چطور یک شعار تبلیغاتی فوق‌العاده بنویسیم؟

چطور یک شعار تبلیغاتی فوق‌العاده بنویسیم؟

چطور یک شعار تبلیغاتی فوق‌العاده بنویسیم؟سیاه پوستان آمریکا (African American) یکی از نژادهای مردمی جامعه ایالات متحده آمریکا هستند.

با این که این کاکاسیاه‌ها در سال 1858 رسما به عنوان شهروندان آمریکا شناخته شدند، ولی همچنان برده‌هایی بدبخت هستند که نبایستی جایگاهی در میان آمریکایی‌های واقعی داشته باشند. آنان از خانواده‌هایی بی اصالت هستند. چه کسی به یک مشت سیاه بدبخت اهمیت می‌دهد؟ انسان‌های بی‌‌رگ و ریشه…

آیا از خواندن این جملات مشمئز شدید؟ غمگین نگردید. خوشبختانه امروزه افکار نژادپرستانه درمورد سیاهپوستان تا حد زیادی نابود شده میباشد. ولی این نابودی به آسانی اتفاق نیفتاده میباشد. سیاهپوستان بسیاری برای آزادی، مبارزه کرده‌ و کشته شده‌اند. آنان یک جریان را بوجود آوردند. در این جریان با هم متحد شدند و با اتحادشان جهان را تغییر دادند. چه چیزی آنان را به هم نزدیک کرد؟ یک درد. چه چیزی آنان را هم‌صدا کرد؟ یک شعار!

شعار (Motto) چیست؟ (چطور یک شعار تبلیغاتی فوق‌العاده بنویسیم؟)

شعار یا همان(Motto) عبارتی چند کلمه‌ای میباشد که برای بیان نظرهای جمعی به وسیله یک گروه ساخته می‌شود. این عبارت می‌تواند درمورد یک مفهوم، جریان، سیاست، سازمان و… باشد و ویژگی‌های آن را بیان بکند. شعار همچون نشان و علامت یک گروه میباشد و بواسطه آن افراد گروه، یکدیگر را شناسایی می‌کنند.

سیاهپوستان با شعار آزادی همین الان! (!Freedom Now) در مقابل جامعه نژاد پرست امریکا قرار گرفتند. مفهوم شعار دادن تنها به راهپیمایی‌ها و تظاهرات محدود نمی‌شود و زیاد فراتر می‌رود. امروز در پله برقی مترو انقلاب بودم و جلویم یک دختر چادری ایساده بودکه روی کیفش یک پیکسل داشت با مضمون I Love Hijab . شعار، گرایش و علاقمندی‌های افراد را بیان می‌کند و به دیگران نشان می‌دهد که آنان به چه گروهی تعلق دارند.

شعار برند (Slogan) چیست؟

در گذشته پیش از آغاز جنگ، مبارزان با نعره کشیدن روحیه جنگجویی خودشان را به دشمنان نشان می‌دادند. به این نعره‌ها اسلوگان (Slogan) می‌گفتند. به‌ مرور وقت این کلمه وارد تبلیغات شد. شعار تبلیغاتی یا همان Slogan یک عبارت تبلیغاتی میباشد که یک سازمان یا محصول را معرفی می‌کند و ویـژگی‌ها و مزیـت‌های آن را توضیح می‌دهد. این عبارت معمولا در کلیه تبلیـغات سازمان تکرار می‌شود و در ذهـن مخاطـب می‌ماند.

شعار تبلیغاتی یکی از اضلاع مثلث هویت برند (لوگو، نام تجاری و شعار) میباشد و امروز تقریبا در پایان برندهای دنیا دیده می‌شود. شعار تبلیغاتی عکس برند (Brand Image) را توسعه میدهد و آن را به مخاطب می‌شناساند. یک شعار تبلیغاتی حساب شده، برند شما را در ذهن مصرف‌کننده متمایز می‌کند. همانطور که داشتن لوگو و نام تجاری برای یک شرکت حیاتی میباشد، شعار تبلیغاتی هم برای آنان معجزه می‌کند.

لوگو، معرفی تصویری یک برند میباشد و شعار، معرفی کلامی. مردم شاید نتوانند لوگوی شما را ترسیم کنند، ولی می‌توانند شعار شما را به خاطر بسپارند! بخاطر سپردن شعار تبلیغاتی راحت میباشد و بیش در ذهن مشتری می‌ماند. چرا شعار تبلیغاتی می‌سازیم؟ چون می‌خواهیم پیام اصلی شرکت را در ذهن مشتری حک کنیم. طوری که اگر حتی همه‌ی تبلیغاتمان را هم فراموش نمود، شعارمان را از یاد نبرد!

چرا با نداشتن شعار تبلیغاتی ورشکست می‌شویم؟

همانطور که گفتم شعار تبلیغاتی، همچون لوگو و نام تجاری، یک چیز خیلی حیاتی برای بقای برند شما است. ولی چرا؟ اگر یک نگاه به موبایلتان بیندازید متوجه می‌شوید. روزانه چند پیام در تلگرام دریافت می‌کنید؟ در واتساپ چطور؟ چند پست در اینستاگرام می‌بینید؟

پیامک تبلیغاتی هم که غیر قابل انکار میباشد. میبایست قبول کنیم امروز در دنیایی زندگی می‌کنیم که با سرعت نور و از همه مکان مورد بمباران اطلاعات قرار می‌گیریم. وب‌سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی، تلویزیون و… ما را متقاعد می‌کنند که انگار در حالا غرق شدن در گرداب اطلاعات هستیم. حال در این شلوغی، آن برندی گوی رقابت را از دیگران می‌رباید که زحمت ما را کم کند و تنها با یک جمله به هدف بزند. نقش خیره‌کننده شعار تبلیغاتی در رشد کسب و کارها این جا مشخص می‌شود. یک شعار یا یک شعر تبلیغاتی در شلوغی به راحتی به ذهن سپرده می‌شود و مردم تا سال‌ها آن را به خاطر می‌آورند. میکا میکا میکا…میکای شوکوپارس!

به دو دلیل نیاز میباشد که هر چه سریع‌تر به فکر یک شعار تبلیغاتی منحصر به فرد برای برندتان باشید: (چطور یک شعار تبلیغاتی فوق‌العاده بنویسیم؟)

داشتن شعار تبلیغاتی، باعث ادامه پیدا نمودن برنامه‌های تبلیغاتی در یک کمپین تبلیغاتی می‌شود.
شعار تبلیغاتی به شکل یک عبارت قابل باور، قابل تکرار و به یادماندنی درمی‌آید و موجب گسترش عکس برند می‌شود.
شعار تبلیغاتی باعث بوجود آمدن تبلیغات دهان به دهان، بازاریابی ویروسی و تبلیغات مشتریان وفادار می‌شود.
ویژگی‌های یک محصول در عبارتی کوتاه و جذاب، سریع‌تر به خاطر سپرده شود.
شعار تبلیغاتی پسندیده باعث می‌شود که انتظارات از ما بر مبنای صحیحی شکل گیرد.
شعار می تواند برای مدیر و کارمندان همچون یک چشم‌انداز باشد تا مسیر را فراموش نکنند.

شعار تبلیغاتی میان برند، رسانه و مخاطب یک ارتباط صحیح برقرار می‌کند.
شعار می تواند کاستی‌ها و کمبود تبلیغات را جبران کند.
شعار تبلیغاتی مشخص می‌کند که مشتری تا چه حد در سازمان شما مهم است و شما تا چه حد مشتری‌مدار هستید.
شعار تبلیغاتی مشخص می‌کند که چشم‌انداز شما برای ارائه محصول های و خدمات تا چه حد گسترده است؟
شعار حرفه ای می تواند محصول را در میان محصول های مشابه دیگر متمایز نماید.


مطالب مرتبط: