فال و طالع بینی

فال و طالع بینی

فال و طالع بینی

فال و طالع بینی به معنای پیشگویی گذشته، حالا و آینده اشخاص بوسیله واسطه میباشد که از سالیان دور در میان افراد جامعه رواج دارد و از اهمیت خاصی برخوردار میباشد.

فال گیری به روشهای مختلفی انجام میشود که از جمله آن ها میتوان به فال قهوه، فال قرآن و.. اشاره کرد. در این مقاله تلاش بر این کرده ایم تا شما را به طور کامل با فال و فال گیری و انواع آن آشنا کنیم. ( فال و طالع بینی )

فال چیست؟

فال چیست؟ فال و فال گیری به معنای طالع، بخت ونیز پیشگویی و سرانجام بینی اشخاص میباشد.

شگون به معنای زبان یا به دل نیک آوردن، قبل بینی خوش بینانه میباشد که از راه و روشهای نهانی یا فرا طبیعی محسوب می شود.

پیشینه ی فال و طالع بینی

فال و طالع بینی از کهن تا به امروز در میان مردم از اهمیت خاصی برخوردار میباشد که با روشهای مختلقی از جمله فال کف بینی، شانه بینی، ماسه بندی و … انجام میشود.

فال گیری نخستین بار در شهر سیپار بوسیله شخصی به نام شمس که مورد قبول و ستایش افراد آنجا قرار داشته، انجام شده می باشد.

در طی وقت در زندگی اجتماعی و سیاسی یونانیان قبل ‌گویی و تفأل نقش مؤثری داشته می باشد.

یونانیان درباره هر موضوعی که درمورد اراده خداوند می دانستند با علائم مختلفی به فال گیری می پرداخته اند، وسایل فال گیری آن ها شامل غرّش رعد و برق، پرواز پرندگان، صدا نمودن گوش و عطسه بوده میباشد.

بعد ها در میان ایرانیان گونه ‌های فال و فال‌ گیری رواج پیدا نموده می باشد.( فال و طالع بینی )

از جمله نمونه های فال گیری بوسیله ایران میتوان به فال به دیدار و چهره ‌زدن، فال به بد شگونی صدای برخی پرندگان همچون جغد و کلاغ، فال نخود، فال پاکت و برتر از این‌ها استخاره با قرآن کریم اشاره کرد.

 

شرایط گرفتن فال

ایرانیان معمولاً در جشن ها، شادی ها، اعیاد و مناسبت های خاص و یا برای نیت های خاص و گرفتاری های شخصی به دیوان خواجه مراجعه و فال گیری انجام می بدهند.( فال و طالع بینی )

برای گرفتن فال و طالع بینی معمولا میبایست با وضو و قرائت سوره حمد و گرفتن دیوان در دست چپ بعدا با حضور قلب، بوسیله دست راست گرفته شود و نخستین غزلی که از سمت راست صفحه مشاهده میشود، البته از ابتدای غزل، فال انجام شده لحاظ میگردد.

نخستین بیت غزل بعد هم شاهد یا تایید کننده فال گیری میباشد. البته ناگفته نماند که روشهای متعدد دیگری هم برای این کار وجود دارد که هر نفر براساس اعتقادات قلبی خویش عمل میکند و هیچ روش مدونی ندارد.

انواع فال و طالع بینی

– فال قهوه

فال قهوه فال قهوه، به خواندن و تفسیر نشانه ها بوسیله واسطه ای گفته میشود که از قهوه همانند گوی بلورین فالگیرهای کولی استفاده میکند.

برای فال قهوه، قهوه ترک آسیاب شده بیشتر از هر نوع قهوه دیگر مورد استفاده قرار میگیرد.( فال و طالع بینی )

فال و طالع بینی

برای گرفتن فال قهوه، اول قهوه را نوشیده، بعدا نعلبکی را بر روی آن گذاشته، نیت نموده و در آخر به آرامی فنجان را همراه با نعلبکی بر می گردانید که پس از خشک شدن محتوی داخل فنجان، فالگیر بوسیله اشکال و نشانه هایی که بر دیواره فنجان شکل گرفته اند اقدام به فالگیری و پیشگویی آینده مینماید.

– فال چوب

فال چوب یا فال ابجد نوع دیگری از فال میباشد. این نوع فال یکی از قدیمی ترین انواع فالگیری میباشد که آن را به دانيال نبي و بعدا به امام جعفر صادق نسبت مي بدهند.( فال و طالع بینی )

– فال قرآن

فال قرآن یا همان استخاره با قرآن نوعی از فالگیری می باشد که میبایست بوسیله اشخاص دارای صلاحیت گونه بگیرد. در فال قرآن نخستین آیه و تفسیر آن در صفحه ای که باز شده بوسیله واسطه مشاهده و بعدا پاسخ پسندیده یا بد بودن استخاره به شما داده میشود.

– فال شیخ بهایی

فال شیخ بهایی از جمله فال های پر طرفدار میباشد که با نام فال حاجت یا فال آرزو هم شناخته میشود.

– فال حافظ

فال حافظ ایرانیان طبق رسوم قدیمی خود در روزهای عید ملی یا مذهبی، نظیر نوروز بر سر سفره هفت سین، و یا شب یلدا، با کتاب حافظ فال می گیرند.

برای اینکار، یک شخص از بزرگان خانواده یا کسی که بتواند شعر را به خوبی بخواند اول نیت کرده و بعدا بصورت تصادفی صفحه ای از کتاب حافظ را می گشاید و با صدای رسا آغاز به خواندن آن مینماید.( فال و طالع بینی )

افرادی که ایمان مذهبی داشته باشند، هنگام فال گرفتن فاتحه ای می خوانند و بعدا کتاب حافظ را می بوسند، آن گاه با ذکر اورادی آن را می گشایند و فال خود را می خوانند.

– فال انبیا

معمولا با استفاده از پندها و موعظه‌ هایی که پیامبران مختلف برای امت‌ داشته ‌اند، کتاب‌ هایی جمع ‌آوری شده است که با استفاده از آن ها به غیب گویی شرح حالا و احوالات افراد می پردازند.( فال و طالع بینی )

– استخاره با تسبیح و سنگ ریزه

در این نوع استخاره، سه مرتبه سوره فاتحه و ده مرتبه سوره قدر را قرائت می‌کنند، بعدا این دعا را می‌خوانند:

«اللهم انی استخیرک لعلمک بعاقبه ‌الامور…»، در مرحله بعد حاجت خود را نیت می کنند و مقداری از دانه‌های تسبیح (یا تعدادی سنگ‌ ریزه) را بر دست گرفته و از دیگر دانه های تسبیح جدا می نمایند و دوتا دوتا می شمارند. در انتها، اگر تعداد فرد بود، باقی ماند استخاره پسندیده میباشد و اگر عدد زوج بود، باقی ماند استخاره پسندیده نیست.

اگر فال و طالع بینی ما بد آمد چه کنیم؟

اگر فال ما بد آمد چه کنیم؟ بسیاری از مردم هنگامی فالشان بد می آید از خواسته خود انصراف می بدهند !

زمانیکه پاسخ فال بد می آید ما میبایست شاد باشیم که از ناخود اگاه خود با خبر شدیم و دانستیم آرزوی ما با باورهای درونی ما در تضادند، پس وظیفه ما این میباشد که باور خود را تغییر بدهیم نه این که از آرزوی خود دست بکشیم . ( فال و طالع بینی )

به عنوان مثال اگر در پاسخ فال آمد که در کنکور قبول نمی بشوید شما میبایست باروی که درمورد کنکور دارید را در خود تغییر بدهید که اینکار را میتوانید با مطالعه مضاعف و ریشه کنی نومیدی در خودتان درست نمودن نمایید.

 

فال و طالع بینی

روش های فالگیری ( فال و طالع بینی )

همان‌طور که طالع بین‌ها به ستاره‌ها رجوع می‌کنند تا پیشگویی کنند، فالگیران هم روش ها و راه‌های خاص خود را برای پیشگویی دارند.

برای مثال فالگیر در فال قهوه، پیشگویی دربارهٔ آینده فرد را با توجه به شکل درست نمودن شده در فنجانی که از آن قهوه نوشیده شده‌است استخراج می‌کند.

و یا با اختراع و پیدایش ماشین چاپ، کارت‌های بازی زیاد ارزان در دسترس همگان قرار گرفت و از آن وقت فال با کارت نزد فالگیرها محبوبیت زیادی یافت.( فال و طالع بینی )

در این میان بخصوص کارت هایی موسوم به کارت تاروت که تصاویر و نقشهای رنگی عجیب و غریب دارند، از کهن توجه طالبان رازها را به خود جلب کرده‌است.

فالگیر با توجه به اینکه چه کارتهایی باز شده‌اند، چطور و درچه محیطی قرار دارند؛ پس از بررسی کارتهای تاروت، سرنوشت او را از روی کارتها می‌خواند.
چرا ما طالع بینی و فال را دوست داریم؟

انواع فال و طالع بینی

از دیدگاه روانشناسی طالع بینی جاذبه‌ای زیاد قوی به شمار می‌رود، زیرا درمورد شخصیت و طبیعت افراد بحث می‌کند، بنابراین به موضوع جالبی برای سرگرمی افراد تبدیل می‌شود.

۲. طالع بینی را می‌توان راه فرار متناسب برای کسانی دانست که می‌خواهند به هر نحوی شده از تصمیم‌گیری شانه خالی کنند و از طالع بینی به عنوان کمکی برای تصمیم‌گیری استفاده کنند.

درواقع آنان هر تصمیمی را بهتر از بی‌تصمیمی می‌دانند و طالع‌بینی یاری می‌کند تا آنان تصمیمی بگیرند حتی اگر به ضررشان باشد.

3. بعضی افراد هرگاه با سؤال گیج‌کننده‌ای مواجه شده‌اند و نتوانستند به طور منطقی و ساده به آن جواب بدهند به انواع فال و طالع بینی مراجعه می‌کنند.

مثلا آیا ازدواج این ۲نفر حتما موفق خواهد بود؟ آیا شروع یک کار تجاری با موفقیت همراه خواهد بود؟ یا سؤالاتی از این دست که فکر می‌کنند فقط طالع‌بینی می‌تواند به آنان پاسخ دهد.

۴. افرادی که در زمینه فال و طالع‌بینی فعالیت می‌کنند بیشتراوقات خود را در موقعیتی رازآمیز می‌بینند.

موقعیتی ویژه که با علوم غریبه در ارتباط میباشد. آنان از علائم عجیب استفاده می‌کنند، جدول‌های نجومی را بکار می‌گیرند و همواره احساس می‌کنند بر نیروهایی احاطه دارند که برای علم ناآشناست.( فال و طالع بینی )

این مسائل برای دیگران جاذبه دارد و آنان را به خود جذب می‌کند.

۵. از همه مهم‌تر علتی که موجب می‌شود طالع‌بینی رشد فراوانی پیدا کند در یک کلمه خلاصه می‌شود و آن «پول» می باشد.

طالع‌بینان حرفه‌ای از راه‌های متنوع به کسب پول می‌پردازند و همان‌طور که بسیاری از رسانه‌ها و روزنامه‌ها تضمین فروش روزانه خود را مرهون ستون طالع‌بینی می‌دانند.

به این ترتیب طالع‌بینی در دنیای امروز به تجارتی سودآور تبدیل شده میباشد که نفرات اصلی آن راهکارهای زیادی می‌اندیشند تا بتوانند همچنان درآمد کسب کنند.

پیشنهاد اسلام در مورد فال چیست؟

فال و فال‌گیری؛ یکی از شیوه‌هایی بوده و هست که برخی از انسان‌ها به‌وسیله‌ی آن می‌خواهند از رویدادهای فردا و آینده‌ی خویش آگاهی یابند، و بدانند چه رخ‌دادهای نیک و یا بدی در انتظار آنان میباشد.

به نقل از اسلام کوئست؛ بدون شک فال نیک و بد، اثر طبیعى و تکوینی ندارند، ولى داراى آثار روانى هستند؛ چرا که فال نیک امید آفرین میباشد، در حالی‌که فال بد موجب نومیدى و ناتوانى می‌شود.

از این‌رو، دین اسلام از فال نیک نهى نکرده، ولى فال بد را به شدّت محکوم کرده می باشد.

تطیّر و فال بد؛ بیش به حالت نفسانی خود افراد بازگشت می‌کند که برای نجات از آن، پیشوایان معصوم(ع) راه‌حل‌هایی؛ مانند بی‌اعتنایی، توکل بر خدا و دعا را ارائه داده‌اند.( فال و طالع بینی )

علاوه بر تفأل به قرآن کریم (استخاره)، تفأل به دیوان حافظ هم میان مردم رواج دارد، که به بیان صاحب جواهر؛

«تفأّل به غیر قرآن [از قبیل دیوان شعرا مانند دیوان حافظ] اگر منجرّ به صدور حکم قطعى و جزمى نگردد، جایز است»؛

هر چند به پای استخاره‌ی شرعی با قرآن کریم نمی‌رسد، ولی میبایست توجه داشت؛

 

عادت کردن به استفاده از فال حافظ چندان درست به نظر نمی‌رسد.

جایی که انسان می بایست از نیروی عقل و خرد استفاده نماید و یا از تجارب و آگاهی دیگران با مشورت از ایشان بهره بگیرد، می بایست بر طبق آن عمل نماید.

توقّع ما از حافظ آن میباشد که با شیرینی سخنانش، اندیشه‌ای جدید و معرفتی تازه در قالب ادبیات فارسی به ما بیاموزد.

رویکرد ما به دیوان حافظ، میبایست رویکردی از سر اخلاص و محبت به کسی باشد که چون معلمی عزیز می‌تواند گره از مشکلات فکری بگشاید و در این راه هیچ‌گاه نبایستی حد اعتدال و میانه‌روی را در استفاده از آن فراموش نمود.( فال و طالع بینی )

سرویس دات کام

آماه خدمات رسانی در زمینه های درج آگهی رایگان، آگهی رایگان اینترنتی، تبلیغات اینترنتی رایگان ، ثبت آگهی آنلاین و …. به شما همراهان گرامی می باشد.

با درج آگهی در سایت سرویس دات کام ، آگهی خود را به مشاهده هزاران کاربر قرار دهید.

———————————————————————————–

مطالب مرتبط: