آگهی رایگان و تبلیغات رایگان

هوش تجاری چیست و تاثیرات آن در کسب و کار شما ؟

هوش تجاری چیست و تاثیرات آن در کسب و کار شما ؟
هوش تجاری چیست و تاثیرات آن در کسب و کار شما ؟ اولین برخورد من با هوش تجاری، عنوان شغلی یکی از دوستانم بود. دوستی که در پروفایل لینکدین خود نوشته بود، “Senior BI Consultant at ETKA Chain Store”.

همیشه برایم پرسش بود که این مشاور ارشد BI در فروشگاه اتکا دقیقا چه می‌کند. البته از خودش هم چندبار پرسیدم. ولی جواب‌ها و پاسخ‌های یکی دو خطی‌اش مرا نتوانست قانع بکند که دقیقا چه می‌کند.

از آن وقت تقریبا چندین ماه گذشت و برای من هوش تجاری همچنان مفهومی عمیق، مرموز و ناشناخته بود. از طرفی می‌دانستم که “هوش تجاری” یکی از به روزترین و در عین حالا پرکاربردترین مفاهیم کسب و کار در جهان معاصر ماست.

هوش تجاری چیست و تاثیرات آن در کسب و کار شما ؟

این شد که دلم را به دریا زدم و قصد کردم که در یک مقاله مفصل به این مسئله بپردازم. البته مقاله‌های تخصصی در آینده را به همین یار عزیز می‌سپارم.

در حقیقت هدفم این میباشد که در وبلاگ نوین چندین مقاله به طور مفصل به “هوش تجاری” بپردازیم و آنرا از ابعاد متفاوت بررسی کنیم.

و ولی طبق روال همیشگی در اول مشاهده کنیم که هوش تجاری دقیقا چیست و چطور می‌توانیم راحت‌ترین و سرراست‌ترین تعریف را از آن داشته باشیم.

هوش تجاری چیست و تاثیرات آن در کسب و کار شما ؟

یک تعریف ساده و سرراست از هوش تجاری

هوش تجاری، Business Intelligence یا به اختصار BI یک فرآیند تکنولوژی محور برای تحلیل داده هاست.

این فرآیند در نهایت به مدیران، صاحبان کسب و کار و پایان تصمیم گیرنده‌های اساسی یک کسب و کار، اطلاعاتی عملی می‌دهد.

ابزارهای BI برای آنالیز و تحلیل داده‌ها به صورت‌های مختلفی ارائه می‌شود؛ مثلا گزارش، داشبورد، چارت، نقشه، گراف و پایان ابزارهایی که بتوانند اطلاعات و داده‌های خام را در قالب‌های بصری و قابل استفاده به نمایش درآورند.

هوش تجاری چیست و تاثیرات آن در کسب و کار شما ؟

حقیقت هوش تجاری (هوش تجاری چیست و تاثیرات آن در کسب و کار شما ؟)

در حقیقت هوش تجاری به شما به عنوان یک مدیر یاری می‌کند، بفهمید که چه عواملی در موفقیت یا شکست پروژه‌هایتان موثر میباشد. همین باعث می‌شود که بتوانید بفهمید چه عواملی سود بیش برای شما رقم می‌زنند و چه عواملی سود کمتری برای شما به همراه دارند.

BI طیف گسترده‌ای از ابزار، اپلیکیشن‌ و متدلوژی را شامل می‌شود که به یک سازمان یاری می‌کند که بتواند اطلاعات (Data) را از سیستم داخلی و منابع خارجی شرکت جمع‌آوری کند و آنان را برای تحلیل آماده بکند.

از مجموع این اطلاعات در نهایت یک گزارش تهیه می‌شود که به مدیر و تصمیم گیرنده نهایی سازمان تحویل داده می‌شود. اجازه دهید با یک مثال این لقمۀ قلمنبه سلنبه را برایتان به راحت الحلقوم تبدیل کنم.

 


مطالب مرتبط: