تفاوت بین سرماخوردگی و آنفولانزا چیست؟

تفاوت بین سرماخوردگی و آنفولانزا چیست؟

تفاوت بین سرماخوردگی و آنفولانزا چیست؟رئیس انجمن متخصصان داخلی با اشاره به تفاوت بین سرماخوردگی و آنفلوانزا، مهم ترین راه علاج آن را بیان نمود.

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس،این روزها با سرد شدن هوا و تغییرات کاهشی دما، ابتلای افراد در سنین مختلف به سرماخوردگی و آنفلوانزا زیادتر شده و شیوع آن افراد زیادی را روانه مراکز درمانی میکند.

ایرج خسرونیا، رئیس انجمن متخصصان داخلی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس درمورد «تفاوت بین سرماخوردگی و آنفلوانزا»، اظهار داشت: هر دوی این بیماری‌ها منشأ ویروسی دارند که از راه رعایت نکردن مسائل بهداشتی و هوای آلوده منتقل می‌شوند.

وی افزود: علائم این دو بیماری در 2-3 روز ابتدا شبیه هم هستند؛ همچون بدن و استخوان‌درد، سرفه و آبریزش بینی؛ البته سرماخوردگی بعد از 2-3 روز ابتدا خودش پسندیده شده و حتی بدون درمان هم بهتر می‌شود ولی آنفلوانزا امکان دارد چند روز بیش طول کشیده و از روز دوم و سوم به بعد علائم آن شدیدتر شود.(تفاوت بین سرماخوردگی و آنفولانزا چیست؟)

این متخصص داخلی اضافه کرد: در آنفلوانزا استخوان درد و بدن درد درست کردن شده و گاهی با تب شدید همراه است؛ ضمن این که آنفلوانزا گاهی فرد را مجبور به بستری در بیمارستان کرده و حتی امکان دارد به وسیله درگیر نمودن مغز، قلب و عروق منجر به فوت فرد شود.

تفاوت بین سرماخوردگی و آنفولانزا چیست؟
آنفلوانزا با سرفه‌های پی‌درپی و تب شدید همراه میباشد

خسرونیا گفت: بنابراین علائم سرماخوردگی و آنفلوانزا در یکی دو روز ابتدا شبیه هم هستند ولی از روز دوم و سوم متفاوت شده و آنفلوانزا با سرفه‌های پی‌درپی و تب شدید همراه میباشد و میبایست فرد به دکتر مراجعه بکند.

وی در جواب به این سوال که «آیا هنگام بروز سرماخوردگی و آنفلوانزا میتوانیم به خود درمانی پرداخته و آنتی‌بیوتیک مصرف کنیم؟»، گفت: نه، اصلاً سرماخوردگی و آنفلوانزا هیچکدام نیاز به آنتی‌بیوتیک ندارند؛ البته امکان دارد با خوردن چای و نوشیدنی گرم، سوپ و استراحت هر دو بیماری بهتر شود ولی امکان دارد آنفلوانزا با رعایت نمودن چنین نکته هایی هم پاسخ مثبت ندهد.

این متخصص داخلی خاطرنشان کرد: عارضه‌ای که بعد از آنفلوانزا درست کردن می‌شود این میباشد که میکروب‌هایی که در بدن انسان هستند از ضعف عمومی مریض در اثر عفونت آنفلوانزا استفاده کرده و امکان دارد در جاهای دیگر بدن رشد کنند و منجر به فوت فرد شود.

سرماخوردگی معمولاً نیاز به مراجعه به دکتر ندارد (تفاوت بین سرماخوردگی و آنفولانزا چیست؟)

خسرونیا در جواب به این سوال که «آیا در گونه دچار شدن به سرماخوردگی حتماً میبایست به دکتر مراجعه کنیم؟»، بیان داشت: سرماخوردگی معمولاً نیاز به مراجعه به دکتر ندارد؛ مگر این که چند روز بیش از وقت خود طول کشیده و عارضه‌دار شود. همچون سرفه‌های پی‌درپی، درد شک

م و سردرد، ولی در یکی دو روز ابتدا احتیاجی به آنتی‌بیوتیک ندارد، بلکه رعایت رژیم غذایی و استراحت در بهبود آن زیاد مؤثر میباشد.
وی با اشاره به ضرورت استفاده از آنتی‌بیوتیک در مواقع بروز آنژین چرکی، یادآور شد: اگر به مرحله آنژین چرکی برسیم، میبایست حتماً به دکتر مراجعه کنیم؛ برای نمونه اگر فرد در آینه لکه‌های سفیدی را در لوزه خود مشاهده نمود میبایست به دکتر مراجعه کرده و برای فرد دارو تجویز شود.

طول دوره سرماخوردگی سه روز میباشد

این متخصص داخلی در جواب به این سوال که «طول دوره سرماخوردگی چند روز است؟»،گفت: طول دوره سرماخوردگی سه روز است ولی اگر بعد از این مدت فرد دچار سرفه شدید، بدبو و طولانی بود، میبایست به دکتر مراجعه بکند.

خسرونیا درمورد «اثرات نامطلوب آنفلوانزا در بدن»، تصریح کرد: آنفلوانزا باعث می‌شود ضعف عمومی در بدن درست کردن شده و میکروب‌ها در بدن قدرتمند شوند و در نتیجه حالت دفاعی بدن کم شده و گاهی هم منجر به مرگ فرد می‌شود؛ چرا که هنگامی بدن ضعیف می‌شود، امکان حضور هر میکروبی در بدن وجود دارد.

وی افزود: کسانی که دارای بیماری‌های مزمن همچون سرطان هستند،کودکان و سالمندان هم حتماً میبایست واکسن آنفلوانزا را تزریق کنند.

————————————————

مطالب مرتبط: