بهترین میان وعده ها برای دانش آموزان

بهترین میان وعده ها برای دانش آموزان

بهترین میان وعده ها برای دانش آموزان:کودکان در این دوره از زندگی، بیشتر به مصرف تنقلات غیر سالم تمایل نشان می‌دهند و تغذیه‌ی آن‌ها معمولا با والدینشان تفاوت دارد. تنقلات انرژی و مواد مورد نیاز بدن را به طور کامل تامین نمی‌کنند و ارزش غذایی پائینی دارند.

اما متاسفانه بسیاری از کودکان به دلیل مصرف این مواد ناسالم و دریافت کالری بسیار بالا دچار مشکلاتی از جمله اضافه وزن هستند و از طرفی به نظر می‌رسد که تغذیه نامناسب می‌تواند منجر به بروز اختلال یادگیری در دانش آموزان شود.

مصرف تنقلاتی که ارزش غذایی کمی دارند تنها موجب سیری کاذب در کودکان می‌شود و سبک زندگی کودک را مختل می‌کند. والدین برای تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن کودکان خود بایستی الگوی مناسبی را برای دانش آموزان در نظر داشته باشند. انتخاب میان وعده برای دانش آموزان بر عهده‌ی والدین است که در ادامه در این مورد بیشتر صحبت خواهیم کرد.

چند مورد از انواع میان وعده برای دانش آموزان عبارتند از:

1. انواع ساندویچ و اسنک‌های سالم خانگی

بهترین و ساده‌ترین میان وعده برای دانش آموزان، انواع ساندویچ و اسنک است. درست کردن این ساندویچ‌ها در منزل بسیار ساده بوده و کودک می‌تواند به تنهایی آن‌ها را برای مدرسه آماده کند.

ساندویچ نان و پنیر همراه با گردو یا سبزی
ساندویچ نیمرو یا املت
ساندویچ سالاد الویه
ساندویچ انواع کوکو (کوکو سبزی، کوکو سیب زمینی، کوکوی مرغ)
ساندویچ کره و عسل یا کره و مربا
ساندویچ کره بادام زمینی یا انواع شکلات‌های صبحانه
اسنک ژامبون همراه با پنیر پیتزا
اسنک مرغ یا گوشت همراه با پنیر پیتزا

بهترین میان وعده ها برای دانش آموزان

بهترین میان وعده ها برای دانش آموزان

2. میوه و سبزیجات تازه

یک میان وعده سالم برای دانش آموزان، میوه و سبزیجات تازه است. به طور کلی کودکان و نوجوانان در طول روز بایستی 3 واحد میوه مصرف کنند و بهترین راه برای این که این مقدار در طور روز رعایت شود این است که در میان وعده‌ دانش آموز، یک واحد میوه یا سبزیجات گذاشته شود.

میوه ها و سبزیجات مقدار قابل توجهی از مواد مغذی ضروری برای بدن انسان از جمله ویتامین های A، C و فیبر را فراهم می‌کنند. میوه و سبزی به عنوان آنتی‌اکسیدان در بدن عمل می‌کند. قندهای سالم موجود در میوه‌ها، طعم شیرین و لذیذی را به میوه می‌دهد که بسیاری از کودکان از آن لذت می‌برند.

علاوه بر این، میوه‌ها و سبزیجات سرشار از مواد معدنی، فیتونوترینت‌ها و سایر ترکیبات مفید هستند که نقش حیاتی در سلامت و رشد کودکان و نوجوانان ایفا می‌کنند. بنابراین، کودکان باید از یک رژیم غذایی متعادل شامل انواع میوه‌ها و سبزیجات تازه استفاده کنند تا مواد مغذی مورد نیاز بدن آنها تامین شود. بنابراین میان وعده برای دانش آموزان می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

3. شیر و لبنیات

محصولات لبنی یکی از مهم‌ترین اجزای موجود در رژیم غذایی سالم و متعادل به ویژه برای کودکان و نوجوانان محسوب می‌شوند، زیرا لبنیات منبع کلسیم و ویتامین D هستند که برای استحکام استخوان‌ها و سلامت بدن مفید خواهند بود. شیر، ماست، دوغ و انواع پنیر از جمله محصولات لبنی مغذی و مفید هستند که باید به عنوان میان وعده برای دانش آموزان یا همراه با وعده‌های اصلی مورد استفاده قرار گیرند.

مصرف محصولات لبنی به طور منظم به بهبود فرآیند استخوان سازی، بهبود سیستم ایمنی بدن و تامین مواد مغذی ضروری مانند پروتئین، ویتامین‌ها و سایر مواد معدنی کمک می‌کند. توصیه می‌شود والدین از لبنیات کم چرب برای میان وعده یا وعده‌های اصلی فرزندان خود استفاده کنند تا میزان چربی دریافتی در طول روز مدیریت شده باشد.

انوع ماست (ماست میوه‌ای، ماست و خیار، ماست و نعناع برای مصرف همراه با غذا)
انواع پنیر برای درست کردن ساندویچ و اسنک
شیر کم چرب (انواع شیرهای طعم دار مورد علاقه کودک)

4. آبمیوه‌های طبیعی

آب به عنوان یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین نوشیدنی‌ها برای سلامت جسم و بهبود عملکرد بدن بسیار ضروری است. در مقایسه با سایر نوشیدنی‌ها، آب سالم‌ترین نوشیدنی برای کودکان است زیرا تشنگی را برطرف می‌کند و هیچ مواد اضافی ندارد که برای سلامت کودک مضر باشد.

کودکانی که تمایلی به نوشیدن آب ندارند می‌توانند از آبمیوه‌های طبیعی استفاده کنند تا آب مورد نیاز بدنشان تامین شود. بهترین جایگزین برای آب، آبمیوه خانگی است که هم قند کم‌تری دارد و هم سالم و طبیعی است. از مهم‌ترین انواع میان وعده برای دانش آموزان می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

آب هویج
آب پرتقال
آب سیب
آب انار
مخلوطی از آب مرکبات مانند پرتقال، نارنگی و …
شربت آبلیمو همراه با عسل یا زعفران

بهترین میان وعده ها برای دانش آموزان

بهترین میان وعده ها برای دانش آموزان

5. انواع آجیل و مغزیجات

آجیل و دانه‌ها منبع بسیار خوبی از مواد مغذی ضروری برای کودکان (از جمله ویتامین E، پروتئین، پتاسیم، منیزیم، روی، آهن، مس و فیبر) هستند. هنگامی که این دانه‌ها و مغزیجات به شکل طبیعی و خام مصرف می‌شوند، فواید بیش‌تری دارند، زیرا مواد اضافی مانند نمک و طعم دهنده‌ها، ارزش غذایی آن‌ها را کاهش می‌دهند.

توجه داشته باشید که چربی موجود در آجیل و دانه‌ها یک نوع چربی مفید در نظر گرفته می‌شود که به کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید بدن کمک می‌کند، عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد و مواد مورد نیاز برای رشد کودک را تامین می‌کند. در لیست بهترین میان وعده برای دانش آموزان می‌توانیم موارد زیر را درج نماییم:

گندمک
برنجک
مغز تخم آفتابگردان
ذرت بو داده
نخودچی همراه با کشمش
سویا
بادام زمینی
مخلوطی از آجیل‌ها

در این مقاله لیست جامعی از بهترین میان وعده‌ها برای دانش آموزان را ذکر کردیم و دانستیم که تغذیه سالم و مصرف مواد غذایی طبیعی نه تنها بر سلامت جسمی دانش آموز تاثیر می‌گذارد، بلکه در بهبود فرآیند یادگیری نیز نقش موثری خواهد داشت. علاوه بر این، تغذیه مناسب برای کنترل استرس در ایام امتحانات بسیار ضروری است و بهتر است دانش آموز در طول روز از مواد غذایی مفید و سالم استفاده کند.

مطالب مرتبط :