تقویت مینای دندان

 تقویت مینای دندان

 تقویت مینای دندان :از دیرباز پوسیدگی دندان یکی از مشکلات انسان ها بوده و هست. با پیشرفت تکنولوژی و بهبود وضعیت بهداشت و سلامت مشکلات مربوط به دندان ها از قبیل دندان درد قابل درمان شده اند و میتوان با چند جلسه مراجعه به دندانپزشکی آنان را رفع نمود. طبیعتا برای هر کسی زیبایی و سلامتی دندان های خود اهمیت فراوانی دارد و با توجه به قیمت های درمانی دندانپزشکی هر کسی تلاش میکند تا از آسیب به آنان خودداری بکند.

تقویت و مراقبت از مینای دندان یکی از روش هایی میباشد که شما را از مراجعه به دکتر مصون می دارد. شما میتوانید با تقویت مینای دندان خود از بسیاری از دندان دردها جلوگیری کرده و آنان را برای مدت طولانی سالم نگه دارد.

مینای دندان چیست؟

مینای دندان (Tooth Enamel) سخت ترین پوشش بدن انسان میباشد که قسمت خارجی دندان را می پوشاند. این قسمت از بخش بیرونی دندان که به عاج شهرت دارد محافظت میکند. بسیاری از موارد می توانند سبب کاهش استحکام مینای دندان یا تغییر رنگ آنان و دندان ها شوند. تقویت و ترمیم مینای دندان به بهبود و زیاد شدن سلامتی دندان یاری میکند.

وظیفه مینای دندان

این بافت سخت بر روی قسمت خارجی دندان قرار میگیرد و از آنان محافظت میکند. امکان دارد اقدامات روزمره ای که انجام می بدهید، همچون جویدن، گاز گرفتن و خورد نمودن به دندان های شما آسیب بزند ولی مینای دندان از این آسیب ها جلوگیری میکند. هم چنین مینای دندان از آسیب شیمیایی و آسیب ناشی از تغییرات دما جلوگیری میکند.

 تقویت مینای دندان

تقویت مینای دندان

فرسایش مینای دندان

صحیح میباشد که مینای دندان محکم ترین بافت بدن میباشد ولی همواره در معرض آسیب ها و فرسایش قرار دارد. این بخش از دندان معمولا با استخوان مقایسه میشود ولی در استخوان ها در اثر آسیب یا شکستگی میتوان ترمیم خود به خودی سلول ها و بهبود آن را مشاهده نمود در صورتی که در مینای دندان این ویژگی وجود ندارد.

در واقع اگر مینای دندان شما آسیب ببیند بصورت طبیعی ترمیم نمی شود و بهبود در اثر فعالیت سلول ها دیده نمی شود زیرا این بخش عاری از سلول میباشد. عوامل بیشماری هستند که می توانند به مینای دندان های شما آسیب بزنند.

دلایل فرسایش مینای دندان

فرسایش مینای دندان زمانی رخ میدهد که پی اچ محیط دندان ها از مقدار طبیعی آن کمتر شده و محیط اسیدی شود. عوامل بیشماری می تواند سبب این تغییر پی اچ شوند مانند:

مصرف انواع نوشابه ها از جمله نوشابه های گازدار و انرژی زا
برگشت اسید معده به دهان در اثر ریفلاکس (اسیدهای معده زیاد قوی هستند)
نوشیدنی های حاوی برخی آبمیوه ها مثل مرکبات
مصرف زیاد فراوان قند و نشاسته
مصرف فراوان مواد اسیدی همچون سرکه یا ترشیجات
انواعی از مشکلات گوارشی که سبب اسیدی شدن محیط دهان میشوند.
مصرف برخی داروها مثل آسپرین
خشکی دهان و کم بودن بزاق
عدم استحکام مینای دندان به دلیل مشکلات ژنتیکی و ارثی

-در برخی از موارد عوامل محیطی همچون دندان قروچه یا ساییدگی فراوان دندان ها به علت استرس و اضطراب می تواند استحکام مینای دندان را کاهش دهد.

علائم فرسایش

علائم این مشکل بسته به شدت فرسایش می تواند متفاوت باشد ولی بصورت کلی وجود 1 سری علائم خبر از فرسایش مینای دندان می بدهند. اگر در هنگام مصرف مواد غذایی شیرین مثل شکلات یا انواع شیرینی ها احساس درد در دندان های خود داشتید مستعد آسیب مینای دندان هستید. هم چنین درست کردن حساسیت نسبت به مواد سرد یا گرم هم می تواند نشان دهنده مراحل اولیه فرسایش باشد.

اگر مشاهده کردید رنگ دندان هایتان کمی تغییر کرده، می توان آن را نشانه ای از فرسودگی تلقی کرد. از علائم دیگر می توان به ترک برداشتن یا خشن شدن لبه های دندان اشاره کرد. هم چنین فرو رفتگی هایی که در سطح دندان ها درست کردن میشوند می توانند ناشی از فرسایش مینای دندان باشند.

عوارض فرسایش

فرسایش مینای دندان در صورتی که درمان نشود می تواند مشکلات بیشماری را برای شما به وجود آورد. این فرسایش می تواند سبب از بین رفتن بخش زیادی از دندان های شما شده و شما را مجبور بکند تا برای بهبود آن از درمان های پیچیده و طولانی مدت دندانپزشکی استفاده نمایید. در گونه ادامه فرسایش، دندان های شما پوسیده میشوند و این پوسیدگی سبب ورود باکتری ها و درست کردن انواع عفونت ها در قسمت داخلی دندان ها میشود.

هم چنین می تواند سبب درست کردن حساسیت های شدید نسبت به سرما و گرما، زرد و لکه دار شدن دندان ها، شکستگی دندان ها و درست کردن حفره شود. این عوارض بسته به مدت وقت فرسایش و پیشرفت آن، راههای درمانی متفاوتی دارند.

درمان فرسایش مینای دندان

درمان این مشکل بسته به مدت وقت فرسایش و شدت آن می تواند متفاوت باشد. امکان دارد در اثر فرسایش سطح دندان شما از بین رفته باشد و نیازمند پر نمودن دندان یا عصب کشی شود. هم چنین امکان دارد از راهی های ذیل استفاده شود.

استفاده از باندینگ دندان

روش باندینگ برای کسانی استفاده میشود که بخشی از مینای دندان های آنان آسیب دیده یا قسمتی از آن به طور کامل از بین رفته باشد. در این روش دکتر اول قسمتی از دندان که نیازمند درمان میباشد را می تراشد بعدا با استفاده از رزین هم رنگ دندان بخش آسیب دیده را می پوشاند. در این روش دکتر می بایست از دندان شما قالب گیرد تا باندینگ بصورت درست دندان شما را در بر گیرد.

 تقویت مینای دندان

تقویت مینای دندان

استفاده از روکش دندان

استفاده از روکش دندان روشی دیگری است که برای پوشاندن دندان آسیب دیده استفاده میشود. در این روش اول دکتر دندان شما را پر میکند بعدا با خمیر دندانپزشکی قالبی از دندان شما گرفته میشود. بعد از آماده شدن روکش دائمی دندان آن را روی قسمت آسیب دیده قرار می بدهند.

در صورتی که علائم فرساش مینای دندان را مشاهده کردید بهتر میباشد هر چه زودتر به دندان دکتر مراجعه کنید. همواره به خاطر داشته باشید پیشگیری بهتر از درمان میباشد.

راههای تقویت مینای دندان

برای زیاد شدن استحکام مینای دندان و بهبود سلامت دندان ها شما میتوانید با رعایت چند نکته سبب تقویت مینای دندان خود بشوید. در این جا برترین راههای تقویت مینای دندان را معرفی میکنیم. در اول بهتر میباشد عوامل فرسایش مینا و علائم آن را بشناسید تا در شرایط ضروری بتوانید به برترین شکل اقدام نمایید.

استفاده از خمیر دندان های حاوی فلوراید

فلوراید می تواند سبب از بین بردن پوسیدگی های جزئی و ترمیم مینای دندان شود. استفاده از خمیر دندان های حاوی فلوراید علاوه بر سفید نمودن دندان های شما سبب زیاد شدن مقاومت آنان نسبت به اسید هم میشود. بهتر میباشد برای تهیه این خمیر دندان ها به داروخانه ها مراجعه نمایید و یا از دکتر خود بخواهید آن را برای شما تجویز بکند.

مسواک بزنید.

مسواک زدن ساده ترین و راحت ترین روشی میباشد که می تواند سبب تقویت مینای دندان و جلوگیری از پوسیدگی دندان شود. مسواک زدن مداوم سبب از بین رفتن باکتری هایی میشود که در درست کردن پلاک های دندانی و پوسیدگی نقش دارند.

رژیم غذایی معتدل داشته باشید.

استفاده فراوان از قندها و مواد غذایی شیرین می تواند سبب درست کردن پوسیدگی و آسیب به مینای دندان شود. با رعایت رژیم غذایی متعادل و مصرف به اندازه اینگونه مواد، شما میتوانید از بروز این مشکلات جلوگیری کنید. هم چنین میتوانید تا حد امکان به جای مصرف آبمیوه از خود میوه ها استفاده نمایید. به خاطر داشته باشید بهتر میباشد بعد از مصرف مواد قندی همچون شیرینی ها مسواک بزنید.

از دهانشویه استفاده نمایید.

استفاده از دهانشویه ها سبب از بین بردن باکتری های داخل دهان میشود و دندان شما را از پوسیدگی و آسیب حفظ میکند. میتوانید برای محافظت بهتر از دهانشویه های حاوی فلوراید استفاده نمایید و مینای دندان خود را تقویت نمایید. البته استفاده بیشتر از حد دهانشویه هم توصیه نمی شود زیرا علاوه بر زرد شدن دندان سبب تولید قارچ دهانی هم میشود.

مواد معدنی مورد نیاز دندان هایتان را مصرف نمایید.

کمبود مواد معدنی در بدن مشکلات فراوانی را به همراه دارد برای همین ضروری میباشد همواره میزان این مواد را در بدن به مقدار کافی نگه دارید. مصرف ویتامین D و کلسیم در گونه کمبود می تواند به زیاد شدن استحکام مینای دندان شما یاری بکند. هم چنین خوردن چربی های مفید همچون روغن نارگیل هم می تواند برای تقویت مینای دندان مفید باشد.

آب زیاد بنوشید.

نوشیدن آب زیاد سبب میشود اسید ناشی از مواد غذایی در دهان رقیق شده و اگر محیط دهانتان از پیش اسیدی بوده میباشد سبب کاهش شدت اسید میشود. هم چنین به دفع باکتری های مضر که باعث پوسیدگی میشوند، یاری میکند. نوشیدن آب به درست کردن بزاق هم یاری میکند و از خشکی دهان جلوگیری میکند.

از مصرف نوشابه ها خودداری نمایید

نوشابه به دلیل قند زیادی که دارند به شدت می توانند برای مینای دندان شما مضر باشند. هم چنین نوشابه های گازدار می توانند در بزاق خاصیت اسیدی درست کردن کنند و پی اچ دهان را کاهش بدهند و به مینای دندان آسیب بزنند. شما با خودداری از مصرف نوشابه ها هم سبب بهبود سلامت دندان های خود می بشوید و هم از مضرات دیگر این مواد بر بدنتان در امان می مانید.

از مصرف دخانیات بپرهیزید.

مواد دخانی به دلیل داشتن نیکوتین در ترکیبات آنان سبب اختلال گردش خون در لثه و دندان ها شده و غذا رسانی و اکسیژن رسانی را به دندان مختل می کنند. این وضعیت سبب تضعیف مینای دندان میشود و هم چنین سبب درست کردن لکه هایی رو دندان و زرد شدن آنان خواهد شد. علاوه بر آن این مواد سبب از بین رفتن باکتری های مفید داخل دهان شده و برای سلامت فرد مضر هستند.

دندان قروچه را درمان نمایید.

دندان قروچه و کوبیدن دندان ها به هم در اثر استرس می تواند به شدت به مینای دندان شما آسیب وارد بکند. به دلیل فشاری که به دندان وارد میشود در طول وقت این مشکل سبب از بین رفتن مینای دندان شده و دندان ها را آسیب پذیر میکند. برای درمان این اختلالات حتما به دکتر مراجعه نمایید.

 تقویت مینای دندان

تقویت مینای دندان

مشکلات گوارشی خود را درمان نمایید.

انواعی از مشکلات گوارشی همچون ریفلاکس می توانند سبب اسیدی شدن محیط دهان شده و در نتیجه به مینای دندان آسیب بزنند. در این شرایط زیاد مهم میباشد که هر چه سریع تر اینگونه مشکلات را درمان نمایید زیرا اسید معده زیاد قوی میباشد و می تواند به شدت به دندان هایتان آسیب بزند.

رفتن به دندانپزشکی را جدی بگیرید.

چک نمودن مداوم دندان هایتان برای جلوگیری از پوسیدگی دندان و از بین رفتن مینای آنان زیاد اهمیت دارد. ضروری میباشد حداقل هر ۶ ماه یکبار به دندانپزشکی مراجعه نمایید تا در گونه وجود پوسیدگی و آسیب دیدگی مینای دندان آن را رفع نمایید. اگر اهمال کاری نمایید و از رفتن به مطب خودداری نمایید، امکان دارد پوسیدگی به سرعت پیشرفت بکند و آسیب زیادی به مینای دندان شما وارد شود.

آدامس بدون شکر بجوید.

به طور کلی آدامس جویدن مزیت های بیشماری دارد و سبب زیاد شدن ترشح بزاق میشود و از خشکی دهان جلوگیری میکند ولی اگر از آدامس شکردار استفاده نمایید می تواند به طور کامل برای دندان هایتان مضر باشد و به آنان آسیب بزند. شکر و قند موجود در این مواد می تواند تجزیه شوند و سبب تضعیف مینای دندان و پوسیدگی آنان شوند.

 

مطالب مرتبط:

مفهوم ۵M در مدیریت تبلیغات چیست؟

چگونه مشتریان خود را وفادار کنیم؟

برندینگ چیست و چرا باید برای شما مهم باشد؟

تاریخچه و سیر تکامل رشته تبلیغات