همه چیز درباره مدیتیشن

همه چیز درباره مدیتیشن

همه چیز درباره مدیتیشن : مدیتیشن باعث ایجاد آرامش در فرد میشود هم چنین استرس را کاهش داده و خواب را بهبود می بخشد و با انجام آن کنترل بیشتری روی تنفس خود خواهید داشت. چندین روش متفاوت وجود دارد که افراد می توانند برای تغییر حالات هشیاری خود، استفاده از هیپنوتیزم تا استفاده از داروها برای چرت زدن، انجام بدهند. در حالی که برخی روشها همچون مصرف مواد مخدر می توانند مضر باشند، برخی دیگر از جمله هیپنوتیزم، خواب و مدیتیشن می تواند تاثیر مثبتی بر سلامت داشته باشد مدیتیشن روشی در حالا تغییر میباشد که نشان داده میشود فواید زیادی در سلامت روانی دارد.

مدیتیشن (meditation) چیست؟

meditation به معنای متمرکز نمودن ذهن دربدن میباشد که در آن نفر به آرامی توجه را به درون خود می برد تا به آرامش جسمی و ذهنی دست پیدا بکند. مدیتیشن تمرکز ، آرامش و هم چنین کاهش درد و زیاد شدن بهبودی سلامت انسان را به همراه دارد.

مدیتیشن تبدیل شدن به فردی متفاوت، فرد نو، و یا حتی یک فرد بهتر نیست این در مورد آموزش آگاهی و درک حس سالم میباشد تلاش نمی نمایید افکار و احساسات خود را خاموش نمایید یاد می گیرید بدون قضاوت به آنان نگاه نمایید و در نهایت،امکان دارد آغاز به درک بهتر آن ها هم نمایید.

اثرات مثبت و خواص مدیتشین (همه چیز درباره مدیتیشن)

مدیتیشن یک مهارت میباشد :

یادگیری مدیتیشن همچون یادگیری هر مهارت دیگری میباشد فکر نمایید قبلا هیچ زمان واقعا کار نکرده اید اینکار با تمرین سازگار انجام میشود تا آسوده بشوید و اگر آموزگار داشته باشید آسان تر میباشد.

همه چیز درباره مدیتیشن

کاهش استرس:

کاهش استرس یکی از شایع ترین دلایلی میباشد که مردم از مدیتیشن استفاده می کنند .به طور معمول، استرس ذهنی و فیزیکی باعث زیاد شدن سطح هورمون استرس کورتیزول میشود این باعث تولید بسیاری از اثرات مضر استرس همچون ترشح مواد شیمیایی (سیتوکین) میشوند،

این اثرات عنوان شده در سرویس دات کام می تواند باعث اختلال خواب، افسردگی و اضطراب، زیاد شدن فشار خون میشود.تحقیقات نشان داده اند مدیتیشن می تواند علائم بیماری های مربوط به استرس، از جمله سندروم روده تحریک پذیر، اختلال استرس و فیبرومیالژی را بهبود بخشد.

مزایای بینظیر مدیتشین

کنترل اضطراب :

استرس کمتر به اضطراب کمتر منتهی میشود.علائم اختلالات اضطراب همچون هراس ها، اضطراب اجتماعی، افکار پارانویایی، رفتارها و حملات را کاهش میدهد. مدیتیشن می تواند به کنترل اضطراب مربوط به محیط های کاری یاری بکند.

بهبود سلامت عاطفی :

برخی اشکال مدیتیشن هم می تواند منجر به بهبود عکس ذهنی و دیدگاه مثبت تری در زندگی شود.مواد شیمیایی التهابی به نام سیتوکین که در واکنش به استرس آزاد میشوند می توانند بر حالت افسردگی تاثیر بگذارند و منجر به افسردگی شوند.

خود آگاهی:

برخی از اشکال مدیتیشن می تواند به شما یاری بکند درک قوی تر از خود ایجاد نمایید و به رشد خود در برترین حالت یاری نمایید.

توجه بیش تر : (همه چیز درباره مدیتیشن)

مدیتیشن به زیاد شدن قدرت و استقامت یاری میکند و انجام آن در طول وقت قدرت تمرکز و توجه را بیش میکند

کاهش کم حافظی مربوط به سن :

پیشرفت در توجه و شفافیت تفکر می تواند یاری بکند ذهن را برنا نگه دارید. توانایی شرکت کنندگان در انجام وظایف حافظه در مطالعات متعدد از دست رفتن حافظه مربوط به سن را بهبود بخشید .

به علاوه، بررسی 12 مطالعه نشان داد سبک های تفکر متعدد توجه، حافظه و سرعت ذهنی در داوطلبان مسن تر را زیاد شدن می بدهند.علاوه بر مبارزه با کم حافظگی دارای ارتباط با سالخوردگی مدیتیشن می تواند حداقل تا حدی حافظه را در بیماران مبتلا به زوال عقل بهبود بخشد.

ایجاد مهربانی :

برخی از انواع مدیتیشن می تواند به طور خاص احساسات و اعمال مثبت را نسبت به خودتان و دیگران زیاد شدن دهد.نوعی مدیتیشن که به عنوان مهربانی ، یار داشتن شناخته میشود، با توسعه افکار و احساسات بامحبت آغاز میشود. (همه چیز درباره مدیتیشن

گروهی دیگر از مطالعات نشان دادند که احساسات مثبت که از راه تفکر درست میشوند می توانند اضطراب اجتماعی را بهبود ببخشند، تعارض ازدواج را کاهش بدهند و به مدیریت خشم یاری کنند .

همه چیز درباره مدیتیشن

یاری به مبارزه با اعتیاد:

نظم ذهنی را میتوانید از راه مدیتیشن انجام بدهید، امکان دارد یاری بکند تا با زیاد شدن کنترل خود و آگاهی از محرک ها برای رفتارهای اعتیاد آور، وابستگی های خود را کنار بگذارید.

چنانچه دراین بخش از سرویس دات کام گفته شده تحقیقات نشان داده اند مدیتیشن می تواند به افراد یاری بکند تا توجه خود را هدایت کنند، قدرت اراده خود را زیاد شدن بدهند، احساسات و انگیزه ها را کنترل کنند و درک آن ها از عوامل رفتارهای اعتیاد آور خود را زیاد شدن بدهند

بهبود خواب: (همه چیز درباره مدیتیشن)

تقریبا نیمی از مردم در برخی موارد با بی خوابی دست و پنجه نرم می کنند علاوه بر این می تواند به استراحت بدن یاری بکند، تنش را آزاد کرده و شما را در وضعیتی آهسته قرار دهد که به احتمال فراوان در آن به خواب بروید.

همه چیز درباره مدیتیشن

یاری به کاهش درد:

درک شما از درد به حالت ذهنی متصل میباشد و می تواند در شرایط استرس زا بالا برود.بیمارانی که مدیتیشن انجام می بدهند فعالیت زیاد شدن یافته در مراکز مغزی که به کنترل درد معروف هستند را نشان دادند آن ها هم چنین حساسیت کمتری به درد گزارش دادند .

کاهش فشار خون :

مدیتیشن می تواند سلامت جسمی را با کاهش فشار بر قلب بهبود بخشد.فشار خون بالا باعث میشود قلب برای پمپ نمودن خون سخت تر کار بکند که می تواند منجر به عملکرد ضعیف قلب شود فشار خون بالا باعث آترواسکلروز و یا تنگ نمودن سرخرگ ها میشود که می تواند منجر به حملات قلبی و سکته شود.

طبقه بندی مدیتیشن

1- مدیتیشن تمرکزی Concentration Meditation

2- مدیتیشن تفکری Mindfulness Meditation

مدیتیشن تمرکزی

در این مدیتیشن فرد بر روی تنفس، عکس واقعی یا خیالی، صدا، یا عبارتی که تکرار میشود (مانترا)، و یا بر حرکات مشخص همچون حرکات تای چی، یوگا ، چی کونگ تمرکز میکند. هنگام متمرکز شدن ، نگرانی و اضطراب از بین می رود و جای آن را احساس آرامش میگیرد.

این آرامش بر روی بدن اثرات مفیدی دارد. درمدیتیشن(TM) یا مانترا شما هر چیزی که بتواند در شما تمرکزی به وجود آورد همچون یک کلمه یا صوت ساده یا دیدن یک گل زرد در طول وقت مدیتیشن با خود تکرار می نمایید تا روی افکار خود تمرکز نمایید و آهسته گردید.در مدیتیشن تنفسی, برای یاری به روشن شدن ذهن بر فرایند دم و بازدم، تمرکز می کنند.

مدیتیشن تفکری

این نوع از مدیتیشن ، با زیاد شدن دقت روی حواس همراه میباشد .در این روش بدون تفکر از حواس پنجگانه و افکار غمگین کننده که جلوی ذهن انسان رژه می روند ف اطلاعاتی دریافت می کنند و نفر بدون انجام فعالیت خاصی، فشارهای وارده به ذهن و حواس پنجگانه را تخلیه میکند.

میتوانید هر جایی انجام دهید:

مردم انواع مختلفی از مدیتیشن را تمرین می کنند که اغلب آن ها به تجهیزات تخصصی یا فضا نیاز ندارند میتوانید هر روز چند دقیقه تمرین نمایید اگر می خواهید آغاز به مدیتیشن نمایید، تلاش نمایید یک شکل مدیتیشن را براساس آنچه می خواهید از آن خارج نمایید برگزینید.

انواع مدیتیشن (همه چیز درباره مدیتیشن) : 

1. مهربانی به عنوان مدیتیشن شناخته میشود

هدف آن پرورش نگرش عشق و مهربانی نسبت به همه چیز، حتی دشمنان و منابع استرس است در حالی که به طور عمیق تنفس می نمایید، افراد حرفه ای ذهن را برای دریافت محبت باز می کنند بعدا پیام های محبت را به جهان، افراد خاص، و یا به عزیزان فرستادن می کنند.در بیش اشکال مدیتیشن ، کلید آن میباشد بارها این پیام را تکرار بکند، تا زمانیکه دکتر گرایش به مهربانی داشته باشد.

می تواند به افراد اسیب دیده یاری کند:

عصبانی
سرخوردگی
دلخوری
تعارض بین فردی
این نوع مدیتیشن امکان دارد عواطف مثبت را زیاد شدن دهد و دارای ارتباط با کاهش افسردگی، اضطراب و استرس پس از حادثه باشد.

همه چیز درباره مدیتیشن

2. اسکن بدن و یا آرامش تدریجی

آرامش تدریجی، که گاهی اوقات مدیتیشن اسکن بدن گفته میشود مدیتیشنی میباشد که مردم را به اسکن نمودن بدن برای حوزه های استرس تحریک میکند هدف این میباشد که به تنش توجه نمایید و اجازه انتشار آن را دهید.

در طی جلسه استراحت تدریجی، افراد حرفه ای از انتهای بدن آغاز می کنند، که معمولا پا آن ها میباشد و در کل بدن کار می کنند برخی اشکال استراحت تدریجی ماهیچه ها را آهسته می کنند.

آرامش تدریجی می تواند به ترویج احساسات عمومی و همچنین امکان دارد به درد مزمن هم یاری بکند از آن جا که آرام و پیوسته بدن را آسوده میکند، برخی از مردم از این حالت برای یاری به خواب استفاده می کنند.

3. مدیتیشن ذهن آگاهی  (همه چیز درباره مدیتیشن)

نوعی مدیتیشن است که افراد را بر آن می دارد تا هشیار و در لحظه زندگی کنند.به جای این که در گذشته زندگی نمایید و یا از آینده وحشت داشته باشید، ذهن آگاهی از محیط موجود فرد را تشویق میکند. بنابراین، به جای این که به ناراحتی یک انتظار طولانی فکر نمایید، یک دکتر تنها میبایست منتظر بماند تا قضاوت بکند ذهن آگاهی چیزی میباشد که افراد تقریبا هر جایی می توانند انجام بدهند نوعی از ذهن آگاهی در بیش انواع مدیتیشن دخیل میباشد.

از آن جا که ذهن آگاهی موضوعی میباشد که در بسیاری از اشکال مدیتیشن شایع میباشد، به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته میباشد.

تحقیقات نشان داده اند که ذهن آگاهی می تواند شامل موارد ذیل باشد: 

کاهش تثبیت احساسات منفی
بهبود تمرکز
بهبود حافظه
کاهش واکنش های احساسی
بهبود رضایت روابط

4. آگاهی از تنفس

آگاهی تنفس نوعی مدیتیشن ذهن آگاهی میباشد که تنفس را تحریک میکند.افراد حرفه ای به آرامی و عمیق نفس می کشند، تنفس را شمارش می کنند و یا در غیر این صورت بر روی تنفس خود تمرکز می کنند. هدف ، تمرکزبر روی تنفس و چشم پوشی از افکار دیگری میباشد که به ذهن می رسد.

به عنوان شکلی از ذهن آگاهی ، آگاهی از تنفس بسیاری از مزایای مشابهی را به عنوان ذهن آگاهی ارائه میدهد. این موارد عبارتند از کاهش اضطراب، تمرکز بهبود یافته، و انعطاف پذیری عاطفی (همه چیز درباره مدیتیشن)

همه چیز درباره مدیتیشن

5. یوگا Kundalini

یوگا Kundalini شکل فعال فیزیکی از مدیتیشن میباشد که حرکات ترکیبی را با تنفس عمیق و مانتراترکیب میکند. افراد معمولا از آموزگار یاد می گیرند . با این حالا، فردی می تواند ژست و مانترا را در خانه یاد گیرد. به طور مشابه به دیگر انواع یوگا، یوگای کندالینی می تواند توانایی فیزیکی را بهبود و درد را کاهش دهد همچنین امکان دارد سلامت روان را با کاهش اضطراب و افسردگی بهبود بخشد.

6. مدیتیشن ذن 

مدیتیشن ذن، گاهی اوقات ذاذن نامیده میشود، شکلی از مدیتیشن میباشد که می تواند بخشی از تمرین بودایی باشد. بسیاری از کسانی که ذن انجام می بدهند زیرنظر آموزگار مطالعه می کنند، زیرا این نوع مدیتیشن مستلزم گام های خاص و وضعیت بدنی میباشد.

هدف یافتن یک موقعیت راحت، تمرکز بر نفس کشیدن میباشد و مشاهده افکار فرد بدون قضاوت میباشد

دوباره، این شکل تفکر شبیه به ذهن آگاهی میباشد، ولی به نظم و انضباط بیشتری نیاز دارد. افراد امکان دارد آن را ترجیح بدهند اگر به دنبال آرامش و مسیر معنوی تازه هستند.

7. مدیتیشن Transcendental

این مدیتیشن نوعی تفکر معنوی میباشد که افراد حرفه ای در آنجا می همچون و به کندی نفس می کشند. هدف، فراتر رفتن یا صعود از وضعیت فعلی فرد میباشد.در طول جلسه مدیتیشن، افراد بر روی مانترا و یا کلمه یا یک سری کلمات تمرکز می کنند. آموزگار مانترا را براساس مجموعه پیچیده ای از عوامل مشخص میکند. کسانی که در حالا تمرین Transcendental هستند، هم تجربیات معنوی و هم تمرکز حواس را گزارش می بدهند.

مراحل مدیتیشن (همه چیز درباره مدیتیشن)

آسودگی از شکایت های روان تنی

نوآموز در مرحله ابتدا میبایست معتقد باشد که هدف او از این تمرینات چیست زیرا در صورت اعتقاد به این تمرینات نتیجه پسندیده حاصل میشود.

همانطور که در سرویس دات کام گفته ایم در یک جا یا محیطی متناسب که نه فراوان نرم باشد و نه فراوان سخت و ناهموار تمرینات را انجام بدهید . خود را در کانون انرژی های مثبت که رو به قبله میباشد قراردهید و فضا را کاملاً روحانی و معنوی نمایید.

قرار ملاقات و کارهای خود را در محل انجام تمریناتانجام ندهید. پیش از آغاز تمرین در ذهن خود وقت خاصی را برای انجام مدیتیشن تعیین نمایید. تمرین وقت 15 دقیقه تا 30 دقیقه را انتخاب و در ذهن خود آنرا تکرار کنید.

در صورت علاقه میتوانید این وقت را تا یک ساعت زیاد شدن بدهید. با انجام این امور فکر و روح خود را تصفیه نمایید و برای خود تصاویر تخیلی و خرافی نسازید تا بتوانید بر شادی ها و اندوه های گذرا وتعلقات پوچ غلبه کنید.

همه چیز درباره مدیتیشن

مدیتیشن شمارش نفس ها

هدف اصلی مدیتیشین انجام کاری در زمانی، معین میباشد . در این مرحله دم و بازدم خود را میبایست به شکل ریتم خاص در آورده و تعداد بازدم ها را بشمارید و به طور کامل به تنفس خود توجه نمایید و اگر افکارتان پراکنده شد به آرامی به این فعالیت بازگردید.

اگر افکار و ادراک شما آگاهانه بود شما از دستورات اصلی این تمرین منحرف شده اید بنابراین شمارش را تا عدد چهار ادامه داده و دوباره از یک آغاز نمایید . زمانیکه احساس نمودید به شمارش یا هر چیز دیگر می اندیشید از مسیر اصلی منحرف شده اید پس دوباره به شمارش بازگردید .

زمانیکه احساس نمودید تنفستان تغییر کرده یعنی دوباره از مسیر اصلی منحرف شده اید. فکر نمایید آهسته و راحت د رکف دریاچه ای با آبی زلال نشسته اید میدانید که حبابهای بزرگ چقدر آهسته تاسطح آب بالا می آیند .

احساس و درک خود را چون حبابی در فضای دریا تصور نمایید که از این فضا عبور کرده و از آن خارج میشود برای کامل نمودن این مرحله از پنج تا هفت یا هشت ثانیه وقت نیاز میباشد زمانیکه فکر یا احساسی در شما پدید می آید خیلی ساده آنرا می بینید تا هنگامی از آب گذشته و از فضای دید شما خارج گردد بعدا تصور حباب دوم را شروع کنید تا الی آخر.

راحتی خیال

در این روش تعمق و تامل بر حرکاتی که خود به خود در جسم درست میشوند ، میباشد. در جا یا وضعیتی راحت دستهای خود را روی سینه یا شکم بگذارید . این تمرین را میتوانید بصورت نشسته روی زمین یا نشسته بر روی یک صندلی راحت انجام بدهید و انگشتان خود را به طور کامل باز نمایید تا انگشتانتان یکدیگر را لمس نکنند .

حرکات سینه و شکم را بید با انگشتان خود به طور کامل حس نمایید و با قدرت بررسی نمایید هرگاه احساس نمودید با استفاده از کلمات در حالا تفسیر ادراک خود هستید شما از اصول مدیتیشن منحرف شده و میبایست به آرامی دوباره خود را به جای اصلی بازگردانید یا اگر در حرکات تنفسی خود تغییری حس کردید یا فکرتان درگیر اتفاقاتی که در درونتان شد فوراً به جای اولیه برگردید .

تفاوت این مدیتیشن این گونه میباشد که به جای چشم از انگشتان و بجای شی طبیعی از حرکات منظم جسم خود استفاده می کنند.دو هفته ابتدا به هر جلسه پانزده دقیقه وقت اختصاص بدهید و برای هفته سوم و چهارم وقت را به بیست و پنج دقیقه زیاد شدن بدهید و پس از یک ماه در صورت مفید بودن این روشرا در برنامه خود قرار بدهید.

مدتیشن مانترا ( یا ذکر گفتن )

بیش از انواع دیگر این مدتیشن مورد استفاده قرار میگیرد که در آن به صورت ذکر بارها عبارت یا جمله ای که مانترا می نامیم را بکار می بریم. در این مرحله نوآموز این گونه تمرینات را میبایست زیرنظر استاد انجام دهد زیرا در صورتی که خود اینکار را انجام دهد مشکلات فراوانی برای او ایجاد میشود.

هشدارهایی درمورد مدیتیشن!

اگر در تمرینات مدیتیشن نتوانید به آن آرامشی که مورد نظرتان میباشد برسید دچار اضطراب و استرس خواهید شد.

سه عمل اصلی موفقیت درتمرینات مدیتیشین صبر و حوصله و پشتکار بشمار می رود و در صورتی که شما این اعمال را با شتاب انجام بدهید نتیجه خوبی از این تمرینات نمی بگیرد.

اگر با انجام تمرینات احساس سردرد، نفس نفس زدن، خستگی یا دردهای مزمن نمودید بدون نگرانی ادامه تمرینات مدیتیشن را قطع نمایید و به دکتر و یا مشاور خود مراجعه نمایید.

در مدیتیشن در برخی از موارد افراد از خاطرات فراموش شده گذشته خود همچون آزار و اذیت های دوران کودکی خود آگاه میشوند و این خاطرات را به سختی می پذیرند و از یاد آوری آنان رنج می برند. شما نبایستی از خاطرات فرار نمایید.

زیرا شما نبایستی افکار منفی که در مدت انجام مدیتیشین به ذهن شما می آید را از خود دور کنیدزیرا مدیتیشین باعث میشود افکار زائد که در گذشته در ذهن ما انباشته و پوسیده شده را خالی کنیم. زمانیکه شما به لایه های زیرین مغز خود اجازه بالا آمدن نمی بدهید از هدف اصلی مدیتیشین دور خواهید شد.

نکته هایی در مورد مدیتیشن :

مدیتیشن شما را شادتر میکند

کسانی که به طور کلی مدیتیشن انجام می بدهند زندگی شادتری نسبت به دیگران دارند. مدیتیشن به زیاد شدن جریان افکار سازنده و عواطف مثبت مشهور میباشد. حتی چند دقیقه به فکر فرورفته شدن منظم می تواند تفاوت بزرگی درست کند.

ضروری نیست برای انجام مدیتیشن فردی متفاوت باشید

مدیتیشن می تواند به نفع همه باشد و در رابطه با توسعه آرامش، تمرین آگاهی و درک ذهن موثر میباشد. و اگرچه تفکر جز کلیدی در اغلب ادیان دنیا محسوب میشود، ولی مجبور نیستید مذهبی باشید تا مدیتیشن تمرین نمایید..

مزایای مدیتیشن تقریبا فوری هستند

فواید سلامتی متعدد که ناشی از مدیتیشن هستند دلیل زیاد خوبی برای اتخاذ این عمل هستند. برخی منافع می تواند به سرعت آغاز شود. حس آرامش و آرامش ذهن، تجربیات مشترک هستند، حتی اگر این احساس زودگذر و ظریف باشد. برخی از مردم نگران هستند که مدیتیشن تاثیر معکوس داشته باشد، زیرا ذهن آن ها پر مشغله تر از همیشه به نظر می رسد. توصیه :به آن پایبند بمانید و جلسات تان را کوتاه نگه دارید.


به دنبال مرجعی رایگان برای تبلیغات اینترنتی می‌گردید؟ سایت سرویس دات کام با درج رایگان آگهی های اینترنتی و بیشترین بازدهی در خدمت شماست.

مطالب مرتبط :

برندینگ چیست و چرا باید برای شما مهم باشد؟

روش‌های باهوش‌تر شدن

همه چیز درباره هالووین

انواع سبک تبلیغات و اهداف آن

اهمیت تبلیغات

افزایش حقوق در سال 1401

اخبار بازگشایی مدارس و دانشگاه ها