نقش و کارکرد تبلیغات چیست؟

نقش و کارکرد تبلیغات چیست؟

نقش و کارکرد تبلیغات چیست؟  در دنیای امروز، تبلیغات به عنوان یک هنر و اثر هنری مورد توجه قرار می‌گیرد، اما در عین حال، هدف اصلی آن همچنان افزایش فروش و جذب مخاطبان است. بسیاری از نویسندگان آگهی و کارگردانان هنری می‌توانند این واقعیت را به خوبی درک کنند و به صداقت اعتراف می‌کنند که هدف اصلی تبلیغات، بیشتر به دستیابی به اهداف تجاری مربوط می‌شود تا به خلق یک اثر هنری.

یکی از مثال‌هایی که شما ارائه دادید، نشان می‌دهد که حتی تبلیغاتی که به عنوان برترین آگهی سال شناخته می‌شود، ممکن است به دلیل عدم تاثیرگذاری در فروش، برای کسب‌وکار مخرب باشد. این واقعیت نشان می‌دهد که تنها ایجاد یک آگهی خلاقانه و هنری، کافی نیست، بلکه باید به دقت به هدف نهایی تبلیغات یعنی افزایش فروش توجه کرد.

آیا می‌توان ادعا کرد که تبلیغات نیسان بی‌اثر بوده‌اند؟ شاید نه به طور کلی. اما واقعیت این است که تبلیغات موفق باید نه تنها خلاقانه باشند، بلکه باید بتوانند مخاطبان را به اقدام و خرید ترغیب کنند. در این مورد، اگرچه تبلیغات نیسان ممکن است شهرت آژانس تبلیغاتی را در حالی که هنوز سفارشات دریافت می‌کند، آسیب نرسانده باشد، اما همچنان نتوانسته است به اندازه کافی مؤثر برای افزایش فروش نیسان باشد. این نشان می‌دهد که در ارزیابی تبلیغات، عواقب واقعی و مستقیم آن بر فروش و تجارت باید در نظر گرفته شود، نه فقط جلب توجه و شهرت.

نقش و کارکرد تبلیغات چیست؟

بررسی اهمیت اعتبار و واقعیت در جذب توجه و ارتباط با مخاطبان

به نظر می‌رسد که در برخی صنایع، اعتبار و شهرت بسیار حیاتی است و اغلب این شهرت به‌دست آوردن جوایز معتبر و یا منتشر شدن کتب و مقالات است. در واقع، مانند وکلا که به عنوان اثر گذاشته شده دفاعیات خود را به‌نمایش می‌گذارند، مدرسان دانشگاه نیز معتقدند که منتشر شدن اثرهای علمی آن‌ها برای شناخته شدن و اعتبار اکادمیک بسیار مهم است.

در همین راستا، آژانس‌های تبلیغاتی نیز به دنبال جلب توجه و شهرت هستند، و این ممکن است منجر به ایجاد طرح‌ها و آگهی‌هایی شود که هدفشان فقط شرکت در مسابقات و جذب توجه است، حتی اگر این طرح‌ها به نحوه‌ای واقعیت نمایی نداشته باشند.

با این حال، از آنجایی که مسابقات تبلیغاتی برای توقف هجوم طرح‌های تقلبی در حال برگزاری هستند، آژانس‌های تبلیغاتی نیز باید به دقت به این موضوع توجه کنند و طرح‌های معتبر و واقعی ارائه دهند. زیرا تبلیغات موثر نه تنها برای جلب توجه و شهرت، بلکه برای ایجاد ارتباط معنی‌دار و افزایش فروش تأثیرگذار است.

در نهایت، این مهم است که تبلیغات به عنوان یک ابزار برای ارتباط با مخاطبان استفاده شود و به جای ایجاد طرح‌های تقلبی، باید به ایجاد آگهی‌هایی که احساسات و ارزش‌های مشتریان را درک کنند و آن‌ها را به اقدام ترغیب کنند، تمرکز شود.

در زمینه این موضوع مطرح شده، می‌توان گفت که تبلیغات در حالی که باید به معرفی و ترویج محصول متمرکز باشد، بیشتر به شهرت و آگاهی از تبلیغات خود تمایل دارد. این رویکرد، از دیدگاه مدیر هنری DDB آمریکا، به ایجاد یک “ارزش گفتگو” می‌پردازد.

به طور مثال، تبلیغات باید به گونه‌ای طراحی شوند که عبارات و ایده‌های آنها توسط مردم در مکان‌های مختلف مانند محل کار، مهمانی‌ها و بحث‌های روزمره مورد استفاده قرار گیرند. اصلی‌ترین هدف از تبلیغات، ایجاد فضایی است که مردم بتوانند در آن به گفتگو و بحث درباره محصول یا خدمات مورد تبلیغاتی بپردازند، نه فقط انتشار آن تبلیغات.

برای راه‌اندازی یک برنامه تبلیغاتی موفق، نیاز به بیشتر از ایجاد “ارزش گفتگو” است. باید با نگاه‌ها و انتظارات منفی مخاطبان روبرو شده و آنها را ترغیب به مشارکت در گفتگو کرد.

یکی از دلایل اصلی عدم موفقیت تبلیغات امروزی، کاهش اعتماد به تأثیرگذاری آن است. این باعث می‌شود که شرکت‌ها به جای سرمایه‌گذاری در تبلیغات، به فعالیت‌های جانبی و پروموشن متمرکز شوند.

در حال حاضر، مشتریان آژانس‌های تبلیغاتی به دنبال راهکارهایی جدید برای تبلیغات هستند که غیر از رسانه‌های سنتی مانند چاپ، رادیو و تلویزیون باشند. یکی از رویکردهای محبوب این روزها، استفاده از بالن‌های تبلیغاتی است.

بنابراین، برای ثبت آگهی رایگان و دسترسی به هزاران کاربر علاقه‌مند، می‌توانید به وب‌سایت سرویس دات کام مراجعه کنید. این اقدام می‌تواند از جمله راهکارهایی باشد که شرکت‌ها در جهت جلب توجه و ایجاد “ارزش گفتگو” از آن استفاده می‌کنند.

——————————————————————-

مطالب مرتبط: