر است. 

لاغری و کاهش وزن

اسطوخودوس به دلیل داشتن مقادیر بالای آنتی اکسیدان به سم زدایی روده ها کمک کرده و با کاهش جذب چربی در بدن باعث لاغری و کاهش وزن می شود.

درمان مشکلات معده

درمانگران طب سنتی مصرف چای اسطوخودوس را یکی از بهترین داروهای گیاهی برای تقویت معده و افزایش عملکرد آن می دانند.

 

 

مطالب مرتبط :

چرا باید تبلیغات کنیم؟مزایای تبلیغات چیست؟

روند تبلیغات اینترنتی در دنیا

مزرعه لینک یا پیوند در وبسایت چیست؟

مهم ترین نکته ها پیش از خرید لوازم خانگی منزل

روزی یک عدد سیب بخور تا گرفتار دکتر نشوی