دلار چقدر بالا رفت؟

دلار چقدر بالا رفت؟

دلار چقدر بالا رفت؟ علاوه بر تاثیر حضور بازارساز برای کنترل دلار می‌توان به تخلیه طبیعی بخشی از هیجانات معامله‌گران هم اشاره نمود. نوع واکنش ایران به اقدامات تروریستی امریکا از مهم‌ترین ریسک‌های بازار ارز محسوب می‌شود. به‌نظر می‌رسد بخشی از پول‌های نگران تا واکنش عملی ایران در بازار ارز بمانند.

گسترش‌نیوز: هزینه دلار در اولین روز پس از شهادت سردار سلیمانی نوسان آنچنان قابل ملاحظه‌ای نداشته میباشد.(دلار چقدر بالا رفت؟)

در اولین روز هفته، هزینه دلار در ابتدای روز تحت تاثیر رفتارهای هیجانی قرار داشت، اما به سرعت جریان بازار به سوی آرامش قبل رفت؛ روز شنبه، دلار در دقایق آغازین روز در دامنه ۱۳ هزار و ۸۰۰ تا ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومانی معامله می‌شد؛ در حالی که نوسان‌گیران افزایشی با توجه به رشد ابتدای روز حداقل انتظار شکست مقطعی مرز ۱۴ هزار تومانی را داشتند، به یکباره مسیر دلار تغییر نمود و این ارز به سوی مرز ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومانی حرکت نمود.

ساعت ۴ بعدازظهر دیروز، هر دلار امریکا در بازار آزاد حدودا در محدوده ۱۳ هزار و ۵۵۰ تومان معامله شد که زیاد پایین تر از قیمت‌های ابتدای روز بود؛ با این حالا افزایشی ۲۵۰ تومانی را نسبت به هزینه بسته شده روز پنج شنبه نشان می‌داد.

دلار چقدر بالا رفت؟
ولی در این شرایط هزینه دلار تا چند روز آینده چه وضعیتی خواهد داشت؟

بازار ارز هم روز شنبه به اقدامات تروریستی امریکا در بغداد واکنش نشان داد. شهادت سردار سلیمانی و تاکید مقامات کشورمان بر جواب قاطع سبب شد دلار در اولین واکنش به این اتفاق جهش ۵۵۰تومانی را درج بکند و سطح ۱۳هزار و ۸۵۰ تومان را هم لمس بکند. ولی این زیاد شدن هیجانی در ساعت بعدی معاملات فروکش نمود و نهایتا میزان رشد روزانه نرخ دلار در ساعت ۱۶ به ۲۵۰تومان محدود شد. دلار با زیاد شدن ۹/ ۱ درصدی روز گذشته به بالاترین سطح از هجدهم آذرماه رسید.

علاوه بر تاثیر حضور بازارساز برای کنترل دلار می‌توان به تخلیه طبیعی بخشی از هیجانات معامله‌گران هم اشاره نمود. نوع واکنش ایران به اقدامات تروریستی امریکا از مهم‌ترین ریسک‌های بازار ارز محسوب می‌شود. به‌نظر می‌رسد بخشی از پول‌های نگران تا واکنش عملی ایران در بازار ارز بمانند.

اهرم‌های دوجانبه جهش سکه

سکه هم در معاملات روز شنبه از دو سو تحت‌تاثیر قرار گرفت. هم جهش نرخ دلار در بازار داخلی و هم رشد محسوس هزینه طلای جهانی در حمایت از سکه عمل کردند. برآیند این دو نیرو طی روز گذشته در جهش ۹/ ۳ درصدی هزینه سکه تبلور یافتند. بهای هر سکه طرح نو ساعت ۱۶ دیروز ۱۸۰ هزار تومان زیاد شدن یافت و به سطح ۴ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان رسید. این بیشترین سطح هزینه سکه از ابتدا خرداد امسال میباشد. البته سکه در اولین معاملات دیروز سقف ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی را هم تجربه نمود ولی با فروکش هیجان اولیه از سقف روزانه برگشت.

نکته جالب توجه معاملات دیروز، پیشروی سریع‌تر بهای سکه از نرخ دلار بود. به پیشنهاد می‌رسد صعود طلای جهانی نقش عمده‌ای در صعود مضاعف سکه نسبت به رشد هزینه دلار داشت.

منبع: دنیای اقتصاد

——————————————————–

مطالب مرتبط: