خودت رو دوست داشته باش

خودت رو دوست داشته باش

خودت رو دوست داشته باش :مردم اغلب شرم را با احساس گناه اشتباه می‌گیرند. در حالی که این 2 مشابه هستند ولی یکسان نیستند. هنگامی احساس گناه می‌کنید نسبت به چیزی که گفته‌اید یا انجام داده‌اید احساس بدی پیدا می‌کنید.

هنگامی احساس شرم می‌کنید احساس می‌کنید هر چیزی که می‌گویید و انجام می‌دهید اشتباه میباشد. احساس گناه به دانستن این که شما کار اشتباهی انجام داده‌اید دارای ارتباط میباشد و می‌تواند 1 احساس سالم برای یاری به شما باشد. با این حالا شرم با هیچ عمل خاصی دارای ارتباط نیست بلکه 1 احساس کلی میباشد که شما در اشتباه هستید.

مضرات شرمساری

خود شرمساری پیام‌هایی را که هنگام اشتباه یا شکست دریافت می‌کنید تقویت می‌کند. برای کسانی که سطح اعتماد به نفس سالمی دارند می‌توانند تصدیق کنند که اشتباه کرده‌اند و می‌خواهند جبران کنند و یا دوباره سعی کنند. با این حالا برای افرادی که مرتباً خود را شرمنده می‌کنند همین اشتباه می‌تواند آن‌ها را وارد مارپیچ انتقاد از خود بکند.شرمساری از خود می‌تواند یار داشتن خود را سخت بکند و زمانیکه خود را یار نداشته باشید یار داشتن دیگران یا پذیرش این که دیگران شما را یار دارند سخت میباشد.

احساس شرم می‌تواند از کودکی برای افرادی که در خانواده‌های بدسرپرست بزرگ شده‌اند شروع شود.احساس شرم اساسی اغلب بخشی از دلایلی میباشد که افراد برای خود درمانی با مواد مخدر یا الکل انتخاب می‌کنند. این ماده به فرد یاری می‌کند درد و احساس شرم را بی‌حس کند، خلق و خوی او را به طور مصنوعی بهبود می‌بخشد یا سبب می‌شود کمتر به بدبینی خود اهمیت دهد.

خودت رو دوست داشته باش

خودت رو دوست داشته باش

بررسی دلایل شرم می‌تواند به کسانی که با اعتیاد دست و پنجه نرم می‌کنند یاری بکند و به آن‌ها این امکان را می‌دهد که درک سالم‌تری از خود داشته باشند. مواقع دیگر افراد با عزت نفس پایین و شرمساری امکان دارد خود را در روابط عاشقانه توهین‌آمیز پیدا کنند. آن‌ها امکان دارد به طور طبیعی به سمت پویایی که در کودکی تجربه کرده‌اند جذب شوند یا امکان دارد باور نداشته باشند که شایسته چیز بهتری هستند، باوری که بسیاری از سوء استفاده کنندگان آن را تقویت می‌کنند.

نشانه‌های شرمندگی

شرم در افراد مختلف می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد. به عنوان مثال مردان و زنان به خودآزاری واکنش متفاوتی نشان می‌دهند. مردها هنگامی پر از شرم می‌شوند تمایل دارند که «بازی کنند» و احساس بی‌ارزشی و بی‌کفایتی خود را به دیگران نشان بدهند.

نحوه برخورد با حس شرمندگی

درست کردن رابطه با درمانگر و اعتماد به آن برای کار نمودن از راه بدترین افکار شما در مورد خودتان و عمیق‌ترین احساسات شرم شما لازم میباشد. نخستین درمانی که ملاقات می‌کنید امکان دارد برایتان سخت باشد.

این طبیعی میباشد که مدتی طول بکشد تا مشاور متناسب را پیدا نمایید. برای کسانی که شرم خود را با خشم یا عصبانیت بیشتر از حد ابراز می‌کنند کلاس‌های مدیریت خشم هم امکان دارد مفید باشد. برای کسانی که گوشه گیر بوده‌اند گروه درمانی امکان دارد به آن‌ها یاری بکند تا متوجه شوند که تنها نیستند و دیگران هم همین احساس را دارند.

نتیجه‌گیری:

شرم 1 احساس عادی میباشد و بسیاری از افراد در مقاطع مختلف زندگی خود از خود شرم می‌کنند. انتها دادن به چرخه شرم و یادگیری عشق ورزیدن و ارزش‌گذاری برای خود با سخت کوشی و یاری 1 متخصص قابل اعتماد امکان‌پذیر میباشد.

 

مطالب مرتبط:

خواص شگفت انگیز انجیر

تکثیر پتوس

راهنمای معرفی و خرید سرویس خواب نوزاد ، کودک و نوجوان

خودرو های هوشمند