نکات مهم در باب استفاده از لوازم‌آرایشی و بهداشتی

نکات مهم در باب استفاده از لوازم‌آرایشی و بهداشتی

نکات مهم در باب استفاده از لوازم‌آرایشی و بهداشتیهمه‌ی ما با یکسری افراد همچون دوستانمان معاشرت یا صمیمیت زیادی داریم که این باعث می‌شود لوازم شخصی و بهداشتی‌مان را در اختیارشان قرار بدهیم. ازآنجاکه ما هیچ اطلاعاتی درمورد بدن نفر مقابل نداریم بنابراین در نگاه ابتدا مشکلی قبل نمی‌آید. شاید در مرحله ابتدا استفاده‌ی مشترک از لوازم شخصی همچون وسایل آرایشی کار خاصی نباشد اما درصد انتقال بیماری‌ها و عفونت‌ها زیاد بالا میباشد.

یکی از پرهزینه‌ترین عفونت‌ها مربوط به بیماری‌های پوستی هستند که هم زیبایی نفر را وهم ازلحاظ روحی اعتمادبه‌نفس نفر را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

بسیاری از افراد فرهنگ و درک درستی از لوازم شخصی ندارند و گاهی بدون اجازه و دور از چشم شما از وسایلتان استفاده می‌کنند؛ ولی شما میبایست دقت و وسواس بیشتری روی لوازم شخصیتان داشته باشید. در این مقاله مهم‌ترین وسایلی که نبایستی به بقیه قرض بدهید را معرفی می‌کنیم.

نکات مهم در باب استفاده از لوازم‌آرایشی و بهداشتی
انواع لوازم آرایشی و بهداشتی (نکات مهم در باب استفاده از لوازم‌آرایشی و بهداشتی)

در بین خانم‌ها زیاد رایج میباشد که از لوازم‌آرایشی هم استفاده کنند یا آن‌ها را به هم قرض دهند. پوست هر نفر با دیگری تفاوت‌های بسیاری دارد که همین برترین دلیل برای قرض ندادن لوازم شخصی میباشد.

طبق شواهد لوازم‌آرایشی‌هایی همچون پدها، مدادها و از همه مهم‌تر رژلب‌ها بیش از سایر وسایل به‌صورت مشترک استفاده می‌شوند. شاید در اول اینکار خطرناک نباشد اما تماس این وسایل باپوست‌ها راه ورود قارچ‌ها و باکتری‌ها را به بدن شما باز می‌کند.

به‌عنوان‌مثال استفاده مشترک از رژ لب پوست شمارا در معرض ابتلا به تب‌خال قرار می‌دهد. استفاده از برس و پدها به‌راحتی باکتری‌های روی پوست سر افراد به پوست شما منتقل می‌شود و دچار جوش و التهاب و خارش می‌شوید. لوازم‌آرایش هر نفر مختص همان فرد میباشد. مطمئناً استفاده مشترک از لوازم شخصی یا قرض دادن آن‌ها به همدیگر تبعاتی بیش از غمگین شدن دوستتان دارد.

ریمل

یکی از لوازم آرایشی و بهداشتی ریمل می‌باشد. شاید در ظاهر ریمل زدن ساده‌ترین کارها باشد ولی برخی ریمل‌ها به دلیل داشتن مواد شیمیایی و نگه‌دارنده باعث بروز حساسیت‌هایی همچون سوزش چشم، خارش و آبریزش می‌شوند پس بهتر میباشد مصرف آن‌ها را محدود نمایید.

چشم به‌عنوان حساس‌ترین عضو بدن شناخته‌شده میباشد و بیشترین آسیب‌های چشمی در اثر استفاده از ریمل و خط چشم است. با قرض دادن ریمل به دوستانتان یا استفاده از ریمل آن‌ها راه انتقال عفونت‌های چشمی را باز می‌کنید؛ بنابراین هیچ‌وقت از ریمل دیگری استفاده نکنید.

نکات مهم در باب استفاده از لوازم‌آرایشی و بهداشتی
هم چنین در هنگام تمیز نمودن چشم ناخودآگاه مقداری از مواد به داخل چشم رفته یا تعدادی از مژه‌ها کنده می‌شود. این عوامل در درازمدت باعث خشکی‌های چشمی شدید، تغییر در لبه پلک و التهاب را برای فرد رقم می‌زند.

بهتر میباشد خانم‌ها برای سلامت پلک و چشم پیش از استفاده از ریمل از روغن بادام و نارگیل روی مژه‌هایشان استفاده کنند. هم چنین زیاد توصیه می‌شود خانم‌ها از ریمل‌ها و خط چشم‌ها برای طولانی‌مدت استفاده نکنند، به‌هیچ‌عنوان با آن‌ها نخوابند و اکیداً از مصرف لوازم‌آرایشی دیگران پرهیز کنند.

حوله

حوله ازجمله وسایل شخصی است که انتخاب ان نیاز به‌دقت بیشتری نسبت به سایر وسایل شخصی همچون مسواک، لیف یا سنگ‌پا دارد زیرا هزینه‌ی بیشتری میبایست بپردازید. فاکتورهایی همچون جنس، لطافت و قدرت جذب رطوبت مهم هستند که در خرید حوله مرغوب و باکیفیت میبایست رعایت شود.

ازجمله کارهای اشتباه استفاده مشترک از حوله است. (نکات مهم در باب استفاده از لوازم‌آرایشی و بهداشتی

در اکثر خانه‌ها یک حوله در دستشویی آویزان شده است که همه‌ی اهل خانه و حتی مهمان‌ها هم از آن استفاده می‌کنند.

بهتر است که هر فرد حوله مخصوص به خود را داشته باشد. علی‌الخصوص حوله حمام که کاملاً شخصی است و نبایدان را به کسی قرض داد. ازآنجایی‌که حمام مرطوب و خیس است می‌تواند جا خوبی برای رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها باشد.

به‌خصوص اگر عادت دارید حوله خود را در حمام نگه‌داری نمایید. لذا میبایست بعد از حمام حوله خود را در هوای آزاد و ذیل آفتاب خشک‌کنید. توصیه می‌شود هرازگاهی حوله‌تان را بشویید در غیر این گونه حوله‌تان تبدیل به یک جا امن برای رشد میکروب‌ها می‌شود. در ادامه بیماری‌های مانند خارش، التهاب پوست یا آکنه به سراغتان می‌آید.

نکات مهم در باب استفاده از لوازم‌آرایشی و بهداشتی
لیف، سنگ پا

لیف و سنگ‌پا از دیگر وسایل شخصی هستند که به‌هیچ‌عنوان نبایستی آن‌ها را به کسی قرض داد یا آن را در حمام نگه داشت تا خشک شوند. رطوبتی که در حمام وجود دارد باعث انتقال و رشد بهتر باکتری‌ها می‌شود. لیف هیچ‌وقت در حمام به‌طور کامل خشک نمی‌شود زیرا سلول‌های مرده و آلودگی‌ها به‌خوبی از آن‌ها زدوده نمی‌شود. برای خانم‌ها بهتر میباشد که دو عدد لیف: یکی برای گونه و یکی برای بدن داشته باشند.

امروزه از سنگ‌پا برای از بین بردن بافت‌ها و سلول‌های مرده به‌عنوان یک‌لایه بردار در پاشنه پا استفاده می‌شود. البته استفاده از سنگ‌پا پدیده ایی نو نیست و در قرون‌وسطی اول در رم و بعدا در خاورمیانه، مردم به استفاده ازآن‌رو آوردند.

سنگ‌پا فوایدی دارد برای مثال چرک کف پا را تمیز می‌کند و درنتیجه خستگی و کوفتگی پا برطرف می‌شود. نبایستی از این وسایل شخصی به‌صورت مشترک استفاده نمود زیرا باعث بروز زگیل و قارچ می‌شود؛ بنابراین هیچ‌گاه در حمام از سنگ پای دیگران استفاده نکنید.

مسواک یکی از مهم‌ترین لوازم آرایشی و بهداشتی

مسواک نمودن دندان‌ها از ارکان مهم در بهداشت دهان و دندان به شمارمی آید. محققان می‌گویند: عدم رعایت دهان و دندان موجب بروز بیماری‌های قلبی، جنسی، دیابت و… می‌شود.

برای همین اینکار از اهمیت بسیاری برخوردار میباشد.

خوشبختانه امروزه هر فرد میبایست مسواک و وسایل شخصی مخصوص به خود را داشته باشد و به پیشنهاد نمی‌رسد کسی از مسواک دیگری استفاده بکند یا آن را به هم قرض دهند.

مسواک زدن فواید زیادی دارد ازجمله: دهان را تمیز و خوشبو می‌کند، نور چشم را زیاد می‌کند، دندان‌ها را سفید می‌کند، پوسیدگی آن‌ها را از بین می‌برد، لثه‌ها را محکم می‌سازد، اشتها را زیاد می‌کند و بلغم را از بین می‌برد.

مسواک ازجمله وسایل شخصی میباشد که هرازگاهی آن را میبایست ضدعفونی نمود و به‌طور مرتب ان را تعویض نمایید. پس از هر بار مسواک زدن، آن را به‌طور کامل بشویید و باقی‌مانده خمیردندان و خرده‌های غذا را از لابه‌لای الیاف ان پاک‌کنید. باوجوداینکه باکتری‌ها داخل مسواک معمولاً بی‌ضرر هستند ولی در یکسری موارد امکان دارد باعث بروز آنفولانزا، سرماخوردگی و دیگر بیماری‌های عفونی شایع شوند.

نکات مهم در باب استفاده از لوازم‌آرایشی و بهداشتی
نگهداری از مسواک (نکات مهم در باب استفاده از لوازم‌آرایشی و بهداشتی)

مسواک را در محیط خشک نگه‌داری نمایید. گذاشتن مسواک در حمام یا جاهای مرطوب باعث نرم شدن الیاف و از بین رفتن خاصیت ارتجاعی آن می‌شود. حتماً مسواک را درون درپوش ان قرار بدهید. ازآنجایی‌که رشد سریع باکتری‌ها در مکان‌های خیس بهتر میباشد تلاش نمایید که مسواک خیس را داخل درپوش قرار ندهید.

————————————————

مطالب مرتبط: