نقش و کارکرد تبلیغات چیست؟

نقش و کارکرد تبلیغات چیست؟

نقش و کارکرد تبلیغات چیست؟ حالا که با دلایل ناکارآمدی امروزی تبلیغات آشنا شدیم کارکرد تبلیغات را در دنیای امروز بررسی میکنیم. هنگامی از یک نویسنده آگهی تبلیغاتی با یک کارگردان هنری بپرسید که آیا تبلیغات ابزاری میباشد برای زیاد شدن ده درصدی فروش، یا گرفتن جایزه شیر طلایی، آنان با صداقت جایزه شیر طلایی را انتخاب می کنند. به همین نسبت، مصرف کنندگان هم به تبلیغات بیش به عنوان یک اثر هنری نگاه می کنند تا یک شیوه برقراری ارتباط.

به طور مثال، نگاهی بکار نمود نیسان و رقبایش در ۱۹۹۶م نشان میدهد، آگهی استفاده شده در آن سال برای نیسان (آگهی اسباب بازی نیسان ) جز برترین آگهی سال شناخته شد، و در فستیوال سراسری خودرو زیاد خوب شد.

ولی فروش نیسان ۳ درصد کاهش یافت. این جمله عنوان سرمقاله “وال استریت ژورنال” همان سال بود: “آگهی تبلیغاتی نیسان در همه مکان بجز در نمایشگاه های فروش خودرو پیروزبود“. شرکت نیسان در نهایت مجبور شد ۴۵۰ کارمند عالی (حدود ۱۸ درصد از کل کارمندان رده بالای شرکت) را اخراج بکند.

رئیس شرکت تحت فشارهای ناشی از این امر ناچار به ترک کشور شد و به صنایع عمومی منتقل شد. در حالی که به شهرت آژانس تبلیغاتی نیسان خدشه ای وارد نشده و همچنان در حال گرفتن سفارشات گران هزینه هستند، و به هیچ وجه هم ناموفق بودن تبیلغات نیسان را نمی پذیرند. آقای کلود، ادعای بی اثر بودن تبلیغات نیسان را اینگونه رد می کند:”من طراح اتومبیل نبودم، ولی آقای کلود به فروش آن هم کمکی نکردید.

نقش و کارکرد تبلیغات چیست؟

این مهم مثل این میباشد که یک وکیل بگوید: “مهم نیست که موکل من در دادگاه پیروز نشد، در عوض دفاعیه من زیاد عالی بود!”(ریس)

اگر شما استاد دانشگاه هستید، میدانید که برای شناخته شدن و اعتبار، میبایست اثری از شما چاپ شود. به عبارت دیگر، یا یک کتاب چاپ کن، یا از صحنه محو شو و اگر یک مدیر هنری هستید، اعتبار در بردن جایزه میباشد.(نقش و کارکرد تبلیغات چیست؟)

فشار روانی برای بردن جوایز به حدی فراوان میباشد که بعضی از آژانس های تبلیغاتی، گاه طرح هایی را تنها برای شرکت در مسابقات ارائه می بدهند.این آگهی های تقلبی، مسئولان مسابقات تبلیغاتی در سراسر جهان را دچار مشکل کرده میباشد.

اخیرا مقاله ای در وال استریت با این تیتر به چاپ رسیده است: مسابقات تبلیغاتی برای متوقف نمودن هجوم طرحهای تقلبی وارد عمل میشوند (اریس. ۱۳۸۶) آژانس تبلیغاتی DDBعقیده دارد که: سریع ترین راه برای اینکه یک نام تبلیغاتی معروف شود، این میباشد که آگهی آن معروف شود. هنگامی در سراسر دنیا، شعار تبلیغاتی شما سر زبان ها بیفتد، مردم با احساس بهتری محصول شما را امتحان خواهند نمود.

توجه نمایید که چطور تأکید روی محصول به تأکید روی تبلیغات آن تبدیل شده میباشد. در حالی که هدف تبلیغات محصول میباشد نه آگهی آن طبق پیشنهاد مدیر هنری DDB آمریکا، کاربرد تبلیغات، بوجود آوردن “ارزش گفتگو” میباشد.

هدف این میباشد که آگهی هایی ساخته شوند که مردم در محل کار، مهمانی ها و تیره، جمله های کلیدی آن را به کار ببرند. هدف تبلیغات سنتی به شهرت رساندن محصول نیست، بلکه به شهرت رساندن آگهی میباشد.

برای برپایی یک برنامه موفق تبلیغاتی، نیاز به چیزی بیشتر از ارزش گفتگو میباشد، و میبایست با برداشت های منفی در ذهن مخاطب مواجه شود.

یکی از دلایل ناکارآمدی امروزی تبلیغات و شکت برنامه تبلیغاتی، اعتماد بی چون و چرا به اثرگذاری آن میباشد. این اعتماد باعث میشود که هرجا بازاریابی به مشکل برخورد، راه حل پیشنهادی، زیاد شدن تبلیغات باشد.

افراط در ادعا و حجم بیشتر از حد گسترده تبلیغات، عملا باعث تنزل و کاهش تأثیر میشود.درست کردن اعتماد، نکته اساسی در تبیلغات میباشد. هرقدر تبلیغات خلاقانه و نوآورانه باشد، و هرقدر رسانه تبیلغاتی درست انتخاب شده باشد، ولی تا نتواند اعتماد مخاطب را جلب بکند، عملا کاری از قبل نبرده میباشد. (ریس. ۱۳۸۶)

نشانه دیگر دال بر مشکلات عظیم در حرفه تبلیغات، روی آوردن شرکتها از سرمایه گذاری برای تبلیغات به سرمایه گذاری جهت فعالیتهای جانبی و پروموشن (چه در معاملات کلی و چه برای مصرف کنندگان جز) میباشد.

نشانه دیگر وجود مشکل در تبلیغات و دلایل ناکارآمدی امروزی تبلیغات، توجه بیشتر از قبل آن ها به رسانه های جایگزین میباشد.
امروزه مشتریان آژانس های تبلیغاتی به دنبال راه هایی غیر از چاپ، انتشار یا تبلیغات رادیویی و تلویزیونی هستند، و شیوه های جالب و تا حدی برای صرف پول های تبلیغاتی شان صرف می کنند.(نقش و کارکرد تبلیغات چیست؟)

یکی از این شیوه های محبوب، بالن های تبلیغاتی میباشد.
مجله تایم در این باره چنین می نویسد: تبلیغات معروف به محیطی، رشدی انفجاری یافته میباشد و در ادامه چنین می نویسد: امروزه شرکت ها هرچه بیش از تبلیغ در رسانه های عمومی اجتناب می ورزند، و قصد دارند مشتریانی را که از فراوانی اینگونه تبلیغات دلزده شده اند، در محیط کاری، خرید یا تفریحی شان شکار کنند.

با درج آگهی رایگان در سایت سرویس دات کام آگهی شما به تماشای هزاران کاربر قرار می گیرد.

جهت ثبت آگهی رایگان به سایت سرویس دات کام مراجعه نمایید.

——————————————————————-

مطالب مرتبط: