اولین نکته موفقیت

اولین نکته موفقیت

اولین نکته موفقیت

اولین نکته موفقیت :جام جهانی 2006 تیم ملی فرانسه با شکست تیم های قدر و صاحب نام دنیا به خصوص تیم برزیل که مدافع عنوان قهرمانی بود توانست به فینال این رقابت ها برسد.

اینکار امکان پذیر نبود مگر با حضور ستاره نامدار و کاپیتان تیم ملی فرانسه، زین الدین زیدان. در 9 ژوئیه 2006 بازی فینال جام جهانی بین تیم های فرانسه و ایتالیا برگزار شد و زیدان هم به عنوان کاپیتان تیم فرانسه به میدان آمد.

این آخرین بازی زندگی ورزشی اش بود و در همان بازی و در دقیقه 7 از روی نقطه پنالتی برای فرانسه گل زد و اقتدار خود را از همان ابتدا، به رخ تیم مقابل کشید.

بعد از 90 دقیقه بازی 1-1 پایان شد و در زمان اضافه نزدیک بود زیدان با ضربه سر گل بزند که بوفون ضربه او را مهار نمود. بازی بر محور زیدان می چرخید و همه عوامل احتمال پیروزی فرانسه را قوی تر از ایتالیا نشان می داد.

در دقیقه 110 بازی و هنگامی فقط 10 دقیقه مانده بود بازی پایان شود، یکی از جنجالی ترین صحنه های تاریخ فوتبال جهان اتفاق افتاد.

در این صحنه زیدان از حرف نامربوطی که ماتراتزی بازیکن مطرح ایتالیا زد، به ناگهان خشمگین شد و با ضربه ای با سر به سینه او زد و داور مسابقه، چاره ای جز اخراج زیدان از زمین مسابقه ندید.

اخراج او باعث شد که شاکله تیم فرانسه به هم بریزد و در ضربات پنالتی و به خاطر حضور نداشتن زیدان از ایتالیا شکست بخورد و قهرمانی جام جهانی را واگذار بکند.

نخستین نکته ای که راه موفقیت تان را می گشاید

از آن وقت سوالات زیادی مطرح شده که چرا زیدان اینکار را کرد/ چرا جلوه ای از ناپختگی را نشان داد که از بازیکن مجربی مثل او که داشت آخرین بازی عمرش را انجام می داد، بعید می نمود؟

شاید این واکنش عجیب و غریب که باعث از دست رفتن قهرمانی جام جهانی شد، برای خود زیدان هم عجیب بوده باشد؛ همچنان که سال های بعد در مصاحبه هایی که انجام داد و جسته و گریخته به آن اتفاق پرداخت، این حیرت از واکنشش در آن لحظه به حرفی که ماتراتزی زد، در کلامش وجود داشت.

زیدان در آن واکنش، با چهره دیگری از وجود خودش روبرو شد که تا آن روز ندیده بود و برای خودش هم تازگی داشت. ستاره ای در سطح زیدان که افتخاری نبوده که درنوردیده باشد، ناگهان متوجه شد که خودش را آنچنان که میبایست نشناخته میباشد و این را هنگامی متوجه شد که قهرمانی جام جهانی را در آخرین بازی ملی اش از دست داد.

خودشناسی چه پیچیدگی ها و اثراتی در کامیابی ها و ناکامیابی های ما دارد که ستارگان بزرگ را هم به خاطر ناآشنایی با چند و چون آن، در سر بزنگاه گیر می اندازد و زمینگیر می کند؟

انسان را به عنوان موجودی می شناسیم که استعدادها و قابلیتهای زیاد زیادی دارد. استعدادها و قابلیت هایی از جنس مادی – معنوی و جسمی – فیزیکی. حال چه میشود که این استعدادها چندان که میبایست بروز پیدا نمی کنند و حتی در مورد ستارگان بزرگ، استعدادشان را اَبتر میکند.

اولین نکته موفقیت

پاسخ را میبایست در خودشناسی جست. خودشناسی یعنی شناخت استعدادها، گرایش ها و امکانات موجود و نهفته در ذات هر نفر و حتی امکانات و فرصت هایی که می تواند آنان را پرورش دهد و با آموزش متناسب تقویت بکند.

انسان را در برخی زمینه های مهم، با مثال الماس نتراشیده می شناسند. الماس، زمانی با ارزش و گران هزینه میشود که به خوبی و بر اساس اصول و معیارها تراشیده شود و زوایای خوبی در آن به وجود آید.

شکل دهی الماس شخصیتی انسان راهی متناسب میباشد برای شناخت و پرورش استعدادهای او در این مسیر و در وهله ابتدا میبایست شخصیت درونی و توانمندی ها و استعدادهای پنهان مان را شناسایی کنیم و بعد با توجه به ابزارهای مختلف مانند آموزش به پرورش این استعدادها بپردازیم. در مرحله بعد و برای زیاد شدن سطح شخصیتی میبایست به مسائل ظاهری و بیرونی پرداخت.

شناسایی استعدادها و ویژگی ها و شخصیت درونی شامل خشم، شادی، انگیزه، استعداد فیزیکی و … است. اما سوال اصلی بعد از خواندن این جملات و پی بردن به اهمیت خودشناسی، می تواند این باشد که راه خودشناسی واقعی چیست و چه ویژگی هایی دارد.

در جواب می توانم چند راه را نظر دهم: دریافت اطلاعات از راه بازخورد مستقیمی که از افراد و نزدیکان می گیریم و به آن بازخورد 360 درجه می گوییم.

از این جهت نام آن را 360 درجه گذاشته ایم چون ما همه اطراف را نمی بینیم و از نحوه برخوردمان با دیگران و شرایط به طور کامل آگاه نیستیم؛ پس میبایست در این زمینه هم از دیگران یاری بگیریم و در ضمن، نتایجی را که از برخوردها و تعاملات خود به دست آورده ایم بررسی کنیم.

از راه انجام تست های روانشناختی و شخصیتی هم میتوانیم به چگونگی شخصیتی که از آن برخورداریم و اینکه در کدام گروه از انسان ها قرار داریم، برسیم.

البته در پیشنهاد داشته باشید که پایان تست های شخصیتی و روانشناختی، قسمتی از اطلاعات و نوع شخصیت را در اختیار ما قرار می بدهند و زمانی، این اطلاعات مفید خواهند بود که چند تست را با هم انجام بدهیم. تنها هنگامی نتیجه صحیح و کاربردی می گیریم که مجموع این اطلاعات را به اتفاق هم تلفیق و بررسی کنیم.

یکی از دلایلی که از مثال الماس استفاده کرده ایم، این است که الماس هم مانند شخصیت شما زوایای بیشماری دارد و زمانی به اوج درخشندگی می رسد که تام زوایایش به یک میزان و در هماهنگی با هم، درخشش پایان عیار را تجربه کرده باشند.

ناگفته پیداست که شخصیت شما هم این ویژگی را دارد. زوایای بیشماری در شخصیت شما است که اگر با هم دیده و تقویت نشوند، نتایجی ناامید کننده بر جای می گذارند؛ همچنان که زیدانِ قصه ما، جنبه ای از شخصیتش را ندید و در آخرین بازی عمرش دسته گلی به آب داد که هنوز هم سوژه بحث های مدیریت فردی و روانشناسی میباشد.

به هر حالا کنترل خشم و احساسات از مهمترین مسائلی میباشد که برای یک رهبر کسب و کار یا مدیر الزامی به پیشنهاد می رسد. داشتن قدرت و نفوذ فراوان بدون کنترل، هیچ ارزشی ندارد و اگر به آن وجه توجه نشود، در اوج استعداد و توانایی، تنها فاجعه است که نتیجه نهایی را رقم میزند.

راه سرراست خودشناسی

از وجوه شخصیتی هر فرد مانند وجوه الماس یاد کردیم و از این جا می خواهیم به چرخ زندگی برسیم. چرخ زندگی همچنان که از نامش پیداست، وجوه مهم زندگی شما را در بر میگیرد و اگر در توازن با هم دیده و تقویت شود، اثر بی نظیری را که به دنبالش هستیم، بر مکان می گذارد.

در ادامه به مواردی میپردازیم که چرخ زندگی را در بر می گیرد؛ چرخی که همان وجوه شخصیت الماس گونه شماست: خانه و خانواده – زندگی اجتماعی – روابط – رشد شخصی – حرفه – امور مالی – نگرش – سلامت جسمانی. نمودار این چرخ را در ادامه می بینید:

چرخ هشتگانه مجالی به شما میدهد که به بالاترین درجه خودشناسی برسید و این در خودش، ویژگی های مثبت بنیادینی دارد که تاثیر بی چون و چرا و تحول بخشی روی زندگی ما می گذارد و فرصتی برای تغییر خود و محیط اطراف برای ما به وجود می آورد و این عامل، ما را به راز اصلی پیروزی و چیرگی می رساند؛

کسی پیروز میباشد که بداند چطور خود، دیگران و کار خود را مدیریت بکند. شناخت خود و محیط اطراف، زیرمجموعه بحث اصلی خودشناسی میباشد و در ترسیم چرخ زندگی، فایده اصلی خودش را نشان خواهد داد.

اهمیت این موضوع در درجه ای میباشد که در تشریح لزوم آن میتوان گفت:

اگر خود را بشناسید و اطرافیان را بشناسید، از نتیجه صد ها اقدام، ترس به دل راه نمی بدهید.

اگر خود را بشناسید و اطرافیان را نشناسید، به ازای هر موفقیت، طعم یک شکست را هم خواهید چشید.

اگر نه خود را بشناسید و نه اطرافیان را، در هر کاری، ناموفق هستید و شکست خواهید خورد.

فرماندهی را در میدان جنگ در پیشنهاد بگیرید که قرار میباشد نیروهایش را در جهت پیروزی راهبری بکند.

این فرد میبایست شناختی جامع از توانایی های نیروهایش داشته باشد و در ضمن میدان جنگ و جغرافیای حاکم بر آن را بشناسد و بعد ویژگی ها و توانمندی های حریف را جمع بندی بکند.

شناخت نیروهای خودی بوسیله این فرمانده را همان توانمندی درونی خودتان در پیشنهاد بگیرید، جغرافیای میدان نبرد را محیط اطرافی بدانید که قرار میباشد در آن فعالیت نمایید و حریف، همان اطرافیان تان هستند که در این مقیاس می توانند کمک گرتان برای تحقق اهداف تان باشند.

در چارچوب خودشناسی و چرخ زندگی که ترسیم کردیم، این نگاه را در زندگی خود جاری سازید و شاهراه موفقیت را بنا نمایید.

آن زمان عاملی را همیشه همراه خود دارید که اگر زیدان هم با خود داشت، در تاریخ جام جهانی، به احتمال زیاد فراوان قهرمان سال 2006 این جام، نام فرانسه ثبت می شد و نه ایتالیا.

سرویس دات کام آماده خدمات رسانی در زمینه های درج آگهی رایگان، تبلیغات رایگان اینترنتی، نیازمندی های رایگان و … به شما همراهان گرامی می باشد. با درج آگهی در سایت سرویس دات کام آگهی خود را به مشاهده هزاران کاربر قرار دهید.

——————————————————————————

مطالب مرتبط: