علت سردرد صبحگاهی

علت سردرد صبحگاهی

علت سردرد صبحگاهی

علت سردرد صبحگاهی معمولاً برای بسیاری از افراد اتفاق می افتد . عوامل مختلفی در این امر دخیل هستند، هم چنین انواع سردردها هم با یکدیگر متفاوت میباشد .

گاهی اوقات این سردردها از نوع سردرد میگرنی هستند و یا به دلیل استفاده بیشتر از حد از دارویی خاص به وجود می آید.

طبق مطالعات انجام شده، سردرد می تواند سومین علت ابتلا به بیماری های مختلف باشد. صحیح میباشد که سردردهای صبحگاهی رایج هستند ولی نبایستی به دفعات آن را مشاهده نمایید .

به همین دلیل در این قسمت از سلامت نمناک در مورد علت های سردرد صبحگاهی با شما صحبت خواهیم نمود.

1. مشکلات خوابیدن

مشکلات متعدد هنگام خوابیدن می تواند سردرد صبحگاهی را به وجود بیاورد . خروپف نمودن یکی از مشکلاتی میباشد که افراد هنگام خواب با آن دست و پنجه نرم می کنند که می تواند عاملی برای سردرد باشد .

خروپف یکی از نشانه های آپنه خواب میباشد که مشکلات تنفسی و آپنه خواب را درست کردن میکند.

علائم آپنه خواب شامل موارد ذیل میباشد :

• بیدار شدن وسط خواب شبانه به دفعات
• خواب آلودگی هنگام روز
• عرق شبانه
• خروپف هنگام خواب روز
• آشفتگی خواب

علت سردرد صبحگاهی
برای از بین بردن این مشکل میبایست خواب کافی داشته باشید . متخصصان نظر می کنند که همه افراد، مخصوصاً جوانان میبایست در روز، 7 الی 9 ساعت خواب شبانه داشته باشند. خواب کمتر از 6 ساعت یا بیش از 8 و نیم ساعت باعث زیاد شدن سردرد میشود.

• حتماً یک الگوی منظم خواب برای خود داشته باشید.
• هر شب به موقع به رختخواب بروید و به موقع از خواب بیدار بشوید.
• از کافئین ، نیکوتین و الکل دوری نمایید که تنظیم خواب شما را به هم می ریزد.
• از فعالیت هایی که مغز شما را پیش از خواب تحریک میکند ، مثل تلویزیون، اینترنت و موبایل دوری نمایید.
• فعالیت های آرامش بخش مثل مدیتیشن را پیش از خواب انجام بدهید.
• افکار منفی را دور بریزید.
• از اتاق تاریک و ساکت برای خواب استفاده نمایید.
• روتین ورزشی داشته باشید.

2. پوزیشن نامناسب در خواب و کشیدگی عضلانی

اگر شب ها کابوس می بینید یا به درستی نمی خوابید ، احتمال فراوان عضلات گردن و شانه کشیده اند و به جمجه فشار وارد می کنند و موجب سردرد خواهند شد .

برای رفع این مشکل از یک بالشت و تشک متناسب استفاده نمایید تا خواب راحت تری داشته باشید و ستون فقرات در متناسب ترین وضعیت قرار گیرد.

3. افسردگی و اضطراب

امکان دارد که عامل سردرد شما افسردگی باشد که می تواند استرس های روحی روانی را به وجود بیاورد . بی خوابی یکی از نشانه های افسردگی و اضطراب است که می تواند عوامل خطر زیادی برای سردرد صبحگاهی داشته باشد.

زمانیکه فرد از پیشنهاد روحی روانی به هم بریزد ، می تواند سردرد مزمن را تجربه بکند و اثر منفی آن را روی کیفیت زندگی و فعالیتهای روزانه مشاهده بکند . در این شرایط معمولاً دارو های ضد افسردگی تجویز می کنند.

این داروها باعث بهبود کیفیت خواب میشوند و از سردرد صبحگاهی هم جلوگیری می کنند . پزشکان برای افرادی که افسردگی موجب سردرد صبحگاهی آنان شده ، کارهایی مثل ذهن درمانی ، رفتار درمانی یا دیگر تکنیک های ریلکسیشن را نظر می کنند.

4. کم آبی بدن

میبایست در طول روز به اندازه حداقل 8 لیوان آب بنوشید و بدنتان را هیدراته نگهدارید زیرا زمانیکه بدن با کم آبی مواجه شود، رگ های خونی سر برای کنترل مایعات بدن منقبض میشوند و اکسیژن رسانی به خون با مشکل مواجه میشود و سر درد به وجود خواهد آمد.

5. التهاب مجاری بینی

همزمان با التهاب پشت بینی و چشم ها، با بیدار شدن از خواب سردردهای شدیدی درست کردن میشود . با این شرایط میبایست آلرژی و عفونت ناشی از تورم سینوس ها درمان شود تا سر درد از بین برود.

6. فشار خون بالا و دیابت

فشار خون بالا و دیابت هر دو از عاملان سر دردهای صبحگاهی هستند و مشکل از رگ های خونی میباشد که منبسط میشود و در این شرایط فشار خون بالا می رود و عضلات کشیده خواهند شد و باعث درست کردن سر درد میشوند.

7. الکل و داروها

مطالعات انجام شده نشان میدهد که سردرد صبحگاهی با الکل و داروها دارای ارتباط میباشد . کسانی که بیشتر از 6 وعده در طول روز دارو مصرف می کنند ، بیشتر از بقیه به سردرد صبحگاهی دچار میشوند .

هم چنین کسانی که داروهای مختلف برای افسردگی ، اضطراب و بی خوابی استفاده می کنند، احتمال ابتلا به سردرد صبحگاهی در آن ها بیش میباشد.

8. دندان قروچه در خواب

دندان قروچه علاوه بر این که به دندان های شما آسیب وارد میکند ، هنگام بیدار شدن هم سردرد را به وجود می آورد .

دندان قروچه نمودن برای بعضی از افراد هنگام بیداری و برای بعضی دیگر هنگام خواب بدون این که هیچ اراده ای داشته باشند، اتفاق می افتد که معمولاً سردرد شدید را به وجود می آورد.

دندان قروچه در خواب عمیق یک نوع از انواع اختلالات حرکتی و اعصاب محسوب میشود . این افراد معمولاً خروپف هم می کنند و بیشتر از بقیه در معرض آپنه خواب می باشند.

کسانی که دندان قروچه می کنند و خودشان از این موضوع خبر ندارند ، با نشانه هایی مثل صدای زیاد بلند خروپف ، شکستگی دندان بدون علت خاص ، سوزش یا درد در فک یا خستگی عضلات فک، ناتوانی در حرکت دادن فک، گوش درد، حساسیت دندان ، آشفتگی خواب و سردرد مداوم صبحگاهی روبرو هستند . سیگار کشیدن و مصرف الکل می تواند دندان قروچه ناخودآگاه را در افراد زیاد شدن دهد.

سردرد صبحگاهی گاهی اوقات به دلیل مشکلات جدی به وجود می آید و حساسیت های عصبی را درست کردن میکند .

این نوع سردرد معمولاً به عنوان سردرد ثانویه شناخته میشود.

علت سردرد صبحگاهی

سردرد ثانویه معمولاً به علت موارد ذیل رخ میدهد :

• تومور مغزی
• آسیب دیدگی و جراحت
• فشار خون بیشتر از حد بالا
• سکته

چه زمانی برای علت سردرد صبحگاهی به دکتر مراجعه کنیم ؟

در پایان موارد بالا ابتلا به سردرد صبحگاهی نیاز به مراجعه به دکتر ندارید ولی اگر شرایط ذیل را دارید، حتما به دکتر مراجعه نمایید :

1. اگر در هفته دو بار یا بیش به سردرد دچار می بشوید.
2. اگر بالای 50 سال سن دارید و تا به حالا تجربه سردرد صبحگاهی نداشتید.
3. اگر سردرد شما با سفتی گردن همراه میباشد.
4. دردهایی که بعد از آسیب دیدگی به سر اتفاق می افتد.
5. سردردهایی که همراه با تب ، حالت تهوع و استفراغ است.
6. سردردهایی که با گیجی ، ضعف ، دو بینی و از دست دادن هوشیاری همراه میباشد.
7. سردردهایی که الگو و شدت آن تغییر میکند.
8. سردردهای مزمن در کودکان.
9. سردردهایی که احساس ضعف یا از بین رفتن حسی را در قسمتی از بدن به وجود می آورد.
10. سردرد هایی که با تنگی نفس همراه میباشد.
11. سردرد در افراد مبتلا به ایدز یا سرطان یا کسانی که قبلاً این بیماری را تجربه کرده بودند.

سرویس دات کام آماده خدمات رسانی در زمینه های نیازمندی های رایگان، درج آگهی رایگان، تلیغات اینترنتی رایگان و … به شما همراهان گرامی می باشد. با درج آگهی رایگان در سایت سرویس دات کام آگهی خود را به مشاهده هزاران کاربر قرار دهید.

———————————————————————–

مطالب مرتبط: