دلایل ریزش مو

دلایل ریزش مو

دلایل ریزش مو

دلایل ریزش مو در جوانی

همانطور که می‌دانید امروزه جوانها موهای سر خود را زود از دست می‌دهندحالا دلایل ریزش مو چیه؟ پژوهش‌های نو نشان می‌دهد که چینی‌ها در دهه بیست زندگی خود در حالا کچل شدن هستند و این خیلی زودتر از نسل قبلی آنان میباشد.

این آمار از راه بررسی‌های انجام شده روی 4000 دانشجوی دانشگاه پکن به دست آمد، ولی محققان می‌گویند 60 درصد از این افراد برنا گزارش کردند که در حالا از دست دادن حجم قابل توجهی از موهای خود هستند.

در واقع 25 درصد از این افراد گفتند که خودشان این موضوع را نمی‌دانستند تا زمانیکه اطرافیان و دوستان به کم شدن موهای آنان اشاره کردند. 40 درصد هم گفتند که نسبت به عقب رفتن خط رویش موهای خود نسبتا آگاه بوده‌اند.

هم چنین پژوهشگران اعلام کردند که دانشجویان رشته‌های ریاضی و مهندسی خودروهای موتوری کمترین ریزش مو را گزارش کردند.

به طور کلی انتظار داریم ریزش مو پدیده خاص سنین بالاتر باشد، ولی آمار در ایالات متحده آمریکا نشان میدهد که تعداد زیادی از جوان‌ها، در حالا از دست دادن موهای خود هستند.

دلایل ریزش مو

این روزها هم زنان و هم مردان 18 ساله برای برطرف نمودن مشکل ریزش موهای خود به دکتر متخصص مراجعه می‌کنند و نگران کم پشت شدن و عقب رفتن خط رویش موهای خود هستند.

از مهم‌ترین دلایل ریزش مو می‌توان به تغییرات هورمونی، بیماریهای خود ایمنی، اختلالات تیروئیدی و استرس در مردان و زنان برنا اشاره نمود. البته تغذیه هم تاثیر چشمگیری بر سلامت موها دارد.

رواج رژیم‌های گیاهخواری هم می‌تواند توجیه کننده ریزش مو در میان جوانان باشد. تحقیقی که در سال گذشته انجام شد، نشان‌دهنده ی این میباشد که کاهش شدید مصرف پروتئین و کمبود روی، ویتامین D و سایر مواد مغذی می‌تواند تاثیر منفی بر رشد مو داشته باشد.

استرس هم می‌تواند چرخه رشد مو را تحت تاثیر قرار دهد. معمولا موها رشد می‌کنند، بعدا رشدشان متوقف شده و در نهایت می‌ریزند. این مراحل «آناژن»، «کاتاژن»، «تلوژن» و «اکسوژن» نام دارند.

در واقع آناژن (مرحله رشد) پوست سر انسان 2 تا 6 سال طول می‌کشد. بعد از مرحله رشد، مو وارد مرحله کوتاه مدت کاتاژن (چند روز) شده و فولیکول مو تا حدودی کوچک می‌شود.

بعدا مو وارد مرحله تلوژن می‌شود و ثابت باقی می‌ماند. در نهایت هم مو وارد مرحله اکسوژن شده و طی این مرحله می‌ریزد. این پروسه‌ای مداوم بوده و طبیعی میباشد که یک فرد معمولی هر روز 50 تا 100 تار موی خود را از دست بدهد.

به گفته پزشکان و کارشناسان، استرس عامل قابل توجهی در ریزش موی جوان‌هاست. استرس می‌تواند پروسه رشد مو را مختل کرده و خیلی قبل از موعد آن را از مرحله رشد خارج بکند.

این اتفاق باعث می‌شود مقدار زیادی از موها بریزند. ریزش موی ناشی از استرس روی موش‌ها آزمایش شد.

موش‌ها در معرض صدای بلند قرار گرفتند و استرس باعث شده بود که موهای این موش‌ها زودتر وارد مرحله کاتاژن شود.

دلایل ریزش مو

مطالعه دیگری هم روی میمون‌ها گونه گرفت که احتمال ریزش مو در آنان با زیاد شدن سطح کورتیزول ارتباط مستقیم داشت. هم چنین پژوهش‌ها نشان می‌دهد که سن و استرس هم با هم دارای ارتباط هستند.

جوان‌ها می‌گویند که در وقت استرس، احساس تنهایی و انزوا می‌کنند در حالیکه داشتن چهار یا پنج یار صمیمی که با آنان راحت باشند و دغدغه‌های ذهنی خود را قبل آنان مطرح کنند، می‌تواند استرس را کاهش بدهد.

طبق یافته محققان، نسل X (افرادی که بعد از جنگ جهانی دوم به دنیا آمدند) و نسل برنا نسبت به نسل‌های قدیمی‌تر بیش استرس دارند و به پیشنهاد می‌رسد در غلبه بر این استرس‌ها هم چندان موفق نیستند.

البته به گفته کارشناسان عادات آرایش و بهداشت مو هم می‌تواند منجر به ریزش مو شود. استفاده فراوان از رنگ مو و سشوار کشیدن‌های مکرر می‌تواند آسیب جدی به مو بزند. وزن و فشار ناشی از اکستنشن مو هم می‌تواند فولیکول‌های مو را ضعیف کرده و موجب ریزش موی بیش شود.

سرویس دات کام آماده خدمات رسانی در زمینه های درج آگهی رایگان، نیازمندی های رایگان، تبلیغات اینترنتی رایگان و … به شما عزیزان می باشد.

———————————————————–

مطالب مرتبط: