آیا برنج چاق می‌کند؟

آیا برنج چاق می‌کند؟

آیا برنج چاق می‌کند؟ میبایست بدانید و توجه داشته باشید که برنج و شکم بزرگ می تواند رابطه ای داشته باشند اما زمانیکه مصرف این ماده ی غذایی پرطرفدار در جهان بدون حد و مرز ادامه پیدا بکند.

آیا برنج چاق می‌کند؟مصرف برنج سفید موجب زیاد شدن چربی شکم، ریسک دیابت نوع دوم و سندرم متابولیک میشود.

با این وجود، بیش ملل آسیایی که برنج فراوانی می خورند، درصد پایین تری از آمار چاقی و بیماری های قلبی و … را به خود اختصاص می بدهند.

هرچند مصرف برنج سفید امکان دارد خطر دیابت، اضافه وزن و یا سایر مشکلات را بالا ببرد ولی سؤال اصلی این میباشد که چقدر برنج می خورید، تغذیه شما شامل چه چیزهای دیگری میشود، و چه اندازه ورزش می نمایید .

فرهنگ های آسیایی

همانطور که می دانید فرهنگ های آسیایی باستانی قرن هاست که برنج می خورند و قاره آسیا امروزه هم حدوداً 90 درصدبرنج دنیا را مصرف میکند.

با این حالا، مصرف برنج در سایر قسمت های دنیا همچون آمریکا، اتحادیه اروپا و آفریقا هم رو به زیاد شدن میباشد. برنج سفید منبع متراکم کربوهیدرات ها بوده و پروتئین و چربی اندکی دارد.

برنج سفید را کربوهیدرات تصفیه شده ای می دانند که گلایسمی بالایی دارد یعنی فوراً بعد از خوردن، قندخون را زیاد شدن میدهد.

خوردن غذاهایی همچون برنج سفید یا نان سفید بلافاصله بعد از خوردن، قند خون را زیاد شدن می بدهند. هنگامی قند خون بالا می رود، انسولین از پانکراس ترشح میشود.

وظیفه انسولین گرفتن گلوکز از جریان خون و آوردن آن به درون سلول های بدن بمنظور انرژی یا ذخیره میباشد . اگر از تمرین و ورزشی سخت و خسته کننده برگشته اید که ساعت ها هم طول کشیده، بدن شما اندوخته گلوکز کمی دارد.

خوردن غذاهایی با گلیسمی بالا مثل برنج بعد از ورزش می تواند به زیاد شدن ذخیره گلوکز در عضلات که به آن گلیکوژن می گویند، یاری نماید .

اگر شما یک بشقاب برنج بخورید و پشت کامپیوتر بنشینید، عضلاتتان محروم از گلوکز نخواهند ماند، بلکه گلوکز وارد سلول های عضله میشوند تا ذخیره گردند و هم چنین به عنوان چربی هم انبار میشوند .

آیا برنج چاق می‌کند؟

غذاهای پرکربوهیدرات

خوردن مقادیر فراوان از غذاهای پرکربوهیدرات، ترشح انسولین را زیاد شدن میدهد. انسولین، ذخیره گلوکز و هم چنین اندوخته چربی را بیش میکند.

بنابراین، خوردن غذایی پر از کربوهیدرات های تصفیه شده که ترشح انسولین را زیاد شدن می بدهند می تواند ذخیره چربی را هم زیاد شدن دهد .

مطالعه ای که بوسیله موسسه ملی قلب و ریه انجام شد، تغذیه حدوداً 3000 مرد و زن را بررسی کرده و توزیع چربی آن ها را ارزیابی کرد.

محققان دریافتند کسانی که در روز سه وعده یا بیش از غلات سبوس دار تغذیه می کنند و کمتر از یک وعده کربوهیدرات تصفیه شده مثل برنج سفید می خورند، چربی شکمشان به اندازه چشمگیری کمتر از آن هایی میباشد که بیش از کربوهیدرات های تصفیه شده مصرف می نمایند.

به طور کلی، خوردن غلات سبوس دار به جای کربوهیدرات های تصفیه شده توصیه میشود . برای مثال، خوردن برنج قهوه ای به جای برنج سفید نظر زیاد خوبی میباشد.

پژوهشگران در این مطالعه به این نکته اشاره کردند که جایگزینی کربوهیدرات های تصفیه شده با غلات سبوس دار می تواند به تنظیم وزن و سایر مسائل مربوط به سلامتی یاری بکند .

رژیم غذایی آسیایی ها چه تفاوتی دارد؟

اگر برنج سفید ریسک چربی شکم، دیابت نوع دوم و سندرم متابولیک را زیاد شدن میدهد، پس چرا رژیم غذایی آسیایی با اینکه شامل مقدار چشمگیری برنج سفید هم هست، این سه خطر را ندارد؟

این رژیم غذایی و سبک زندگی شامل تعادل در تغذیه و دست از خوردن کشیدن به محض احساس سیری هم میشود، نه اینکه تا خرخره بخورند! یک رژیم آسیایی سنتی پر از میوه جات، سبزی جات، چای سبز و البته همراه با سبک زندگی زیاد فعال میباشد .

آیا برنج چاق می‌کند؟

آیا برنج چاق می‌کند؟

رژیم غذایی سنتی آسیایی

بله، یک رژیم غذایی سنتی آسیایی برنج سفید هم دارد، ولی سایر فاکتورهای موجود در شیوه زندگی آن ها تأثیر زیاد زیادی روی سلامتشان دارد. از زمانیکه ملل آسیایی تمایل به تغذیه غربی پیدا کرده اند، میزان چاقی، بیماری های قلبی و دیابت نوع دوم در آن ها در حالا زیاد شدن میباشد .

برنج سفید می تواند بخشی از سبک زندگی سالم باشد، مثل چیزی که در رژیم غذایی سنتی آسیایی میبینیم. با این وجود، مابقی تغذیه شما و نحوه زندگی تان تأثیر بزرگی روی سلامتتان دارد.

اگر به یکجانشینی عادت دارید، خوردن میزان زیادی از برنج و سایر کربوهیدرات های تصفیه شده، باعث میشود به بدنتان بیش از نیازش کربوهیدرات برسانید.

این اتفاق می تواند موجب زیاد شدن ریسک وزن گیری در ناحیه شکمتان شود، احتمال ابتلا به دیابت نوع دوم را بالا ببرد و حتی مبتلا به سندرم متابولیک بشوید

پروتئین و چربی

در کنار یک وعده غذایی سالم که حاوی مقدار متعادلی پروتئین و چربی میباشد، یک ظرف کوچک برنج بخورید، سبک زندگی فعال داشته باشید و وقت نشستن های تان را محدود نمایید .

اگر برنج خوردن را یار دارید و از آن لذت می برید، تلاش نمایید سایر فرم های آن را امتحان نمایید مثل برنج قهوه ای.

هم چنین پسندیده میباشد در مورد نوع برنجی که می خورید و سالم بودن منبع آن مطمئن بشوید. بعضی از انواع برنج، بیش از حد مجاز آرسنیک دارند .

صحیح همچون سایر گروههای غذایی، به جای اینکه فقط از یک نوع غله تغذیه نمایید، بهتر میباشد از انواع متنوع و گوناگون غلات سبوس دار مصرف کنید تا از بیشترین فواید آن ها برای سلامتی بهره مند بشوید .

سایت سرویس دات کام آماده خدمات رسانی در زمینه های درج آگهی رایگان ، نیازمندی های رایگان ،آگهی اینترنتی رایگان و … به شما همراهان گرامی می باشد.

با درج آگهی خود در سایت سرویس دات کام آگهی خود را به مشاهده هزاران کاربر قرار دهید.

————————————————————————————–

مطالب مرتبط: