چگونه با ایمیل تبلیغات کنیم؟

چگونه با ایمیل تبلیغات کنیم؟

چگونه با ایمیل تبلیغات کنیم؟

مرحله‌ی اول: کسب اجازه

تبلیغات ایمیلی – اجازه بگیرید

قطعا هیچ کمپین تبلیغات ایمیلی نبایستی بدون کسب اجازه از مخاطبان شروع شود. پس در مرحله‌ی ابتدا فهرستی زیاد بزرگ از ایمیل‌ها بسازید. راه‌های متفاوتی برای تهیه‌ی این فهرست وجود دارد.

برخی ترجیح می‌دهند وعده‌ی هدیه‌ای رایگان دهند، در صورتی که اکثر شرکت‌ها، از افراد و شرکت‌های دیگر می‌خواهند ایمیل‌شان را در اختیار آنها قرار بدهند تا بتوانند خبرنامه‌ی خود را برایشان بفرستند و محصول های نو را به آنان معرفی کنند.

نمی‌توان گفت کدام روش صحیح و کدام نادرست میباشد. ولی در هر گونه میبایست دلیل واضحی برای دریافت ایمیل مخاطبان ارائه بدهید. خلاقیت در این بخش مهم میباشد. قبل از درخواست ایمیل به پرسش‌های احتمالی ذیل جواب دهید:

اگر ایمیلم را بدهم چه به‌دست می‌آورم؟
آیا قرار میباشد برای من اسپم یا هرزنامه بفرستید؟
هر چند زمان یک بار ایمیل می‌فرستید؟
اگه ایمیلم را بدهم به من تخفیف می‌دهید؟
آیا نخستین نمونه از محصول نو را برای من می‌فرستید؟
آیا حراج‌ها و پیشنهادات را برایم می‌فرستید یا مطلب بی‌فایده؟

اگر می‌خواهید در مرحله‌ی ابتدا موفق باشید، میبایست به این پرسش‌ها جواب دهید. اگر در فرم خود صرفا بنویسید «ایمیل خود را وارد کنید» یا «برای کسب اطلاعات بیش، ایمیل خود را وارد کنید» به‌هیچ‌وجه کافی نیست و هیجان و علاقه‌ای در مشتری درست کردن نمی‌کند.

میبایست «فراخوانی برای اقدام» (Call to Action) را واضح و دقیق طراحی نمایید. به مشتری بگویید چه موقع (چه روزهایی) از شما ایمیل دریافت می‌کند. به این ترتیب همه چیز دقیق‌تر، مؤثرتر و حرفه‌ای‌تر میباشد.

تجربه‌ی من می‌گوید پیشنهاداتی که نفر من را ترغیب کرده تا ایمیلم را جایی وارد کنم، شامل موارد ذیل می‌شود:

چگونه با ایمیل تبلیغات کنیم؟
مجموعه‌ی ایمیل‌ها (مثلا یک مقاله ۲۰ مورد دارد که برای خواندن موارد ۱۳ به بعد میبایست ثبت‌نام کنید)؛
امکان دانلود رایگان؛
بهره‌مندی از کتاب الکترونیک رایگان؛
ایمیل‌های به‌روزرسانی اطلاعات (اعلام انتشار نسخه‌ی نو کتاب، یا معرفی محصول های نو و …).
آمازون از تبلیغات ایمیلی به‌خوبی استفاده می‌کند. فقط حواس‌تان باشد که با دریافت‌کنندگان ایمیل‌‌ با احترام رفتار نمایید. در مرحله‌ی دوم در این مورد بیش صحبت می‌کنیم.
حتما بخوانید: خبرنامه ایمیلی چیست و چه جایگاهی در بازاریابی دارد؟

قرار گرفتن در فهرست دوستان

اکثر مراکز فرستادن تبلیغات ایمیلی که از اعتبار و تجربه‌ی کافی برخوردارند، دقت می‌کنند تا آی اس پی‌های اصلی و بزرگ، ایمیل شما را مسدود نکنند،‌ ولی این امکان وجود ندارد که همیشه بتوانند کاری کنند ایمیل شما به جای پوشه‌ی اینباکس، از بخش اسپم یا هرزنامه سر درنیاورد.

با این که در این زمینه تا حد امکان به شما مشاوره می‌دهند، ولی اگر می‌خواهید مطمئن بشوید ایمیل‌‌تان به درستی به دست مخاطبان می‌رسد، بهتر میباشد دریافت‌کنندگان ایمیل شما را در فهرست دوستان خود قرار بدهند.

هنگامی در فهرست دوستان باشید جزء نزدیکان مخاطبان در پیشنهاد گرفته می‌شوید. برترین راه برای دستیابی به چنین هدفی این میباشد که مخاطب ایمیل شما را در دفترچه‌ی نشانی مخاطبان وارد بکند. برای این‌کار، در پایان ایمیل‌هایی که به مخاطبان‌تان می‌زنید به آنان مرحله‌به‌مرحله آموزش بدهید چطور ایمیل شما را وارد دفترچه‌ی نشانی خود کنند.

مرحله‌ی دوم: بازی با اعداد

تبلیغات ایمیلی – توضیح شرایط

با ایمیل پیگیری، به افرادی که ثبت‌نام کرده‌اند توضیح بدهید چه‌ نوع خدماتی را به چه ترتیبی به آنان ارائه می‌دهید.
تبلیغات ایمیلی با توقعات در ارتباط میباشد. فرض نمایید هدف‌تان از کمپین تبلیغات ایمیلی گرفتن اطلاعاتی از مشتری میباشد پس انتظار دارید مخاطبان‌تان به ایمیل شما جواب بدهند.

اگر هر روز ایمیل یادآوری برایشان بفرستید، در واقع به حریم‌ خصوصی آنها لطمه زده‌اید، یا اگر قول داده بودید هفته‌ای یک بار ایمیل بفرستید اما هر لحظه مطلب ها بی‌ارزش برایشان فرستادن نمایید، کمپین‌تان موفق نخواهد بود.

به‌عکس، اگر فروشگاه پرطرفداری هستید که همیشه بر سر اجناس حراجی‌تان جنگ‌و‌دعواست و به کسانی که در خبرنامه ثبت‌نام کرده‌اند قول داده‌اید هر روز فهرست کالاهای تخفیفی را برایشان می‌فرستید ولی بعد اینکار را انجام ندهید، به قول خود وفا نکرده‌اید. پس مشتری که جنس دلخواهش به فروش رفته، با عصبانیت، عضویتش در خبرنامه را لغو می‌کند.

به همین دلیل فرستادن نخستین ایمیل پیگیری در موفقیت بازاریابی ایمیلی زیاد لازم میباشد. تقریبا پایان سرویس‌های تبلیغات ایمیلی به شما امکان می‌دهند تا به‌طور خودکار پاسخی ازپیش‌تعیین‌شده برای مشتری بفرستید. استفاده از این امکان، مزایای بسیاری برای تجارت شما دارد.

هنگامی کسی در سرویس شما ثبت‌نام نمود، برنامه‌ریزی نمایید که بلافاصله به‌طور اتوماتیک برای او ایمیلی فرستادن شود که علاوه بر قدر دانی، توضیح دهد ایمیل‌های آتی در چه موردی خواهند بود و چه زمان‌هایی فرستادن می‌شوند.

اشکالی ندارد که این توضیحات مفصل باشند. توضیحات را با تیتر توضیح بدهید تا افرادی که فرصت ندارند، با خواندن سرتیترها متوجه‌ی کلیت فعالیت شما شوند. با اینکار انتظارات آنان را مدیریت کرده‌اید و متوجه می‌شوند قرار میباشد در آینده چه نوع ایمیلی و با چه کیفیتی دریافت کنند.
آمازون در ایمیل‌هایی که برای مشتری می‌فرستد یک گام فراتر گذاشته و بر اساس پیشینه‌ی فعالیت کاربران در وبسایت، برای هر کاربر ایمیل‌های مربوط به علاقه‌‌هایش می‌فرستد.

موضوع بعدی افزودن ارزش به ایمیل میباشد. سایتی مثل آمازون می‌تواند با پیشنهادات تخفیفی خود به ایمیل‌هایش ارزش مادی بدهد. اگر سایت شما فروشگاهی نیست، با فرستادن خبرنامه‌های غنی یا لینک نمودن به وبلاگ یا رسانه‌ای خاص اینکار را بکنید. هر کسب‌و‌کاری شرایط خاص خود را دارد و نمی‌توان فرمولی همگانی برای موفقیت در تبلیغات ایمیلی ارائه داد.

شرکت یا سایتی را سراغ دارید که با آغوشی باز منتظر ایمیل‌هایش باشید؟ ببینید دلیل انتظارتان چیست و تلاش نمایید در تبلیغات ایمیلی خود ارزش‌های شمابه برای مخاطبان خود درست کردن نمایید.

بیایید بررسی کنیم در ایمیل‌های محتوایی (نه تخفیفی) چه مواردی موفق و چه مواردی ناموفق محسوب می‌شوند. بدترین موقعیت این میباشد که مخاطب به خاطر نیاورد چه زمانی برای دریافت ایمیل درخواست داده بود.

اگر فرستنده دیر به دیر مطلب بفرستد، از ذهن مخاطب خارج می‌شود. یا امکان دارد فرستنده بدون کسب اجازه از گیرنده، براساس فهرست ایمیلی که به دستش رسیده، به فرستادن ایمیل بپردازد که اینکار، دور از اخلاق میباشد.

از پیشنهاد من برترین خبرنامه‌ها می‌توانند به برترین شکل ترکیبی از پیام‌ها و به‌روز‌رسانی‌ها را در کنار هم قرار بدهند، هم‌زمان از عکس‌های پسندیده استفاده می‌کنند، متون جذاب ارائه می‌دهند و پیام‌های تبلیغاتی را لابه‌لای آنان می‌گنجانند. تلاش نمایید از راه خبرنامه‌ی خود با مشتری یا خواننده ارتباطی عمیق‌تر برقرار نمایید.

از پاسخگوی خودکار استفاده نمایید. بازاریاب‌ها معمولا تنها زمانی با مخاطبان مجازی خود ارتباط برقرار می‌کنند که بخواهند محصول یا خدماتی را به آنان بفروشند، ولی اینکار به‌هیچ‌وجه صحیح نیست. این پاسخگوهای خودکار یاری می‌کنند این معضل رفع شود زیرا هرازگاهی به‌طور خودکار برای مخاطبان ایمیل‌هایی می‌فرستند.

حواس‌تان باشد از راه این پاسخگوها، ایمیل‌های پشت‌سرهم برای مخاطبان نفرستید. مثلا اگر روزی دو مرتبه ایمیل می‌فرستید، مطمئن باشید مخاطبان را کلافه کرده‌اید.

مرحله‌ی سوم: بخش‌بندی و تحلیل

تجزیه‌و‌تحلیل آمار

تبلیغات ایمیلی – تجزیه‌و‌تحلیل آمار
بررسی و تحلیل آمار در هر ابزاری که بکار می‌برید، لازم میباشد، برای مثال، آمار تحلیلی ایمیل‌ها به شما نشان می‌دهد چند شخص ایمیل شما را باز کرده‌اند. تحلیلِ سه نوع آمار اهمیت دارد:
تعداد ایمیل‌های باز شده؛
نرخ کلیک یا سی‌تی‌آر (CTR)؛
تعداد لغو اشتراک‌ها.

تعداد ایمیل‌های باز شده به شما می‌گوید تا چه اندازه توانسته‌اید با مخاطبان‌تان رابطه برقرار نمایید. اگر تعداد ایمیل‌های باز شده کم باشد پس دریافت‌کنندگان آن را به محض دیدن ایمیل‌تان، از همان صفحه‌ی اصلی پاک می‌کنند یا باز نمی‌کنند. بنابراین میبایست ارزش بیش‌تری به ایمیل‌های خود بیافزایید یا سطح توقعات مخاطبان‌ را تعدیل نمایید.

اگر سی‌تی‌آر پایین باشد، یعنی پیام شما به اندازه‌ی کافی هدفمند یا تأثیرگذار نیست. بنابراین تلاش نمایید بیش خلاق باشید.
اگر تعداد لغو اشتراک‌ها نسبت به تعداد کسانی که ثبت‌نام کرده بودند، بالاست، پس نتوانسته‌اید ارزش‌آفرینی و خلاقیت را به‌درستی به‌کار ببرید. اگر در چنین وضعیتی قرار دارید، بهتر است ببینید چه زمانی و تحت چه شرایطی تعداد لغو اشتراکات بیش میباشد تا بتوانید از این اتفاق جلوگیری نمایید.

اگر آنان بعد از دریافت یک ایمیل اتوماتیک اشتراک‌ خود را لغو می‌کنند، این نوع ایمیل را بکار نبرید. اگر بعد از دریافت تبلیغات ایمیلی، شما را ترک می‌کنند، نحوه‌ی ارائه‌ی پیشنهادات‌ را تغییر بدهید. اگر از همان لحظه‌ی اشتراک ترک‌تان می‌کنند، میبایست «فراخوان اقدام» خود را به نحو دیگری طراحی نمایید.
بررسی آمار تحلیلی نقش زیاد مهمی در تجارت دارد. از این راه می‌توانید دریابید کجای راه را اشتباه رفته‌اید و مسیرتان را اصلاح نمایید.

سایت سرویس دات کام آماده خدمات رسانی در زمینه درج آگهی رایگان می باشد. جهت درج آگهی خود به صفحه اصلی سایت مراجعه نمایید.

با ثبت آگهی رایگان، آگهی خود را به مشاهده هزاران کابر قرار دهید.

—————————————————————–

مطالب مرتبط: