آلرژی در کودکان

آلرژی در کودکان

آلرژی در کودکان : هیچ پدر و مادری نمی‌خواهد رنج و بیماری فرزندش را ببیند. هر کودکی امکان دارد به آلرژی مبتلا شود. ولی این حساسیت در کودکان با سابقه خانوادگی آلرژی شایع تر میباشد. از آنجایی که برای والدین غیرممکن میباشد که همه چیزهایی را که فرزندشان در معرض آن قرار میگیرد یا میخورد را کامل کنترل کنند، میبایست بر روی علائم کودک خود تمرکز کنند.

شناسایی زودهنگام آلرژی های دوران کودکی کیفیت زندگی کودک شما را بهبود می بخشد، تعداد روزهای غیبت در مدرسه را کاهش میدهد و به شما یاری میکند مجبور نباشید وقت زیادی را هنگام بروز علائم آلرژی از کودک خود مراقبت نمایید.آلرژی در کودکان زمانی اتفاق می افتد که کودک شما به چیزی در محیط واکنش نشان میدهد. چیزی که سبب درست کردن واکنش میشود آلرژن نامیده میشود. امکان دارد چیزی همچون غذا، کنه های گرد و غبار یا گرده باشد.

آلرژن ها سبب میشوند که سیستم ایمنی کودک شما هیستامین و سایر مواد را در بدن او آزاد بکند. این منجر به علائم آلرژی میشود. واکنش های آلرژیک خفیف، متوسط ​​و حتی شدید شایع هستند. مرگ و میر زمانی رخ میدهد که در دادن داروهای نجات دهنده به فردی که این واکنش را نشان میدهد تاخیر وجود داشته باشد.

آلرژی در کودکان چیست؟

آلرژی در کودکان یا بزرگسالان از مشکلات سیستم ایمنی بدن نشات میگیرد. بیش واکنش‌های آلرژیک زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی بدن به یک عامل کاذب، واکنش نشان دهد. به طور معمول، بدن انسان از خود در برابر عوامل مضر همچون ویروس ها یا باکتری ها دفاع میکند. ولی گاهی اوقات واکنش به چیزهای خفیف همچون گرد و غبار، کپک یا گرده فرد را درگیر مشکلات زیادی میکند.

معمولا آلرژن ها بی ضرر هستند. ولی هنگامی فردی آلرژی دارد، بدن فکر میکند این آلرژن ها مضر هستند. بعدا بدن با آنتی بادی هایی به نام ایمونوگلوبولین E (IgE) به آلرژن ها حمله میکند. این آنتی بادی ها به سلول های خاصی به نام ماست سل ها متصل میشوند. آلرژن ها به آنتی بادی ها می چسبند. این سبب میشود ماست سل ها هیستامین و سایر مواد شیمیایی آزاد کنند که موجب واکنش آلرژیک میشود.

وقتی که مواد شیمیایی بافت مجاور بینی را تحریک میکند، این موجب علائم آلرژی بینی میشود. هنگامی این اتفاق در لوله‌های تنفسی ریه‌ها رخ می‌دهد، می‌تواند موجب علائم آسم همچون سرفه و خس‌خس سینه شود.گاهی اوقات هنگامی آلرژی در کودکان به درستی تشخیص و درمان نشود امکان دارد کودک را دچار مشکلات بزرگتری همچون آسم در کودکان بکند.

آلرژی در کودکان

آلرژی در کودکان

علت آلرژی در کودکان چیست؟

بسیاری از چیزها می توانند موجب واکنش های آلرژیک شوند. ولی رایج ترین محرک ها یا آلرژن ها عبارتند از:

گرده درختان، علف ها و علف های هرز
لاتکس لاستیک طبیعی
گرد و غبار
شوره، ادرار و چربی پوست حیوانات
برخی خوراکی ها
بعضی داروها
پر پرندگان و موی حیوانات
نیش زنبور
آفاتی همچون سوسک و موش
کپکهای موجود در هوا
کنه موجود در خاک منزل
واکنش های آلرژیک

یک واکنش آلرژیک فوری معمولاً در عرض چند دقیقه یا حداکثر ۱ تا ۲ ساعت پس از تماس کودک شما با ماده ای که به آن حساسیت دارد یا میخورد، رخ میدهد. 1 واکنش آلرژیک تاخیری معمولاً چندین ساعت پس از قرار گرفتن در معرض آن رخ میدهد. این می تواند تا چند روز پس از تماس کودک شما با ماده ای که به آن حساسیت دارد رخ دهد.

علائم آلرژی در کودکان چگونه بروز میکند؟

1 واکنش آلرژیک می تواند در هر نقطه از بدن رخ دهد. این شامل پوست، چشم ها، معده، بینی، سینوس ها، گلو و ریه ها میشود. اینها مکان‌هایی هستند که سلول‌های سیستم ایمنی برای مقابله با میکروب‌هایی که تنفس می‌شوند، بلعیده می‌شوند یا در تماس با پوست قرار می گیرند، واکنش می‌دهند. کودک شما به چیزی که دیگران تحمل می کنند واکنش نشان داده و علایم بیماری ظاهر می شود. علائم آلرژی در کودکان می تواند سبب موارد ذیل شود:

گرفتگی بینی، عطسه، خارش یا آبریزش بینی و خارش در گوش یا سقف دهان
قرمزی، خارش و آبریزش چشم ها
قرمزی، خارش و خشکی پوست
کهیر یا جوش های خارش دار
بثورات خارش دار
علائم آسم، همچون تنگی نفس، سرفه، خس خس سینه

واکنش آلرژیک شدید و تهدید کننده زندگی (شوک آنافیلاکسی). این می تواند سبب مشکلات تنفسی، استفراغ، اسهال، کاهش فشار خون، غش یا حتی مرگ شود.در گونه وجود علایم بالا به دکتر خانواده مراجعه نمایید. باتوجه به صلاح دید دکتر یا تکرار حمله حتما به دکتر (فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی) مراجعه نمایید.

علائم واکنش های آلرژیک خفیف یا متوسط

اگر کودک شما یک واکنش آلرژیک خفیف یا متوسط ​​دارد، علائم او امکان دارد شامل 1 یا چند مورد از موارد ذیل باشد:

بثورات، کهیر یا جوش
تورم گونه، چشم ها یا لب ها
سوزن سوزن شدن یا خارش دهان
اگزمای پوست، تب یونجه یا آسم – این علائم امکان دارد بدتر از حد معمول باشند.

توجه داشته باشید که اگر کودک شما پس از نیش حشره دچار اسهال، معده درد یا استفراغ میشود، به این معنی میباشد که او 1 واکنش آلرژیک شدید دارد.

علائم واکنش آلرژیک شدید یا آنافیلاکسی

یک واکنش آلرژیک شدید آنافیلاکسی نامیده میشود. علائم امکان دارد شامل 1 یا چند مورد از موارد ذیل باشد:

تنفس دشوار یا پر سر و صدا
تورم یا سفتی زبان و گلو
مشکل در صحبت نمودن یا صدای خشن
خس خس سینه یا سرفه مداوم
رنگ پریدگی و شلی (در کودکان خردسال)
اسهال، درد معده یا استفراغ پس از نیش حشره.

آنافیلاکسی 1 واکنش آلرژیک تهدید کننده زندگی میباشد و نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. اگر کودک شما واکنش آنافیلاکتیک دارد، اول او را صاف بخوابانید. اجازه ندهید او بایستد یا راه برود. در مرحله بعد از 1 انژکتور خودکار آدرنالین همچون EpiPen® در گونه وجود استفاده نمایید. بعدا با آمبولانس تماس بگیرید.شما میتوانید از مقاله درمان حساسیت فصلی عطسه و آبریزش بینی، اطلاعات مفیدی درمورد راههای درمان این علائم کسب نمایید.

تشخیص آلرژی در کودکان

مهمترین وسیله تشخیص آلرژی در کودکان شرح حالا دقیقی میباشد که دکتر از مریض یا والدین او می گیرد. برای تشخیص آلرژی در کودکان، اول دکتر کودک 1 تاریخچه سلامت کامل می‌گیرد و کودک را معاینه می‌کند. هم چنین امکان دارد این آزمایشات هم برای تشخیص دقیق تر انجام شوند:

تست پوست

این رایج ترین تست آلرژی میباشد. آزمایشات پوستی وجود آنتی بادی IgE برای برخی آلرژن ها (مانند غذاها، گرده ها یا شوره حیوانات) را اندازه گیری میکند. مقدار کمی از آلرژن رقیق شده روی پوست قرار میگیرد. اگر فردی به ماده حساسیت زا حساسیت داشته باشد، 1 برآمدگی کوچک برجسته (مانند نیش پشه) پس از حدود پانزده دقیقه ظاهر میشود. آزمایش برای بسیاری از آلرژن ها امکان دارد همزمان انجام شود.

مواد استاندارد به صورت قطره روی پوست گذاشته و بعد با وسیله زیاد کوچک نوک تیزی روی آن ضربه می‌زنند. پس از۲۰ دقیقه واکنش آلرژی به صورت برجستگی صورتی (مانند عدس) و قرمزی دور آن ظاهر می شود. تفسیر نتیجه تست بوسیله فوق تخصص آلرژی انجام می شود.

1 متخصص آلرژی امکان دارد 1 آزمایش داخل پوستی هم انجام دهد. در این آزمایش مقدار کمی ماده حساسیت زا صحیح ذیل پوست تزریق میشود. این نوع تست پوست نسبت به تست خراش حساس تر میباشد. نتایج تست پوست بلافاصله پس از انجام آزمایش مشخص میشود.

آزمایش خون

آزمایش خون برای آلرژی، آنتی بادی های IgE را نسبت به برخی آلرژن های موجود در خون اندازه گیری میکند. آزمایشی که بیش مورد استفاده قرار میگیرد RAST (تست رادیو آلرژی جاذب) میباشد. در مواقعی که نمی توان آزمایش های پوستی را انجام داد، امکان دارد از آزمایش خون استفاده شود.

به عنوان مثال، در کسانی که بیماری های پوستی خاصی دارند. یا کسانی که اخیراً 1 واکنش آلرژیک شدید دارند. مثبت بودن آزمایش خون همیشه به این معنا نیست که شما حساسیت خاصی دارید. هر آزمایش خون مثبت میبایست بوسیله 1 پزشکی که با آزمایش ها آشنا میباشد و از سابقه سلامتی فرزند شما اطلاع دارد، تفسیر شود. وقت مشخص شدن نتیجه این آزمایش ها بیش طول می کشد. امکان دارد قیمت بیشتری هم نسبت به سایر تست های آلرژی داشته باشند.

تست چالش

این آزمایش ذیل پیشنهاد متخصص آلرژی انجام میشود. مقدار زیاد کمی از آلرژن از راه دهان به کودک داده میشود. فقط 1 تست چالشی می تواند تشخیص دهد که حساسیت چقدر شدید میباشد.

واکنش های پوستی یا آزمایش خون فقط احتمال بروز هر نوع واکنشی را نشان میدهد، 9 این که آن واکنش چه شدتی خواهد داشت.هر آزمایش میبایست بوسیله 1 دکتر که با آزمایش و سابقه سلامت فرزند شما آشنا میباشد تفسیر شود.

نحوه انجام تست آلرژی کودکان

اگر فکر می نمایید کودک شما امکان دارد آلرژی داشته باشد، ارزیابی متناسب مهم میباشد. برای آغاز این فرآیند، می‌توانید با دکتر عمومی خود صحبت نمایید. او امکان دارد شما را برای آزمایش‌های ذیل به متخصص آلرژی یا ایمونولوژی ارجاع دهد:

تست خراش پوستی
آزمایش خون
سایر آزمایش ها

پوست کودک شما با دستگاه خاصی که کمی شبیه خلال دندان میباشد و حاوی قطره‌ای از 1 آلرژن خاص میباشد، خراشیده می‌شود. اگر در جایی که پوست کودک شما خراشیده شده بود کهیر بیرون آمد، احتمالاً کودک شما آلرژی دارد.

آلرژی در کودکان

آلرژی در کودکان

درمان واکنش های آلرژیک خفیف تا متوسط در کودکان

نحوه درمان یک واکنش آلرژیک به شدت واکنش بستگی دارد. ۳ روش موثر برای درمان آلرژی در کودکان عبارتند از: اجتناب، واکسن های آلرژی (ایمونوتراپی) و دارو.

آنتی هیستامین ها

اگر کودک شما یک واکنش آلرژیک خفیف تا متوسط ​​از جمله بثورات پوستی، سوزن سوزن شدن دهان یا تورم دارد، دادن دوز آنتی هیستامین (به شکل قرص یا شربت) به کودکتان متناسب میباشد.

در واقع، داشتن مقداری شربت آنتی هیستامین در کیت یاری های اولیه منزل یا در کیفتان ایده خوبی میباشد – به این ترتیب در مواقعی که به آن نیاز دارید مفید میباشد. بهتر میباشد از آنتی هیستامین هایی استفاده نمایید که سبب خواب آلودگی کودک شما نشود. داروساز یا دکتر عمومی شما می تواند در مورد متناسب ترین مارک برای فرزندتان به شما توصیه بکند.

سایر درمان های آلرژی

بسته به نوع واکنش آلرژیک کودک شما، امکان دارد به درمان های دیگری نیاز داشته باشد. مثلا:

-اگر کودک شما اگزما دارد، امکان دارد به پمادهای کورتیکواستروئیدی نیاز داشته باشد.
-چنانچه کودک شما تب یونجه دارد، امکان دارد به اسپری بینی کورتیکواستروئیدی نیاز داشته باشد.
-اگر کودک شما آسم دارد، امکان دارد به استنشاقی همچون Ventolin® یا Asmol نیاز داشته باشد.

کودکانی که به نیش حشرات، کنه های گرد و غبار خانگی و گرده علف آلرژی های مداوم و دردسرساز دارند، امکان دارد برای کاهش علائم خود ایمونوتراپی انجام بدهند. اگر کودک شما به مواد غذایی یا آلرژی به نیش حشره مبتلا میباشد، کنترل پسندیده آسم او زیاد مهم میباشد. اگر کودک شما حمله آسم شدید دارد، فورا با آمبولانس تماس بگیرید.

درمان آنافیلاکسی در کودکان

به کودکانی که در معرض خطر قابل توجه آنافیلاکسی هستند، اغلب تزریق خودکار آدرنالین تجویز میشود. به عنوان مثال، EpiPen®. اگر برای فرزندتان تزریق خودکار آدرنالین تجویز شده میباشد، مهم میباشد که هم شما و هم فرزندتان نحوه و وقت استفاده از آن را یاد بگیرید. دسترسی به تزریق خودکار آدرنالین کودک شما همیشه میبایست آسان باشد. هم چنین میتوانید به دیگران خانواده، دوستان، معلمان و مراقبان نحوه استفاده از آن را آموزش بدهید.

کدام کودکان در معرض ابتلا به آلرژی هستند؟

آلرژی می تواند هر کسی را تحت تاثیر قرار دهد. بدون در پیشنهاد گرفتن سن، جنسیت، نژاد یا وضعیت اجتماعی-اقتصادی هر فردی امکان دارد درگیر آلرژی شود. به طور کلی، آلرژی در کودکان شایع تر میباشد. ولی آلرژی در هر سنی امکان دارد رخ دهد. و آنان می توانند پس از چندین سال بهبودی برگردند.

آلرژی در کودکانی که سابقه خانوادگی دارند بیش اتفاق می افتد. ولی علت دقیق آن هنوز مشخص نیست. کودکانی که اعضای خانواده آنان آلرژی یا مشکلات آلرژی همچون آسم، اگزما و تب یونجه دارند، در معرض خطر ابتلا به آلرژی هم هستند.

 

مطالب مرتبط:

جرم گیری چدن میله های اجاق گاز

معرفی گوشیiPhone 15

کریم بنزما برنده جایزه توپ طلا در سال ۲۰۲۲ شد !