راهکاری ساده برای مقاومت در برابر پرخوری

راهکاری ساده برای مقاومت در برابر پرخوری

راهکاری ساده برای مقاومت در برابر پرخوریبه گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران برنا، تحریک پذیری یا جواب دادن بدون اندیشیدن به عواقب یک عمل، به مصرف بیشتر از حد مواد غذایی، پرخوری، زیاد شدن وزن و چاقی، همراه با چندین اختلال روانپزشکی از جمله اعتیاد به مواد مخدر و قمار بیشتر از حد دارای ارتباط بوده میباشد.

تیمی از محققان عضو هیئت علمی دانشگاه جورجیا، به تازگی مدار خاصی را در مغز شناسایی کرده‌اند که باعث تحریک مواد غذایی می‌شود، این احتمال وجود دارد که دانشمندان بتوانند روزی روش‌های درمانی برای رفع پرخوری درست کردن کنند.

راهکاری ساده برای مقاومت در برابر پرخوری

امیلی نوبل، استادیار دانشکده خانواده معتقد است یک فیزیولوژی اساسی در مغز وجود دارد که توانایی افراد را برای مقاومت در برابر غذا را زیاد شدن دهد. 

محققان با آزمایش این فیزیولوژی روی سلول‌های مغزی نوعی فرستنده را در هیپوتالاموس به نام هورمون تمرکز ملانین (MCH) تولید می‌کنند. تحقیقات قبلی نشان داده میباشد که زیاد شدن سطح MCH در مغز می‌تواند باعث زیاد شدن مصرف مواد غذایی شود، این مطالعه نشان می‌دهد MCH هم در رفتار‌های محرکی نقش دارد.

در این روش، محققان سلول‌های مغز را که MCH تولید می‌کنند فعال کردند، بعدا موش‌ها را به فشار دادن اهرمی برای دریافت یک گلوله شیرین، پرچرب، پر قند، آموزش دادند. با این حالا، موش مجبور شد ۲۰ ثانیه بین فشار‌های اهرمی صبر بکند. اگر موش خیلی زود اهرم را فشار می‌داد، میبایست ۲۰ ثانیه دیگر صبر نمود.

محققان بعدا از تکنیک‌های پیشرفته‌ای برای فعال نمودن یک مسیر عصبی خاص MCH از هیپوتالاموس به هیپوکامپ، از بخش درگیر مغز با یادگیری و عملکرد حافظه استفاده کردند.

راهکاری ساده برای مقاومت در برابر پرخوری

فعال کردن این مسیر خاص سلول‌های عصبی MCH باعث زیاد شدن رفتار تحریک آمیز بدون تأثیر غذا خوردن طبیعی برای نیاز به کالری یا انگیزه مصرف مواد غذایی خوشمزه شد. (راهکاری ساده برای مقاومت در برابر پرخوری)

با علم به وجود مداری که به طور انتخابی روی تکثیر پذیری مواد غذایی تأثیر می‌گذارد، این احتمال را فراهم می‌کند که بتوان برای پرخوری راهی درست کردن نمود که به افراد یاری بکند تا بدون کاهش اشتهای طبیعی یا کم نمودن غذا‌های معمولی، رژیم خود را حفظ کنند.

————————————————————–

مطالب مرتبط: