علت اصلی سردرد در روزه داران

علت اصلی سردرد در روزه داران

علت اصلی سردرد در روزه داران : روزه داران عموما دچار سردرد و سرگیجه میشوند. برخی علت سردرد روزه داران را، ضعف و گرسنگی و برخی دیگر دلیل این سردردها را ترک عادات روزانه از قبیل نوشیدن چای و… می‌دانند. به طور کلی این نوع سردردها دلایلی دارند که دارای ارتباط با تغییرات بدن در این ماه مبارک میباشد و چنانچه در ادامه بخش سلامت نمناک خواهید خواند شامل :

  • کمبود خواب و استراحت
  • کاهش قندخون در طول روزه داری
  • کم شدن مصرف کافئین
  • کم آبی بدن
  • کم خونی و مشکلات دستگاه گوارش و معده میشوند.

روزه گرفتن اغلب می تواند منجر به سردردهای خفیف یا متوسط شود، ولی راه هایی برای مدیریت این اتفاق وجود دارد.

1 . سردرد ناشی از کاهش مصرف کافئین

اگر شما عادت دارید هر روز فنجان های زیادی چای و قهوه مصرف نمایید، میبایست مصرف کافئین خود را کاهش بدهید با این حالا با توجه به این که ماه رمضان آغاز شده میباشد، چای و قهوه را در هنگام سحر بنوشید، که به جلوگیری از سردرد بدون کافئین یاری میکند. علاوه بر این مورد بمنظور پیشگیری از این نوع سردرد بهتر میباشد افراد دو تا سه هفته پیش از آغاز ماه رمضان مصرف چای، قهوه و مواد دارای کافئین در رژیم غذایی خود را کاهش بدهند.

علت اصلی سردرد در روزه داران

علت اصلی سردرد در روزه داران

2 . سردرد ناشی از هیپوگلیسمی یا افت قند خون از دلایل سردرد روزه داران

قند خون پایین (یا هیپوگلیسمی)، 1 عامل مرسوم برای سردرد میباشد. اگر پیش از آغاز روزه تان 1 وعده غذایی با مقدار قند بالا مصرف نمایید، میتوانید سطح قند خون خود را به سرعت زیاد شدن بدهید. این امر باعث کاهش و رفع سردرد میشود ولی خوردن 1 وعده غذایی با مقدار قند پایین پیش از روزه، می تواند باعث درست کردن سردرد در طول روز شود.

3 . کم آبی بدن از دلایل سردرد روزه داران:

مغز انسان اغلب از آب تشکیل شده میباشد و به مقدار آب موجود در آن زیاد حساس میباشد. این بدان معنی میباشد که بدن فرآیند سهمیه بندی آب را شروع میکند و حفاظت از مغز شما در صورتی که کمبود آب برای مدتی طولانی ادامه یابد، کاهش پیدا میکند. دهیدراته شدن بدن به طور مستقیم باعث درد و خستگی – سردرد و انرژی کم میشود.

هنگام سحر مقدار زیادی آب بنوشید و شما میبایست تا جایی که امکان دارد، از مواجهه با محرک ها مثل استرس، خستگی و کمبود خواب در طی روزه اجتناب نمایید، به خصوص اگر در معرض سردرد هستید.

استراحت و خوابیدن می تواند به جلوگیری از سردرد یاری بکند و اجازه نمی دهد شما روزه تان را بشکنید.

علت اصلی سردرد در روزه داران

علت اصلی سردرد در روزه داران

4 . سردرد ناشی از کم خونی:

کم خونی، علت دیگری که موجب سردرد روزه داران در ماه مبارک رمضان میشود که در خانم ها رایج تر است؛ متخصصان برای این افراد توصیه ای دارند و نظر می کنند شربت عسل با آب جوش (بدون لیمو ترش) بعد از سحری و پیش از خواب میل کنند.

چه زمانی میبایست به دکتر مراجعه کرد؟

اگر متوجه شدید که سردردهای شما با روزه تداخل پیدا کرده میباشد، میبایست با دکتر خود صحبت نمایید تا راه هایی برای تسکین درد پیدا نمایید. دکتر تعدادی از روشها را ارائه میدهد که می تواند به شما یاری بکند.

اگر سردردهای شما بعد از روزه به وجود می آید و یا جدی هستند، میبایست با دکتر صحبت نمایید و برای آن راه درمان پیدا نمایید.

پس از افطار، کربوهیدرات های زیاد پیچیده (یعنی پایان حبوبات) با 1 شاخص گلیسمیک پایین، سطح گلوکز خون را زیاد شدن میدهد و طولانی ترین انرژی پایدار را فراهم میکند. با اجتناب از کربوهیدرات ساده مثل شکر خالص، از زیاد شدن سریع سطح قند خون جلوگیری نمایید و پس از افت سریع آن امکان دارد باعث سردرد شود.

علت اصلی سردرد در روزه داران

علت اصلی سردرد در روزه داران

چه زمانی برای سردرد به دکتر مراجعه کنیم؟

در صورتی که نمی توانید سردرد را با اقدامات پیشگیرانه کنترل نمایید، داروهایی امکان دارد برایتان مفید باشد و انواع خاصی نشان داده اند که به طور خاص مؤثر هستند؛ مثلاً داروی ضد التهاب استروئیدی (NSAID) صبح پیش از آغاز روزه مفید میباشد.

اگر سردرد غیرقابل کنترل و یا شدید دارید، توصیه میشود که به دنبال توصیه دکتر متخصص برای حذف علل دیگر باشید. کسانی که از میگرن رنج می برند، امکان دارد به درمان دیگری در طی ماه رمضان نیاز داشته باشند.

 

مطالب مرتبط :