راهکارهایی برای جلوگیری از سرمازدگی گیاهان در زمستان

راهکارهایی برای جلوگیری از سرمازدگی گیاهان در زمستان

راهکارهایی برای جلوگیری از سرمازدگی گیاهان در زمستان : سبک معماری خانه‌ها تغییر کرده، دیگر خبر از خانه‌های حیاط دار با حوض و باغچه‌های پرگل نیست. ولی همچنان همه به نگهداری گل و گیاه علاقه‌مند هستند، به همین دلیل در سال‌های اخیر نگهداری گیاهان آپارتمانی بسیارمحبوب شده‌است، مهمان‌های خوشرنگی که به خانه نفس می‌دهند.

گیاهانی که برای حیات‌شان نیاز به فضای باز و حیاط ندارند و در نهایت مهمان بالکن خانه‌ها می‌شوند. ولی گیاهان آپارتمانی هم نیاز به مراقبت دارند، مراقبت از سرمازدگی، آفت، گرما و…. احتمال سرمازدگی گیاهان یکی از اتفاقات شایع در فصل سرما به دلیل کاهش ناگهانی دمای هوا میباشد.

برای محافظت و نگهداری گیاهان آپارتمانی در برابر سرما زدگی چه نکته هایی را میبایست رعایت کنیم؟

چه گیاهانی در برابر سرما مقاوم هستند و چه گیاهانی در برابر سرما مقاومت کمتری دارند؟ سرمازگی گیاهان در چه دمایی رخ می‌دهد؟
در مطلب قبل رو تلاش کردیم روش‌های نگهداری گیاهان آپارتمانی به خصوص محافظت از آنان در برابر سرمازگی را بیان کنیم.

راهکارهایی برای جلوگیری از سرمازدگی گیاهان در زمستان

تعریف گیاه آپارتمانی

«گیاه خانگی گیاهی میباشد که در جاهای دربسته مثل خانه‌ها و اداره‌ها رشد می‌کند. گیاهان خانگی معمولاً با اهداف تزیینی، تأثیرات مثبت روانشناسانه، تازه نگه داشتن هوا یا به دلایلی که بر سلامتی دارد همچون تمیزسازی هوای داخل خانه پرورش داده می‌شوند.

گیاهانی که به منظورهای گفته‌شده در بالا پرورش داده می‌شوند، معمولاً، هرچند نه همیشه، گیاهان گرمسیری یا نیمه گرمسیری مانند: گیاهان هوایی،گیاهان آب‌دار یا کاکتوس‌ها هستند.
گیاهان خانگی، به مقدار متناسب رطوبت، نور، ترکیبات موجود در خاک، درجه حرارت و رطوبت هم چنین، کود متناسب و ظرفی که اندازه متناسب داشته باشد نیاز دارند.» 

تعریف بالا، تعریفی میباشد که ویکی‌پدیا در مورد گیاهان آپارتمانی میباشد. گاهی افراد تصور می‌کنند که نگهداری گیاهان آپارتمانی راحت میباشد و این گیاهان به مراقبت کمتری نیاز دارند و به اندازه کافی به گل یا گیاه آپارتمانی‌شان رسیدگی نمی‌کنند و بعد از مدتی با گیاه خشک، آفت زده و یا سرمازده مواجه می‌شوند. در این مواقع جان دوباره بخشیدن به گیاه سخت و زمانبر میباشد.

سرمازگی گیاهان آپارتمانی چطور است؟ (راهکارهایی برای جلوگیری از سرمازدگی گیاهان در زمستان)

اگر منزل شما هنوز حیاط دارد و یا بالکن شما به قدری برزگ است که بتوانید گل و گلدان در آن نگهداری نمایید با پدیده سرمازدگی گیاهان آشنا هستید.

توجه به شراط اقلیمی هنگام انتخاب گل و گیاه برای نگهداری گیاهان آپارتمان به خصوص برای نگهداری در حیاط یا بالکن از نکته ها مهمی میباشد که میبایست به آن توجه نمود. هر چقدر گیاه با شرایط اقلیمی محل زندگی شما سازگارتر باشد احتمال سرمازدگی را کاهش می‌دهد و شانس بیشتری برای زنده ماندن دارد. ولی گاهی گیاهان سازگار با شرایط آب و هوایی محل زندگی شما هم دچار سرمازدگی می‌شوند.

گاهی در آغاز فصل سرما دما به طور ناگهانی افت شدیدی پیدا می‌کند که احتمالاً با توجه به غیر قابل پیش‌بینی بودن کاهش دما گیاهان را برای مقابله با سرما تجهیز نکردید و گیاه در این شرایط دچار سرمازدگی می‌شود.
راهکارهایی برای جلوگیری از سرمازدگی گیاهان در زمستان

 
 این اتفاق در انتهای پاییز زیاد رخ می‌دهد، صبح سرد زمستانی از خواب بیدار می‌شوید و متوجه می‌شوید که زمین سپید پوش شده، و گیاهان شما هم ذیل پوششی از برف پنهان و دچار سرمازدگی و یا یخ‌زدگی شده‌اند. (راهکارهایی برای جلوگیری از سرمازدگی گیاهان در زمستان)

بنابراین اگر گیاه یا گیاهانی دارید که در فضای باز از آنان نگهداری می‌کنید، میبایست گوش به زنگ باشید وتجهیزات ضروری برای مقابله با سرما زدگی و یخ‌زدگی گیاه را فراهم نمایید.

گاهی حساسیت گیاه در مقابل سرما به دلیل نحوه نگهداری نادرست زیاد شدن پیدا می‌کند. اگر قصد نگهداری گیاه در فضای باز دارید وقت کاشت آن زیاد مهم میباشد. گیاه برنا به اندازه گیاه بالغ توانایی تحمل سرما را ندارد و احتمال سرمازدگی زیاد شدن پیدا می‌کند.

یکی دیگر از مواردی که باعث سرمازدگی در گیاهان می‌شود، دادن کود نیتروژن‌دار به گیاه در اواخر تابستان میباشد که باعث رویش ساقه‌های برنا یا ساقه‌های نرم می‌شود. این ساقه‌ها در برابر سرمای زمستان تحریک پذیر و حساس هستند، در این شرایط هم احتمال سرمازدگی گیاهان فراوان میباشد.
وقت هرس درختچه‌ها یکی دیگر از فاکتورهایی میباشد که باعث بالا رفتن میزان آسیب پذیری گیاه در برابر سرما می‌شود.

————————————

مطالب مرتبط: