نرم افزار های جاسوسی spyware

نرم افزار های جاسوسی spyware

نرم افزار های جاسوسی spyware : در این مقاله قصد داریم برای شما عزیزان در مورد نرم افزار های جاسوسی، نحوه شناسایی و حذف آن ها، انواع نرم افزار های جاسوسی و عملکرد آن ها، تاریخچه نرم افزار های جاسوسی، جاسوس افزار های مک، ویندوز، نرم افزار های جاسوسی اندروید و راه های مقابله با آن ها برای شما عزیزان مطالب مهمی را بیان کنیم. لطفا تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

هنگامی که در فضای مجازی و اینترنت هستید، این فرض که در محیط امنی قرار دارید کاملا اشتباه است!

چشمهایی به صورت نامحسوس و در قالب هایی مختلف فعالیت شما و اطلاعات شخصی شما را با شکل گسترده ای از نرم افزارهای مخرب به نام جاسوس افزار دنبال می کنند. در واقع، این یکی از قدیمی ترین و گسترده ترین تهدیدات در اینترنت است، به منظور ایجاد انواع فعالیت های غیرقانونی، به صورت مخفیانه به رایانه شما نفوذ می کنند برای اهدافی از جمله سرقت هویت یا نقض اطلاعات.

گرفتار شدن به آن آسان است و خلاص شدن از آن دشوار، به ویژه که شما به احتمال زیاد حتی از بودن آن آگاه نیستید. اما نگران نباشید ما تمام آنچه شما نیاز دارید بدانید در مورد این که spyware چیست، چگونه آن را دریافت می کنید، چه کاری را برای شما انجام می دهد، چگونه با آن مقابله کنید و برای جلوگیری از حملات جاسوسی در آینده چه کاری انجام بدهید توضیحات کاملی در این مقاله قرار داده ایم.

نرم افزار های جاسوسی spyware

معرفی انواع نرم افزار های جاسوسی spyware و راه های مقابله با آن ها

نرم افزار جاسوسی چیست؟

نرم افزار جاسوسی اگرچه به نظر می رسد اصطلاحا مانند یک ابزار جیمز باند است، اما در واقع نوعی بدافزار است که رایانه شخصی یا تلفن همراه شما را آلوده کرده و اطلاعاتی را در مورد شما از جمله سایت هایی که بازدید می کنید، اطلاعاتی که بارگیری می کنید، نام کاربری و رمزعبورهای خود، اطلاعات پرداخت و ایمیل را جمع آوری می کند و آن ها را برای شما ارسال و دریافت می کند.

Spyware ها یا نرم افزار های جاسوسی

نرم جاسوسی اگرچه به نظر می رسد یک ابزار جیمز باند است، اما در واقع نوعی بدافزار است که رایانه شخصی یا تلفن همراه شما را آلوده کرده و اطلاعاتی را در مورد شما از جمله سایت هایی که بازدید می کنید، چیزهایی که بارگیری می کنید، نام کاربری و رمزعبورهایتان، اطلاعات پرداخت و ایمیل ها را جمع آوری می کند و شما آن ها را ارسال و دریافت می کنید.

زیاد هم متعجب کننده نیست، جاسوس افزارها مخفیانه هستند.

آن ها راه خود را بدون اطلاع و اجازه شما بر روی رایانه شما پیدا می کند و خود را به سیستم عامل شما متصل می کنند. شما حتی ممکن است سهواً نرم افزار جاسوسی را نصب کنید و وقتی با شرایط و ضوابط یک برنامه به ظاهر مشروع موافقت می کنید، بدون اینکه شرایط را مطالعه کنید، ممکن است در واقع یک جاسوس افزار روی سیستم خود نصب کرده باشید.

جاسوس افزار ها در واقع به هر روشی می توانند روی سیستم شما کار کنند اما، روش کار به طور کلی یکسان است با آرامش و در پس زمینه، با حفظ حضور پنهانی، به جمع آوری اطلاعات یا نظارت بر فعالیت های شما به منظور تحریک فعالیت های مخرب مربوط به رایانه از آن استفاده می کنند.

حتی اگر حضور ناخواسته آن را روی سیستم خود پی ببرید، نرم افزارهای جاسوسی با ویژگی حذف آسان همراه نیستند.

    “جاسوس افزار بی سر و صدا در پس زمینه اجرا می شود و اطلاعات را جمع آوری می کند.”

چگونه جاسوس افزار را بگیریم؟

نرم افزارهای جاسوسی می توانند سیستم شما را به همان روش های نرم افزارهای مخرب آلوده کنند. در اینجا چند تکنیک اصلی نرم افزارهای جاسوسی برای آلوده کردن رایانه شخصی یا دستگاه تلفن همراه شما وجود دارد.

آسیب پذیری های امنیتی:

به عنوان مثال راه نفوذ و سوء استفاده یک آسیب پذیری امنیتی در سخت افزار یا نرم افزار دستگاه شماست که می تواند برای دستیابی به غیرمجاز سوء استفاده یا بهره برداری شود. نرم افزار های جاسوسی spyware)

نرم افزار های جاسوسی spyware

آسیب پذیری های نرم افزار همچنین به طور خلاصه به عنوان “اشکالات نرم افزاری” یا فقط “اشکالات” شناخته می شوند که در تولید سخت افزار و نرم افزار یک اتفاق غیر عمد است. اینگونه اشتباهات رخ می دهد و البته اشکالات می توانند راه خوبی برای نفوذ بد افزار ها باشند.

از طرف دیگر، Backdoors نیز به عنوان روشی برای دسترسی سریع به سیستم شما، در دسترس قرار گرفته است. بعضی اوقات سازندگان سخت افزار و نرم افزار خود Backdoors را وارد می کنند.

با این وجود، بیشتر اوقات، مجرمان سایبری از راه های نفوذ برای دستیابی اولیه به سیستم شما استفاده می کنند و سپس یک پشتیبان دائمی برای دسترسی بعدی نصب می کنند.

فیشینگ و کلاهبرداری:

این دو تهدید اغلب به صورت پشت سر هم استفاده می شوند. هر وقت مجرمان سعی کنند شما را به انجام نوعی از اقدامات مانند کلیک کردن روی پیوند به وب سایت تحت بدافزار و فیشینگ بکشاند.

باز کردن پیوست ایمیل آلوده (aka malspam)، یا دادن اعتبار ورود به سیستم. Spoofing به عمل جابجایی ایمیل های فیشینگ و وب سایت ها به گونه ای است که به نظر می رسد آنها از طرف افراد و سازمان هایی که به آنها اعتماد دارید، باشد.

بازاریابی گمراه کننده:

نویسندگان جاسوسی دوست دارند برنامه های جاسوسی خود را به عنوان ابزارهای مفید برای بارگیری ارائه دهند. این ممکن است یک شتاب دهنده اینترنت، مدیر بارگیری جدید، پاک کننده درایو دیسک سخت یا یک سرویس جستجوی وب باشد. باید مراقب این نوع “طعمه ها” باشید زیرا نصب آن می تواند منجر به نفوذ جاسوسی ناخواسته شود و حتی اگر سرانجام ابزار “مفید” را که در ابتدا نرم افزار جاسوسی spyware را معرفی کرده است، حذف کنید، نرم افزارهای جاسوسی پشت سر آن مانده و به کار خود ادامه می دهد.

بسته های نرم افزاری:

چه کسی عاشق نرم افزار رایگان نیست؟ به جز وقتی که بدانید یک برنامه میزبان است که یک افزونه مخرب را مخفی می کند. Bundleware ممکن است مانند برنامه ای لازم به نظر برسد، اما با این وجود آنها نرم افزار جاسوسی spyware هستند، که حتی اگر برنامه میزبان را حذف کنید، باز هم باقی می ماند. با بدتر شدن شرایط، ممکن است دریابید که وقتی شرایط سرویس برنامه اصلی را قبول کردید، واقعاً با نصب جاسوس افزار موافقت کرده اید.

تروجان ها:

به طور کلی، اگر بدافزار وانمود کند چیزی نیست، این بدان معناست که این یک تروجان است. گفته می شود، امروز بسیاری از تروجان ها به خودی خود تهدید جدی ای نیستند. در عوض، مجرمان سایبری از Trojans برای ارائه انواع دیگر بدافزارها مانندCryptojackers ، ransomware و ویروس ها استفاده می کنند.

نرم افزار های جاسوسی spyware

نرم افزارهای جاسوسی دستگاه تلفن همراه:

نرم افزارهای جاسوسی موبایل از زمان تبدیل شدن دستگاه های تلفن همراه به جریان اصلی زندگی افراد به وجود آمده اند. نرم‌افزارهای جاسوسی تلفن همراه به ویژه از آنجا که دستگاه های تلفن همراه کوچک هستند بسیار مخفی هستند و معمولاً کاربران نمی توانند ببینند چه برنامه هایی در پس زمینه به راحتی در تلفن های شخصی شان اجرا می شوند.

هر دو سیستم عامل Mac و Android در برابر جاسوس افزارها آسیب پذیر هستند. این برنامه ها شامل برنامه هایی معتبر هستند که با کد مضر همراه هستند، برنامه های مخرب مستقیمی را به عنوان برنامه های مشروع (اغلب با نام هایی که شبیه برنامه های محبوب هستند) و برنامه هایی با لینک های دانلود جعلی قرار می دهند.

انواع نرم افزارهای جاسوسی

در بیشتر موارد، عملکرد هرگونه تهدید جاسوسی بستگی به اهداف نویسندگان آن دارد. به عنوان مثال برخی عملکردهای معمولی که در نرم افزارهای جاسوسی spyware طراحی شده اند، شامل موارد زیر می شوند:

دزدگیرهای رمز عبور برنامه هایی هستند که برای برداشت کلمه عبور از رایانه های آلوده طراحی شده اند. انواع رمزهای عبور جمع آوری شده ممکن است شامل اعتبارنامه های ذخیره شده از مرورگرهای وب، اعتبار ورود به سیستم و کلمات عبور حساس باشد. این گذرواژه‌ها ممکن است در محلی که فرد حمله کننده در دستگاه آلوده انتخاب کرده است، نگه داشته شوند یا برای بازیابی به یک سرور از راه دور منتقل شوند.

Trojans Banking (به عنوان مثال Emotet) برنامه هایی هستند که برای برداشت اعتبار از موسسات مالی طراحی شده اند. آن ها از آسیب پذیری های موجود در امنیت مرورگر برای اصلاح صفحات وب، تغییر محتوای معاملات یا درج معاملات بیشتر استفاده می کنند، همه به روشی کاملاً پنهانی که برای کاربر و برنامه وب میزبان غیر قابل دیدن است.

Trojans Banking ممکن است انواع موسسات مالی از جمله بانک ها، کارگزاری ها، پورتال های مالی آنلاین یا کیف پول های دیجیتال را هدف قرار دهد. آن ها همچنین ممکن است اطلاعات جمع آوری شده را برای بازیابی به سرورها از راه دور منتقل کنند.

Infostealers برنامه هایی هستند که رایانه های آلوده را اسکن می کنند و به دنبال انواع اطلاعاتی از جمله نام های کاربری، کلمه عبور، آدرس ایمیل، تاریخچه مرورگر، پرونده های ثبت اطلاعات، اطلاعات سیستم، اسناد، صفحات گسترده یا سایر پرونده های رسانه ای هستند مانند بانکداری تروجان، infostealers ممکن است از آسیب پذیری های امنیتی مرورگر برای جمع آوری اطلاعات شخصی در سرویس ها و انجمن های آنلاین سوءاستفاده کند، سپس اطلاعات را برای بازیابی به یک سرور از راه دور منتقل کرده یا آن را در رایانه شخصی خود ذخیره کند.

Keyloggers، همچنین به عنوان برنامه های مانیتورینگ غیر مجاز سیستم گفته می شود، برنامه هایی هستند که برای ضبط فعالیت های رایانه طراحی شده اند، از جمله کلیدهای صفحه کلید، وب سایتهای بازدید شده، تاریخچه جستجو، بحث در مورد ایمیل، گفتگوی اتاق چت و … .

آنها به طور معمول عکسهای پنجره فعلی را در فواصل زمانی برنامه ریزی شده جمع می کنند. Keylogger ها همچنین می توانند عملکردهایی را جمع آوری کرده و امکان ضبط و انتقال تصاویر و فیلم های صوتی / تصویری از هر دستگاه متصل را نیز فراهم کنند.

آنها حتی ممکن است به مهاجمان اجازه دهند اسناد چاپ شده روی چاپگرهای متصل را جمع آوری کنند، زیرا می توانند به سرور از راه دور منتقل شوند یا برای بازیابی در محلی ذخیره شوند.

تاریخچه نرم افزار های جاسوسی spyware

مانند بسیاری از گفتمان های اینترنتی، دشوار است که دقیقاً دقیقاً همان جایی که “جاسوس افزار” به عنوان یک کلمه و یک مفهوم سرچشمه گرفته است پیدا کنید.

نرم افزار های جاسوسی spyware

ارجاعات عمومی به این اصطلاح مربوط به مباحث Usenet است که در اواسط دهه 90 اتفاق می افتد. در اوایل دهه 2000، “جاسوس افزارها” توسط شرکت های امنیت سایبری مورد استفاده قرار می گرفتند، به همان روشی که امروز ممکن است از این اصطلاح استفاده کنیم تنها با اختلاف اندکی. یعنی نوعی برنامه نرم افزاری ناخواسته اند، که برای جاسوسی از فعالیت رایانه شما طراحی شده است.

در ژوئن سال 2000، اولین برنامه ضد جاسوس افزار منتشر شد. در اکتبر 2004، آمریکا آنلاین و اتحاد امنیت سایبری ملی یک نظرسنجی انجام دادند. نتیجه حیرت انگیز بود. حدود 80٪ از کل کاربران اینترنت سیستم خود را تحت تأثیر نرم افزارهای جاسوسی spyware قرار می دهند، حدود 93٪ از مؤلفه های جاسوسی در هر یک از رایانه ها حضور دارند و 89٪ از کاربران رایانه از وجود آنها بی خبر بودند. از بین افراد آسیب دیده، تقریباً همه، حدود 95٪، اعتراف كردند كه هرگز اجازه نصب آنها را ندادند.

در حال حاضر و به طور کلی، به دلیل استفاده گسترده از سیستم عامل ویندوز، هدف اصلی برنامه های جاسوسی این سیستم عامل می باشد. با این حال، در سال های اخیر توسعه دهندگان نرم افزارهای جاسوسی نیز توجه خود را به سکوی اپل و همچنین به دستگاه های تلفن همراه جلب کرده اند.

جاسوس افزارهای مک

نویسندگان نرم افزار های جاسوسی به دلیل کار برای گسترده ای که ویندوز دارد، در مقایسه با مک، از نظر تاریخی روی پلت فرم ویندوز متمرکز شده اند. با این حال، این صنعت از سال 2017 شاهد جهش بزرگی در بدافزارهای مک بوده است که اکثر آنها برای جاسوسی هستند. اگرچه جاسوسی که برای مک تهیه شده است رفتارهای مشابه با انواع جاسوس افزار های ویندوز دارد، اما اکثر حملات جاسوسی مک یا سرقت رمز عبور یا پشت پرده های عمومی است.

در دسته دوم، هدف مخرب نرم افزارهای جاسوسی شامل اجرای کد از راه دور، Keylogging، ضبط صفحه، بارگیری پرونده های دلخواه، فیشینگ گذرواژه و غیره است.

نرم افزار های جاسوسی موبایل

نرم‌افزارهای جاسوسی تلفن همراه کشف نشده در پس زمینه برخی از عملیات های مخرب را که در ادامه برایتان توضیح می دهیم دارند: (ایجاد نماد میانبر) بر روی دستگاه تلفن همراه و سرقت اطلاعاتی از قبیل پیام های اس ام اس ورودی و خروجی، گزارش تماس های ورودی / خروجی، لیست تماس، ایمیل، سابقه مرورگر و عکس ها.

این نرم افزارهای جاسوسی تلفن همراه همچنین می تواند به طور بالقوه ضربات کلیدهای شما را ثبت کند، هر صدایی را در فاصله میکروفون دستگاه خود ضبط کند، مخفیانه در پس زمینه عکس بگیرد و با استفاده از GPS مکان دستگاه شما را ردیابی کند.

در بعضی موارد، برنامه های جاسوسی حتی می توانند دستگاه ها را از طریق دستورات ارسالی از طریق پیامک یا سرورهای کنترل از راه دور، کنترل کنند. این نرم افزار جاسوسی spyware می تواند اطلاعات سرقت شده شما را از طریق انتقال داده به سرور از راه دور یا از طریق ایمیل ارسال کند.

نرم افزار های جاسوسی spyware

همچنین، این فقط مصرف کنندگان نیستند که مجرمان جاسوسی تلفن همراه را هدف قرار می دهند. اگر از تلفن هوشمند یا رایانه لوحی خود در محیط کار استفاده می کنید، هکرها می توانند حمله خود را از طریق آسیب پذیری در دستگاه های تلفن همراه به سازمان کارفرمای شما انتقال دهند و تمامی سیستم ها را آلوده کنند. (نرم افزار های جاسوسی spyware)

علاوه بر این، تیم پشتیبانی شرکت شما ممکن است نقضاتی را که از طریق یک دستگاه تلفن همراه منشعب شده است، تشخیص ندهد.

نقض نرم افزارهای جاسوسی در تلفن های هوشمند معمولاً از سه طریق اتفاق می افتد:

wi-fi رایگان غیر امن، که در مکان های عمومی مانند فرودگاه ها و کافه ها قرار دارد. اگر به یک شبکه ناامن وارد شوید، افراد می توانند همه کارهایی را که انجام می دهید در حالی که به وای فای متصل هستید، ببینند. به پیامهای هشدار دهنده که دستگاه شما ممکن است به شما بدهد توجه کنید، به ویژه اگر نشان می دهد هویت سرور قابل تأیید نیست. با اجتناب از چنین اتصالات نا امنی، از خود محافظت کنید.

نقص سیستم عامل (OS)، سوء استفاده هایی را ایجاد می کند که به مهاجمان اجازه می دهد یک دستگاه تلفن همراه را آلوده کنند. تولیدکنندگان تلفن های هوشمند برای محافظت از هکر ها غالباً به روزرسانی های سیستم عامل را منتشر می کنند، به همین دلیل شما باید به محض دسترسی به روزرسانی ها را نصب کنید (و قبل از اینکه هکرها سعی در آلوده کردن دستگاههای قدیمی داشته باشند).

برنامه های مخرب، که در برنامه های به ظاهر مشروع پنهان می شوند، به خصوص هنگامی که به جای فروشگاه برنامه از وب سایت یا از طریق پیام دریافت می شوند. در اینجا مهم است که هنگام نصب برنامه ها به پیام های هشداردهنده توجه کنید، به ویژه اگر آنها به دنبال مجوز دسترسی به ایمیل یا سایر اطلاعات شخصی شما باشند.

چگونه جاسوس افزارها را حذف کنم؟

اگر نر افزار جاسوسی شما به شکلی طراحی شده عمل کند، نامرئی خواهد شد مگر اینکه از نظر فنی به اندازه کافی زرنگ باشید و دقیقاً بدانید که در کجا جستجو کنید. شما می توانید آلوده باشید و هرگز متوجه نشوید. اما اگر به نرم افزارهای جاسوسی مشکوک هستید، ما به شما روش های زیر را توصیه می کنیم:

اولین سفارش کار این است که مطمئن شوید سیستم شما از هرگونه آلودگی پاک شده است تا رمزهای جدید به خطر نیفتد. با یک برنامه امنیتی سایبری قوی با شهرت فناوری تهاجمی حذف جاسوس افزار سیستم خود را نجات دهید. کاری که این نرم افزار ها انجام می دهند موارد زیر می باشد، بدافزارهای نرم افزاری، مصنوعات جاسوسی را کاملاً پاک کرده و پرونده ها و تنظیمات تغییر یافته را تعمیر می کند.

بعد از پاک کردن سیستم، در مورد تماس با موسسات مالی خود بیاندیشید تا درباره فعالیت احتمالی کلاهبرداری هشدار دهید.

بسته به اطلاعاتی که توسط دستگاه آلوده شما به خطر بیافتد و به ویژه اگر به یک شرکت تجاری متصل باشد، ممکن است طبق قانون موظف باشید تخلفات مربوط به اجرای قانون را گزارش و یا افشای عمومی کنید.

اگر اطلاعات دزدیده شده از نظر ماهیت حساس هستند یا شامل جمع آوری و انتقال تصاویر، صدا و یا فیلم است، باید با مقامات محلی اجرای قانون تماس بگیرید تا تخلفات احتمالی قوانین فدرال و ایالتی را گزارش کنید.

نکته آخر: بسیاری از مأمورین محافظت در برابر سرقت هویت خدمات خود را تبلیغ می کنند تا بتوانند معاملات جعلی را تحت نظر داشته باشند یا آنتی ویروس ها را در حساب اعتباری خود قرار دهند تا از هر نوع فعالیت مخرب جلوگیری کند.

نرم افزار های جاسوسی spyware

چگونه می توانم از خود در برابر نرم افزار های جاسوسی محافظت کنم؟

بهترین دفاع در برابر نرم افزارهای جاسوسی، مانند اکثر بدافزارها، با رفتار شما شروع می شود. این اصول دفاع از حملات سایبری را کامل دنبال کنید.

راه های جلوگیری از ورود spyware چیست ؟

کلیدی ترین راهکار برای جلوگیری از ورود چنین نرم افزارهای مخربی، شناسایی نرم افزار جاسوسیspyware است که قصد نصب و استفاده از آن ها را دارید. زیرا یکی از فریب های هکرها نصب مخفیانه بدافزار خود در هنگامی است که قصد نصب نرم افزار دیگری را دارید. در بسیاری از مواقع نرم افزارهای کوچک و ساده ای را از اینترنت دریافت می کنید و اقدام به نصب آن ها می کنید، اما در پس پرده بدافزار مورد نظر نیز بدون اطلاع شما بر روی سیستم شما نصب می گردد.

بنابراین حتما در هنگام دریافت نرم افزارهای متفرقه از اینترنت و نصب آن ها، تمامی توضیحات، قوانین و شرایط سرویس دهی آن را (license agreement و Privacy Statement) مطالعه نمایید. برخی دیگر از راهکار های جلوگیری از ورود نرم افزار جاسوسی spyware کامپیوتر (جاسوس‌افزار) و حفظ امنیت داده ها به شرح زیر می باشند: (نرم افزار های جاسوسی spyware)

۱ –  استفاده از Firewall ها

گرچه که اکثر نرم افزار جاسوسی کامپیوتر (جاسوس‌افزار) و سایر بدافزار ها به همراه نرم افزارهای دیگر و متفرقه بر روی سیستم شما نصب می گردند، اما دسته کوچکی از این نرم افزارهای مخرب نیز ممکن است به صورت مستقیم و ریموت توسط هکرها بر روی سیستم شما قرار گیرند. برای جلوگیری از دسترسی هکرها می توانید از مزیت های انواع فایروال ها استفاده کنید. برای این کار می توانید از فایروال داخلی ویندوز ۷ و یا نرم افزارهای جداگانه استفاده نمایید.

۲ – بروزرسانی مداوم سیستم عامل

شرکت مایکروسافت به شدت توصیه می کند برای در امان ماندن از خطرات احتمالی و جدی در اینترنت حتما تمامی آپدیت های امنیتی و مهم ویندوز را دریافت نمایید.البته بهترین حالت برای دریافت آخرین آپدیت ها، دارا بودن نسخه اوریجینال ویندوز می باشد. لذا در صورتی که از نسخه کرک شده ویندوز استفاده می کنید دریافت همه آپدیت ها ممکن است باعث بروز اختلال در کار ویندوز شود.

۳ –  تنظیمات امنیتی مرورگرها  

اکثر مرورگرها تنظیمات امنیتی خاصی را در رابطه با مقدار پذیرش اطلاعات از سایت های مختلف ارایه می دهند. برای مثال شرکت مایکروسافت توصیه می کند، در صورتیکه از مرورگر Internet Explorer استفاده می کنید (قبلا درباره مرورگر ie چیست صحبت کرده ایم) ، تنظیمات امنیتی Internet Zone خود را در حالت Medium و یا سطوح بالاتر قرار دهید. (البته در ویندوزهای ویستا و ۷ این تنظیم به صورت پیشفرض بر روی سطح Medium قرار دارد)

نرم افزار های جاسوسی spyware

برای مشاهده سطح امنیتی فعلی مرورگر Internet Explorer خود به روش زیر عمل نمایید :

    مرورگر IE خود را باز کرده و بر روی گزینه Tools کلیک نمایید (در Internet Explorer 9 بر روی آیتم چرخ دنده کلیک نمایید.) و سپس گزینه Internet Option را انتخاب کنید.

    سپس سربرگ Security را انتخاب نمایید.

همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با تنظیمات امنیتی مرورگر Internet Explorer به سایت شرکت مایکروسافت مراجعه نمایید.

۴استفاده از ابزارهای محافظتی Antispyware

نرم افزار ضد جاسوسی کامپیوتر یا نرم افزارهای امنیتی بسیاری به عنوان آنتی ویروس در بازار وجود دارند که می توانند نقش مهمی را در جلوگیری از ورود بدافزارهای مخرب به سیستم شما ایفا کنند. البته قابل ذکر است که این نرم افزارها تنها در صورتی می توانند موثر باشند که دایما بانک های اطلاعاتی خود را بروز کرده و نسبت به تهدیدات و بدافزارهای جدید تر مقاوم شوند. لذا همواره نرم افزارهای امنیتی خود را بروز نمایید.

شرکت مایکروسافت نرم افزار امنیتی رایگان خود، یعنی Microsoft Security Essential را به کاربرانش توصیه می کند. این نرم افزار و آنتی ویروس را می توان به صورت رایگان و به صورت مستقیم از سیستم عامل های Windows XP Service Pack 2  ، Windows Vista و Windows Seven دانلود نمایید. علاوه بر نرم افزار امنیتی رایگان مایکروسافت، نرم افزارهای قدرتمند دیگری مانند Kaspersky یا Bitdefender نیز برای حفظ امنیت سیستم شما پیشنهاد می گردد. البته قابل ذکر است که نرم افزارهای مذکور رایگان نبوده و برای اینکه قادر باشید تا آن ها را بروز رسانی کنید، حتما باید امتیاز استفاده از آن را خریداری کرده باشید. (نرم افزار های جاسوسی spyware)

۵گشت و گذار و دانلود در منابع مطمئن

همانطور که در ابتدای این مقاله نیز اشاره شد، بهترین راه مقابله و دفاع از حملات نرم افزار جاسوسی spyware و سایر بدافزارهای مخرب، دقت در انتخاب منابع وب و دانلود از سایت های مطمئن می باشد. در ادامه چندین نکته که می تواند شما را در برابر دانلودهای پرخطر، محافظت کند، شرح داده شده است.

نرم افزارها و فایل های مورد نظر خود را تنها از سایت هایی دانلود کنید که به طور کامل به آن ها اطمینان دارید. اگر به هر دلیلی به سایت یا برنامه ای برای دانلود برخورد نمودید که از عملکرد آن مطمئن نبودید، توصیه می شود تا ابتدا نام برنامه مورد نظر را در موتور جستجو وارد کرده و تجربه سایر کاربران را در مورد نحوه عملکرد آن مطالعه نمایید. درصورتیکه برنامه ای سابقه سرقت اطلاعات و یا عملیات مخرب مشابه را داشته باشد، معمولا در موتورهای جستجوها با اطلاعات مربوط به آن مواجه خواهید شد.

نرم افزار های جاسوسی spyware

تمامی اخطارهای امنیتی، توافقنامه برای امتیاز نرم افزار (license Agreement) و توضیحات مربوط به حریم شخصی که با هر برنامه در هنگام دانلود ارایه می شود را به دقت مطالعه نمایید. برخی از برنامه ها بدون اطلاع شما خود را مجاز به سرقت اطلاعات شخصی شما می نمایند.

هرگز برای بستن یک پنجره بر روی گزینه هایی مانند “Agree”  یا “OK” کلیک نکنید و همواره از گزینه ضربدر قرمز رنگ موجود در بالای صفحه و یا ترکیب کلید های Alt + F4 برای بستن پنجره جاری استفاده نمایید.

همیشه مراقب نرم افزارهای محبوب به اشتراک گذاری رایگان موسیقی و فایل باشید و به هنگام دانلود آن ها سعی کنید تمامی الحاقیات و توضیحات برنامه را مطالعه نموده و از نحوه کار آن به صورت کامل آگاه شوید.

برای انجام کارهای روزمره خود از اکانت ویندوز استاندارد خود به جای اکانت Administrator استفاده کنید. با اینکار حتی اگر سیستم شما به نرم افزار جاسوسی spyware کامپیوتری خاصی نیز آلوده شود، امکان سرقت اطلاعات مهم و حیاتی سیستمی شما به دلیل عدم دارا بودن سطح دسترسی Administrator وجود ندارد.

امیدوارم از مطالعه ی مقاله Spyware ها یا نرم افزار های جاسوسی نهایت لذت را برده باشید. از تمامی شما عزیزان درخواست می کنم محافظت از امنیت سایبری را جدی بگیرید، قبل از این که به شما از این طریق ضرری وارد شود.


درج رایگان آگهی های اینترنتی شما در هر زمینه ای و با بهترین باردهی در سایت تبلیغات رایگان سرویس دات کام.

برای معرفی و تبلیغات کسب و کار ، خدمات و محصولات خود در سایت سرویس دات کام قسمت درج آگهی رایگان را در قسمت بالا و سمت چپ سایت مراجعه فرمایید و آگهی خود را ثبت نمایید . ( تبلیغات رایگان و درج آگهی رایگان در سایت سرویس دات کام )

 

 

مطالب مرتبط :

شهادت حضرت فاطمه زهرا + پیام تسلیت

عوارض و تاثیرات بیهوشی

ثبت نام خودرو در سایت سایپا

مسابقه رئالیتی شوی جوکر

رنگ سال 2022 very peri

گرم کردن خودرو در سرما

روش های افزایش آنتن وای فای

عجیب ترین هتل های صخره ای

همه چیز درباره مدیتیشن