تصورات اشتباه درباره مواد مخدر

تصورات اشتباه درباره مواد مخدر

تصورات اشتباه درباره مواد مخدر :  هیچ‌ فردی تنها با یک بار مصرف مواد معتاد نمی‌شود: علت نادرست بودن این باور این میباشد که چون مواد به شدت مرکز پاداش در مغز را تحریک می‌کند، حتی پس از یک بار مصرف هم نفر دائم در وسوسه به دست آوردن سرخوشی ناشی از مصرف میباشد و این حالت تا وقت مصرف مجدد ادامه دارد.

2ـ مواد همیشه از طرف یک نفر خلافکار با قیافه‌ای عجیب و غریب به کسی تعارف می‌شود: این باور اشتباه میباشد، چون شاید نخستین دفعه تجربه به دست آوردن و مصرف مواد همراه با یک یار صمیمی یا حتی یکی از بستگان نزدیک باشد.

تصورات اشتباه درباره مواد مخدر

3ـ مواد را بصورت تفننی مصرف می‌کنم و هیچ‌گاه معتاد نمی‌شوم:

این باوری نادرست میباشد، چون بسیاری از افراد مواد را بصورت یک بار در هفته آغاز می‌کنند، اما با توجه به درست کردن تحمل در نفر مصرف‌کننده، این نیاز هرچه به جلو می‌رود، بیش شده و پس از مدتی به مصرف روزانه تبدیل می‌شود.

4ـ مصرف مواد باعث زیاد شدن نیرو و توان می‌شود:

علت نادرست بودن این باور این میباشد که به طور کلی موادمخدر برای طولانی‌مدت نمی‌تواند باعث درست کردن نیروی جوانی و شادابی شود و پس از مدتی مصرف مواد به گونه‌ای می‌شود که نفر میبایست مصرف بکند تا همان نیروی حداقل خود را بتواند حفظ بکند.

5ـ مواد به عده‌ای می‌سازد و به عده‌ای نه:

این اشتباه میباشد که بگوییم مواد در برخی افراد درست کردن عارضه می‌کند و با برخی چنین نمی‌کند. در همه مطالعاتی که در حوزه اعتیاد در جهان گونه گرفته، موردی یافت نشده که تائید بکند مصرف مواد به انسان‌ها یاری می‌کند.

6ـ مصرف مواد یعنی خوش بودن و جوانی کردن:

این نوع نگرش محدود و بی‌اساس نسبت به خوش بودن و جوانی کردن سبب می‌شود عده‌ای ناخواسته برای نخستین بار در مهمانی‌ها و پارتی‌های شبانه مواد مصرف کنند.

تصورات اشتباه درباره مواد مخدر

7ـ مواد هرچه ناخالص‌تر باشد، عوارض کمتری درست کردن می‌کند و امکان اعتیاد به آن ضعیف‌تر است:

نادرست بودن این باور به این علت میباشد که معمولا مواد با ناخالصی بیش، اثرات شدیدتری از اعتیاد مثل نارسایی کبد و کلیه، عفونت‌های مقاوم به درمان و حتی سرطان را نمایان می‌کند و افراد با دیدن این علائم، بی‌خطر بودن مواد را به خالص بودن آن ربط می‌دهند.

8ـ در سنین بالا هرکس مصرف مواد را کنار بگذارد، می‌میرد: (تصورات اشتباه درباره مواد مخدر )

ترک مواد مخدر بدون مرگ یا حتی زمینگیر شدن امروزه امری محال نیست. یک قانون کلی در ترک اعتیاد می‌گوید هر فردی با هر سنی، مصرف مواد را کنار بگذارد، عمری طولانی‌تر و مفیدتر خواهد داشت.

————————————

مطالب مرتبط: