درمان اسکار زخم، بخیه با لیزر

درمان اسکار زخم، بخیه با لیزر

درمان اسکار زخم، بخیه با لیزر:پس از جراحاتی همچون سوختگی و زخم، یکی از بزرگترین مشکلات برجا ماندن آثار این آسیبها بر پوست میباشد. در گذشته راهی جز جراحی برای درمان اسکار ناشی از بخیه، سوختگی و زخم وجود نداشت اما امروزه روش های غیرجراحی موثری برای رفع این عوارض انجام می‌شود؛ که در ادامه به آنان و به طور خاص لیزر جای زخم، بخیه و سوختگی می‌پردازیم.

جای زخم یا اسکار در گونه و بدن با روش های مختلفی قابل درمان میباشد که انتخاب هر روش بر اساس عمق اسکار وسعت آن روی پوست میزان تیرگی آن بوسیله متخصص پوست گونه می‌ بگیرد. در رفع جای زخم، بخیه و سوختگی از روشهایی همچون لایه برداری پوست ، تزریق و جراحی اسکار استفاده می‌ شود اما یکی از برترین روش ها، لیزر زخم بخیه و سوختگی میباشد که در کلینیک صدف اصفهان با کمترین عوارض و نتایج موثر انجام می‌ شود.

اسکار زخم، سوختگی یا بخیه امکان دارد به اشکال ذیل دیده شود:

1- اسکار های هایپرتروفیک و کلوییدها (گوشت اضافه)

اسکارهای هیپرتروفیک و کلوییدها اختلالات ناشی از رشد بیشتر از حد بافت فیبروز می‌باشد که با تجمع کلاژن و اجزای ماتریکس سلولی همراه میباشد. این اسکار‌ها به‌دلیل التیام غیرطبیعی زخم به‌وجود می‌آید که امکان دارد پس از صدمات پوستی ناشی از جراحی، تروما، سوختگی و غیره بروز کنند می‌توانند تأثیر زیادی بر روی زندگی بیماران داشته باشند.

اسکارهای هیپرتروفیک و کلوییدها علاوه‌ بر مشکلات زیبایی می‌توانند موجب اختلال عملکردی به‌ دلیل جمع‌ شدگی بافت و احساس خارش شوند. در حالا حاضر تحقیقات زیادی در زمینه‌ی پیشگیری یا درمان اسکار‌ها در حالا انجام میباشد.

درمان اسکار زخم، بخیه با لیزر

درمان اسکار زخم، بخیه با لیزر

2- اسکار منقبض شده

هنگامی پوست شما دچار سوختگی میشود ، جای زخم درست کردن شده با عنوان اسکار منقبض شده شناخته میشود .اسکار های منقبض شده زمانی درست کردن میشود که پوست برای حفاظت از ناحیه ی آسیب دیده بسته میشود.

در موارد سوختگی حاد اسکار های منقبض شده می توانند تحرک را محدود کنند و اعصاب و ماهیچه های در ذیل محل قرار گرفته را تحت تاثیر قرار بدهند.اسکارهای هایپوتروفیک ( بزرگ شده ) قرمز رنگ هستند و اندکی روی سطح پوست برآمدگی درست کردن می کنند.

برای درمان این ضایعات پوستی روشهایی وجود دارد که عبارتند از:

-تزریق استروئید که امکان دارد درد را کاهش داده و اندازه کلوئید و سایر زخم ها را کوچک تر نماید
-جراحی برای از بین بردن بافت اسکار جهت کاهش اندازه زخم های کلوئیدی و بهبود حرکت اندام
-درمان با لیزر که می تواند قرمزی ، درد و سختی کلوئید و سایر زخم ها را کاهش دهد
-از بین بردن جای زخم و بخیه با لیزر | رفع اسکار زخم بخیه و سوختگی

درمان اسکار زخم، بخیه و سوختگی با لیزر

درمان اسکارهای ناشی از جراحات، بخصوص برش های پس از جراحی، یا قدیمی میباشد و یا به زودی درست کردن گردیده. اسکارهای نو نسبت به روش های درمانی جواب دهی متناسب تر و بهتری دارند و در مواردی هم ممکن است؛ با روش های متفاوتی انجام شوند.

از لیزرهای مختلفي براي بهبود روند ترميم زخم و پيش گيري و درمان اسکارهاي هيپرتروفيک و کلوئيد استفاده استفاده می‌شود که طی سال های اخير مطالعات متعددي روی درمان زودرس محل برش های جراحي با استفاده از لیزر انجام شده است.با استفاده از لیزر می‌توان اقدام به ترمیم پوست بلافاصله بعد از جراحي بمنظور ايجاد تغييرات مثبت در روند فيزيولوژي ترميم زخم و تغيير مسير نسبي پديده ترميم به سوي بازسازي بافتي و ايجاد حداقل اسکار کرد.

به پیشنهاد مي رسد استفاده از انرژي حرارتي ليزر در مراحل اوليه روند ترميم زخم (متعاقب برش پوستي) باعث ايجاد تغييرات اساسي در روند ترميم مي شود.

 

مطالب مرتبط :

۱۰ بازیکن محبوب فوتبال دنیا در سال ۲۰۲۱

 عجیب ترین گل های جهان

سریعترین جنگنده های دنیا

آشنایی با تکنیک های استخراج طلا