مضرات بازی های کامپیوتری

مضرات بازی های کامپیوتری

مضرات بازی های کامپیوتری : 

۱- مشکلات بینایی

نگاه‌کردن و خیره‌شدن بیشتر از حد به هر نوع صفحه تصویری، باعث بروز مشکلات چشمی می‌شود. کسانی که بیشتر از حد بازی‌های رایانه‌ای انجام می‌دهند، هم از این قاعده مستثنی نیستند و دردهای چشمی بیشتری آنان را تهدید می‌کند، خصوصا این که چشم نفر نزدیک بین هم باشد. خیره شدن به صفحه تصاویر سفیدرنگ برای چشم زیاد مضر میباشد، خصوصاً این که هنگامی فرد به صفحه نمایش خیره می‌شود پلک هم نمی‌زند و همین مسأله باعث خشک‌شدن چشم می‌شود.

یکی از بیماری‌های چشمی رایج برای علاقمندان به بازی‌های رایانه‌ای، چشم‌های قهرمان گپتار نام دارد. در این بیماری امکان دارد ساعت‌ها از بازی‌کردن گذشته باشد ولی چشم هنوز درگیر تصاویری میباشد که ساعت‌ها به آن خیره شده و آنان را می‌بیند.

مضرات بازی های کامپیوتری
۲- انگشت نینتندو

بیماری انگشت نینتندو به نام «نینتن دینیتیس» هم شناخته شده‌است. در بازی رایانه‌ای «وی اسپرت» فرد دو دسته حرکتی در دست می‌گیرد و می‌بایست تعادل خود را مثل شکلی که در بازی می‌بیند، حفظ بکند. این حفظ تعادل که شکل‌های گوناگونی دارد به زانوها و ستون فقرات آسیب جدی وارد می‌کند و حتی گاهی اوقات به دلیل این که فرد تعادل خود را از دست می‌دهد و به زمین می‌افتد، در قسمت‌هایی از بدنش دچار شکستگی می‌شود. مبتلایان به این بیماری پس از مدتی بازی پی در پی، دست و مچ دست‌هایشان آغاز به درد گرفتن می‌کند. در این بیماری انگشت‌های فرد متورم می‌شود و درد می‌گیرد.

۳- رفتارهای خشونت‌بار و مشکلات ذهنی (مضرات بازی های کامپیوتری)

مطالعات نشان می‌دهد کسانی که بیشتر از اندازه بازی‌های رایانه‌ای انجام می‌دهند همیشه نگران‌تر و افسرده‌تر از انسان‌های دیگر هستند. معمولاً کودکان بیش در خطر رفتارهای خشونت بار اجتماعی هستند و حتی خطر اعتیاد هم در آنان وجود دارد.

از جمله نشانه‌های بیماری‌های رفتاری در شخصی که بیشتر از حد بازی رایانه‌ای انجام می‌دهد، نگرانی بیشتر از حد، عصبانیت‌های بی‌دلیل و ترس‌های اجتماعی میباشد. هم چنین کودکانی که بازی‌های خشونت‌آمیز را مدام تکرار می‌کنند، تصورات خیالی خشونت‌باری دارند و رفتارهای تهاجمی بیشتری از خود نشان می‌دهند.

۴- کاهش و زیاد شدن وزن نامعقول، اعتیاد

بسیاری تصور می‌کنند که فقط کسانی معتاد هستند که مواد اعتیادآور مصرف می‌کنند، ولی با تحقیقاتی که روانشناسان انجام داده‌اند مشخص شده بازی‌های رایانه‌ای هم اعتیادآور میباشد.

به گفته محققان، خطر اعتیاد نوجوان‌ها و جوان‌هایی که به بازی رایانه‌ای روی می‌آورند، بیش از بقیه افراد میباشد و بازی‌های رایانه‌ای دقیقاً مثل شرط‌بندی‌هایی که بسیاری از افراد دچار آن هستند نفر را وابسته به خود می‌کند.
از نشان‌های اعتیاد به بازی‌های رایانه‌ای از دست‌دادن وزن یا چاق‌شدن بیشتر از حد، کاهش روابط اجتماعی، توجه نکردن به بهداشت شخصی و اختلال در خواب فرد میباشد.

مضرات بازی های کامپیوتری
۵- مرگ

کسانی که به بازی‌های رایانه‌ای اعتیاد دارند ساعت‌ها زمان خود را صرف بازی می‌کنند، بدون این که متوجه شوند چقدر وقت گذشته میباشد. سال ۲۰۰۷ برنا ۲۸ ساله‌ای اهل کره جنوبی پس از این که ساعت‌ها در یک کافی نت مشغول بازی بود بیهوش شد.

پس از انتقال وی به بیمارستان و به هوش‌آمدن برنا ۲۸ ساله، او به دکتر معالج خود گفت که ۷۲ ساعت پایان در حالا بازی بوده و در این مدت غذای زیاد کمی خورده، به حمام نرفته و استراحت کافی نداشته است. به گفته پزشکان، اعتیاد شدید به بازی‌های رایانه‌ای امکان دارد مرگبار باشد.

۶- سندروم تونل کارپال (مضرات بازی های کامپیوتری)

سندرم تونل کارپال زمانی ظهور می‌کند که اعصاب اصلی بین دست و ساعد تحت فشار قرار می‌گیرد. این فشار زمانی اتفاق می‌افتد که تونل کارپال یعنی قسمتی از مچ که اعصاب اصلی و تاندون‌ها از آن جا می‌گذرد، متورم می‌شود.

کسانی که بیشتر از حد بازی‌های رایانه‌ای انجام می‌دهند، در خطر ابتلا به این سندروم قرار دارند و تنها نشانه فیزیکی ابتلا به این بیماری، اعتیاد به بازی‌های رایانه‌ای میباشد. البته استفاده بیشتر از حد از موس رایانه هم امکان دارد باعث درست کردن حساسیت و تورم تونل کارپال شود .

———————————————————-
مطالب مرتبط: